Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2020, 14:14   #1721
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Verder kan je op basis van jouw theorie de concrete gegevens maar heel vaag duiden ('angst', 'dood', 'ja als ge uw kind gedood hebt, wilt ge niet dat dat voor niets is').
Dat laatste is nochtans een heel gekend psychologisch fenomeen: "denial".


https://en.wikipedia.org/wiki/Denialism

Citaat:
denialism is a person's choice to deny reality as a way to avoid a psychologically uncomfortable truth

https://en.wikipedia.org/wiki/Denial
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 14:14   #1722
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Ik heb er zelf 2 of 3 willen lanceren, maar het sloeg niet aan.

Maar er zijn lijstjes. Natuurlijk zijn die niet gemakkelijk te vinden.

https://listverse.com/2016/03/19/10-...-or-religions/

Het is een beetje zoals mislukte mutanten vinden die geen nageslacht hadden. Weinig fossielen van.
Wel, op basis van een theorie die wél concreet dingen verklaart, denk ik dus dat het fantasie is te denken dat het zo liep bij het begin van de menswording en de vorming van de symbolische orde. Los daarvan wens ik je veel succes, maar ik ga je niet aanbidden als patrickristus.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 14:22   #1723
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
denk ik dus dat het fantasie is te denken dat het zo liep bij het begin van de menswording en de vorming van de symbolische orde.
"menswording" en "symbolische orde" lijken mij rare dingen te zijn als concept.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 14:22   #1724
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Los daarvan wens ik je veel succes, maar ik ga je niet aanbidden als patrickristus.
Zie je ! Het had geen succes.... En ik maar dromen om sekte goeroe te worden met al die toegewijde knappe maagden om mij heen




Als je echter een succesverhaal wil zien van een nieuw geschapen religie, kijk naar zoiets als scientology.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juni 2020 om 14:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 14:27   #1725
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
"menswording" en "symbolische orde" lijken mij rare dingen te zijn als concept.
Sacrale orde dan De 'monde' die emergeerde en van betekenissen voorzien werd vanuit het zondebokmechanisme. Symbolisch is inderdaad verwarrend, omdat er nog geen scheiding is van teken en ding, dat vloeit nog in elkaar over. En dat leidde tot de menselijke culturen of zelfs tot de mens zelf, als het die hogere complexiteit is, die vanuit het mechanisme gegenereerd wordt, die samen met het mimetisme co-evolueerde met de vergroting van het brein.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 19 juni 2020 om 14:30.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 14:29   #1726
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zie je ! Het had geen succes.... En ik maar dromen om sekte goeroe te worden met al die toegewijde knappe maagden om mij heen




Als je echter een succesverhaal wil zien van een nieuw geschapen religie, kijk naar zoiets als scientology.
"La possibilité d'une ^ile" is misschien een boek dat je aanspreekt.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 19:25   #1727
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nogmaals: historisch besef. De Islam is niet hetzelfde als een archaische religie. De Islam heeft de exclusiviteitsaanspraak van het Jodendom - op zichzelf ook al een latere evolutie - overgenomen zonder geestelijke fundering (maar dat is nu echt een ander topic).
Verder heeft het natuurlijk wel een sacrificiele structuur, denk aan de 'steninging van de Duivel' maar bovenal aan het feit dat het in hoge mate een oorlogsreligie is: de 'kafir' is degene die je moet onderwerpen.
De ethische code is ook tamelijk broos (vooral conformiteit naar buiten toe) zodat tenzij het stamgevoel voortdurend levend gehouden wordt er veel potentieel is voor interne agressie die een uitlaatklep moet vinden. Tenslotte is ook de machtsoverdracht niet geregeld: er zijn nu nog conflicten gaande die hun oorsprong vinden in machtskwesties van meer dan duizend jaar geleden en aangezien 'Allahs wil geschiedt' kan elke potentaat zijn kansen beproeven.
Nog eens deze post, mede n.a.v. je commentaar op mijn eerdere reactie.
Die exclusiviteitsaanspraak leek mij niet essentieel, want deze gaat uit van Jaweh en niet van de Joden. En deze geldt ook voor proselieten en zelfs voor christelijke proselieten die werden besneden. Het is geen bilaterale overeenkomst. De Joden zijn uitverkoren en vrijgekocht uit het slavenhuis Egypte en kwamen onder de Wet te staan (Paulus e.a. in de Handelingen).

Allah (...) negeert dat Joodse geneuzel en stelt dat alle mensen van hem zijn en hem moeten gehoorzamen en anders gaan ze naar de hel.

Het stenigen van de Duivel zie ik niet als een 'sacrificiële daad'. Ik zag het als een bewuste en (vrijwillige) rituele handeling handeling, alszodanig vergelijkbaar met de doop van Johannes. Het 'doden' van de Duivel is dan zoiets als het wegwassen van zonde door onderdompeling (bij gebrek aan voldoende water).

