Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2020, 09:43   #1561
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leer lezen. Mijn kinderen spreken allemaal de Limburgse taal. Dat mijn (klein-) kinderen deze streektaal niet beheersen is gewoon een gevolg van het feit dat het niet hun moeders taal is.
Hoe je het wendt of keert, er is ontzettend veel in beweging in België.
Het land zoals het nu is kan niet lang meer zo blijven.

Komt er een confederatie ?
Komt er een splitsing?
Komt er een confederatie Negerland-vlaanderen.
Blijft Brussel in een federatie met Vlaanderen of met Wallonië?
Wat gebeurt er met de Oost-katons?
Sluit Wallonië zich aan bij Frankrijk?
Veel vragen zijn nog niet beantwoord en onderzocht

https://doorbraak.be/vlaamse-onafhan...-en-verlangen/
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 11:17   #1562
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leer lezen. Mijn kinderen spreken allemaal de Limburgse taal. Dat mijn (klein-) kinderen deze streektaal niet beheersen is gewoon een gevolg van het feit dat het niet hun moeders taal is.
Corona veroorzaakt weer meer binding met de regio.

Citaat Trouw ;
Ineens duiken ze overal in het land op: regionale vlaggen. Is de populariteit van lokale kleuren een bijeffect van de coronacrisis? En wat symboliseert die vlag dan?

Bij vlaggenproducent Vlaggen Unie hoeven ze niet in de bestelgegevens van de afgelopen maanden te kijken om te kunnen bevestigen dat de verkoop van lokale vlaggen is gestegen. “Absoluut”, zegt medewerker Maurice Holtz meteen. Voor sommige regionale vlaggen is de verkoop sinds maart verviervoudigd.

Ook bij Holtz’ concurrent de Dokkumer Vlaggenfabriek hebben ze een toename in populariteit van provinciale en regionale vlaggen gesignaleerd. De afgelopen drie maanden is de verkoop van de Noord-Brabantse vlag verdubbeld; die van de Zeeuwse vlag verdriedubbelde zelfs. Dat betekent dat er honderden extra vlaggen over de toonbank gingen.

https://www.trouw.nl/binnenland/wapp...voel~b7831b36/

Laatst gewijzigd door cato : 13 juni 2020 om 11:18.
Oud 13 juni 2020, 23:23   #1563
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Theoretisch gaat het om identiteit. In werkelijkheid om het beheer van de geldstromen. Met het beschuldigen van een andere taalgemeenschap valt het afromen van die geldstromen minder op.
Hoe zou je dit kunnen verbeteren?
Is er dan geen relatie tussen identiteit ,taalwetenschap en geldstromen?
Oud 14 juni 2020, 00:12   #1564
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat laatste vraag ik me af.
De meeste Nederlanders hebben geen interesse in een hereniging met Vlaanderen en begrijpen ook niets van België.

Als het om vakanties gaat houden Nederlanders erg van het zuiden ,
maar als het om werken en EU politiek gaat , richten ze zich helemaal op het noorden.
Dus geld verdienen doen we in het Noorden en geld uitgeven doen we in het Zuiden.

Het hangt van de politieke ontwikkelingen in België af, of het tot een splitsing gaat komen
en in het geval van een onafhankelijk Vlaanderen, zal door de ontwikkelingen in Europa , de samenwerking groeien .
Als we een generatie verder zijn, kan er misschien we een hereniging op de politiek agenda komen.
In het verleden zijn er peilingen gehouden, rond de 56 % van de Nederlanders was voorstander voor hereniging, maar ik heb ook hogere percentages gezien van rond de 70%

https://www.pvv.nl/component/content...mervragen.html

En ja, Nederlanders heten de zuiderburen welkom, maar weten ook wel dat het samengaan eerder een droom is die waarschijnlijk nooit uitkomt. Dus waarom zou je dan interesse tonen ?

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2020 om 00:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 03:44   #1565
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe je het wendt of keert, er is ontzettend veel in beweging in België.
Het land zoals het nu is kan niet lang meer zo blijven.

