Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2020, 19:52   #1521
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U heeft dat helemaal niet bewezen, wel integendeel. Alle voorbeelden die u aanhaalt, wijzen in de omgekeerde richting. Alles wat u aanbrengt, was blijkbaar geen element om de biezen te pakken en betere oorden op te zoeken. Hoe u ook kronkelt, de historische waarheid kan geen geweld worden aangedaan: de katholieken bleven in de Republiek; de protestanten daarentegen moesten uit de Spaanse Nederlanden wegvluchten doordat hun leven in gevaar was.
Lijkt mij duidelijk en helder zo.
Oud 11 juni 2020, 08:01   #1522
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Hypothese:

De EU is in ontwikkeling en trekt steeds meer macht naar Brussel.
We stevenen hierdoor af op een situatie die vergelijkbaar zal zijn met wat vroeger het Romeinse rijk was: één grote unie waarbinnen alle Europese landen tot provincies zullen worden gedegradeerd.

De landsgrenzen zoals we die nu kennen zullen steeds minder relevant worden waardoor juist de taalgrenzen meer en meer bepalend zullen zijn voor de afbakening van bepaalde gebieden.
Deze gelijdelijke verschuiving zal uitmonden in een grootse reorganisatie welke uiteindelijk tot gevolg zal hebben dat Nederland en Vlaanderen gezamenlijk één Nederlandstalige provincie vormen binnen de Europese superstaat.
Grootneerlandisme 2.0.

Schiet maar raak ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 08:16   #1523
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Hypothese:

We stevenen hierdoor af op een situatie die vergelijkbaar zal zijn met wat vroeger het Romeinse rijk was: één grote unie waarbinnen alle Europese landen tot provincies zullen worden gedegradeerd.

De landsgrenzen zoals we die nu kennen zullen steeds minder relevant worden waardoor juist de taalgrenzen meer en meer bepalend zullen zijn voor de afbakening van bepaalde gebieden.
Deze gelijdelijke verschuiving zal uitmonden in een grootse reorganisatie welke uiteindelijk tot gevolg zal hebben dat Nederland en Vlaanderen gezamenlijk één Nederlandstalige provincie vormen binnen de Europese superstaat.
Grootneerlandisme 2.0.

Schiet maar raak ; )
Schieten kan, maar iets raken is onmogelijk nu ik hier zowat de slappe lach kreeg!
Oud 11 juni 2020, 08:33   #1524
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hypothese:

Grootneerlandisme 2.0.

Schiet maar raak ; )
Ik denk dat uw hypothese klopt met hetgeen onze nakomelingen te wachten staat. Enkel het vetgedrukte lijkt me niet correct. Wat heeft een Limburger te maken met een Fries, of een West-Vlaming? Buiten de standaardtaal weinig tot niets. En (standaard-)taal kan op één generatie veranderen. Familiebanden en economische banden daarentegen niet. De haven van Antwerpen zal daar blijven liggen. Maastricht zal binnen tweehonderd jaar nog altijd langs dezelfde stroom liggen dan Luik of Maaseik. Aken zal nog altijd veel dichterbij liggen dan Oostende.

Taal lijkt me dus niet het belangrijkste. Zie naar de coronacrisis. Taal was niet belangrijk. Dat Selfkant (met een zeer vroege besmetting) op enkel kilometers van de Belgische grens lag, en er gewinkeld en carnaval gevierd werd door mensen uit de nabijheid van België en Nederland was wél belangrijk.
Als er werkgelegenheid komt in NED-Limburg is voor de Belgische en Duitse streekgenoten veel belangrijker dan de taal waarin hun belastingbrief wordt opgesteld.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 juni 2020 om 08:35.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 09:07   #1525
cato

Standaard

Citaat:
Hypothese:

Grootneerlandisme 2.0.

Schiet maar raak ; )
Nederland kan zich ook uitstekend zelf redden in Europa en de banden met de Scandinavische landen
worden steeds sterker, als het om gemeenschappelijke belangen gaat.
Ook met Duitsland heeft Nederland veel overeenkomsten en gemeenschappelijke belangen.
België is een ander verhaal en zeker na 1830 is België in feite een provincie van Frankrijk.
België speelt altijd de Franse kaart in Europa en Frankrijk kiest altijd
voor een Belgische of ander Zuidelijke voorzitter.
Je ziet het nu met de regeringsvorming ,dat in feite de Franstaligen bepalen welke regering er moet komen.

Daarom zie ik dit niet snel veranderen en verwacht ik geen samengaan van Nederland met Vlaanderen.
De tijd van Napoleon is voorbij en Nederland heeft definitief voor het Noorden gekozen en dat is al moeilijk genoeg , zeker na de Brexit.

