Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2020, 13:12   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
8 voor Chinezen: happiness;
88 = double happiness;
Trouwens alles met 1 of meerdere achten is goed.
maar in Mandarin ook: 88= ba-ba = Bye-Bye in Chinese sms/twitter lingo.
In Hong Kong, in de tijd dat ik er was, reden sommige kapitaalkrachtigen met hun Rolls of Bentleys vaak met nummerplaten die drie cijfers 8 achter mekaar vermeldden. Ik weet niet of het nu nog zo is.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 13:41   #42
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeg maar dat de blanken wat aangevangen hebben in Afrika. Niet om fier over te zijn als blanke.

En niet alleen in Afrika. In Azië, in Zuid-Amerika, in de USA, permanente volkerenmoord en grove onderdrukking door de blanken indertijd.
Het lijkt voor u ondraaglijk om blank te zijn. Smeer jij je gezicht elke dag in met schoensmeer of koffiedik?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 13:44   #43
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We hebben dus welgemeende excuses van o.a. de Denen tegoed bedoel je?
Tot zolang zal Oosten consequent zijn en Deense boterkoekjes boycotten.

Oud 15 juni 2020, 14:15   #44
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
8 voor Chinezen: happiness;
88 = double happiness;
Trouwens alles met 1 of meerdere achten is goed.
maar in Mandarin ook: 88= ba-ba = Bye-Bye in Chinese sms/twitter lingo.
Klopt. Als een tante van mijn echtgenotge op bezoek komt, heeft die zo altijd een chinees enveloppe bij voor de kinderen, met daarin 88 AUD.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 14:43   #45
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Klopt. Als een tante van mijn echtgenotge op bezoek komt, heeft die zo altijd een chinees enveloppe bij voor de kinderen, met daarin 88 AUD.
Enveloppe + money = Lai See bij ons in 't Cantonees.

Citaat:
"Lai See, which literally means “Good Luck,” are red envelopes that elders give to juniors. There are lots of different traditions, but in general, married couples give them to unmarried relatives, friends or colleagues."
Oud 15 juni 2020, 14:57   #46
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

En... in de week voor Chinees nieuwjaar wensen de buschauffeurs je heel vriendelijk 's morgends 'Dzou San' met een lach, houden de security agenten de voordeur van je leef- of werkruimte voor je open etc... om toch maar te hopen op een Lai See.
Aandoenlijk lief, moest het niet zo op de zenuwen werken na 2 dagen.

Al is het wel een verademing om de lift- of voordeur eens NIET tegen je neus te krijgen bij het betreden van een of andere ruimte of shopping mall!
Oud 15 juni 2020, 15:27   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Welke blanke familie zou nu nog steeds een enorm groot kapitaal bezitten dank zij het leegroven van de Congo destijds?
(tip: ze wonen in L.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 15:31   #48
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het lijkt voor u ondraaglijk om blank te zijn. Smeer jij je gezicht elke dag in met schoensmeer of koffiedik?
Ik zeg gewoon wat is. U moogt altijd trachten mijn gezegdes te ontzenuwen. Maar ik verwacht er niet al te veel van. 'White power' in die tijd stond vaak gelijk met 'white murder'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 15:45.
Oud 15 juni 2020, 16:53   #49
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon wat is. U moogt altijd trachten mijn gezegdes te ontzenuwen. Maar ik verwacht er niet al te veel van. 'White power' in die tijd stond vaak gelijk met 'white murder'.
Bruine of zwarte schoencreme voor u?
Oud 15 juni 2020, 16:55   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn tijd stond Black Power dikwijls gelijk met black murder.

Ik zeg maar wat is, anders moet je het proberen te ontkrachten.
Oud 15 juni 2020, 17:21   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In mijn tijd stond Black Power dikwijls gelijk met black murder.

Ik zeg maar wat is, anders moet je het proberen te ontkrachten.
Tja toen was er al 200 jaar in de USA White Power geweest. In het Zuiden van dit land weten de zwarten best wat dit betekende. En wat het geweld betreft, in vergelijking met de White Power toen waren de mensen van Black Power eigenlijk koorknapen.

En gelijk hadden ze!
Oud 15 juni 2020, 17:33   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja toen was er al 200 jaar in de USA White Power geweest. In het Zuiden van dit land weten de zwarten best wat dit betekende. En wat het geweld betreft, in vergelijking met de White Power toen waren de mensen van Black Power eigenlijk koorknapen.

