Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2020, 17:04   #41
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Het is weer eens de zoveelste uiting van selectieve verontwaardiging. Negerstereotypen zijn schijnbaar uit den boze, maar diezelfden lachen uitbundig mee als in de zoveelste Hollandermop de Nederlander als gierig, vrekkig en arrogant wordt neergezet.
Sommigen ruiken weer geld, Jan. Als ze een echte klacht hadden moesten ze maar naar de flikken of het gerecht.

Dat 1/4de van zwarten analfabeet zijn en zich slechter kunnen uitdrukken is een andere kwestie.

Ik wil niet dat hun hond voor hun praat: "woef, woef...." Dat ze maar gewoon zeggen wat er aan de hand is.

Hun hond aka de sensatiezieke journalist...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 17:09   #42
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
32-Jarig lopende serie "Cops" cancelled.

https://amp-theguardian-com.cdn.ampp...olice-protests
Ik blijf erbij. Iedereen kijkt naar elkaar; en elk denken ze dat de publieke opinie dit soort dwaze beslissingen van hen verwacht. Er is er één die begint; en de rest is van oordeel dat ze nu niet kunnen/mogen achterblijven en beslissen om ook 'iets' te schrappen. Want zo zijn ook zij geheel in lijn met wat van hen wordt verwacht ...

En hoe meer er volgen, hoe meer overtuigd men wordt van de idee, dat dit inderdaad wordt verwacht. Aldus gaat men nog meer schrappen. En dan kan die andere natuurlijk ook niet achterblijven met maar één show die ze cancelen.

Ik denk dat ik mijn DVD-speler nog maar even ga houden ...

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 18:31   #43
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jongens toch, maak het nu niet in het echt absurd. Little Britain is een absurde show en dat ga je toch niet serieus nemen.
Zo maakt men de serieuze bekommernissen over racisme belachelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/littl...face~be973548/
2!!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2020, 18:37   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongens toch, maak het nu niet in het echt absurd. Little Britain is een absurde show en dat ga je toch niet serieus nemen.
Zo maakt men de serieuze bekommernissen over racisme belachelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/littl...face~be973548/
:trololoo:
Oud 10 juni 2020, 18:57   #45
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
32-Jarig lopende serie "Cops" cancelled.

https://amp-theguardian-com.cdn.ampp...olice-protests
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren eer "Body Cam" van Investigation Discovery gaat verdwijnen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 08:55   #46
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik blijf erbij. Iedereen kijkt naar elkaar; en elk denken ze dat de publieke opinie dit soort dwaze beslissingen van hen verwacht. Er is er één die begint; en de rest is van oordeel dat ze nu niet kunnen/mogen achterblijven en beslissen om ook 'iets' te schrappen. Want zo zijn ook zij geheel in lijn met wat van hen wordt verwacht ...

En hoe meer er volgen, hoe meer overtuigd men wordt van de idee, dat dit inderdaad wordt verwacht. Aldus gaat men nog meer schrappen. En dan kan die andere natuurlijk ook niet achterblijven met maar één show die ze cancelen.

Citaat:
Op sociale media wordt her en der ‘censuur!’ geroepen, maar daar is volgens moraalfilosoof Patrick Loobuyck (UGent) niets van aan. ‘Er is sprake van censuur als een overheid een juridisch verbod uitvaardigt om iets uit te zenden’, zegt hij. ‘Dat is een belangrijk onderscheid. Hier gaat het om bedrijven en omroepen die zelf beslissen iets uit hun aanbod te verwijderen, omdat ze oordelen dat het in de gegeven omstandigheden ongepast is. Dat is hun goed recht, al hoeft niet iedereen het ermee eens te zijn. Je kunt ook argumenteren dat het een verlies is: Little Britain en Gone with the wind hebben zeker culturele waarde, ze zijn een spiegel van een tijdsgewricht, maar ze zonder context aanbieden kan fout overkomen. We hoeven het ook niet te dramatiseren: het is niet omdat ze – al dan niet tijdelijk – van sommige streamingdiensten verdwijnen, dat ze voorgoed verloren zijn.’
Citaat:
Wellicht zien tv-makers dat anders? ‘Het is zeker een debat waard’, zegt Tim Van Aelst, oprichter van het productiehuis Shelter, dat onder meer Wat als? maakte. ‘Maar ik vind het geen slechte evolutie. Het is lang bon ton geweest om te vinden dat je alles en iedereen kon beledigen, maar het waren toch vooral blanke mannen die dat vonden. (lacht) We gaan daar zelf ook niet vrijuit in, we hebben allemaal de grenzen opgezocht. Maar zeker als het gaat over huidskleur, en over seksisme, passeert dat gewoon niet meer, en dat is goed.’
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 09:34   #47
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die mediabedrijven willen ten allen prijze controverse vermijden en gaan dan zelf maar overdreven zelfcensuur toepassen. Probleem is wel: nu mogen ‘zwarten’ en transgender moppen niet meer, maar wat morgen?
Voor elke mop is er wel een subgroep die zich aangesproken voelt.

