Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2020, 00:50   #1541
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb het altijd heel merkwaardig gevonden dat Pajoske zich voortdurend afzet tegen de standaardtaal om het dialect te benadrukken, maar blijkbaar gefaald heeft om door te geven wat voor hem bovenaan stond.
Liever Belg, maar allesbehalve (geregeerd door) Hollander(s). Dat lees ik er vooral in. Daarom nog liever Engels als standaardtaal met een Limburgse behouden context.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juni 2020 om 00:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 07:11   #1542
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Liever Belg, maar allesbehalve (geregeerd door) Hollander(s). Dat lees ik er vooral in. Daarom nog liever Engels als standaardtaal met een Limburgse behouden context.
Komt u wel eens in Nederlands Limburg?
Of bent u familie van het Oosten en blijft uit de buurt van die Hollanders over de grens?
Of gaat u liever naar Amsterdam ,want daar wordt veel Engels gesproken?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 07:45   #1543
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik begrijp die weerstand tegenover alles wat "Nederland" is ook niet zo.
Als wij onze taal en cultuur, binnen die alsmaar machtiger wordende Europese Unie, willen behouden, en ook willen beschermen tegen invloeden van buiten de taalgrens (b.v. de verfransing) is het juist veel verstandiger om de krachten te bundelen.

En wat die "overheersing door Hollanders" betreft: dat is echt flauwekul. Alle niet-Hollandse provincies (en dat zijn er tien binnen de grenzen zoals ze nu zijn) hebben ook gewoon altijd de eigen identiteit behouden, dus dat zal voor de Vlaamse provincies echt niet anders zijn.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 07:57   #1544
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik begrijp die weerstand tegenover alles wat "Nederland" is ook niet zo.
Als wij onze taal en cultuur, binnen die alsmaar machtiger wordende Europese Unie, willen behouden, en ook willen beschermen tegen invloeden van buiten de taalgrens (b.v. de verfransing) is het juist veel verstandiger om de krachten te bundelen.

En wat die "overheersing door Hollanders" betreft: dat is echt flauwekul. Alle niet-Hollandse provincies (en dat zijn er tien binnen de grenzen zoals ze nu zijn) hebben ook gewoon altijd de eigen identiteit behouden, dus dat zal voor de Vlaamse provincies echt niet anders zijn.
Vergeet niet dat nog vele Belgen denken dat ze in hun geschiedenis 15 jaar vreselijk onderdrukt zijn door Willem I en de Hollanders .
Ze raken dit trauma nooit meer kwijt.

Laat ze toch vrij om te genieten van hun eigen koningen en hun eigen Franstaligen .

Eigenlijk is het voor Nederlanders geen probleem en Nederlanders begrijpen het probleem ook niet.
Ze zien alleen die leuke Vlamingen op TV programma"s

Toevallig komen wij graag in Vlaanderen en zijn geïnteresseerd in taal en geschiedenis. Meer is dat niet.
De meest mensen in Vlaanderen zijn dat niet en hebben liever hun patatten en bier.

Laatst gewijzigd door cato : 12 juni 2020 om 08:05.
Oud 12 juni 2020, 08:33   #1545
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat u dit bagatelliseerde. In de zin van: ‘och, het is maar 10%’. Maar voor de Rabobank zijn de gasinkomsten belangrijke inkomsten voor de overheid. Er valt niet zoveel te bagatelliseren.
u bedoelt waarschijnlijk 1%
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 08:51   #1546
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u bedoelt waarschijnlijk 1%
Tut tut tut... het moet en zal 10% zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 09:08   #1547
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vergeet niet dat nog vele Belgen denken dat ze in hun geschiedenis 15 jaar vreselijk onderdrukt zijn door Willem I en de Hollanders .
Ze raken dit trauma nooit meer kwijt.

