Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2020, 17:51   #501
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Al maar goed dat het calvinistische Noorden controle behield over een stuk van het Zuiden en al goed dat dat laatste katholiek gebleven is. Verschillen zijn veel subtieler en kennen een overgangsgebied nu. Maar zelfs indien heel Nederland protestants had geweest, de ontkerkelijkte bevolking en de betere eucomenische contacten tussen katholieken en protestanten hadden toenadering nog steeds onvermijdelijk gemaakt. Papenhaat is een zeldzaam iets geworden tegenover vroeger. Een refodorp als Werkendam heeft zelfs lang een katholieke burgemeester gehad, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juni 2020 om 18:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 17:54   #502
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Bourgondiërs zijn we tot onze volle tevredenheid en die van anderen maar voor de rest ... veel werk aan de winkel.
Het is maar hoe men het bekijkt en wat men analyseert.

NPO 3, September 2019, Titel:

"NERGENS IN EUROPA IS DE LUCHT ZÓ VERVUILD ALS IN NEDERLAND!"

Het een brengt natuurlijk wel het andere mee:
"Nergens in Europa zo veel kinderen met astma dan in Nederland".

(Het AD,10 September 2019)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 18:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 17:56   #503
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat dat details zijn. 70% van de Nederlanders heet Vlaanderen van harte welkom. Het zou ook een hele eer zijn om onze zuidelijke familie te mogen verwelkomen.
Op langere termijn ben je enkel welkom, zelfs in je eigen familie, als het geen geld kost en dat is hier duidelijk niet het geval.
Dan spreek ik nog niet over het cultuurverschil, dat is net zo groot als tussen Walen en Vlamingen. (Wij werken met en zijn heel veel in Nederland)
Oud 1 juni 2020, 17:57   #504
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Op langere termijn ben je enkel welkom, zelfs in je eigen familie, als het geen geld kost en dat is hier duidelijk niet het geval.
Dan spreek ik nog niet over het cultuurverschil, dat is net zo groot als tussen Walen en Vlamingen. (Wij werken met en zijn heel veel in Nederland)
Ik merk die verschillen iedere dag op het werk (ik werk in Nederland). Dat heeft me echter niet echt minder Groot-Nederlands gemaakt. Maar ik voer daar niet echt actie voor. Ik behandel Nederland als het verlengde van mijn 'thuisland'. Kortom, ik breng Groot-Nederland in de praktijk voor mezelf.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juni 2020 om 18:00.
Oud 1 juni 2020, 18:07   #505
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals: wat zijn dan die grote culturele verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders van beneden de grote rivieren?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:08   #506
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is maar hoe men het bekijkt en wat men analyseert.

NPO 3, September 2019, Titel:

"NERGENS IN EUROPA IS DE LUCHT ZÓ VERVUILD ALS IN NEDERLAND!"

DAT IS DE GEUR VAN DE WELVAART ZEGGEN WE IN ROTTERDAM
Oud 1 juni 2020, 18:10   #507
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Nogmaals: wat zijn dan die grote culturele verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders van beneden de grote rivieren?
Staatkundige verschillen als gevolg van eeuwenlang onder andere jurisdictie geleefd te hebben. Noord-Brabanders spreken een Hollands-beïnvloed Brabants en zijn platter. Wel hebben ze die achterhoudendheid van ons, i.t.t. Hollanders. Noord-Brabanders slikken regelzucht ook beter, gevolg van eeuwenlang geregeerd geweest te zijn door calvinisten. Mijn observatie.

Regelzucht ten spijt, op individuele schaal is de Nederlander veel vrijer dan menige Vlaming. Dat dan weer wel.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juni 2020 om 18:12.
Oud 1 juni 2020, 18:10   #508
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Al maar goed dat het calvinistische Noorden controle behield over een stuk van het Zuiden en al goed dat dat laatste katholiek gebleven is. Verschillen zijn veel subtieler en kennen een overgangsgebied nu. Maar zelfs indien heel Nederland protestants had geweest, de ontkerkelijkte bevolking en de betere eucomenische contacten tussen katholieken en protestanten hadden toenadering nog steeds onvermijdelijk gemaakt. Papenhaat is een zeldzaam iets geworden tegenover vroeger. Een refodorp als Werkendam heeft zelfs lang een katholieke burgemeester gehad, bijvoorbeeld.
Onze oude katholieke pastoor kon wel héél erg goed overweg met de vrijgemaakt gereformeerde dominee. Lijkt soms erg op elkaar !

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 juni 2020 om 18:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:15   #509
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staatkundige verschillen als gevolg van eeuwenlang onder andere jurisdictie geleefd te hebben. Noord-Brabanders spreken een Hollands-beïnvloed Brabants en zijn platter. Wel hebben ze die achterhoudendheid van ons, i.t.t. Hollanders. Noord-Brabanders slikken regelzucht ook beter, gevolg van eeuwenlang geregeerd geweest te zijn door calvinisten. Mijn observatie.