En retroactief is al helemaal van de pot gerukt. Het is lang geleden dat ik Gone with the Wind gezien heb, maar voor zover ik mij herinner was dat toch geen verheerlijking van slavenhandel?
Oud 11 juni 2020, 09:46   #48
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mediabedrijven willen ten allen prijze controverse vermijden en gaan dan zelf maar overdreven zelfcensuur toepassen. Probleem is wel: nu mogen ‘zwarten’ en transgender moppen niet meer, maar wat morgen?
Voor elke mop is er wel een subgroep die zich aangesproken voelt.

En retroactief is al helemaal van de pot gerukt. Het is lang geleden dat ik Gone with the Wind gezien heb, maar voor zover ik mij herinner was dat toch geen verheerlijking van slavenhandel?
de film leverde de eerste zwarte oscarwinnares op...

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 11 juni 2020 om 09:47.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 09:57   #49
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verdwijnt binnenkort ook Fawlty Towers wegens zwaar beledigend voor Spanjaarden en Madrilenen? En komt Are you being served ook op de zwarte lijst omwille van het beledigend karakter voor mensen met flaporen?
Als men consequent wil zijn wel, ja. In de eerste aflevering zegt Sybil Fawlty immers It's cheaper to train a monkey, dan om Manuel Engels aan te leren.
Als de lijn wordt doorgetrokken kan er nagenoeg met niemand of niks nog gelachen worden. Bij iedere grap is er altijd wel iemand de "dupe".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 08:36   #50
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdwijnt binnenkort ook Fawlty Towers wegens zwaar beledigend voor Spanjaarden en Madrilenen? En komt Are you being served ook op de zwarte lijst omwille van het beledigend karakter voor mensen met flaporen?
T'is zover :

https://www.demorgen.be/nieuws/bbc-h...line~b1d29e24/

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 12 juni 2020 om 08:37.
Oud 12 juni 2020, 08:42   #51
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Het heeft ook voordelen. FC De Kampioenen gaan ze straks niet meer kunnen herhalen. Er worden ook daar nogal wat stereotypen neergezet. De drinkende boefer, de vrouwenzotte ondernemer, de domme garagist.....
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 10:13   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht

Zoals Urbanus zei: de wereld is om zeep.
Oud 12 juni 2020, 11:04   #53
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zoals Urbanus zei: de wereld is om zeep.
Zoals J-M Dedecker het ooit eens gevat zei :

" We verdrinken in politieke correctheid en verslikken ons in de vrijheid van godsdienst "

Citaat:
Oud 12 juni 2020, 12:04   #54
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zoals J-M Dedecker het ooit eens gevat zei :

" We verdrinken in politieke correctheid en verslikken ons in de vrijheid van godsdienst "
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 12:21   #55
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

bbc is ook inconsequent

nu moeten ze uitleggen waarom ge met dutisers niet moogt lachen maar met spanjaarden en catalanen wel.

die aflevering bevat trouwens 1 vd beste moppen ooit.
"you started it
no we didn't
yes, you invaded Poland"

mag niet

over manuel?
it's easier to train a monkey

mag wel

uiteraard, een echte racist zijnde, denk ik nu dat alle spelers van fc barcelona apen zijn

Laatst gewijzigd door 1207 : 12 juni 2020 om 12:22.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 12:42   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bbc is ook inconsequent

nu moeten ze uitleggen waarom ge met dutisers niet moogt lachen maar met spanjaarden en catalanen wel.

die aflevering bevat trouwens 1 vd beste moppen ooit.
"you started it
no we didn't
yes, you invaded Poland"

mag niet

over manuel?
it's easier to train a monkey

mag wel

uiteraard, een echte racist zijnde, denk ik nu dat alle spelers van fc barcelona apen zijn
Ja, "Poland" is een heikel onderwerp, liefst heeft men diepe stilte daaromtrent.

Want, we verklaarden de oorlog aan Duitsland omdat ze Polen binnenvielen, en we verklaarden de oorlog niet aan de USSR omdat ze Polen binnenvielen, er zit een bepaalde inconsistentie in.
Oud 13 juni 2020, 07:52   #57
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Don't mention the war ...

BBC krabbelt al terug: omstreden aflevering ‘Fawlty Towers’ komt weer online.