En gelijk hadden ze!
Zo het zwarte geweld vergoelijken.

Schaam u!
Oud 15 juni 2020, 17:39   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo het zwarte geweld vergoelijken.

Schaam u!
Niks te geweld.

"Black Power benadrukte de uiting van een nieuw raciaal bewustzijn onder de zwarten in de Verenigde Staten. In ruimere zin verwijst de term naar de bewuste keuze die zwarte Amerikanen maakten om hun collectieve belangen en waardes te promoten, om hun eigen welzijn te beschermen en om een zekere mate van autonomie te verkrijgen.

De eerste die de term 'black power' in de politieke context gebruikte in het openbaar is Robert F. William, een schrijver en publist uit de jaren 50 en 60. De term werd overgenomen door Mukasa Dada (beter bekend als Willie Ricks), de medebestuurder en woordvoerder van Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC), een studentenorganisatie tegen geweldpleging tegen de zwarten in de VS. Toen Mukasa Dada in een tijd van raciale integratie openlijk met de term bezigde kreeg hij steun van duizenden uit de zwarte middenklasse. Dit openlijk zelfbewustzijn werd door sommige zwarten als een strategische keuze gezien. De term werd later ook gebezigd in wat mildere context".

Toch wat meer informeren vooraleer u post.
Oud 15 juni 2020, 17:39   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niks te geweld.

"Black Power benadrukte de uiting van een nieuw raciaal bewustzijn onder de zwarten in de Verenigde Staten. In ruimere zin verwijst de term naar de bewuste keuze die zwarte Amerikanen maakten om hun collectieve belangen en waardes te promoten, om hun eigen welzijn te beschermen en om een zekere mate van autonomie te verkrijgen.

De eerste die de term 'black power' in de politieke context gebruikte in het openbaar is Robert F. William, een schrijver en publist uit de jaren 50 en 60. De term werd overgenomen door Mukasa Dada (beter bekend als Willie Ricks), de medebestuurder en woordvoerder van Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC), een studentenorganisatie tegen geweldpleging tegen de zwarten in de VS. Toen Mukasa Dada in een tijd van raciale integratie openlijk met de term bezigde kreeg hij steun van duizenden uit de zwarte middenklasse. Dit openlijk zelfbewustzijn werd door sommige zwarten als een strategische keuze gezien. De term werd later ook gebezigd in wat mildere context".

Toch wat meer informeren vooraleer u post.
Schaam u!.
Oud 15 juni 2020, 19:08   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet zijn hier nooit negers met boten aangemeerd om onze voorouders te onderwerpen. De zee-Germanen echter wel... Die zijn binnengevallen indertijd en de Vikingers later ook. En die hebben dan ook goed huisgehouden hier.
De eerste negers hier was rond 1900.
10 in totaal en niet eens slaven. Ze zijn weer vertrokken omdat het te koud was.

De Nederlandse vloot heeft wel negers vervoert.
Maar niet verhandeld. Dat waren meestal Arabieren waar slaven tot in 1961 legaal waren in S Arabië .
Ook de joden maakten van elk overwonnen volk slaven.
De mannen werden vermoord en de vrouwen verkocht net als de kinderen.

Enfin iedereen deed het behalve wij.

Vooral Afrikanen.

Trouwens geen enkele van die Congolezen hier en nu die van alles eisen hebben ooit in Congo geweest in de tijd van de Belg.

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 juni 2020 om 19:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 19:15   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De eerste negers hier was rond 1900.
10 in totaal en niet eens slaven. Ze zijn weer vertrokken omdat het te koud was.

De Nederlandse vloot heeft wel negers vervoert.
Maar niet verhandeld. Dat waren meestal Arabieren waar slaven tot in 1961 legaal waren in S Arabië .
Ook de joden maakten van elk overwonnen volk slaven.
De mannen werden vermoord en de vrouwen verkocht net als de kinderen.

Enfin iedereen deed het behalve wij.
Minstens even gruwelijk.
Oud 15 juni 2020, 19:38   #57
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bron plus data????

Men heeft het immers over Congo Vrijstaat, niet over de Belgische kolonië Congo.

En zelfs met +/-88 000 Belgen in Congo Vrijstaat, wil dit nog steeds zeggen dat ze per aanwezige Belg +/-113 Congolezen zouden moeten hebben vermoord in opdracht van Leopold II, als je aanmeent dat er 10 000 Congolezen zijn vermoord in zijn opdracht.

Dus elke aanwezige Belg zou meer Congolezen hebben gedood dan er gemiddeld vijanden door een soldaat tijdens WWI en WWII werden gedood.
Maar je mag rekenen dat 1/3 van de aanwezige Belgen vrouwen waren en 10% kinderen.
Dus 88 000 Belgen - 12 240 missionarissen - 26 666 vrouwen - 8 000 kinderen = +/- 41 094 Belgische mannen. Dat geeft een cijfer van +/- 243 moorden per Belg in opdracht van Leopold II.

Van 1885 tot 1908, op 23 jaar tijd dus.
Dat in een totaal onbekend gebied, tegen een volk dat het gebied beter kent dan de gemiddelde Belg zijn eigen dorp of stad kent, met antieke wapens tegen een volk dat perfect met stille sluipwapens kan werken en de kennis heeft om de meest gruwelijke vallen te maken en plaatsen.
En dat in een gebied en tijd waar bevoorrading maanden in beslag neemt.

Niet moeilijk dat het VK de Belgische krijgsmacht tot vriendjes wil houden en dat de USA-strijdkrachten zich als gelijken van de Belgen wil kunnen beschouwen, dat het Franse Vreemdelingen Legion smeekt om ondersteund te worden door de Belgische krijgsmacht als ze op missie moeten.
Alleen zijn de meeste doden door ziektes omgekomen, niet door slachtpartijen, net zoals in Zuid-Amerika.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 19:49   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bron plus data????

Men heeft het immers over Congo Vrijstaat, niet over de Belgische kolonië Congo.

En zelfs met +/-88 000 Belgen in Congo Vrijstaat, wil dit nog steeds zeggen dat ze per aanwezige Belg +/-113 Congolezen zouden moeten hebben vermoord in opdracht van Leopold II, als je aanmeent dat er 10 000 Congolezen zijn vermoord in zijn opdracht.

Dus elke aanwezige Belg zou meer Congolezen hebben gedood dan er gemiddeld vijanden door een soldaat tijdens WWI en WWII werden gedood.
Maar je mag rekenen dat 1/3 van de aanwezige Belgen vrouwen waren en 10% kinderen.
Dus 88 000 Belgen - 12 240 missionarissen - 26 666 vrouwen - 8 000 kinderen = +/- 41 094 Belgische mannen. Dat geeft een cijfer van +/- 243 moorden per Belg in opdracht van Leopold II.

Van 1885 tot 1908, op 23 jaar tijd dus.
Dat in een totaal onbekend gebied, tegen een volk dat het gebied beter kent dan de gemiddelde Belg zijn eigen dorp of stad kent, met antieke wapens tegen een volk dat perfect met stille sluipwapens kan werken en de kennis heeft om de meest gruwelijke vallen te maken en plaatsen.
En dat in een gebied en tijd waar bevoorrading maanden in beslag neemt.

Niet moeilijk dat het VK de Belgische krijgsmacht tot vriendjes wil houden en dat de USA-strijdkrachten zich als gelijken van de Belgen wil kunnen beschouwen, dat het Franse Vreemdelingen Legion smeekt om ondersteund te worden door de Belgische krijgsmacht als ze op missie moeten.
Ik heb de cijfers van het aantal Belgen in Congo Vrijstaat ooit gegeven in een soortgelijke discussie. Ik heb ze nu niet onmiddellijk bij de hand. Voor zover ik het mij nog herinner, waren er vermoedelijk nooit meer dan 1500 a' 2.500 Belgen in de Vrijstaat. Als het dat al was. David van Reybrouck heeft het zelfs over slechts een paar honderdtal als ik me niet vergis. Ik wil het wel eens opzoeken. De Belgen stierven daar als vliegen aan de tropische ziekten. Regelmatig moesten er nieuwe Belgen worden aangevoerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 19:55.
Oud 15 juni 2020, 19:59   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Slavernij heeft in alle delen van de wereld bestaan sinds het begin van de geschiedenis. Onder invloed van het Christendom werd in de vroege middeleeuwen slavernij verboden. Als we de periode tot het eind van de middeleeuwen nemen, ofwel vlak voor het begin van de transatlantische slavenhandel, tot aan de dag van vandaag, dan moeten we vaststellen:

Verreweg de grootste slavenhandelaren zijn…de zwarte Afrikanen zelf.
Vlak voor het begin van de transatlantische slavenhandel was, afhankelijk van de specifieke streek, 70% van de Afrikanen slaaf van andere Afrikanen. Afrikaanse stammen, zoals de Ashanti, werden zeer welvarend door hun buurstammen de oorlog te verklaren en tot slaaf te maken, en de slaven met Europese en Arabische slavenhandelaren te ruilen voor goederen.

