Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2020, 11:31   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In België is de horeca kapot gemaakt door de witte kassa nadat ze al was afgetroefd door het rookverbod toen ze de investeringen nog niet te boven waren gekomen van aparte rookruimtes. Een paar overlevers zijn overgeschakeld naar enkel afhaal zodat ze geen witte kassa verplichting hadden. Bij afhaal is de tarief reeds 6% BTW, voor bier en alcohol 21% BTW.
De grootste dooddoener is de loonkost.
En op de koop toe, aan de Belgische kust is personeel vinden in de horeca niet zo evident. Het zou de eerste keer niet zijn dat de baas of bazin van een horecazaak (waar ze mij kennen) vraagt of ik als gepensioneerde geen zin heb om nu en dan te komen werken.
Heel wat personeelsleden werken op zelfstandige basis, en factureren hun prestaties, en werken in diverse horecazaken.
Die witte kassa is legitiem, noodzakelijk als je zwart werk wilt indijken.

De BTW verlaging is best meegenomen. Voorlopig slechts tijdelijk tot eind dit jaar.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 11:53   #22
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De grootste dooddoener is de loonkost.
En op de koop toe, aan de Belgische kust is personeel vinden in de horeca niet zo evident.
Wonen aan de kust is extreem duur,als je daar iets moet huren en je verdient maar 1500 euro per maand dan kan je net zo goed op het OCMW gaan zitten.Verder van de kust gaan wonen is ook niet ideaal want in de horeca werken veel mensen in zo geheten "shift coupé",als je dan 4 x per dag op en neer moet naar je job ben je op den duur alleen nog maar bezig met je werk.Wie zaagt dat hij geen personeel vindt moet maar een keuze maken,minder klanten bedienen of beter betalen.
Oud 7 juni 2020, 12:00   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het eten heeft al een lager tarief.
Was het gedeelte eten tot op heden geen 12 procent?
Dat wordt nu 6 procent, als ik het goed voor heb.
Op alcoholische dranken wordt geen btw-korting gegeven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 12:01   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
waarom?Deze sector staat altijd te klagen en wil in niks enige solidariteit betonen.Maar o wee als er een ramp gebeurt dan moet iedereen voor hun klaar staan.Ondertussen blijven ze BTW verlaging eisen(lees:"alles in onze zak en niks voor een ander),hebben ze al flexi-jobs gekregen(lees:"alles in onze zak en niks voor een ander")scheppen ze 4000 euro per maand(lees:"iedereen moet aan ons geven en wij geven niemand iets").
Je bent ongetwijfeld een loontrekker.
Anders zou je zo niet spreken.

Mocht je op uw loon telkens 21€ per 100€ inkomen afdragen dan zou je verstaan dat 79€ rest dient om de overschotten te betalen.
Wat wil zeggen de huur, personeel, electriek, Boekhouder enz en wat daar van rest gaat telkens circa 25% af naar rsz en wat dan nog rest hopelijk gaat er tot circa 50% af naar belastingen en nog eens circa 9% naar gemeente.
Vergeet niet uw terras belasting ook.

Als je nu nog niet volledig depri bent is ondernemen uw roeping.
Oud 7 juni 2020, 12:05   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
...
Volgens Marc Van Ranst is het simpel om niet failliet te gaan.
Tuurlijk. Van Ranst, communist, is voorstander van staatscafés. Je krijgt dan cafés die gerund (nou ja) worden door ambtenaren. Een achter de toog, een per drie tafeltjes om te bedienen, een per drie obers om te coördineren, een kassier en een toezichter op de kassier.
En je kan betalen met eetbonnetjes of broodbonnen (want de bakkers ...)

Gaat nooit failliet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 juni 2020, 12:08   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zijn uitzonderlijke tijden. Horeca mag wel eens ondersteund worden.

