Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2020, 23:15   #3021
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je geeft hier dusq aan dat Nederland met een slechtere gezondheidszorg en een minder strenge lockdown, minder coronaslachtoffers heeft dan België.

Nu op dezelfdse manier tellen, je bedoeld enkel de bevestingde besmette coronadoden in rekeninge brengen, en niet alle vermoedelijke coronadoden, omdat ze toevalling een hoestje en wat koorts hadden enkele dagen voor hun overlijden.
Hoe de gezondheidszorg ook is en hoe de tellingen verlopen ,
in ieder geval is België wereldkampioen , als het om het aantal/percentage corona-doden van de bevolking gaat.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 05:39   #3022
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoe de gezondheidszorg ook is en hoe de tellingen verlopen ,
in ieder geval is België wereldkampioen , als het om het aantal/percentage corona-doden van de bevolking gaat.
Ik nodig u uit om een kijkje te nemen in de Belgische ziekenhuizen in de grensstreek.

En hiermee ook in die van Liège.
Ook daar komen ondanks de vermeende taalbarrière veel Nederlandse patiënten zich laten verzorgen.

Ik moet de Nederlanders wel nageven dat ze in ieder geval geen poespas maken over vermeend Nederlandsonkundige brancardiers, ambulanciers, verplegers en verpleegsters, dokters, chirurgen, enz...
Deze Nederlanders zijn op dat vlak eigenlijk betere Belgen dan sommige bekrompen vlamingen die zich hierover wel druk kunnen maken. Of het moest zijn dat er natuurlijk veel minder nederlandsonkundigheid is in deze ziekenhuizen dan ze willen laten uitschijnen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 juni 2020 om 05:45.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 05:49   #3023
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik nodig u uit om een kijkje te nemen in de Belgische ziekenhuizen in de grensstreek.

Ook daar komen ondanks de vermeende taalbarrière veel Nederlandse patiënten zich laten verzorgen.

Ik moet de Nederlanders wel nageven dat ze in ieder geval geen poespas maken over vermeend Nederlandsonkundige brancardiers, ambulanciers, verplegers en verpleegsters, dokters, chirurgen, enz...
Deze Nederlanders zijn op dat vlak eigenlijk betere Belgen dan sommige bekrompen vlamingen die zich hierover wel druk kunnen maken. Of het moest zijn dat er natuurlijk veel minder nederlandsonkundigheid is in deze ziekenhuizen dan ze willen laten uitschijnen.
Vanuit Voeren zijn ze sneller in Luik dan in Tongeren, en de kwaliteit in Luik is dan ook nog eens beter dan in Tongeren.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 06:46   #3024
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
De organisatie van onze staat is zeker aan een reorganisatie toe waarbij efficiëntie een belangrijker rol moet spelen. Anderzijds zou ik onze huidige bestuurders toch niet te hard beoordelen. Het was/is allemaal nieuw voor hen. ?
Het is niet zo nieuw als je zou denken. Er zijn een massa films en series over gemaakt en er is zelfs een Vlaamse serie over (met Antwerpen als centrum). Men kon zich er dus redelijk aan verwachten dat een of ander groep het idee in de praktijk zou brengen. Het is een goedkope manier van oorlog voeren met alleen menselijke schade en erg weinig economische schade (er word niets vernietigd tegenover dat men met bommen of zo gaat werken). Alle grote mogendheden werken er aan en waarschijnlijk zelfs privé groepen. Hebzucht is nog steeds het grootste probleem van de mensheid.
Oud 4 juni 2020, 07:01   #3025
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als ik zo de grafieken eens bekijk dan merk ik op dat hoe dunner een land bevolkt is en / of hoe armer de bevolking van een land is hoe minder dodelijke slachtoffers.
Als je er even over nadenkt is dat overigens vrij logisch.
Als je verder van elkaar woont is de kans kleiner dat je de buren besmet. En als je arm bent haal je meer eten uit je tuin, waar je niemand tegenkomt, dan wanneer je constant in de supermarkten op elkaar geplakt zit voor het aankopen van luxe voeding en andere luxe spullen.
Oud 4 juni 2020, 07:15   #3026
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Toch blijft het merkwaardig in een twee-talig land ,
dat zelfs academici en beroepskrachten in de gezondheidszorg,
niet de taal spreken van de grote meerderheid van het land.
Dan zit er toch grondig iets mis tussen de oren van de Franstaligen en hun bestuurders.
Oud 4 juni 2020, 08:07   #3027
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zit er toch grondig iets mis tussen de oren van de Franstaligen en hun bestuurders.
Inderdaad.