Verder zie ik wel dat de drijfveer, de wil of het verlangen om die rituelen te volvoeren en om God te behagen en te gehoorzamen is ingegeven door nabootsing (mimese). Maar men moet daar wel vatbaar voor zijn natuurlijk. Veel mensen zijn resistent.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:01   #1728
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Men kan leren komedie spelen, maar vooral, men kan niet in communicatie zijn met die andere.
als de ander komedie speelt berust de kennis van de gemoedstoestand niet op de eigen verbeelding als zou deze de schuld zijn, maar is te wijten aan de ander.
Citaat:



Juist, die gebrekkige kennis leidt dus naar een afwijking tussen wat je je inbeeldt en wat er echt waar is.
dat noemen we dan geen inbeelding, maar gebrek aan kennis.
Citaat:
En het is wel degelijk de ingebeelde toestand die je plezier bepaalt, niet de echte toestand.
wat je feitelijk weet bepaalt het plezier.
Inbeelding is iets anders, namelijk wat je zelf produceert.
Citaat:
Zoniet zou je empathie als een communicatie kanaal kunnen gebruiken: telkens ik een mep geef aan uw geliefde, op 20 lichtjaar, voel jij je rot. Als jij je rot voelt weet je dus dat ik een mep heb gegeven. Door dat als een bit 1 te beschouwen, kunnen we zo informatie oversturen door mijn meppen, en uw rot gevoel.
Ganse tekstfiles kunnen zo opgestuurd worden
Ja, ja, je wilt hier mede aantonen hoe goed jij het met mij meent.
Maar inbeelding is dat dus zeker niet...
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:11   #1729
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Die zondebok verklaring van de religie vind ik maar zeer zwak.
Veel beter is dan de verklaring van Freud, die de zondebok verklaart uit het conflict tussen vader en zoon en de moord van vader door de zoon, die in het offer herhaald wordt.
Dit is ook in het christendom te herkennen, waar God eerst zijn Zoon kruisigt (dat ontbreekt dan bij Freud), maar met het gevolg dat daarna het christendom het jodendom onderdrukt.
De Zoon kruisigt zijn Vader (Hitler).
En wat Freud betreft berust dat op het Oidipoes verhaal.