Laat ze toch vrij om te genieten van hun eigen koningen en hun eigen Franstaligen .
Leopold II had ook zijn plannen om Nederland te veroveren en wraak te nemen op Willem I.
Nu zijn er nog Belgen zoals we op een ander draadje hier kunnen lezen, die dat plan steunen.
Achteraf gezien ,was hij waarschijnlijk ook een "Groot-Nederlander"

citaat wiki:
De Vlaamse journalist Kris Clerckx onderzocht documenten uit het huisarchief van de koning waaruit bleek dat kroonprins Leopold II vergevorderde plannen had om Nederland binnen te vallen. Hij wilde op deze wijze toegang krijgen tot de Nederlandse koloniën. Eerder had hij verschillende kolonisatiepogingen ondernomen, zoals bijvoorbeeld Borneo, zij het telkens zonder succes. Bovendien vond hij, net als zijn vader, dat Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant, Nederlands-Limburg en het Groothertogdom Luxemburg tot België dienden te behoren.

Een aanvalsplan voorzag in een oproer in het katholieke gedeelte van Nederland als aanleiding. Volgens de spionagegegevens woonden er in 1854 ongeveer 1,2 miljoen katholieken en 1,7 miljoen protestanten in Nederland. Vanuit die hoek verwachtte de prins dan ook steun voor zijn aanval. De aanval zou op dezelfde wijze moeten plaatsvinden als die van de Fransen in 1795: een invasie over de Waal gevolgd door een verrassingsaanval op Amsterdam. Onderweg terug (de 'omval') zouden de gevreesde verdedigingslinies bij Utrecht in de rug worden aangevallen. Bij de aanval moest de Nederlandse koning Willem III worden afgezet. De bevolking zou vervolgens oordelen over het lot van de katholieken. Het einddoel was namelijk alle katholieke gebieden tot aan de grote rivieren "onder één kroon te verenigen". Tijdens de aanval zou dan blijken welke provincies zich wel en welke zich niet bij België wilden aansluiten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Planne...l_op_Nederland

Laatst gewijzigd door cato : 12 juni 2020 om 09:12.
Oud 12 juni 2020, 09:14   #1548
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nederland en ook België moet van het gas af dus we krijgen andere tijden,
zie klimaatplan Europa 2050
Dat gaat ons allemaal geld kosten.

Laatst gewijzigd door cato : 12 juni 2020 om 09:15.
Oud 12 juni 2020, 09:21   #1549
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland en ook België moet van het gas af dus we krijgen andere tijden,
zie klimaatplan Europa 2050
Dat gaat ons allemaal geld kosten.
Het was wel ironisch bedoeld hoor. Vergeten een smiley eraan toe te voegen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 09:31   #1550
cato

Standaard

Citaat:
Het was wel ironisch bedoeld hoor. Vergeten een smiley eraan toe te voegen.
Ik ken mijn pappenheimers hier
Oud 12 juni 2020, 09:45   #1551
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Komt u wel eens in Nederlands Limburg?
Of bent u familie van het Oosten en blijft uit de buurt van die Hollanders over de grens?
Of gaat u liever naar Amsterdam ,want daar wordt veel Engels gesproken?
Tja, dat moet je pajoske vragen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 16:39   #1552
Hollander

Standaard

Citaat:
mijn excuses
Oud 12 juni 2020, 16:48   #1553
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het altijd heel merkwaardig gevonden dat Pajoske zich voortdurend afzet tegen de standaardtaal om het dialect te benadrukken, maar blijkbaar gefaald heeft om door te geven wat voor hem bovenaan stond.
Leer lezen. Mijn kinderen spreken allemaal de Limburgse taal. Dat mijn (klein-) kinderen deze streektaal niet beheersen is gewoon een gevolg van het feit dat het niet hun moeders taal is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 16:54   #1554
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uit alles wat u daar nu schrijft, wordt duidelijk dat taal bijzonder belangrijk is. Waarom hebben ze immers noties van Chinees, Engels...? Omdat het die kennis nu eenmaal te gebruiken valt en dat men zonder allerlei zaken mist.