Laatst gewijzigd door cato : 11 juni 2020 om 09:08.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 09:17   #1526
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Lijkt mij duidelijk en helder zo.
We kunnen hier nog lang over doorpraten maar de afkeer tegen Nederland is er eeuwen lang ingegoten
met de paplepel juist door de RK kerk.
Daarom zal het ook als over geschiedenis gaat er altijd een Belgisch verhaal en een Nederlands verhaal blijven.
Ee minderheid van de Vlamingen hebben geen probleem gehad met het protestantisme en
staan positiever tegen over Nederland , zowel als het over de geschiedenis gaat ,als over de toekomst.
Daarom zullen er zeker banden blijven over en weer van de grens.
Als het om staatszaken en politiek gaat ,dan zal er niet veel veranderen.
Het is leuk voor ons met gelijkgezinden in Vlaanderen te discussiëren ,
maar politiek zal Nederland zich meer op het Noorden richten.

Laatst gewijzigd door cato : 11 juni 2020 om 09:33.
Oud 11 juni 2020, 09:18   #1527
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Schieten kan, maar iets raken is onmogelijk nu ik hier zowat de slappe lach kreeg!
Vandaag komt de eerste nieuwe haring aan land.
Oud 11 juni 2020, 09:31   #1528
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Da's dan weer een goede reden om de wereld niet zuur te bekijken, zolang het geen rode is. Die haring bedoel ik.
Olland boven!
Oud 11 juni 2020, 11:50   #1529
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Koop het boek toch maar, en vooral: lees het.
Gelooft u alles wat in boeken staat?
Hoeveel onzin is er niet geschreven en daarom is een boek nooit een argument.
Omdat u geen argumenten heeft, gaat u met boeken smijten , die gebaseerd zijn op fantasie en niet op feiten.
Zelfs als het over geschiedenis gaat zijn er nog feiten , misschien niet als het om de geschiedenis van Belgie gaat.

Laatst gewijzigd door cato : 11 juni 2020 om 11:50.
Oud 11 juni 2020, 12:30   #1530
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik denk dat uw hypothese klopt met hetgeen onze nakomelingen te wachten staat. Enkel het vetgedrukte lijkt me niet correct. Wat heeft een Limburger te maken met een Fries, of een West-Vlaming? Buiten de standaardtaal weinig tot niets. En (standaard-)taal kan op één generatie veranderen. Familiebanden en economische banden daarentegen niet. De haven van Antwerpen zal daar blijven liggen. Maastricht zal binnen tweehonderd jaar nog altijd langs dezelfde stroom liggen dan Luik of Maaseik. Aken zal nog altijd veel dichterbij liggen dan Oostende.

Taal lijkt me dus niet het belangrijkste. Zie naar de coronacrisis. Taal was niet belangrijk. Dat Selfkant (met een zeer vroege besmetting) op enkel kilometers van de Belgische grens lag, en er gewinkeld en carnaval gevierd werd door mensen uit de nabijheid van België en Nederland was wél belangrijk.
Als er werkgelegenheid komt in NED-Limburg is voor de Belgische en Duitse streekgenoten veel belangrijker dan de taal waarin hun belastingbrief wordt opgesteld.
Het is meer dan duidelijk wat voor u belangrijk is: uw Limburgse (eerder Maaskantse) kerktoren, uw Limburgs dialect (uw zogezegde “moedertaal”), uw hekel aan het Algemeen Nederlands en uw hekel aan Vlaanderen. Al de rest kan u gestolen worden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 12:35   #1531
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik heb gelezen dat voor 2020 de nieuwe Hollandse Nieuwe pas vanaf 12 juni verkocht mag worden. Klopt dat dan niet? Ik zie er in ieder geval naar uit!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 13:50   #1532
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal lijkt me dus niet het belangrijkste.
Hier ben ik het met u oneens: taal is met afstand de meest bindende factor.
Mensen, waar ook ter wereld, worden altijd aangetrokken door andere mensen die dezelfde taal spreken.
Kijk naar een grote stad als Antwerpen: Turken, Marokkanen of mensen van welke andere nationaliteit dan ook, ze klonteren allemaal samen met hun moedertaal als bindende factor....
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 14:32   #1533
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb gelezen dat voor 2020 de nieuwe Hollandse Nieuwe pas vanaf 12 juni verkocht mag worden. Klopt dat dan niet? Ik zie er in ieder geval naar uit!
Vandaag aan land , is nog niet in de winkel.
Oud 11 juni 2020, 16:19   #1534
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Staat deze draad nog steeds in binnenland?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 16:50   #1535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal niet belangrijk? Taal is enorm belangrijk en bepalend. Anders raad ik u aan om uw belastingsbrief binnenkort in het Russisch in te vullen, uw dagelijks krant in het Swahili te lezen, de Slovaakse radio te beluisteren, naar de Marokkaanse TV te kijken en met uw ene buur Turks te spreken en met de andere Albanees, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 20:26   #1536
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal niet belangrijk? Taal is enorm belangrijk en bepalend. Anders raad ik u aan om uw belastingsbrief binnenkort in het Russisch in te vullen, uw dagelijks krant in het Swahili te lezen, de Slovaakse radio te beluisteren, naar de Marokkaanse TV te kijken en met uw ene buur Turks te spreken en met de andere Albanees, enzovoort.
Gij vertelt mij niks nieuws.