Toch is in het algemeen het veel beter om geen belasting te heffen op arbeid, maar wel op consumptie (en andere zoals vb. vervuiling). En liefst dan nog gestuurd op gewenst/ongewenst gedrag ...(alcohol, niet-alcohol ..werkgelegenheid scheppen ..) bla bla ...

Oud 7 juni 2020, 12:20   #27
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Mocht je op uw loon telkens 21€ per 100€ inkomen afdragen dan zou je verstaan dat 79€ rest dient om de overschotten te betalen.
Wat wil zeggen de huur, personeel, electriek, Boekhouder enz en wat daar van rest gaat telkens circa 25% af naar rsz en wat dan nog rest hopelijk gaat er tot circa 50% af naar belastingen en nog eens circa 9% naar gemeente.
Vergeet niet uw terras belasting ook.

Als je nu nog niet volledig depri bent is ondernemen uw roeping.
Als personeel niks opbrengt,doe het dan zonder hee.En die 21 % BTW?dat zijn belastingen die ik betaal op de geleverde diensten.En moet jij betalen voor elektriciteit?Allez wat een schande zeg.En betalen voor huur?Hoe komen ze er bij.9% gemeentebelasting?Je bent de enige die dat moet betalen waarschijnlijk.Ik besef ook dat een HORECA-onderneming runnen niet gemakkelijk is met pachten van 6000 of 8000 euro per maand,maar eerlijk is eerlijk wie geboren is in een gegoed milieu en kan starten in een eigen zaak die kan millionair worden.Overigens de beste vriendin van mijn vrouw runde voor haar scheiding een horeca zaak,eigendom van de familie van haar man.Ze verklaard zelf dat ze qua inkomen terug gevallen is op minder dan 20%,wat ik nog het meest hilarisch vond was dat ze op haar werk in loondienst aan haar baas gevraagd geen RSZ af te trekken omdat ze er van uitging dat een alleenstaande vrouw met een kind ten laste toch niks ging moeten betalen.Verbazing alom toen de belastingen een aanslag stuurden van ruim 5000 euro!Ze praat nog altijd van een eigen zaak te starten maar heeft geen eigen kapitaal en met die tienduizenden euro's cash geld die bij haar in huis liggen kan ze niet boven water komen wegens zwart verdiend.
Oud 7 juni 2020, 12:25   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik merk het....ondernemen is uw metier niet.

Blijf er dan van weg, samen met uw vriendin die er ook niks van verstaat.
Oud 7 juni 2020, 12:28   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die witte kassa is legitiem, noodzakelijk als je zwart werk wilt indijken.
Dat de overheid dan die witte kassa gratis aanlevert, gekoppeld aan een identificatiesysteem en reservatiesysteem dat door de coronamaatregelen opgelegd wordt.

Hoeveel uitbaters dienen nog onderhoud te betalen op hun witte kassa terwijl deze economisch werkloos is ?

https://forum.politics.be/showthread.php?t=215240
Hoeveel pintjes moet je tappen om een witte kassa te financieren ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 13:49   #30
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tuurlijk. Van Ranst, communist, is voorstander van staatscafés. Je krijgt dan cafés die gerund (nou ja) worden door ambtenaren. Een achter de toog, een per drie tafeltjes om te bedienen, een per drie obers om te coördineren, een kassier en een toezichter op de kassier.
En je kan betalen met eetbonnetjes of broodbonnen (want de bakkers ...)
Gaat nooit failliet.
U vergeet de ambtenaar-voorproever, die de kwaliteit dient te bewaken in een 10-tal café's. Gezien zijn job krijgt hij/zij een dienstwagen met bob-chauffeur ter beschikking.
Oud 7 juni 2020, 14:26   #31
Morphy
Burger

Standaard

Van mij mogen ze gerust de horeca ondersteunen. Je zal maar net een zaak begonnen zijn vlak voor de coronacrisis
Maar als letterlijk alle economen zeggen dat dit doen via een btwverlaging een slecht idee is, waarom doen ze daar dan toch mee door?

