Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2020, 21:57   #161
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik houd wel van pittige en vurige types die kunnen je goed bespelen. Als je dan denkt bij deze kan ik mijn hart wel uitstorten word het zoals alle anderen koud en afstandelijk....

Super sisser....

Beter het brave type, minder cinema. En uiteindelijk krijg je wel seks ipv onnozele spelletjes.
Ik heb ze beiden wel graag. Die typetjes die op het eerste zicht wat preuts en teruggetrokken lijken maar volledig opbloeien onder de juiste omstandigheden. Maar evengoed die temperamentvollen die een stukje kunnen bitchen en zich dan uiteindelijk prijsgeven.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 22:05   #162
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heer

Als jonge gast heb ik het geluk gehad om deftig te leren vallen. Veel mensen breken hun hele lichaam maar niet hun val.

Gebruiken en gewoonten die niet stroken met de goed Vlaamse aard dienen inderdaad zo snel mogelijk geweerd te worden.

Eerlijk gezegd, als u mij een "zelfingenomen vent", "hoogmoedige kerel", "verwaande kwast", enz. man zou geheten hebben. Zou ik nu hartelijk lachen en u onmiddellijk gelijk geven. Maar u bracht mij in verbinding met een Waals woord...een Waals woord! De taal van de erfvijand! Dit is onaanvaardbaar!

Hoogachtend
Waarde Courageux,

Het amuseert me steeds uw gesofisticeerde schrijfsels te lezen. Het heeft wel z'n charmes, de Nederlandse taal in puristische vorm. Men kan het zelfs cool noemen gezien de appeal die het kan hebben bij fans van Fantasy-literatuur.

Daarom, een amicale merci voor uw contributie aan dit forum!

Lots of love,
Conseil Noël
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 22:06   #163
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik hoop voor hem dat het een hengst is

Geef toe: geniaal personage. Ik geloof echter niet dat hij voldoet aan alle eisen voor een koene Vlaming die hij zelf heeft opgelijst.
Geachte heer uit Kullare (nieuwe Vlaamse naam voor Grenobel)

Bij dezen betuig ik nogmaals aan alle vermelde voorwaarden te voldoen. Aan welke voorwaarden hecht u twijfel?

Nu is het ook tijd voor enkele nieuwe voorwaarden om een koene Vlaming te worden.

- het huishouden dient zelf gedaan te worden en dus niet aan een dienstmeid of "kuusjege" (= Kuisege, West-Vlaams voor poetsvrouw) toeverlaat te worden. In een bedrijf is het wenselijk om een reinigingsploeg uitsluitend uit mannen samen te stellen. Dit is niet enkel voor de veiligheid van het werkvolk maar ook omdat mannen betere poetsers zijn (wetenschappelijk bewezen).

- geen ors (= paard < lat. paraveredus) of andere dieren berijden. Deze ouderwetse vervoerswijze is te traag en bevuilt de wegen. Mens en dier doen niet hun gevoeg op de baan.

- het betaalvoetbal onder geen geding steunen. Mensen, die ten eerste apengedrag vertonen langs een voetbalveld of ten tweede vernielingen aanbrengen door bv. verlies van "hun ploeg", dienen de bevuilde wegen te reinigen.

Hoogachtend

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 15 juni 2020 om 22:10.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 22:15   #164
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Waarde Courageux,

Het amuseert me steeds uw gesofisticeerde schrijfsels te lezen. Het heeft wel z'n charmes, de Nederlandse taal in puristische vorm. Men kan het zelfs cool noemen gezien de appeal die het kan hebben bij fans van Fantasy-literatuur.

Daarom, een amicale merci voor uw contributie aan dit forum!

Lots of love,
Conseil Noël
Geachte Koenraad

Uw moedwillig met vreemde woorden doorspekt antwoord blijft nog steeds Nederlandser dan een gemiddelde kijkkastuitzending of dagbladbericht.

Hoogachtend
Oud 16 juni 2020, 10:02   #165
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Sorry, weet niet meer zeker of het kanker was.

Uit haar laatste post:

Ik had zelden of nooit contact met haar maar dit lijkt me toch een groot verlies voor het forum.
Oud 16 juni 2020, 10:04   #166
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte heren

Hierbij wil ik enige zaken verder verduidelijken.