Met mijn (schoon-)ouders, broers en zussen spreek ik Limburgs. Met schoonbroers en zussen AN. Met mijn kinderen Limburgs en met mijn schoonkinderen en kleinkinderen AN.
Met mijn oudere buren Limburgs en met mijn nieuwe buren AN. Met de ene buren hun kinderen Limburgs, en met de andere AN. Met de kleindochter aan een kant Frans of Engels.
Met de helft van de collega's van mijn oudsten spreek ik meestal Engels. Met de samenwoners van de tweede meestal Frans of Engels.
Mijn kleinkinderen (allen jonger dan 7) spreken of begrijpen mijn Limburgse taal niet. Maar sommigen hebben wel notie van Engels en Chinees.
Mijn (schoon-)kinderen spreken op hun werk veel Engels, maar ook Duits, Frans en veel Spaans.

Als kinderen keken wij al naar de Duitse zenders. Als ik hier een tiental km naar het oosten ga winkelen spreek (sorry: brabbel) ik Duits. ik heb bijna een jaar lang Eggels gesproken met een (tijdelijke) buitenlandse huisgenoot. Drie jaar lang heb ik op mijn toenmalig werk Frans gesproken.

En dan komt gij mij raad geven???? Om iets te doen dat ik al decennia doe. Het is niet omdat gij met uw fiets meestal niet verder komt dan de eigen kerktoren dat anderen zo ook zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 juni 2020 om 20:27.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 20:54   #1537
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

Tiens...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 21:44   #1538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij vertelt mij niks nieuws.

Met mijn (schoon-)ouders, broers en zussen spreek ik Limburgs. Met schoonbroers en zussen AN. Met mijn kinderen Limburgs en met mijn schoonkinderen en kleinkinderen AN.
Met mijn oudere buren Limburgs en met mijn nieuwe buren AN. Met de ene buren hun kinderen Limburgs, en met de andere AN. Met de kleindochter aan een kant Frans of Engels.
Met de helft van de collega's van mijn oudsten spreek ik meestal Engels. Met de samenwoners van de tweede meestal Frans of Engels.
Mijn kleinkinderen (allen jonger dan 7) spreken of begrijpen mijn Limburgse taal niet. Maar sommigen hebben wel notie van Engels en Chinees.
Mijn (schoon-)kinderen spreken op hun werk veel Engels, maar ook Duits, Frans en veel Spaans.

Als kinderen keken wij al naar de Duitse zenders. Als ik hier een tiental km naar het oosten ga winkelen spreek (sorry: brabbel) ik Duits. ik heb bijna een jaar lang Eggels gesproken met een (tijdelijke) buitenlandse huisgenoot. Drie jaar lang heb ik op mijn toenmalig werk Frans gesproken.

En dan komt gij mij raad geven???? Om iets te doen dat ik al decennia doe. Het is niet omdat gij met uw fiets meestal niet verder komt dan de eigen kerktoren dat anderen zo ook zijn.
Uit alles wat u daar nu schrijft, wordt duidelijk dat taal bijzonder belangrijk is. Waarom hebben ze immers noties van Chinees, Engels...? Omdat het die kennis nu eenmaal te gebruiken valt en dat men zonder allerlei zaken mist.

Taal is doorslaggevend.
Oud 11 juni 2020, 21:48   #1539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is meer dan duidelijk wat voor u belangrijk is: uw Limburgse (eerder Maaskantse) kerktoren, uw Limburgs dialect (uw zogezegde “moedertaal”), uw hekel aan het Algemeen Nederlands en uw hekel aan Vlaanderen. Al de rest kan u gestolen worden.
Ik heb het altijd heel merkwaardig gevonden dat Pajoske zich voortdurend afzet tegen de standaardtaal om het dialect te benadrukken, maar blijkbaar gefaald heeft om door te geven wat voor hem bovenaan stond.
Oud 11 juni 2020, 23:31   #1540
cato

Standaard

Citaat:
Uit alles wat u daar nu schrijft, wordt duidelijk dat taal bijzonder belangrijk is. Waarom hebben ze immers noties van Chinees, Engels...? Omdat het die kennis nu eenmaal te gebruiken valt en dat men zonder allerlei zaken mist.

Taal is doorslaggevend.
Zonder moedertaal en vaderland ,wordt je een zwerver die door het moeras loopt.

Laatst gewijzigd door cato : 11 juni 2020 om 23:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be