Komt er een confederatie ?
Komt er een splitsing?
Komt er een confederatie Negerland-vlaanderen.
Blijft Brussel in een federatie met Vlaanderen of met Wallonië?
Wat gebeurt er met de Oost-katons?
Sluit Wallonië zich aan bij Frankrijk?
Veel vragen zijn nog niet beantwoord en onderzocht

https://doorbraak.be/vlaamse-onafhan...-en-verlangen/
Negerland?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 03:51   #1566
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Negerland?
De USA na Donald.
Oud 14 juni 2020, 05:52   #1567
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Negerland?
Congo?
Oud 14 juni 2020, 05:56   #1568
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In het verleden zijn er peilingen gehouden, rond de 56 % van de Nederlanders was voorstander voor hereniging, maar ik heb ook hogere percentages gezien van rond de 70%

En ja, Nederlanders heten de zuiderburen welkom, maar weten ook wel dat het samengaan eerder een droom is die waarschijnlijk nooit uitkomt. Dus waarom zou je dan interesse tonen ?
PVV gegevens zijn niet zo betrouwbaar.
De meeste Nederlanders snappen niet waar het over gaat.
Ze zien de Vlamingen in spelletje programma's op de TV en zien geen problemen in België.
Oud 14 juni 2020, 09:27   #1569
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
PVV gegevens zijn niet zo betrouwbaar.
De meeste Nederlanders snappen niet waar het over gaat.
Ze zien de Vlamingen in spelletje programma's op de TV en zien geen problemen in België.
Er zijn genoeg andere peilingen geweest, dat weet u ook wel. De grondhouding is positief.

Maar denk dat men inderdaad niets snapt van de complexiteit van België en de Belgen. Daarom ook is samengaan nogal een illusie...
Oud 14 juni 2020, 09:30   #1570
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De meeste Nederlanders denken dat we, net als hen, patriotisch zijn over onze staat. En ze schijnen ook te denken dat we de Hertog van Alva als een held beschouwen en de stichtelijke vader van ons land.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 09:50   #1571
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De meeste Nederlanders denken dat we, net als hen, patriotisch zijn over onze staat. En ze schijnen ook te denken dat we de Hertog van Alva als een held beschouwen en de stichtelijke vader van ons land.
De opmerkingen van sommigen op dit forum wekt de indruk dat men de wegkijkt bij de situatie in zuidelijke Nederlanden destijds en vooral benadrukt de onvrijheid en onderdrukking in het noorden. Dát is typisch Belgisch.

Verder zijn na het verdrijven van de Protestanten en aanverwanten vooral getrouwe Rooms Katholieken overgebleven die Alva blindelings volgden.

Dus ja, de Nederlanders zien het best wel goed dat zij getrouw Alva volgden en misschien ook wel als hoeder zagen van het Rooms Katholieke geloof.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2020 om 10:03.
Oud 14 juni 2020, 10:31   #1572
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om ze te onderwerpen en hun vuile werkjes te laten opknappen zullen ze inderdaad meer dan welkom zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 11:02   #1573
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederlanders weten dat Belgen eerst voor Spanje en de paus hebben gekozen rond 1600 en later voor Frankrijk in 1830 en
daarom niet passen bij de geschiedenis van de Nederlandse staat.

Als het over nationalisme gaat , dan heeft Nederland al eeuwen een stads
en streek nationalisme en alleen bij speciale gelegenheden een staatsnationalisme.
Dit laatste bindt ons in de internationale sport en het koningshuis ,dat gemeenschappelijk is.

Dat geldt natuurlijk niet als Amsterdam tegen Rotterdam voetbalt enz.
Nederlanders zijn meester in het uitvergroten van verschillen tussen steden en
regio's ,gezien onze geschiedenis.
Amerikanen en Chinezen begrijpen hier helemaal niets van ,want ze zien ons land als een Groot- Amsterdam , zoals de staat New York en New York-City.

Laatst gewijzigd door cato : 14 juni 2020 om 11:08.
Oud 14 juni 2020, 11:04   #1574
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Om ze te onderwerpen en hun vuile werkjes te laten opknappen zullen ze inderdaad meer dan welkom zijn.
Grappig, uw bericht is een typische Belgische manier van denken. Zo denken wij in het noorden niet.

Vlamingen hebben in Nederland vooral hoge management posities in het Nederlands bedrijfsleven. Wij nemen Vlamingen zeer serieus.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2020 om 11:05.
Oud 14 juni 2020, 11:10   #1575
cato

Standaard

Citaat:
Grappig, uw bericht is een typische Belgische manier van denken. Zo denken wij in het noorden niet.

Vlamingen hebben in Nederland vooral hoge management posities in het Nederlands bedrijfsleven. Wij nemen Vlamingen zeer serieus.
Wanneer gebruiken Nederlanders het woord Vlamingen?
Volgens mij kennen ze alleen maar Belgen.
Oud 14 juni 2020, 11:20   #1576
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Had ook Nederlandstalige Belgen kunnen zeggen. In Nederland is men bekend met de drietalige situatie daar, met Walen als Franstaligen en Vlamingen als Nederlandstaligen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2020 om 11:22.
Oud 14 juni 2020, 11:23   #1577
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je een punt. Ik erger er mij soms ook aan dat nogal wat Nederlanders het voortdurend over “Belgen” hebben wanneer het feitelijk over Vlamingen gaat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 11:30   #1578
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nederlanders weten dat Belgen eerst voor Spanje en de paus hebben gekozen rond 1600 en later voor Frankrijk in 1830 en
daarom niet passen bij de geschiedenis van de Nederlandse staat.

