![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen: | |||
Een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
24 | 50,00% |
Voortzetting België |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1321 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 8 juni 2020 om 10:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lees maar wat ik lees: Het gaat hier over een geschrift over Zeeuws-Vlaanderen m.b.t. de Belgische opstand , gepubliceerd dooor de 'University of Groningen' (sic):De gelaagde ruimte. Identificatie in drie grenslandschappen: Bourtanger Moeras, Land vanRode en Zeeuws-Vlaanderen. "De redenen voor de veronderstelde pro-Belgische houding worden meestal gezocht in de discriminatie van katholieken. In bestuurlijk en economisch opzicht was er rond 1830 inderdaad nog sprake van een achterstelling. Een groot deel van de arme landarbeidersbevolking was katholiek en kwam uit Belgisch Vlaanderen. Weliswaar waren de Zeeuws Vlaamse katholieken op lokaal niveau in de gemeenteraden goed vertegenwoordigd –zeker in de dorpen waren zij de meerderheid vormden – maar de hogere bestuurlijke functies (provinciaal en landelijk) bleven voor hen onbereikbaar." Zeeuws Vlaamse protestanten waren bovendien zeer fanatiek. B. Altena, in een boek over A.J. Lanssen merkt op over de Zeeuwse Protestanten: “ In zijn afkeer voor de katholieke kerk klonk zijn protestantse opvoeding.Zeeuws-Vlaamse protestanten waren in het algemeen sterk antikatholiek. Jezuïeten moesten met wortel en tak worden uitgeroeid.” (Bert Altena, Machinist en wereldverbeteraar, blz 53) Let wel, dat gebeurde niet in de 16de of 17de eeuw. Neen, zulke opvattingen bij de calvinisten in Zeeuws Vlaanderen circuleerden blijkbaar nog in het eerste kwart van de 20ste eeuw in deze streek. En de protestanten hadden het voor het zeggen in die tijd (zie tekst van Groningse Universiteit hierboven). Het verwondert me dat u daar geen kennis van had. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2020 om 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1323 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het valt me ook erg op ,dat de oude garde hier , steeds weer blijft hangen in verouderde ideeën over België en Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1324 | |
|
![]() Citaat:
Wees blij dat de katholieken in België in 1830 niet antiprotestant waren. Laatst gewijzigd door cato : 8 juni 2020 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1325 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar staat dit niet in schril contrast met wat u in uw eerdere bijdrage zei? U zei toen (en ik citeer u letterlijk): "De katholieken (Vlamingen eigenlijk) in Zeeuws-Vlaanderen werden goed onderdrukt in ieder geval. En lang!". Achterstelling is toch totaal iets anders dan onderdrukking, m'n beste? Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 8 juni 2020 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk werden ze onderdrukt mijnheer. Als een groep geen toegang krijgt tot hogere functies omdat ze van een bepaalde godsdienst of gezindte zijn, dan worden ze onderdrukt. Ik zou bijna zeggen letterlijk. Onderdrukken: bedwingen, beheersen, beteugelen, betomen, de kop indrukken, in toom houden, inhouden, intomen, neerslaan, onder controle houden, opprimeren. U moogt kiezen. U zou beter uw ongelijk toegeven, mijnheer, in plaats van te vitten over woorden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2020 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1327 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 8 juni 2020 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1328 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Discriminatie van de vrouw kwam in de praktijk neer op onderdrukking van de vrouw, mijnheer.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2020 om 14:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1329 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1331 | |
|
![]() Citaat:
kregen katholieken geen hoge bestuurlijke functies. Dat was achterstelling en discriminatie ,maar beslist geen onderdrukking. Gelukkig kennen we in Nederland al lang de scheiding tussen kerk en staat en betaalt de staat niet meer aan kerkgenootschappen. Hoe is dat in België geregeld? Laatst gewijzigd door cato : 8 juni 2020 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1332 |
|
![]() Kregen de protestanten in België na 1830 hoge bestuurlijke functies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1333 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongewild bevestigt HO door zijn berichten dat die "onderdrukking" lang niet zo zwaar en hevig was als aan de andere kant van de staatsgrens. De meeste protestanten in de Spaanse Nederlanden zagen geen enkele kans dan te vluchten. Ondanks politieke achterstelling voelden katholieken niet noodzaak om te vluchten naar het katholieke zuiden. De conclusie is dan ook snel gemaakt waar de echte onderdrukking zat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1334 | |
|
![]() Citaat:
niet zo moeilijk om te vluchten naar Vlaanderen in het Zuiden. Het feit dat het niet gebeurde , zegt genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1336 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal naast de kwestie. Praat voor de vaak. Het ging over de protestanten in Zeeuws-Vlaanderen en de leeftoestanden van de katholieken aldaar. Voor zover ik weet, leefde noch kwam Leopold I uit Zeeuws-Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2020 om 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1337 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1338 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1339 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al enkele weken gelden heb ik al opgemerkt dat de reacties van HO een hoge zuurtegraad bezitten. Ook dat hij in zowat iedere draad moet uithalen naar Nederlanders. Dit ruikt naar frustratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1340 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Monsieur Quercus toch. Moest ik me ook maar één iota aantrekken wat posters over mij zouden denken op dit forum, dan zou ik nooit, al was het maar één bericht, hoe kort ook, hebben gepost over ufo's. Dus bespaar me uw niet ter zake doende opmerkingen ad personam. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2020 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |