Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2020, 19:34   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet meer weg te denken?
Je ziet ze amper op de weg.
Als ze wegblijven is er amper een wagen minder op de weg.
Voordeel is wel als er morgen 2 ipv 1 worden verkocht de verkoop stijgt met 100 %
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 19:35   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
En nu het aantal pick-ups verkocht volgens brandstofsoort (want het ging over pick-up diesel wereldwijd)

Liefst verkoopsaantallen 2019.

Ik denk dat de F-serie met zware #V8-benzine nog populair is... (ik kan me vergissen)

Citaat:
2. Ford F-Series: 1.070.234 exemplaren
Diesel ? Benzine ? Andere, zoals *CNG in Zuid-Amerika?

# https://media.ford.com/content/fordm...ty-pickup.html

Citaat:
* In Argentina and Brazil, the petrol engines are often converted to also run with alternative fuels, E-96h (Brazilian-spec ethanol) and compressed natural gas (CNG).

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_F-Series#Export

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2020 om 19:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 19:54   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat ons lachen, de ICE zal nooit verdwijnen.

In de meeste gebieden waar die gebruikt worden zoals het hoort, kan je gewoon geen EV opladen
QED

Natuurlijk kan je dat in de meeste gebieden, al van electriciteit gehoord?

Ik denk dat elk ICE-tankstation met electriciteit werkt.

Zijn er landen die nog geen electriciteit hebben? Vertel eens welke?

En bij rampspoed kan het zijn dat je nergens meer brandstof krijgt.
Bij mijn weten moeten tankstations altijd regelmatig bevoorraad worden.

Citaat:
https://www.gva.be/cnt/oid309055/arc...aan-in-florida

Te weinig benzine om te vluchten voor orkaan in Florida

04/09/2004 om 11:06 door Belga

De grootste evacuatiegolf in de geschiedenis van de staat Florida wordt momenteel door een acuut gebrek aan benzine en diesel verhinderd.

Uit de berichten blijkt dat acht op de tien tankstations geen benzine meer heeft. Aan sommige stations stonden dan ook wachtrijen van bijna 100 auto's.

Enkele chauffeurs volgden zelfs de bevoorradingswagens om zo te weten te komen waar ze eventueel nog zouden kunnen tanken. De Amerikaans autoriteiten hebben de inwoners van Florida opgeroepen om zich in veiligheid te brengen vooraleer de 'monster'-orkaan Frances, de Amerikaanse staat bereikt.

Volgens informatie van het orkaancentrum van Miami zou de wervelstorm zaterdag in de late namiddag de kust van Florida in de regio tussen West Palm Beach en Cape Canaveral bereiken.
Er zijn nog recentere links over de laatste orkanen in die streken. Hetzelfde ICE-probleem: https://www.tampabay.com/hurricane/2...e-is-required/

Teveel wagens die willen tanken, men kan ze thuis niet opladen zoals EV wel kunnen.

En bij de Teslas kon je onderweg desnoods nog gratis bijladen:
https://www.teslarati.com/tesla-unlo...ricane-dorian/

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2020 om 20:23.
Oud 17 juni 2020, 20:26   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
QED

Er zijn nog recentere links over de laatste orkanen in die streken. Hetzelfde ICE-probleem: https://www.tampabay.com/hurricane/2...e-is-required/

Teveel wagens die willen tanken, men kan ze thuis niet opladen zoals EV wel kunnen.

Zolang de laatste liter olie niet is opgepompt en verkocht zal de plofmotor blijven.
Dus dat zal nog wel een paar decennia het geval zijn.
Oud 17 juni 2020, 20:29   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zolang de laatste liter olie niet is opgepompt en verkocht zal de plofmotor blijven.
Een paar decennia ja (in moderne landen)

Dan zal men zeker beginnen de inschrijvingen van nieuwe ICE-personenwagens te verbieden (gewoon door een nul-emissie-wet)

Noorwegen als eerste, ik denk in 2025, te beginnen in de steden.