Taal is doorslaggevend.
Dat taal doorslaggevend is moet gerelativeerd worden. Het hangt af van de doelstellingen. Ik heb bij een tweetal multinationals gewerkt waarbij de afgevaardigde bestuurder geen Nederlands sprak. Toch moest hij dagelijks praktische beslissingen nemen.
Identiteit is belangrijk. Taal is er een onderdeel van. In de Belgische context wordt taal eerder misbruikt. De verdeling in gemeenschappen (taal) en gewesten (woonplaats) heeft geleid tot een organisatie die heel onefficiënt is. Zij was mogelijks uitgedokterd omdat door verdubbeling en uitbreiding van de netten de schoolstrijd kon opgelost worden.
Behalve gebrek aan efficiëntie is er ook de hebzucht van de bestuurders. Men heeft mij gezegd en waarschijnlijk is het nog zo, dat de Vlaamse Eerste minister een hogere wedde eiste dan de Belgische Eerste Minister want hij is niet alleen minister van het Gewest maar ook van de Gemeenschap. Men kan het altijd trachten te verklaren maar het stuit toch tegen de borst.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 17:18   #1555
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Dat taal doorslaggevend is moet gerelativeerd worden. Het hangt af van de doelstellingen. Ik heb bij een tweetal multinationals gewerkt waarbij de afgevaardigde bestuurder geen Nederlands sprak. Toch moest hij dagelijks praktische beslissingen nemen.
Identiteit is belangrijk. Taal is er een onderdeel van. In de Belgische context wordt taal eerder misbruikt. De verdeling in gemeenschappen (taal) en gewesten (woonplaats) heeft geleid tot een organisatie die heel onefficiënt is. Zij was mogelijks uitgedokterd omdat door verdubbeling en uitbreiding van de netten de schoolstrijd kon opgelost worden.
Behalve gebrek aan efficiëntie is er ook de hebzucht van de bestuurders. Men heeft mij gezegd en waarschijnlijk is het nog zo, dat de Vlaamse Eerste minister een hogere wedde eiste dan de Belgische Eerste Minister want hij is niet alleen minister van het Gewest maar ook van de Gemeenschap. Men kan het altijd trachten te verklaren maar het stuit toch tegen de borst.
Theoretisch gaat het om identiteit. In werkelijkheid om het beheer van de geldstromen. Met het beschuldigen van een andere taalgemeenschap valt het afromen van die geldstromen minder op.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 19:16   #1556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leer lezen. Mijn kinderen spreken allemaal de Limburgse taal. Dat mijn (klein-) kinderen deze streektaal niet beheersen is gewoon een gevolg van het feit dat het niet hun moeders taal is.
Als tweetaligheid in meerdere gezinnen mogelijk is, waarom gaven uw zonen het dialect dan niet door?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 19:19   #1557
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ga een maand wonen in een land waarvan je de taal niet spreekt, nooit geleerd hebt en die geen enkele band heeft met de eigen moedertaal of een taal die je beheerst. Dan merk je hoe enorm belangrijk taal is.

De schoolstrijd had niets met taal te maken. Wel met de verzuiling in België. De uitkomst van deze schoolstrijd, het Schoolpact, werd afgesloten binnen de context van een unitair België.

Hebt u ook eens de moeite genomen om na te gaan of dat gerucht wel waar is over die Vlaamse minister-president die een hogere wedde zou geëist hebben dan de Belgische premier?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 20:04   #1558
Hollander

Standaard

Het lijkt me wel een mooie gedachte:

Oud 13 juni 2020, 06:37   #1559
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het lijkt me wel een mooie gedachte:

Ja, mij ook. Maar de "Calimero mentaliteit" en het "Ollander complex" houden dit tegen. Aan de noordelijke Nederlanders zal het niet liggen.
Oud 13 juni 2020, 06:57   #1560
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ja, mij ook. Maar de "Calimero mentaliteit" en het "Ollander complex" houden dit tegen. Aan de noordelijke Nederlanders zal het niet liggen.
Dat laatste vraag ik me af.
De meeste Nederlanders hebben geen interesse in een hereniging met Vlaanderen en begrijpen ook niets van België.

Als het om vakanties gaat houden Nederlanders erg van het zuiden ,
maar als het om werken en EU politiek gaat , richten ze zich helemaal op het noorden.
Dus geld verdienen doen we in het Noorden en geld uitgeven doen we in het Zuiden.

Het hangt van de politieke ontwikkelingen in België af, of het tot een splitsing gaat komen
en in het geval van een onafhankelijk Vlaanderen, zal door de ontwikkelingen in Europa , de samenwerking groeien .
Als we een generatie verder zijn, kan er misschien we een hereniging op de politiek agenda komen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be