Citaat:
De ophef die is ontstaan over de ‘racistische’ aflevering van ‘Fawlty Towers’ is UKTV en moederbedrijf BBC niet ontgaan. In een verklaring laten ze weten dat de uitzending “de komende dagen” zal terugkeren naar de streamingdienst, al zullen ze de kijkers voortaan wel waarschuwen voor “potentieel aanstootgevende inhoud en taal”. Zo zal er begeleidende informatie in beeld komen en zal de aflevering voorzien worden van de nodige duiding en context. UKTV wil verder nog benadrukken dat ze “zullen blijven kijken naar de inhoud die wordt aangeboden, zoals ze altijd al hebben gedaan.”
De snelheid waarmee de ene aanbieder de andere volgt om zo veel als mogelijk te voldoen aan een verwachting die er helemaal niet is bij het grote publiek, werd ook al te gek voor woorden.

De maatregel (duiding en context) is dan weer paternaliserend en al evenzeer een triestige evolutie. Alsof wij als kijker niet zelf kunnen uitmaken wat fout is en wat niet. Alsof wij zelf de satire niet kunnen begrijpen, laat staan de satire kunnen herkennen.

Wat is de volgende stap? Een lachband als we mogen (moeten) lachen?
Een symbool rechts onderaan in beeld, als we verbouwereerd moeten zijn?

— Jeremy Clarkson
Oud 13 juni 2020, 08:20   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Don't mention the war ...

BBC krabbelt al terug: omstreden aflevering ‘Fawlty Towers’ komt weer online.

De snelheid waarmee de ene aanbieder de andere volgt om zo veel als mogelijk te voldoen aan een verwachting die er helemaal niet is bij het grote publiek, werd ook al te gek voor woorden.

De maatregel (duiding en context) is dan weer paternaliserend en al evenzeer een triestige evolutie. Alsof wij als kijker niet zelf kunnen uitmaken wat fout is en wat niet. Alsof wij zelf de satire niet kunnen begrijpen, laat staan de satire kunnen herkennen.

Wat is de volgende stap? Een lachband als we mogen (moeten) lachen?
Een symbool rechts onderaan in beeld, als we verbouwereerd moeten zijn?
Volgens wat ik las gaat het in die aflevering niet over ‘den Duits’ maar over West Indiërs. Die ouwe majoor was blijkbaar constant over ‘niggers’ bezig.

En zoals Cleese zei dat was eigenlijk om te lachen met mensen met ouderwetse koloniale opvattingen zoals die majoor.
Oud 13 juni 2020, 08:48   #59
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgens wat ik las gaat het in die aflevering niet over ‘den Duits’ maar over West Indiërs. Die ouwe majoor was blijkbaar constant over ‘niggers’ bezig.

En zoals Cleese zei dat was eigenlijk om te lachen met mensen met ouderwetse koloniale opvattingen zoals die majoor.
Het gaat inderdaad om die passage, maar de aflevering zelf is dan weer vooral gekend om de "dont't mention the war" uitspraak.

Nu of het gaat om 'niggers' of een andere term, het is m.i. niet aan een zender (of een andere aanbieder van content) om te gaan bepalen hoe we daar moeten tegenover staan.

En niet alleen binnen het genre satire. Er waren (en er zijn nog steeds) mensen die het woord onomwonden in de mond nemen. Dat zijn feiten. Die moeten we natuurlijk niet verhullen. Als met betrekking op alles wat vandaag niet meer denkbaar is, we gaan schrappen en/of duiding moeten geven, dan is dat een gat in de markt.

Hoe ver is dan ver genoeg?

Gaan we dan ook de serie Heterdaad van duiding voorzien, omdat toen zonder schroom gerookt werd op kantoor? Gaan we de domme kijker laten weten dat roken ongezond is?

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 13 juni 2020 om 08:49.
Oud 13 juni 2020, 08:54   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat inderdaad om die passage, maar de aflevering zelf is dan weer vooral gekend om de "dont't mention the war" uitspraak.

Nu of het gaat om 'niggers' of een andere term, het is m.i. niet aan een zender (of een andere aanbieder van content) om te gaan bepalen hoe we daar moeten tegenover staan.

En niet alleen binnen het genre satire. Er waren (en er zijn nog steeds) mensen die het woord onomwonden in de mond nemen. Dat zijn feiten. Die moeten we natuurlijk niet verhullen. Als met betrekking op alles wat vandaag niet meer denkbaar is, we gaan schrappen en/of duiding moeten geven, dan is dat een gat in de markt.

Hoe ver is dan ver genoeg?

Gaan we dan ook de serie Heterdaad van duiding voorzien, omdat toen zonder schroom gerookt werd op kantoor? Gaan we de domme kijker laten weten dat roken ongezond is?
Ze hadden die ‘niggers’ trouwens al in 2013 weggeknipt. Ik heb de volledige reeks nog liggen op DVD en van voor 2013 denk ik.
Deze avond eens kijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be