Aardolie kun je voor veel andere dingen gebruiken. Voor personenwagens is maar heel weinig nodig. Als smering/koeling mss nog.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2020 om 20:34.
Oud 18 juni 2020, 06:38   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
QED

Micele, ik ben iemand die EV's gebruikt.
Je gaat mij dus niet vertellen wat mogelijk is en wat niet.

Maar rij je nu zelf al met een EV of nog steeds met een ICE.

En ben nu al eens buiten je beschutte leefzone geweest.

Ik stel voor dat je eens een toch onderneemt van Athene naar Oslo zonder ergens een overzet te nemen.
Je krijgt als bagage een last van 150kg aan koffers en 3 passagiers.
We spreken over een tocht van +/-4000km en je mag er 2 dagen over doen, daar je met 2 chauffeurs bent.

Ach ja, om het nog makkelijker te maken en onze groene jongens en meisjes niet boos te maken, mag je geen energie uit fossiele brandstof gebruiken.
Uranium is een deftstof, mag dus ook niet.

En je zal dan vanzelf tot de vaststelling komen dat er zelfs in Europa nog hele gebieden zijn waar geen elektriciteit beschikbaar is.

En nee, niet alle tankstations werken met elektriciteit,

En ik blijf het je niet zeggen maar 65% van de bevolking kan thuis niet opladen, gewoon omdat ze geen parkeerplaats of garage voor de deur hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 06:42   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar nee, gij.
Je hebt niet eens opgepompte olie nodig voor een ICE.
De meeste opgepompte olie word niet eens als ICE-brandstof gebruikt, want ze is daar niet geschikt voor.
Oud 18 juni 2020, 06:46   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is Duitsland stilaan Bokrijk aan het worden. De toekomst ligt in Azië en al zeker in Asean. En daar komen er ganse fabrieken bij waar auto's met plofmotoren worden gebouwd.
Ik was versteld om te zien hoeveel tankstations er worden bijgebouwd in Indonesië....onvoorstelbaar.
Inderdaad, Duitsland is passé.

AEG, waar is den tijd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 06:47   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu het aantal pick-ups verkocht volgens brandstofsoort (want het ging over pick-up diesel wereldwijd)

Liefst verkoopsaantallen 2019.

Ik denk dat de F-serie met zware #V8-benzine nog populair is... (ik kan me vergissen)

Diesel ? Benzine ? Andere, zoals *CNG in Zuid-Amerika?

# https://media.ford.com/content/fordm...ty-pickup.html
Benzinemotoren die omgebouwd worden op gas.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 07:12   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Benzinemotoren die omgebouwd worden op gas.
Ja, dan gebruiken ze geen fossiel brandstof meer.
Oud 18 juni 2020, 08:02   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En ik blijf het je niet zeggen maar 65% van de bevolking kan thuis niet opladen, gewoon omdat ze geen parkeerplaats of garage voor de deur hebben.
Ik vraag me ook af waar mensen in steden als Delhi Madras of Manhattan gaan moeten opladen ?

In dichtbevolkte landen met enorme onbenutte ruimte stijl Noorwegen kan dat allemaal iets eenvoudiger zijn.
Oud 18 juni 2020, 08:13   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me ook af waar mensen in steden als Delhi Madras of Manhattan gaan moeten opladen ?

In dichtbevolkte landen met enorme onbenutte ruimte stijl Noorwegen kan dat allemaal iets eenvoudiger zijn.
Ja, maar in die steden gebruikt men vooral openbaar vervoer en taxi's.

Micele kent de EV enkel van de boekjes, hij heeft er zelf geen en heeft er nog nooit gebruik van gemaakt.
Oud 18 juni 2020, 09:21   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is een heel goede metafoor van "hoe zal het aangepakt worden in steden"...

Er is geen eenduidig antwoord.