Kan je je al voorstellen dat een Catalaanse dokter de taal van de meerderheid, het Spaans, niet spreekt?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 08:52   #3028
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij verkeerd het fenomeen tussen de oren van de Franstaligen te zoeken. Mijn Franstalige vrienden hebben geen goed woord over voor minister De Block. Zij zou geen Franse zin kunnen uitbrengen zonder twee fouten. Mijn reactie was of dat wel zo belangrijk is. Het gaat er toch om dat de taak waarvoor je verantwoordelijk bent goed wordt uitgevoerd.
Wat de academici betreft heb je gelijk. Zelfs op samenkomsten tussen Leuven Nederlands en Louvain-la-Neuve wordt Engels gebruikt.
Het belangrijkste blijft toch elkaar respecteren en willen begrijpen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 09:06   #3029
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn punt is dat een voorspelling van een model niet aangeeft hoe een bestuurder moet reageren. Om te reageren heb je niet alleen een voorspelling nodig, maar ook nog eens een DOELSTELLING.

Ik ben het eens met de modelvoorspellingen van klimaatsystemen (ook al denk ik dat die nog veel kunnen bijgewerkt worden). Ik ben het echter niet eens met de doelstelling dat we ons moeten bezig houden met de problemen van een volgende generatie. Dat is HUN zaak, de onze niet. In 1920 gingen ze ook niet nadenken over de problemen die we in 2010 moesten oplossen, maar over het feest dat ze zouden vieren in 1921 he. Wij zouden dat ook moeten doen.

Kijk, we weten veel meer over klimaatsgedragingen, dan we weten over de praktijk van virus overdrachten. Het ganse punt is dat we daar eigenlijk geen ballen over weten. Het is nu pas dat men eigenlijk een beetje begint te beseffen dat we daar weinig van weten, en de laatste maanden heeft men de gigantische fout gemaakt om geen kwaliteitsdata hierover te verzamelen terwijl het nochtans een opportuniteit zonder weerga was.

Ik zou zeggen dat Arrhenius meer dan een eeuw geleden al meer wist over klimaat, dan uw viroloog vandaag weet over de propagatie van een virus in de bevolking. Ja, er zijn dus modelletjes zoals het SIR model, zoals Arrhenius deed voor het klimaat. Dat geeft een principe aan. Dat is geen simulatie. Maar blijkt dat de simpele berekeningen van Arrhenius er korter bij zitten dan het SIR model vandaag. Omdat we bijna niks van de virus overdracht mechanismen in detail hebben bestudeerd, terwijl de natuurkundige onderdelen van klimaatsverandering veel en veel beter gekend zijn. Het is veel gemakkelijker te voorspellen wat een kubus hete vochtige lucht gaat doen in de atmosfeer (veel beter gekende natuurkunde) dan te voorspellen wat een zieke gaat doen als hij mensen ontmoet.
Kijk, we weten veel meer over klimaatsgedragingen, dan we weten over de praktijk van virus overdrachten. Het ganse punt is dat we daar eigenlijk geen ballen over weten. Het is nu pas dat men eigenlijk een beetje begint te beseffen dat we daar weinig van weten, en de laatste maanden heeft men de gigantische fout gemaakt om geen kwaliteitsdata hierover te verzamelen terwijl het nochtans een opportuniteit zonder weerga was.

Dat het verzamelen van data en het opzetten van een methode voor epidemiologisch onderzoek op een hoger niveau (Europa of WHO) had moeten gebeuren, daar ben ik het volledig mee eens.
Dat wij weinig weten over de besmettelijkheid van infectieuze aandoeningen vind ik niet juist. Er zijn eeuwen van ervaring niet alleen in Europa maar ook in Azië. Wat ik de virologen verwijt is dat zij deze kennis genegeerd hebben. Het is ook te begrijpen. Zij werken voor het merendeel in laboratoria en kennen eventueel de samenstelling en het metabolisme van het virus, weinig over zijn gedragingen in een groep mensen. De 1,5 meter zijn theoretische concepten die ze daarna in computermodellen trachten om te zetten.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 4 juni 2020, 10:39   #3030
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij verkeerd het fenomeen tussen de oren van de Franstaligen te zoeken. Mijn Franstalige vrienden hebben geen goed woord over voor minister De Block. Zij zou geen Franse zin kunnen uitbrengen zonder twee fouten. Mijn reactie was of dat wel zo belangrijk is. Het gaat er toch om dat de taak waarvoor je verantwoordelijk bent goed wordt uitgevoerd.
Wat de academici betreft heb je gelijk. Zelfs op samenkomsten tussen Leuven Nederlands en Louvain-la-Neuve wordt Engels gebruikt.
Maggie De Block heeft voor veel Vlamingen ook de boter gegeten. Er wordt haar onder andere verweten dat ze een numerus clausus zou ingevoerd hebben en de opleidingstrajecten voor de zorg en verpleegkunde langer zou gemaakt hebben. Ondanks dat Maggie De Block Nederlands spreekt snappen velen niet dat onderwijs een regionale bevoegdheid is, inclusief de opleidingstrajecten en de numerus clausus.

Als Maggie De Block Franstalig zou zijn men daarbij nog slechte kennis van het Nederlands verwijten. Blijkbaar is de bekrompenheid van de Vlamingen, Brusselaars en Vlamingen iets wat de Belgen verbindt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 juni 2020 om 10:41.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:53   #3031
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Maggie De Block heeft voor veel Vlamingen ook de boter gegeten. Er wordt haar onder andere verweten dat ze een numerus clausus zou ingevoerd hebben en de opleidingstrajecten voor de zorg en verpleegkunde langer zou gemaakt hebben. Ondanks dat Maggie De Block Nederlands spreekt snappen velen niet dat onderwijs een regionale bevoegdheid is, inclusief de opleidingstrajecten en de numerus clausus.