Regelzucht ten spijt, op individuele schaal is de Nederlander veel vrijer dan menige Vlaming. Dat dan weer wel.
Staatkundige verschillen zijn geen culturele verschillen, m'n beste... al met al lijkt het dus wel mee te vallen met die "immens grote culturele verschillen" toch?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:19   #510
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Is dat belangrijk?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:21   #511
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mondiger, dat wel, maar vrijer? Sta me toe hier aan te twijfelen. U werkt misschien in Nederland, maar ik woon kort bij Nederland en ken heel wat mensen in Nederland. In Nederland worden veel meer mensen zacht gedwongen om hun kop niet te veel boven het maaiveld te steken (invloed van calvinisme) in tegenstelling tot hier in het Zuiden waar men eigenlijk vrijer is. Dat uit zich symbolisch bijvoorbeeld in de architectuur van de huizen. Iedereen bouwde zowat in een aparte wat zelf ontworpen individuele stijl. In Nederland waren en zijn het vaak dezelfde eentonige huisjes. Nu worden de normen wat strenger hier bij ons., maar er worden toch nog altijd zeer speciale huizen gebouwd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 18:29.
Oud 1 juni 2020, 18:26   #512
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
[/b][/color]
Mondiger, dat wel, maar vrijer? Sta me toe hier aan te twijfelen. U werkt misschien in Nederland, maar ik woon kort bij Nederland en ken heel wat mensen in Nederland. In Nederland worden veel meer mensen zacht gedwongen om hun kop niet te veel boven het maaiveld te steken (invloed van calvinisme) in tegenstelling tot hier in het Zuiden waar men eigenlijk vrijers is.
Er zit inderdaad veel meer diepgang hier en veel Belgen (Vlamingen) zijn net zo even vrij. Helaas wordt dit niet beantwoord in onze politiek. Onze cultuur streeft veel te veel naar conflictvermijding.

In Nederland word je meer aangespoord een mening te hebben. Participatie in de samenleving wordt aangemoedigd. Het zet de modale Nederlander zwaar onder druk en menige Nederlander kan als geen ander gebakken lucht verkopen. Het heeft het land zeker commercieel vaardig gemaakt. En in Nederland klikt het of botst het en verstel je je naar de situatie indien nodig.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juni 2020 om 18:32.
Oud 1 juni 2020, 18:31   #513
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zit inderdaad veel meer diepgang hier en veel Belgen (Vlamingen) zijn net zo even vrij. Helaas wordt dit niet beantwoord in onze politiek. Onze cultuur streef veel te veel naar conflictvermijding.

In Nederland word je meer aangespoord een mening te hebben. Participatie in de samenleving wordt aangemoedigd. Het zet de modale Nederlander zwaar onder druk en menige Nederland kan als geen ander gebakken lucht verkopen. Het heeft het land zeker commercieel vaardig gemaakt. En in Nederland klikt het of botst het en verstel je je naar de situatie indien nodig.
Hmm... ik ben niet echt overtuigd. 'Polderen' is nochtans vaak ook een Nederlandse eigenschap. En zeker in de Nederlandse politiek. Ik denk bovendien dat er meer woelige stakingen en betogingen zijn bij ons dan in Nederland. En in vergelijking met de debatten in de Kamer bij ons zijn in de Nederlandse Kamer de debatten deze van brave koorknapen. Zij het dan dat sinds de komst van Wilders het soms (zelden) wat meer snedig er aan toegaat.

Kortom, ons land bruist meer. En bruist graag. Altijd geweest. Nederland daarentegen is mak, zijn inwoners in feite zeer onderdanig. En de Hollanders hollen slaafs achter hun koning aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 18:57.
Oud 1 juni 2020, 18:41   #514
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
DAT IS DE GEUR VAN DE WELVAART ZEGGEN WE IN ROTTERDAM
Inderdaad, eigen roem stinkt .
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:43   #515
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
[/b][/color]
Mondiger, dat wel, maar vrijer? Sta me toe hier aan te twijfelen. U werkt misschien in Nederland, maar ik woon kort bij Nederland en ken heel wat mensen in Nederland. In Nederland worden veel meer mensen zacht gedwongen om hun kop niet te veel boven het maaiveld te steken (invloed van calvinisme) in tegenstelling tot hier in het Zuiden waar men eigenlijk vrijer is. Dat uit zich symbolisch bijvoorbeeld in de architectuur van de huizen. Iedereen bouwde zowat in een aparte wat zelf ontworpen individuele stijl. In Nederland waren en zijn het vaak dezelfde eentonige huisjes. Nu worden de normen wat strenger hier bij ons., maar er worden toch nog altijd zeer speciale huizen gebouwd.
Jammer genoeg hebben de architecten nu meer vrijheid in Nederland. Het had wel wat die Oostblok architectuur met kleine huisjes...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 juni 2020 om 18:46.
Oud 1 juni 2020, 18:43   #516
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad, eigen roem stinkt .

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 juni 2020 om 18:44.
Oud 1 juni 2020, 18:45   #517
cato

Standaard

Citaat:
[/b][/color]
Het valt dan ook niet te ontkennen dat de woningbouw in België een rommeltje is.
Oud 1 juni 2020, 18:48   #518
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het valt dan ook niet te ontkennen dat de woningbouw in België een rommeltje is.
Het betonnendozen van Nederland is idd veel beter.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:48   #519
cato

Standaard

Citaat:
Hmm... ik ben niet echt overtuigd. 'Polderen' is nochtans vaak ook een Nederlandse eigenschap. En zeker in de Nederlandse politiek. Ik denk bovendien dat er meer woelige stakingen en betogingen zijn bij ons dan in Nederland. En in vergelijking met de debatten in de Kamer bij ons zijn deze in de Nederlandse Kamer debatten deze van brave koorknapen. ZIj het dan dat sinds de komst van Wilders het soms (zelden) wat meer snedig er aan toegaat.

Kortom, ons land bruist meer. En bruist graag.
Wat bedoel je met bruisen?
Eindeloos onderhandelen en niet in staat zijn om een regering te vormen?
Oud 1 juni 2020, 18:52   #520
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het betonnendozen van Nederland is idd veel beter.
inderdaad ,Nederlanders houden van dozen , grote en kleine dozen en van
grote dozen het meest.

https://forum.nl/nl/praktisch/openingstijden

https://www.kunsthal.nl/nl/#tijdlijn-2020-06

https://www.dearchitect.nl/projecten...270.1591034165

Laatst gewijzigd door cato : 1 juni 2020 om 18:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be