Een meerderheid van de steden zal ongetwijfeld het individueel vervoer in steeds groter mate ontmoedigen (ik moet niet speculeren,dit is zowat overal op de planeet wat er gebeurt).daar komt de "deelwagen" in beeld,iets waar de EV subliem geschikt voor te maken is....(parallel met de AI-ontwikkeling)

Elders is het vooral een kwestie van geld en technische ontwikkelingen.Misschien is dat in ons lui en lam geslagen West-Europa (in handen gevallen van "economisten" en overheidspersoneel) inmiddels onoverbrugbaar.Laat ons echter India niet onderschatten...(de natie zal gradueel de rol van "smisse van de wereld" van China overnemen...)

Ja,in dunbevolkte naties zal het "eenvoudiger" zijn zolang daar geen zeurende babyboom-Vlamingen en andere adepten van het verleden wonen..Dus zien we dat in "dunbevolkte naties" het bezig is,ofwel als kompleet onnodig geacht wordt....(enkele duizenden zware ICE-pickups in gebieden vele malen groter dan Belgie zijn van geen belang hé)

Laatst gewijzigd door kelt : 18 juni 2020 om 09:26.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 10:07   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dienstmededeling:

Bij een lokaal Lidl-filiaal in mijn buurt is een EV-laadstation op de parking opgericht...

"resistance is futile,You WILL be assimilated"

Laatst gewijzigd door kelt : 18 juni 2020 om 10:08.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 10:20   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele, ik ben iemand die EV's gebruikt.
Je gaat mij dus niet vertellen wat mogelijk is en wat niet.
Je kent dus een stopcontact. Awel daar kan men al aan opladen. Amen.

Citaat:
En ben nu al eens buiten je beschutte leefzone geweest.
Je sprak over de meeste gebieden, awel die hebben stopcontacten en een stroomnet.

Citaat:
Ik stel voor dat je eens een toch onderneemt van Athene naar Oslo zonder ergens een overzet te nemen.
Geen probleem met een EV

Citaat:
Je krijgt als bagage een last van 150kg aan koffers en 3 passagiers.
We spreken over een tocht van +/-4000km en je mag er 2 dagen over doen, daar je met 2 chauffeurs bent.
Geen probleem met een EV

Citaat:
Ach ja, om het nog makkelijker te maken en onze groene jongens en meisjes niet boos te maken, mag je geen energie uit fossiele brandstof gebruiken.
Uranium is een deftstof, mag dus ook niet.
Je wijkt uit.

Citaat:
En je zal dan vanzelf tot de vaststelling komen dat er zelfs in Europa nog hele gebieden zijn waar geen elektriciteit beschikbaar is.
Onzin. De actieradius van een EV is meestal voldoende om bepaalde gebieden gemakkelijk te overbruggen.

Citaat:
En nee, niet alle tankstations werken met elektriciteit,
Geef eens een bron met enkele voorbeelden? Ik ben geduldig.

Citaat:
Bron van die 65%? Wat of waar is "de bevolking"?

Hoeft ook niet, dan laden ze ergens anders. Het zijn geen ICEs hé. Elke AC-stroomvoorziening is goed, elke EV heeft een interne lader-omvormer.

In Noorwegen laden maar 6% nooit thuis. Onderzoek 2016, zal nu wel nog minder zijn. Wat begrijp je daar niet aan?
Citaat:
According to the survey results, plug-in vehicles are mainly charged at home, whether in their garage or at an outdoor parking on the owner property, with 59% of BEV owners and 74% of PHEV owners charging this way. Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home.

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161
Onzin, aangezien "gans Scandinavië" tegen pakweg 2030 geen nieuwe ICEs meer gaat dulden. Al in Scandinavië geweest? EVs rijden wel eens regelmatig naar Noordkaap al is het maar voor de fun. Ook van Gibraltar tot Noordkaap voor de fun.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 10:34.
Oud 18 juni 2020, 10:26   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar in die steden gebruikt men vooral openbaar vervoer en taxi's.
Electrisch.

