Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2020, 17:29   #321
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zou jij bv beelden van Adolf Hitler in Duitsland of Oostenrijk laten staan?
Zijn er nog standbeelden van Hitler in Duitsland (of Oostenrijk) in de publieke ruimte ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 18:02   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat BDW echt zit te wachten op een referendum waar de vlaamsnationalisten van de NVA gedwongen worden een ééntalige koning van een land dat ze niet willen te verdedigen.

Dat tart elke ratio.

Maar misschien willen belangers LII wél verdedigen?
Wat is er problematisch aan een referendum over het behouden of verwijderen van zo'n standbeeld?

En ja, voor mij mag dat standbeeld er blijven staan. Niet omdat ik deze koning of zijn politiek genegen ben, maar wel omdat ik van mening ben dat men culturele erfgoed niet zomaar moet verwijderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 19:21   #323
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Het heeft geen zin om alles te vernietigen wat aan een zwart verleden doet denken. Anders heeft het iets als doodzwijgen, en van wat je niet meer ziet dan zullen er altijd pipo's zijn die zullen beweren dat het nooit heeft bestaan.
Dachau bestaat nog steeds (jaren geleden bezocht), Breendonk ook, en in Krakow heb je nog zo van die zwarte geschiedenis lokaties die meer vertellen dan een standbeeld.

Laat die beelden van Leopold maar staan. Ze staan in niemands weg. En voor de rest denkt ieder het zijne over de symbolische waarde.
Oud 6 juni 2020, 19:31   #324
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind dat de Boerentoren in Antwerpen moet worden gesloopt. Want hij werd gebouwd met 'het geld dat gestolen werd van de Vlaamse boeren'.
Die ook ja. Laten we alles afbreken waar iemand ooit voor in het zak is gezet, bloed en tranen heeft gezweet, in de slavernij is gedwongen of tegen zijn goesting heeft moeten aan mee werken.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 19:34   #325
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die ook ja. Laten we alles afbreken waar iemand ooit voor in het zak is gezet, bloed en tranen heeft gezweet, in de slavernij is gedwongen of tegen zijn goesting heeft moeten aan mee werken.
En vooral niet te vergeten : het nieuwe Museum van Fernand Huts in Antwerpen. Want dat mocht er eigenlijk stedebouwkundig niet komen. Afbreken en tegen de grond!

Want moest het uw huis zijn dat tegen de regels in gebouwd werd: het werd afgebroken en zonder pardon! Maar ja, Huts is een vriendje van De Wever en 'ons kent ons'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juni 2020 om 19:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 19:45   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En vooral niet te vergeten : het nieuwe Museum van Fernand Huts in Antwerpen. Want dat mocht er eigenlijk stedebouwkundig niet komen. Afbreken en tegen de grond!

Want moest het uw huis zijn dat tegen de regels in gebouwd werd: het werd afgebroken en zonder pardon! Maar ja, Huts is een vriendje van De Wever en 'ons kent ons'.
Wel, dien een klacht in bij de provincie. Als het volgens u "tegen de regels" is, dan is de kans groot dat u op uw wensen bediend zult worden.
Oud 6 juni 2020, 19:47   #327
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het heeft geen zin om alles te vernietigen wat aan een zwart verleden doet denken.
Het is eerder een teken van sombere tijden, als men aan culturele revoluties gaat doen en de monumenten van weleer die overeenkwamen met verboden gedachtengoed gaat vernietigen.

Nog een beetje en een aantal schilderijen van Rubens gaan wat zwarte personages moeten overschilderd krijgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 19:50   #328
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is eerder een teken van sombere tijden, als men aan culturele revoluties gaat doen en de monumenten van weleer die overeenkwamen met verboden gedachtengoed gaat vernietigen.

Nog een beetje en een aantal schilderijen van Rubens gaan wat zwarte personages moeten overschilderd krijgen.
Ik ben wat verbaasd over uw post.

Ik dacht dat u iemand waard van : de sterkste moet overwinnen en wat niet nuttig is moet tegen de grond en we beginnen opnieuw met diegenen die het overleefd hebben.

Ik zal me vergist hebben.
Oud 6 juni 2020, 20:00   #329
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat betrof slechts een advies. En over de ambtenaar die het advies gaf weet ik niets. Gelijk het er politiek hard aan toe gaat de laatste jaren kan dat advies gegeven zijn om Huts en De Wever te kloten. Ik verschiet van niets meer.

Als het de oude loodsen van katoennatie aan het park spoor noord betreft zou ik bvb niet begrijpen waarom dat advies diende gegeven te worden. Er stopt daar een dikke twee honderd meter verder een tram, het park ligt er vlakbij, er zijn meerdere loodsen waarvan een parking kan gemaakt worden en de leien zijn vlakbij. Maar ik weet dus niet of het daar is. Ik ken de kern van de zaak niet. Over de kern van de zaak las ik trouwens ook in de media niets ... enkel dat de vermaledijde De Wever het advies naast zich neer gelegd heeft om Huts te plezieren. Het zijn nochtans geen dikke vrienden dacht ik ooit gelezen te hebben.

De renaultgarage aan de leien waarvoor De Wever het vorige advies naast zich heeft neergelegd is trouwens geen kanker geworden. Dat past perfect, kon zelfs nog hoger. Enkel die rare doorverkoop daar klopt iets niet maar dat heeft De Wever uiteindelijk niets met te maken. Dat stonk naar een eerdere afspraak uit een vorige deal tussen de twee dealmakers. Een terugbetaling van iets dat vroeger overeengekomen was en dat niet open en bloot kon betaald worden.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 6 juni 2020, 20:06   #330
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat betrof slechts een advies. En over de ambtenaar die het advies gaf weet ik niets. Gelijk het er politiek hard aan toe gaat de laatste jaren kan dat advies gegeven zijn om Huts en De Wever te kloten. Ik verschiet van niets meer.