Als het over nationalisme gaat , dan heeft Nederland al eeuwen een stads
en streek nationalisme en alleen bij speciale gelegenheden een staatsnationalisme.
Dit laatste bindt ons in de internationale sport en het koningshuis ,dat gemeenschappelijk is.

Dat geldt natuurlijk niet als Amsterdam tegen Rotterdam voetbalt enz.
Nederlanders zijn meester in het uitvergroten van verschillen tussen steden en
regio's ,gezien onze geschiedenis.
Amerikanen en Chinezen begrijpen hier helemaal niets van ,want ze zien ons land als een Groot- Amsterdam , zoals de staat New York en New York-City.
De geschiedenis is complexer dan dat. Er is een reden waarom België een land zonder patriotisme is.

Het feit alleen al dat er amper Nederlandstaligen in het Leger van Vlaanderen waren bijvoorbeeld. En in 1830 was er een probleem met hoge voedselprijzen na mislukte oogsten over heel Europa. Eén elite was nodig om die onlusten te sturen en de bemoeinissen van de buitenlandse machten deden de rest. Dat staat dichter bij de waarheid.

Ik moet verder nog de eerste Belg ontmoeten die de Spaanse Habsburgers een warm hart toedraagt, en zeker Alva wordt ook bij ons de IJzeren Hertog genoemd.

De rest is regionalistisch gekissebis zoals jij beschrijft. Hollanders die dachten dat alle Belgen hetzelfde zijn en waren in 1830 (wild om zich heen slaan) en vervolgens een loser als Van Speijck als held uitriepen. In die tijd ging het zeker ook slecht met het zelfbeeld van Nederland. Tot in de vroege 20ste eeuw was het zelfs taboe in Nederland om kritiek te hebben op die marinier en zijn 'heldendaad'. Nederland was toen een beetje vergane glorie en het nationalisme niet per se volwassener dan dat van zelfs een Vlaamse boerenpummel.

Kleingeestigheid is dan ook een Nederlandse karaktertrek. De laatste woorden van Willem van Oranje zouden dan ook de volgende geweest zijn: "Mon Dieu, ayez pitié de moi et de mon pauvre peuple” (Mijn God, heb medelijden met mij en met mijn arme volk). Waarschijnlijk bedoelde hij dat het Nederlandse volk zonder leider met zijn capaciteiten komt te staan, maar misschien ook dat hij geloofde dat het volk zich vaak laat leiden door dwaalideeën. Het overgebleven Staatse deel begon in die geschiedenis het Zuiden te vergeten en een Noord-Nederlands nationalisme te ontwikkelen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 11:58.
Oud 14 juni 2020, 11:36   #1579
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je een punt. Ik erger er mij soms ook aan dat nogal wat Nederlanders het voortdurend over “Belgen” hebben wanneer het feitelijk over Vlamingen gaat.
Ik zeg zelf gewoon Belgen en die er niet al te moeilijk om. Zelfs de naam Vlaming in hedendaagse context is ook maar een Belgische creatie. Het was historisch de naam die buitenlanders ons noemden, net zoals informeel heel Nederland Holland genoemd wordt over de wereld. België komt van de naam die in het Neo-Latijn doorging voor de Nederlanden, wat op diens beurt komt van Gallia Belgica.

Die naam kreeg inderdaad de voorkeur in Franstalige kringen omdat het anders is dan Pays-Bas. Toch beslaat het beter de diversiteit die het hedendaagse Vlaamse Gewest heeft.

Het geeft België als land niet bepaald extra kracht toe. Ik ben zelfs van mening dat mensen die Nederland een warm hart toedragen in België niet per se Vlaams-nationalistisch hoeven te zijn. En ik ben ook van mening dat zich achter een Vlaams-nationalistische strohalm scharen niet per se de betrekkingen tussen Vlaanderen en Nederland bevordert. Wat dat wel doet en veel meer is gewoon Nederland als het verlengde van je eigen cultuur bekijken en dat uitdragen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 11:46.
Oud 14 juni 2020, 11:47   #1580
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je een punt.
Ik erger er mij soms ook aan dat nogal wat Nederlanders het voortdurend over “Belgen” hebben wanneer het feitelijk over Vlamingen gaat.
Da's raar.
Normale burgers in jouw regio vinden het raar wanneer sommige Belgische onderdanen (volgens paspoort & ID-kaart) het over Brabanders & Limburgers hebben als zijnde "Vlaanderaars" (Vlondereirs in ABN mensenlingo.)
Bizar, erg bizar!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be