Citaat:
Micele kent de EV enkel van de boekjes, hij heeft er zelf geen en heeft er nog nooit gebruik van gemaakt.
En Jantje zag eens pruimen hangen en heeft 2 natte duimen. En heeft nog geen bal kunnen bewijzen van zijn rare beweringen. Niets.

Citaat:
https://www.automobielmanagement.nl/...dkope%20stroom.

Zweden doet benzine en diesel in de ban

In Zweden mogen vanaf 2030 geen nieuwe personenauto’s met een benzine- of dieselmotor meer worden verkocht.

REDACTIE AUTOMOBIEL MANAGEMENT 23 januari 2019

Dat heeft premier Stefan Löfven aangekondigd in de regeringsverklaring van zijn nieuwe kabinet. “De maatregel moet ertoe bijdragen dat Zweden de voor het klimaat gevaarlijke emissies terugdringt en zo kan voldoen aan de doelstellingen van het milieu-akkoord van Parijs.” Volgens ##Löfven moet er dan wel voor gezorgd worden dat er overal in het land laadpunten zijn.

Zweden is daarmee het tiende Europese land dat een dergelijk toekomstig verbod op verbrandingsmotoren aankondigt. Noorwegen is een voorloper want daar gaat het verbod al in 2025, dus over een goede vijf jaar in. In het klimaatvriendelijke Scandinavische land is nu al ongeveer de helft van alle nieuwe personenauto’s elektrisch, wat mede te danken is aan de goedkope stroom. In ons land en een reeks andere landen als Denemarken moet de maatregel in 2030 ingaan terwijl het in Frankrijk en Groot-Brittannië voor tien jaar later op de rol staat.
Scandinavië of specifiek ##Zweden zal voldoende laadpunten uitrollen tegen dan.

Als Tesla dat deels wereldwijd al gedaan heeft kunnen landen dat heel zeker.

Moeilijk te begrijpen voor Jantje die maar blijft zeggen dat het niet of nooit kan, er is volgens orakel Jantje geen voldoende electriciteit in "de meeste gebieden", of geen electriciteitsnet. Dat zal wel in bepaalde oerwouden zo zijn waar ook geen verharde wegen liggen.

Kan zich aansluiten bij de minderheid kanniezeggers zoals deze site opmerkt.

Citaat:
https://www.teslaownersclub.nl/op-vakantie-kan-dat/

Niet op vakantie, hoezo?

De media, waaronder de ANWB, maken zich er ernstig zorgen over. Kun je wel met een elektrische auto op vakantie zoals je dat met je brandstofauto gewend was?

En dan doen ze allemaal onderzoeken en komen vaak tot de conclusie dat het “ondoenlijk” is.

Natuurlijk is men dan geneigd om dat voor waar aan te nemen.

Hierover zijn twee zaken op te merken:

Die onderzoeken worden niet gedaan met een Tesla. Door het eigen netwerk van Superchargers was het in de winter van 2013/2014 al mogelijk om naar de wintersport te rijden. In vergelijking met nu, er staan nu immers tientallen Superchargers langs de route, duurde het wat langer.

Op dit moment kun je moeiteloos van de Noordkaap tot aan Gibraltar reizen via Superchargers.

Maar ook voor andere merken is de situatie beter geworden. Inmiddels is het netwerk van snelladers in Europa snel gegroeid. De afgelopen jaren zijn er veel bijgekomen. Daardoor is het voor niet-Tesla’s al een stuk eenvoudiger geworden.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 10:55.
Oud 18 juni 2020, 10:54   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar tanken die mensen dan?
Oud 18 juni 2020, 10:54   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik rijd graag met mijn (sport) auto door het binnenland van Spanje. Het is zowat één van mijn vakantie hobby's. Ik heb zo mijn twijfels aangaande EV aldaar