De schedes zijn niet bij machte om de zaak treffend te kunnen vatten. Daardoor trekken ze alles in het belachelijke. Dit wijst nogmaals op hun oppervlakkige, kinderachtige, bazige aard met een hoop ergernis als gevolg. Het gevaar hierin schuilt ook dat deze aard op ons gedeeltelijk kan overslaan. Het peil van dit overlegoord is door hun berichten zienderogen gedaald. Ik laat aan u om een besluit hieromtrent te maken. U mag maar moet niet.

..............................

Hoogachtend en met mannelijke groeten
U bent een man (?) met veel en grote vooroordelen.
Mensen zoals u durf ik wel eens koppige, stomme ezels te noemen.
Oud 16 juni 2020, 10:08   #167
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik hoop voor hem dat het een hengst is

Geef toe: geniaal personage. Ik geloof echter niet dat hij voldoet aan alle eisen voor een koene Vlaming die hij zelf heeft opgelijst.

Ik wou dat deze mens was als zijn schrijfselen: interessant en af en toe bijzonder leerrijk. Zijn starre houding vol vooroordelen is echter eerder degoutant.
Oud 16 juni 2020, 10:12   #168
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte heer uit Kullare (nieuwe Vlaamse naam voor Grenobel)

Bij dezen betuig ik nogmaals aan alle vermelde voorwaarden te voldoen. Aan welke voorwaarden hecht u twijfel?

Nu is het ook tijd voor enkele nieuwe voorwaarden om een koene Vlaming te worden.

- het huishouden dient zelf gedaan te worden en dus niet aan een dienstmeid of "kuusjege" (= Kuisege, West-Vlaams voor poetsvrouw) toeverlaat te worden. In een bedrijf is het wenselijk om een reinigingsploeg uitsluitend uit mannen samen te stellen. Dit is niet enkel voor de veiligheid van het werkvolk maar ook omdat mannen betere poetsers zijn (wetenschappelijk bewezen).

- geen ors (= paard < lat. paraveredus) of andere dieren berijden. Deze ouderwetse vervoerswijze is te traag en bevuilt de wegen. Mens en dier doen niet hun gevoeg op de baan.

- het betaalvoetbal onder geen geding steunen. Mensen, die ten eerste apengedrag vertonen langs een voetbalveld of ten tweede vernielingen aanbrengen door bv. verlies van "hun ploeg", dienen de bevuilde wegen te reinigen.

Hoogachtend
Laat de mannen maar schrobben, in het bedrijf en in het huishouden! Niks op tegen
Oud 16 juni 2020, 10:12   #169
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
U bent een man (?) met veel en grote vooroordelen.
Mensen zoals u durf ik wel eens koppige, stomme ezels te noemen.
?
Oud 16 juni 2020, 10:19   #170
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
?
Hij zegt ergens dat hij een grotere buste-omtrek heeft dan menige vrouw dus heb ik twijfels
Oud 16 juni 2020, 10:38   #171
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Hij zegt ergens dat hij een grotere buste-omtrek heeft dan menige vrouw dus heb ik twijfels
Je bedoelde dus 'domme'?
Oud 16 juni 2020, 13:38   #172
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verzachting van een stemloze begin F- tot een stemhebbend V- gebeurde omstreeks de elfde eeuw. De overgang van een stemloze begin S- (voor klinker) tot Z- gebeurde later.
De verbindingen in de trant van Sch-, Sm-, Sn-, Sl-, Sp- en St- zijn goed of kunnen goed Nederlands (zijn), Sk- en Sj- daarentegen niet.
Sk- is meestal door Schadenouwse (Scandinavische) invloed ontstaan (bv. Ski, woordovereenkomst met "scheiden").
Haha: Paktj uch mer ins good vas(t), wae gaon sjoenkele mèt Sjeng

https://youtu.be/IhD67F9yfvI De Nachroave - Sjeng oan de geng

Citaat:
Sj- wijst op ontlening uit het Engels (sjekkie = shag, "zelfgemaakte stinkstok"), Vries (bv. sjouwen "zware last dragen"), Waals (bv. sjerp = écharpe "halsdoek") of een andere vreemde taal.
Quatch

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 juni 2020 om 13:39.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2020, 18:05   #173
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Haha: Paktj uch mer ins good vas(t), wae gaon sjoenkele mèt Sjeng

https://youtu.be/IhD67F9yfvI De Nachroave - Sjeng oan de geng

Quatch
Geachte Limburger

Gelieve u te beheersen alstublieft. De zin, die u als "onzin" (Hoogduits: Quatsch) beschouwt, heb ik door jarenlang taalkundig onderzoek kunnen opstellen. Ik poog mijn best te doen om in dergelijke berichten geen onwaarheden de wereld in te sturen uit eerbied voor jullie. Er is geen enkele taalkundige die deze zin zal weerleggen. Integendeel, ze zullen u wellicht verdere voorbeelden kunnen geven.

"Sjoenkelen" < Hoogduits "Schunkelen"
"Sjeng" < Waalse voornaam "Jean"

De Waalse neusklank "ã" wordt bij overname door Nederlandstaligen en Duitstaligen als "ang" of "eng" uitgesproken.

Het Nederlands en Duits zijn West-Germaanse talen. De West-Germaanse tongvalgebieden gaan geleidelijk in elkaar over. Zo is er een zeer uitgestrekt gebied waar de Hoogduitse klankverschuiving gedeeltelijk werd doorgevoerd. In dit gebied kan men verschillende taalkundige scheidingslijnen trekken (Rijnlandse Waaier). Het Limburgs taalgebied wordt door twee scheidingslijnen ontsloten:

De Urdingse (Uerdinger) lijn (ik/ich, ook/ooch)
De Benraatse (Benrather) lijn (maken/machen).

Binnen het Limburgs kan men verdere taalverschillen aantreffen:

Ongeveer in het midden van de West-Limburgse (Zuid-Nederlands) gouw kan men een streep trekken waar men een verschil kan horen bij de uitspraak van de woorden "schoon" en "schrijven" (Lat. scribere, Het Engels heeft het Germaans woord bewaard "to write" vgl. "rijten"). Ten westen zegt men "Sch-" en ten oosten "Sj-".
Ten oosten van Moelingen worden de woorden spelen, sterk, slapen, smal, snijden en zwemmen met "Sj-" uitgesproken.

Het Limburgs is bv. ook nauwer verwant met het Hoogduits wat de bijvoeglijke afleiding van een aardrijkskundige benaming betreft. In het Limburgs en Hoogduits wordt het achtervoegsel -er aangeplakt (bv. Rekem-er-straat). In het Vlaams en Brabants daarentegen -se (bv. Gent-se-steenweg). De afleiding op -se is Algemeen Nederlands, dus "Berlijnse bollen" en "Vrankvoortse worsten" en niet "Berlijner bollen" en "Frankfurter worsten". Twee voorbeelden van "etenswaren" die beter niet genuttigd worden.

Als kenner van de streek, zou ik uw mening willen vragen i.v.m. een bergbenaming te Zichen-Zussen-Bolder.

Citaat:
Evenals de Pitjesberg en de Roosburg bestaat de Stasberg of Sjonkelenberg (Jonkherenberg), beter bekend onder de naam Lacroixberg
zie: ftp://nas.nhgl.org:30021/redactie/so...%202012%5D.pdf

Roosburg (te Zichen-Zussen-Zolder) = Romont (te Eben-Emaal)

De heemkundige kring van Val-Meer heeft me een tijdje geleden de benamingen voor Eben en Emaal in de eigen tongval meegedeeld:

Eben = Ömes, Eumes
Emaal (Emael) = Èèmel, naast Eimaol

Hoogachtend

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 16 juni 2020 om 18:10.
Oud 16 juni 2020, 18:28   #174
pajoske

Standaard

Citaat:
Geachte Limburger

Ongeveer in het midden van de West-Limburgse (Zuid-Nederlands) gouw kan men een streep trekken waar men een verschil kan horen bij de uitspraak van de woorden "schoon" en "schrijven" (Lat. scribere, Het Engels heeft het Germaans woord bewaard "to write" vgl. "rijten"). Ten westen zegt men "Sch-" en ten oosten "Sj-".
Ten oosten van Moelingen worden de woorden spelen, sterk, slapen, smal, snijden en zwemmen met "Sj-" uitgesproken.