Als Maggie De Block Franstalig zou zijn men daarbij nog slechte kennis van het Nederlands verwijten. Blijkbaar is de bekrompenheid van de Vlamingen, Brusselaars en Vlamingen iets wat de Belgen verbindt.
Krampachtigheid en angst bij de Vlamingen speelt zeker mee. Meer zelfbewustzijn en zelfzekerheid zou zeker helpen. Maar juist dat verwijten wij soms aan Nederlanders. Anderzijds heeft men de indruk dat Franstaligen soms een soort lobectomie vertonen. Er bestaat totaal geen interesse voor hetgeen zich in het Noorden afspeelt.
Magie De Block heeft ook veel goeds gedaan bij de optimalisatie van de ziekenhuizen. De verzorgingsinstellingen (Vlaamse bevoegdheid) zouden zich daaraan kunnen spiegelen. Gezondheidszorg is ook afhankelijk van geografie en bevolkingsdichtheid. Het verwijt van Franstaligen dat hiermee te weinig rekening wordt gehouden is waarschijnlijk ook terecht.
Communicatie en respect zijn sleutelwoorden.
Oud 4 juni 2020, 11:14   #3032
cato

Standaard

Citaat:
De eerste minister van de federale regering kan ook geen fatsoenlijk Nederlands spreken.
Blijkbaar is dat heel normaal voor ministers in België
Als de Vlamingen een klein beetje zelfrespect zouden hebben ,
dan zouden ze onmiddellijk een einde maken aan het discriminerende België.
Oud 4 juni 2020, 11:20   #3033
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad.

Kan je je al voorstellen dat een Catalaanse dokter de taal van de meerderheid, het Spaans, niet spreekt?
Inderdaad Catalanen spreken uitstekend Spaans.

België is het enige land waar de meerderheid van de bevolking achtergesteld wordt en die dat ook nog normaal vindt.
In de VS , Nederland en diversen andere landen gaan de zwarten de straat op
om te demonstreren tegen racisme en achterstelling.
In België zie ik Vlamingen niet demonstreren tegen hun structurele achterstelling.
Oud 4 juni 2020, 11:45   #3034
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad Catalanen spreken uitstekend Spaans.

België is het enige land waar de meerderheid van de bevolking achtergesteld wordt en die dat ook nog normaal vindt.
In de VS , Nederland en diversen andere landen gaan de zwarten de straat op
om te demonstreren tegen racisme en achterstelling.
In België zie ik Vlamingen niet demonstreren tegen hun structurele achterstelling.
Duitstalige in België hoor je ook nooit.
Op het reclamebord achter de veiligheidsraad staan ze er zelfs niet op.
Oud 4 juni 2020, 12:57   #3035
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Dus we mogen vanaf maandag :
  • 10 vrienden ontvangen, binnen en buiten, elke week 10 anderen
  • Op café gaan met 10 man rond een tafel, zolang er maar 1,5 m tussen de tafels is.
  • Naar de kerk, moskee gaan met zijn 100

We mogen niet
  • met 2 of meer samen een winkel binnen
  • ons zittend voortbewegen op een bankje (grapje hé Crembo)

Kan me iemand de logica van het winkelen uitleggen, ik kan niet volgen.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 13:28   #3036
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moeten Franstaligen Nederlands spreken als de Vlamingen zichzelf al verplicht hebben allemaal Frans te leren.

Zou totaal niet logisch zijn.

In Wallonie leert men liever Engels. En dat is wel weer logisch.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 15:23   #3037
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ik ben niet geschikt om grote meutes idioten zever in pakskes wijs te maken.
Dat is dan wel een zwak punt.
Oud 4 juni 2020, 16:09   #3038
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom moeten Franstaligen Nederlands spreken als de Vlamingen zichzelf al verplicht hebben allemaal Frans te leren.

Zou totaal niet logisch zijn.

Engels is sowieso de logische 2de taal, het is de basis van de wetenschap, computer, luchtvaart, zeevaart ... enz. Het wordt tijd dat we overschakelen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:55   #3039
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ja en het is een plezier om het te mogen aanhoren... inspecteur Clouseau heeft er niets aan.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:58   #3040
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De eerste minister van de federale regering kan ook geen fatsoenlijk Nederlands spreken.
Blijkbaar is dat heel normaal voor ministers in België
Als de Vlamingen een klein beetje zelfrespect zouden hebben ,
dan zouden ze onmiddellijk een einde maken aan het discriminerende België.
Het ligt er uiteraard aan hoe je "fatsoenlijk Nederlands spreken" wil omschrijven. Ik vind dat zij het niet slecht doet. Indien je klemtonen en dialecteigenaardigheden wilt laten meetellen hou je ook niet veel ministers van de Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest over. Maar is dat het belangrijkste?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be