Het probleem van de elektrische auto in Spanje is natuurlijk dat er geen of weinig oplaadpunten te vinden zijn in de steden (laat staan in de dorpen of het platteland). Eind december 2018 had Spanje slechts 5.000 laadpalen waarvan er maar 200 gezien kunnen worden als snellaadpalen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juni 2020 om 10:56.
Oud 18 juni 2020, 11:06   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik rijd graag met mijn (sport) auto door het binnenland van Spanje. Het is zowat één van mijn vakantie hobby's. Ik heb zo mijn twijfels aangaande EV aldaar

Het probleem van de elektrische auto in Spanje is natuurlijk dat er geen of weinig oplaadpunten te vinden zijn in de steden (laat staan in de dorpen of het platteland). Eind december 2018 had Spanje slechts 5.000 laadpalen waarvan er maar 200 gezien kunnen worden als snellaadpalen
Eind 2018?

Kan het niet recenter? Hier een link die regelmatig ververst, alle Europese landen en ook wat meer.

Citaat:
https://www.eafo.eu/countries/spain/...re/electricity
Spain
NORMAL AND FAST PUBLIC CHARGING POINTS (2020)
Total number of Normal and Fast public charging points
Spanje heeft volgens die bron 4.537 openbare laadpunten < 22 kW of in de regel wanneer men wat langer parkeert of eet of overnacht, men moet tenslotte nog leven hé. Normal Charge genoemd.
Of parkeer jij je auto nooit in Spanje? lol.

>22 kW - of in de regel meestal DC-snellaadpunten - heeft Spanje er nu 1.013, einde 2018 zoals je kunt zien had Spanje er 618. Nu 1013 stuks Fast Charge genoemd.

Totaal openbare laadpunten Spanje 5.550 waarvan ruim 1000 fast charge

Waar jij die 200 uit haalt is me een raadsel, snellaadpalen is volgens jou of jouw bron hoeveel kW?

btw het is toch de interne lader en het batterijmanagement die de snelheid van het laden bepaald. Als je maar tot 11 kW AC kan laden heeft een 22kW AC-laadpaal ook geen meerwaarde.

Bij snelladen DC zijn er ook beperkingen, gelukkig kunnen de recente kleine EV minstens tot 100 kW piek aan (zoals Peugeot e-208).

Dus best een EV kopen in de toekomst die minstens tot 100 kW DC piek kan laden.

Ben je altijd gehaast en een rijmaniak best een EV kopen die tot 200 kW kan laden. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 11:22.
Oud 18 juni 2020, 11:56   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eind 2018?

Kan het niet recenter? Hier een link die regelmatig ververst, alle Europese landen en ook wat meer.

Spanje heeft volgens die bron 4.537 openbare laadpunten < 22 kW of in de regel wanneer men wat langer parkeert of eet of overnacht, men moet tenslotte nog leven hé. Normal Charge genoemd.
Of parkeer jij je auto nooit in Spanje? lol.

>22 kW - of in de regel meestal DC-snellaadpunten - heeft Spanje er nu 1.013, einde 2018 zoals je kunt zien had Spanje er 618. Nu 1013 stuks Fast Charge genoemd.

Totaal openbare laadpunten Spanje 5.550 waarvan ruim 1000 fast charge

Waar jij die 200 uit haalt is me een raadsel, snellaadpalen is volgens jou of jouw bron hoeveel kW?

btw het is toch de interne lader en het batterijmanagement die de snelheid van het laden bepaald. Als je maar tot 11 kW AC kan laden heeft een 22kW AC-laadpaal ook geen meerwaarde.

Bij snelladen DC zijn er ook beperkingen, gelukkig kunnen de recente kleine EV minstens tot 100 kW piek aan (zoals Peugeot e-208).

Dus best een EV kopen in de toekomst die minstens tot 100 kW DC piek kan laden.

Ben je altijd gehaast en een rijmaniak best een EV kopen die tot 200 kW kan laden. lol.
.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juni 2020 om 12:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be