Hoogachtend
Gaat gij nu beweren dat men in Belgische Maasland 'Schoon' zal uitspreken zoals in het Nederlands?

Nooit gehoord van het gezegde: 'Sjoen sjink sjang?

Mag ik u er trouwens op wijzen dat de Brabantse klanken in Overmaas er voornamelijk gekomen zijn na de expansiedrang van Brabant. Denk aan de slag bij Wöringen.
Dat dankzij de prins-bisschoppen van Luik Brabant nooit het land van Loon veroverd heeft.
Mag ik er u ook op wijzen dat er in het verleden een bloeiende handel was via het Maasland van Luik naar het Noorden. Dat het dus niet abnormaal is dat de verschillende talen invloed hebben op de plaatselijke regiotalen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 juni 2020 om 18:34.
Oud 16 juni 2020, 18:31   #175
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Geachte heren

Een goede Vlaming is uiteraard mooi gespierd. De omvang van de mannelijke borstspieren overtreffen in zeer grote mate deze van hun wijvelijke tegenstander. Daarenboven zijn de wijvelijke borstspiertjes achter twee vetbulten verdoken. De dikte van deze vetbulten opgeteld met de borstspiertjes bij een gemiddeld Vlaams wijf legt het steeds af tegen een echt gespierde mannelijke borstkas.

Een goede Vlaming laat om geldelijk en geestelijke redenen best geen vrouw bij hem inwonen. Ze mogen komen met hun handtas maar niet met hun reistas!

Hoogachtend
Oud 16 juni 2020, 18:36   #176
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Gaat gij nu beweren dat men in Belgische Maasland 'Schoon' zal uitspreken zoals in het Nederlands?

Nooit gehoord van het gezegde: 'Sjoen sjink sjang?
Geachte Limburger

Gelieve beter mijn bericht te lezen.

Citaat:
In het Zuid-Nederlandse ofte "Belse" Maasland zegt men inderdaad "sjoen".

Geen mening over de Sjoenkelenberg = Stasberg = Lacroixberg?

Hoogachtend
Oud 16 juni 2020, 20:44   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte Limburger

Hoogachtend
Geachte heer,

Gelieve mij te verontschuldigen, maar ik moet kakken.

Met vriendelijke groeten,
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 08:06   #178
pajoske

Standaard

Citaat:
Geachte Limburger

Hoogachtend
De Westelijke helft van Limburg in Zuid-Nederland is voor mij de oostelijk maasvallei. Men heeft het daar ook over de Westelijke mijnstreek: Westelijke Mijnstreek: Hieronder vallen: gemeente Sittard-Geleen, gemeente Stein, gemeente Beek en gemeente Schinnen.

Als ge onbestaande benamingen zoals Zuid-Nederlands voro een Belgische provincie gaat gebruiken moet ge niet verwonderd zijn als ge verwarring sticht. Mag ik er u op wijzen dat uitg. die 15 jaar in de 19e eeuw, Belgische Limburg nooit deel uitmaakte van enige Zuid-Nederlandse staats- of bestuursvorm? In tegendeel van wat sommigen hier willen doen geloven. De westelijke helft in Zuid-Nederland als zijnde een deel van Belgisch Limburg betsaat dus enkel in het hoofd van een fantast.

PS die 'berg' in ZZB ken ik niet en weet ik zelfs niet liggen. Alhoewel ik die waarschijnlijk al fietsend overschreden heb. Ik heb ook nooit over problemen gehoord in ZZB met Franstaligen of de Franse taal. Dat er in die gemeente culturele tweespalt is weet ik wel. Die is er tussen de werkmanszonen en broederkring.
Oud 17 juni 2020, 09:52   #179
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Je bedoelde dus 'domme'?
In de volksmond zeggen we: stomme ezel!
Oud 17 juni 2020, 10:01   #180
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uitdaging voor allesweter Koenaard Depuydt.
Gelieve volgende zin te vertalen in het AN en erbij te vermelden welk dialect hier gesproken wordt :

D'r zat een zwèts in 'ne jökkelboem struif te eten eut è blekke djöske.

Tip : het is een Limburgs dialect.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be