En de grondslag der religie is dat de ouders de goden zijn voor de kinderen.
Het conflict is dan de verdere ontwikkeling.
Ook de sprookjes berusten daar op.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:22   #1730
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is afhankelijk van de codering. Op zichzelf is het mimetisme 'blind'. Daarom volstaat iets als 'empathie' ook niet, dat biedt geen garantie en kan zelfs vermengd zijn met haat. Als je echter een maatschappelijke code hebt die het uiten van agressie tegengaat (en die zelf mimetisch verspreid wordt), is dat goed natuurlijk, maar dan nog is er het gevaar van 1) een verinnerlijking van conflicten (inwendige frustraties) en 2) hypocrisie: doen alsof je agressie mijdt, maar ondertussen toch aan conflicten deelnemen wat een proces van entropie in gang kan zetten, van uitholling van de code die op den duur voor iedereen duidelijk nog enkel een schaamlapje is. Je kan dit alles enkel te boven komen met behulp van een ethische code die vertrekt van het probleem zelf: het mimetische conflict, dat dus bewust vermeden moet worden door een hogere doelmatigheid aan het handelen op te leggen en te bevorderen dat men vreugde schept in vruchtbare samenwerking, waarheidsliefde en schoonheid, dus niet gewoon als uzelf strategisch wat inhouden. In dat geval kan het mimetisme optimaal aangewend worden, zonder de nadelen ervan (al te veel) te moeten ondergaan en is zelfs individualiteit mogelijk zonder dat dit op termijn tot chaos leidt.
Bedoeld u met " codering" normen en waarden binnen een bepaalde cultuur?
Ik had het trouwens niet over passieve agressie ( innerlijke conflicten, hypocrisie zetten aan tot dat gedrag )
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:25   #1731
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En de grondslag der religie is dat de ouders de goden zijn voor de kinderen.
Het conflict is dan de verdere ontwikkeling.
Ook de sprookjes berusten daar op.
Het is nog maar de vraag of de notie 'ouder' - laat staan 'vader' - zoveel om het lijf had bij de vroegste mens. Als er naar vergoddelijking van mensen moet worden gekeken, zijn de leiders van een stam evidentere kandidaten.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:27   #1732
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De zondeboklogica is niet afgeschaft in de Islam,
De zondebok bij de Islam zijn de joden, die de prediking van Mohammed niet wilde accepteren.
Overigens ook alle andere religies die niet willen accepteren dat Allah de enig ware God is.
Alleen is de zondebok dan geen individu, maar gewoon de vijand in het algemeen.
En die vijandschap moet eerst verklaard worden.
In de Bijbel hebben we Kain en Abel als broedermoord.
Maar dieper is de strijd tussen ouders en kinderen, omdat de kinderen de nieuwe ouders moeten worden en de ouders hun macht aan de kinderen af moeten staan.
Dat verklaart de strijd.
Bij Adam en Eva, die ongehoorzaam zijn, is dit dan al reeds het geval.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:35   #1733
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het is nog maar de vraag of de notie 'ouder' - laat staan 'vader' - zoveel om het lijf had bij de vroegste mens.
Zeker wel en er is geen reden om dat niet te denken.
De ouders voeden de kinderen op.
En reeds bij de dieren is dat het geval.
Eerst de moeder en dan de vader.
En nog steeds wordt God Vader genoemd, omdat dit de oorsprong is, alleen was er dan vroeger ook de Moeder Godin.
Van de natuurlijke kant bekeken is deze eigenlijk primair.
Het is het veronderstelde matriarchaat.
Citaat:
Als er naar vergoddelijking van mensen moet worden gekeken, zijn de leiders van een stam evidentere kandidaten.
Zeker, maar die komen voor de kinderen later aan de beurt.
Eerst komt de moeder, dan de vader en dan de leiders van de stam.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:42   #1734
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De zondebok bij de Islam zijn de joden, die de prediking van Mohammed niet wilde accepteren.
Overigens ook alle andere religies die niet willen accepteren dat Allah de enig ware God is.
Alleen is de zondebok dan geen individu, maar gewoon de vijand in het algemeen.
Mja, hier maak je van "zondebok" gewoon een synoniem van "vijand". Terwijl een zondebok helemaal geen vijand hoeft te zijn en vice versa.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 11:52   #1735
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mja, hier maak je van "zondebok" gewoon een synoniem van "vijand".
Inderdaad om toch nog het zondebok mechanisme van Girard recht te doen.
Wel een beetje ver gezocht natuurlijk, dat geef ik toe.
En de zondebok zou eigenlijk eerder tot het geloof in de Duivel moeten leiden dan in God.
Deze is dan wel duidelijk in de Islam (en ook andere religies) aanwezig.
Citaat:
Terwijl een zondebok helemaal geen vijand hoeft te zijn
Dat toch we als negatieve aanduiding. Of er moet ook sprake van Liefde zijn zoals bij de Christenen, die hun Jezus steeds weer kruisigen, maar Hem ook lief hebben.
Citaat:
en vice versa.
dat ben ik wel met je eens, want vijand is een veel ruimer begrip dan zondebok.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:04   #1736
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zeker wel en er is geen reden om dat niet te denken.
De ouders voeden de kinderen op.
En reeds bij de dieren is dat het geval.
Eerst de moeder en dan de vader.
En nog steeds wordt God Vader genoemd, omdat dit de oorsprong is, alleen was er dan vroeger ook de Moeder Godin.
Van de natuurlijke kant bekeken is deze eigenlijk primair.
Het is het veronderstelde matriarchaat.
Veel opvoeding kan er niet aan te pas zijn gekomen. Wellicht beschikte de vroege mens nog over enige instincten en wat hij verder moest leren, leerde hij door imitatie van stamgenoten en vallen en opstaan. De moeder zorgde wel voor het prille kind, maar dat kun je moeilijk "opvoeding" noemen. Ik denk ook niet dat het volwassen geworden kind nog veel belang hechtte aan die moederfiguur. Die werd immers al snel overbodig.

We zien trouwens bij matrilineaire stammen dat de vader vaak niet zo'n belangrijke rol speelt. De broer van de moeder is daar van groter belang. Kinderen hebben daar meer een "vriendschappelijke" band met de vader.

Dat God in het christendom een vaderfiguur is, vertelt ons niet zo gek veel over het vroege ontstaan van religie. Het christendom is uiteindelijk een religie van een veel later stadium. Het weerspiegelt dan ook de sociale structuren en het verwantschapsdenken van een nog vrij recente era. Ter vergelijking: de Homerische goden waren toch bepaald niet vaderlijk of moederlijk te noemen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:18   #1737
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Inderdaad om toch nog het zondebok mechanisme van Girard recht te doen.
Niet echt, want bij Girard is de zondebok al helemaal geen vijand. Gewoon een min of meer willekeurig slachtoffer.