Op nummer 2 staan de Arabieren/moslims. Als je de trans-Sahara slavenhandelsroutes over land en de Oost-Afrikaanse handel over zee (met Zanzibar als handelscentrum) optelt, dan hebben de Arabieren/moslims zo’n 14 miljoen zwarte slaven uit Afrika gehaald.
Deze slavenhandel was op een punt bijzonder wreed: het was de gewoonte om mannelijke slaven eerst te castreren (zonder verdoving) voordat ze op transport gezet werden. Aangezien veel Afrikanen deze “behandeling” niet overleefden, is het totaal aantal slachtoffers van de Arabische/ islamitische slavenhandel aanzienlijk hoger dan de al genoemde 14 miljoen. Het is ook de reden waarom er weinig nakomelingen van deze slaven leven in Arabische landen.

De Europese slavenhandelaren die zo’n 10,5 miljoen zwarte slaven de Atlantische Oceaan overgezet hebben: daarbij mag je het overgrote deel van dit cijfer toeschrijven aan de landen die destijds bezet waren door de Islamieten in Spanje en Zuid-Oost Europa. Europa is verreweg de kleinste slavenhandelaar in de geschiedenis geweest en verhandelde ‘slechts’ 0,007% van alles wat met slavernij van doen had.

Voorts mogen we de Europeanen dankbaar zijn omdat zij de slavernij in Europa èn de koloniën hebben afgeschaft en weer was het Christendom de drijvende kracht. Moslims daarentegen moesten gedwongen worden. Talloos hadden de Europese diplomaten bij islamitische heersers aangeklopt om te vragen te stoppen met het wegvoeren en verhandelen van Europese slaven. Geen enkele keer had het blijvend effect. Pas toen West-Europese legers Noord-Afrika bezetten en de Russen de Kaukasus, werd het ontvoeren van Europese slaven minder. Turkije schafte in paniek de slavernij af toen het de Eerste Wereldoorlog dreigde te verliezen en bang was dat slavernij als excuus gebruikt zou worden door de geallieerden om het hele land te bezetten. Saoedi-Arabië schafte de slavernij pas in 1962 af, onder immense politieke druk van de VN.

Kortom, het beeld van een typische slavenhaler is een moslim, geen Europeaan! Dat is een feit! Geen aanname. Europeanen zijn de drijvende kracht geweest achter de afschaffing van de slavernij, aan de lezer of daar lof aan gegeven wordt. Maar dat past niet in het ‘nieuwe normaal’ of de BLM-beweging om Europeanen een minderwaardigheidscomplex aan te praten. Het is daarom juist zo erg dat daar niet over gesproken wordt en dat dit door de grote nieuwsbedrijven compleet wordt doodgezwegen.

Het zou een opening kunnen zijn voor het starten van een dialoog over de vaak zo eenzijdige opinie van de BLM-terreurorganisatie en zo’n beetje het hele neoliberale omroepstelsel.

(Geschreven door Aad Allebras)

Arabische slavenjager in Afrika. Hun handel werd in Congo beëindigd door het Belgische leger.

Tippu Tip, de slavenhaler die door het Belgische leger in Oost-Congo verslagen werd. Hij was moslim én zwart.
Oud 15 juni 2020, 20:02   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg maar dat de blanken wat aangevangen hebben in Afrika. Niet om fier over te zijn als blanke.

En niet alleen in Afrika. In Azië, in Zuid-Amerika, in de USA, permanente volkerenmoord en grove onderdrukking door de blanken indertijd.
Wel om fier over te zijn. Daarom - en u schreef er al zelf over - verlangen heel veel Congolezen naar het Belgisch regime. De Belgen brachten ook een beschaving mee die voor veel Congolezen als een voorbeeld wordt aanzien. Dat er daarnaast ook wrede praktijken gebeurden, staat buiten kijf. Alleen moest de neger daar ook niet voor onder doel. Ook de geschiedenis van Zwart-Afrika is doorploegd met bloed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be