Waarom krijg ik 200 euro om electriciteit te betalen?
Waarom krijg ik een gratis rail pass, waarom krijg ik consumptiecheques om mijn restaurant te betalen?
Ik heb dat voor niets nodig. Dat ze het geld eens specifiek uitdelen aan de mensen en bedrijven die echt zwaar getroffen zijn in plaats van aan iedereen.

Ze delen uit alsof ze op een berg geld zitten terwijl ze in het echt in een put zitten waar je de bodem niet van kan zien.

Laatst gewijzigd door Morphy : 7 juni 2020 om 14:29.
Morphy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 15:04   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als de zon een beetje wil meewerken dan kan horeca met terras er nog wel wat uithalen.
In het andere geval zie ik er niet veel goeds in.

Al die regeltjes en zenuwachtig gedoe zal het niet aangenaam maken.

Ik denk dat de 2 golf vooral sluitingen zullen worden.
Oud 7 juni 2020, 15:32   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de zon een beetje wil meewerken dan kan horeca met terras er nog wel wat uithalen.
In het andere geval zie ik er niet veel goeds in.

Al die regeltjes en zenuwachtig gedoe zal het niet aangenaam maken.

Ik denk dat de 2 golf vooral sluitingen zullen worden.
Met of zonder btw verlaging, zolang er afstand moet worden gehouden en er niet aan de toog mag gezeten worden, zullen er sowieso veel zaken sluiten.
Oud 7 juni 2020, 15:46   #34
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met of zonder btw verlaging, zolang er afstand moet worden gehouden en er niet aan de toog mag gezeten worden, zullen er sowieso veel zaken sluiten.
Ondertussen massabetoging in Brussel : meer dan tienduizend mensen op een zakdoek. Maar ik mag niet aan de toog gaan zitten want het risico is te groot...
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 16:52   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De horeca moet weer vol komen.
Geschat verlies in de Lockdown btw circa 3 miljard btw.

Enne het zijn enkel de frisdrank die btw verlaging krijgt.
Dus de frisdranken worden goedkoper voor de consument?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 16:55   #36
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ondertussen massabetoging in Brussel : meer dan tienduizend mensen op een zakdoek. Maar ik mag niet aan de toog gaan zitten want het risico is te groot...
Zoals ik elders al zei, men meet hier duidelijk met twee maten en gewichten.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=253694
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 18:21   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Er werden ondertussen al een 100-tal GAS boetes genoteerd. Op de Groenplaats als ik me niet vergis.
Oud 7 juni 2020, 19:02   #38
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morphy Bekijk bericht
Ze delen uit alsof ze op een berg geld zitten terwijl ze in het echt in een put zitten waar je de bodem niet van kan zien.
Als niemand de bodem kan zien, is er ook niemand die komt klagen als die bodem nog wat dieper wordt, nee?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2020, 20:23   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dus de frisdranken worden goedkoper voor de consument?
Het is zo een beetje een valse geste van de regering hoor.
Frisdrank en watertjes in België is wel veel gevraagd. Circa 120 liter pp.
Dat is met huisgebruik inbegrepen.

Was reeds;
6%

Het afhalen én leveren (eventueel aan huis) van het eten zoals chinees, pizza, frieten, etc;
De take-away van dranken zonder alcohol.

Nu is daar een kleine uitbreiding in voorzien.

Maar dat zal niks oplossen en zal hun ook nauwelijks iets kosten. Maar de geste is gezet!
Oud 7 juni 2020, 20:58   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
U vergeet de ambtenaar-voorproever, die de kwaliteit dient te bewaken in een 10-tal café's. Gezien zijn job krijgt hij/zij een dienstwagen met bob-chauffeur ter beschikking.
Ik vergat hem niet.
Die plaats is al gereserveerd. Voor mezelf.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be