Citaat:
En de zondebok zou eigenlijk eerder tot het geloof in de Duivel moeten leiden dan in God.
Eigenlijk tot geen van beide. Als je interne spanningen kanaliseert op een "zondebok" hoeft dat immers helemaal geen religieuze dimensie te krijgen.
Dan krijg je de eeuwige kip-of-het-ei-discussie natuurlijk. Wordt de zondebok vergoddelijkt of wordt er een al bestaand idee van een geestelijke wereld op de zondebok geprojecteerd?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:27   #1738
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat God in het christendom een vaderfiguur is, vertelt ons niet zo gek veel over het vroege ontstaan van religie. Het christendom is uiteindelijk een religie van een veel later stadium. Het weerspiegelt dan ook de sociale structuren en het verwantschapsdenken van een nog vrij recente era. Ter vergelijking: de Homerische goden waren toch bepaald niet vaderlijk of moederlijk te noemen.
Is het vader- en moederschap dan een gegeven uit de latere tijd van het menselijk geslacht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:27   #1739
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Veel opvoeding kan er niet aan te pas zijn gekomen.
Genoeg om voor de kinderen van essentiële betekenis te zijn. Zonder deze zullen ze sterven. Bij gebrek aan een moeder in de eerste plaats.
Citaat:
Wellicht beschikte de vroege mens nog over enige instincten en wat hij verder moest leren, leerde hij door imitatie van stamgenoten en vallen en opstaan.
Maar het begint bij de ouders.
Deze zijn van eerste levensbelang. Ook al bij velerlei dieren.
Citaat:

De moeder zorgde wel voor het prille kind, maar dat kun je moeilijk "opvoeding" noemen.
Waarom niet? Opvoeden komt voeden en dat is de moedermelk.
En de moeder let verder op het kind wat het doet en leert het gedrag.
Voor het kind is zij van het aller grootste belang als het ware een godin te zijn, daarmede te vergelijken.
Zij is de oorsprong daarvan.
Citaat:
Ik denk ook niet dat het volwassen geworden kind nog veel belang hechtte aan die moederfiguur. Die werd immers al snel overbodig.
Maar in het onderbewustzijn leeft zij nog voort en Freud heeft de mens daar aan herinnert.
Citaat:
We zien trouwens bij matrilineaire stammen dat de vader vaak niet zo'n belangrijke rol speelt. De broer van de moeder is daar van groter belang. Kinderen hebben daar meer een "vriendschappelijke" band met de vader.
Dus dit is dan een erkenning van de moeder in de eerste plaats.
Zo zelfs dat de broer voor de vader komt.
Citaat:
Dat God in het christendom een vaderfiguur is, vertelt ons niet zo gek veel over het vroege ontstaan van religie.
Zeker wel, dat de Godsidee van de Vader komt, de natuurlijke vader dus.
Maar daarvoor nog van de moeder.
En in Genesis is dat nog steeds gemakkelijk te herkennen als afgeleid van de verhouding van ouders en kinderen (Adam en Eva).
Citaat:
Het christendom is uiteindelijk een religie van een veel later stadium.
Maar de grondslag van ouders en kinderen is daarin nog steeds aanwezig.
Zo is Jezus de Zoon van God.
Maria neemt de plaats in van de goddelijke moeder.
Citaat:
Het weerspiegelt dan ook de sociale structuren en het verwantschapsdenken van een nog vrij recente era.
Maar de vroege oorsprong is ook nog steeds aanwezig.
Citaat:
Ter vergelijking: de Homerische goden waren toch bepaald niet vaderlijk of moederlijk te noemen.
Zeker wel, en zelfs als een hele familie bij elkaar en met allerlei mogelijke eigenschappen daarvan.

De godsdienst is een projectie van de menselijke situatie ten hemelen (en ook andersom) en dat begint bij de verhouding van ouders en kinderen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:37   #1740
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Niet echt, want bij Girard is de zondebok al helemaal geen vijand. Gewoon een min of meer willekeurig slachtoffer.
Bij Girard is de zondebok wel de vijand, want afgeleid uit de strijd van iedereen tegen iedereen.
De agressie wordt dan gekanaliseerd naar de zondebok.
Allemaal vijandigheid dus.
Citaat:

Eigenlijk tot geen van beide. Als je interne spanningen kanaliseert op een "zondebok" hoeft dat immers helemaal geen religieuze dimensie te krijgen.
Van mij ook niet, maar volgens Girard wel.
Citaat:
Dan krijg je de eeuwige kip-of-het-ei-discussie natuurlijk. Wordt de zondebok vergoddelijkt of wordt er een al bestaand idee van een geestelijke wereld op de zondebok geprojecteerd?
Volgens mij de laatste in de eerste plaats omdat God hoger is dan de mensen en de grondslag daarvan.
Girard wil het hogere uit het lagere verklaren, maar beter is andersom: het lagere uit het hogere.

Maar dat verschil komt omdat Girard niet in God gelooft.
En ik wel, of beter: begrijp krachtens mijn nieuwe Bijbel en atoomtheorie en ik ook zelf zondebok ben.
In die zin dat niemand er iets van wil weten.

God is de ware zondebok, want Hij draagt wezenlijk de schuld.
Hij is immers de schepper van zowel goed als kwaad.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be