Als het de oude loodsen van katoennatie aan het park spoor noord betreft zou ik bvb niet begrijpen waarom dat advies diende gegeven te worden. Er stopt daar een dikke twee honderd meter verder een tram, het park ligt er vlakbij, er zijn meerdere loodsen waarvan een parking kan gemaakt worden en de leien zijn vlakbij. Maar ik weet dus niet of het daar is. Ik ken de kern van de zaak niet. Over de kern van de zaak las ik trouwens ook in de media niets ... enkel dat de vermaledijde De Wever het advies naast zich neer gelegd heeft om Huts te plezieren. Het zijn nochtans geen dikke vrienden dacht ik ooit gelezen te hebben.

De renaultgarage aan de leien waarvoor De Wever het vorige advies naast zich heeft neergelegd is trouwens geen kanker geworden. Dat past perfect, kon zelfs nog hoger. Enkel die rare doorverkoop daar klopt iets niet maar dat heeft De Wever uiteindelijk niets met te maken. Dat stonk naar een eerdere afspraak uit een vorige deal tussen de twee dealmakers. Een terugbetaling van iets dat vroeger overeengekomen was en dat niet open en bloot kon betaald worden.
Dat advies zal wel met degelijke gronden zijn bekleed en steunen op de bouwwetgeving van Antwerpen. Een ambtenaar kan niet zomaar om het even wat zeggen.

En dus, het heeft geen zin dat men in Antwerpen nog een bouwambtenaar betaalt, of dat 't stad een stedenbouwkundig plan opstelt waar alle burgers zich moeten aan houden als kapitaalkrachtige personen of bedrijven hiervan mogen afwijken. En zo is nochtans het gegaan in het Antwerpen van De Wever.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juni 2020 om 20:24.
Oud 6 juni 2020, 20:39   #331
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mooiste hangen in het Prado in Madrid. Toegegeven, die vent had verstand van vrouwen. Liefst niet overschilderen.
Oud 6 juni 2020, 20:42   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat advies zal wel met degelijke gronden zijn bekleed en steunen op de bouwwetgeving van Antwerpen. Een ambtenaar kan niet zomaar om het even wat zeggen.

En dus, het heeft geen zin dat men in Antwerpen nog een bouwambtenaar betaalt, of dat 't stad een stedenbouwkundig plan opstelt waar alle burgers zich moeten aan houden als kapitaalkrachtige personen of bedrijven hiervan mogen afwijken. En zo is nochtans het gegaan in het Antwerpen van De Wever.
De ambtenaar over wie sprake geeft een "advies". Ik heb al eerder gevraagd eens de betekenis van dat woord op te zoeken.

Indien er manifest regels worden geschonden, kan men klacht neerleggen bij de toeziende hogere overheid. Hier: de provincie. Indien men meent dat men daar onterecht werd behandeld, kan men ook nog een procedure inleiden bij de Vlaamse overheid.
Oud 6 juni 2020, 20:44   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Fernand Huts heeft twee jaar geleden een heel mooie tentoonstelling uitgewerkt (met bijhorende fietstocht) in een van die hallen. Ik zie niet onmiddellijk het probleem, maar waarschijnlijk zal men gespeeld hebben op het feit dat het industrieterrein is en dat er geadviseerd werd dat daar geen andere activiteiten mogen doorgaan.
Oud 6 juni 2020, 21:57   #334
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En die beelden van naakte vrouwen in Parijs die moesten overdekt worden omdat er een oliesjeik voorbij kwam...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 09:06   #335
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het willen afbreken van de standbeelden van Leopold 2 is - de terminologie van 'links' hanterend - een vorm van culturele toe-eigening, negatieve toe-eigening eigenlijk. Het is dus naar hun eigen diarreedefinitie puur en onversneden racisme.

Oud 7 juni 2020, 09:57   #336
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fernand Huts heeft twee jaar geleden een heel mooie tentoonstelling uitgewerkt (met bijhorende fietstocht) in een van die hallen. Ik zie niet onmiddellijk het probleem, maar waarschijnlijk zal men gespeeld hebben op het feit dat het industrieterrein is en dat er geadviseerd werd dat daar geen andere activiteiten mogen doorgaan.
Het zal wel dat overloper Fernand Huts en vriendje van De Wever tentoonstellingen kan organiseren. Met het pak geld dat hij al doorgesluisd heeft naar zijn belastingparadijzen is dit niet zo verwonderlijk.

In plaats van dure tentoonstellingen te organiseren zou hij beter zijn fortuin onderwerpen aan de normale Belgische belastingaanslagen die gelden voor elke Belgische onderdaan. En dan houdt hij nog geld genoeg over om af en toe eens een tentoonstelling in mekaar te flansen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juni 2020 om 09:57.
Oud 7 juni 2020, 10:14   #337
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou jij bv beelden van Adolf Hitler in Duitsland of Oostenrijk laten staan?
Ik zou er een paar laten staan, maar met een begeleidende tekst. Zoals bijvoorbeeld het Congo monument in het Jubelpark.
Oud 7 juni 2020, 16:26   #338
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zou er een paar laten staan, ....
Dat is in Duitsland compleet ondenkbaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 16:39   #339
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is in Duitsland compleet ondenkbaar.
Het is fout die periode proberen te vergeten.

Herinneren, situeren en lessen uit leren.
Oud 7 juni 2020, 18:22   #340
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Dus dat beeld in Ekeren ook naar een museum wat jou betreft?

Tervuren is een prima optie...
Het paleis van Laken zou ook een mooi museum zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be