Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2020, 22:49   #101
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.446
Standaard

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200619_04996033

Slechts 4 auto's op duizend zijn elektrisch. Te veel dingen houden ons tegen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 juni 2020 om 22:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2020, 23:05   #102
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200619_04996033

Slechts 4 auto's op duizend zijn elektrisch. Te veel dingen houden ons tegen.
Eigenlijk zijn er slechts een paar zaken die de meeste mensen tegenhouden om een EV te kopen.

1) de meerprijs tegenover dezelfde ICE.
2) de onmogelijkkheid om binnen de 5 minuten de energiedrager terug aan te vullen als die op of leeg is.
Wel eender waar en eender wanneer.
Als je op de snelweg zonder benzine of diesel valt, neem je een jerrycan en je brengt zo niewe brandstof naar je wagen, dit kan niet bij een EV.
3) het gebrek aan het kunnen genieten van ervaringsinformatie van andere gerbuikers binnen de eigen familie en vriendenkring.
4) het gebrek aan oplaadpunten binnen de eigen omgeving.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 14:39   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200619_04996033

Slechts 4 auto's op duizend zijn elektrisch. Te veel dingen houden ons tegen.
Ach, die gazettepraat.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 15:24   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk zijn er slechts een paar zaken die de meeste mensen tegenhouden om een EV te kopen.

1) de meerprijs tegenover dezelfde ICE.
Enkel in aankoop, niet altijd bij het totaalplaatje na pakweg 8 jaar en 20.000 km per jaar of zelfs minder.

Toch als men wagens met dezelfde uitrusting en vermogen neemt, en geen appelen en peren.
Bron: https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/
(waar men appelen en peren kan aanpassen zodat vermogen en uitrustingsniveau vergelijkbaar zijn)

nog een bron, na 5 jaar en 75.000 km reeds... :
Citaat:
https://www.vroom.be/nl/advies/na-ho...lf-terug-22634

Vandaag zijn de meeste van die auto’s in handen van bedrijven, maar Mobly verzekert dat daar verandering in kan komen: door een Volkswagen ID.3 te vergelijken met een klassieke Golf op benzine leert de organisatie dat het elektrische model zichzelf terugbetaalt na 5 jaar. Mobly is daarbij vertrokken van 14.900 kilometer per jaar, wat het Belgische gemiddelde is, en keek naar de prijs van het onderhoud, de verbruikte energie en de belastingen (1.500 euro per jaar voor de ID.3, bijna 1.000 euro meer voor de benzinewagen).
Citaat:
2) de onmogelijkkheid om binnen de 5 minuten de energiedrager terug aan te vullen als die op of leeg is.
Op een jaar gezien verlies je meer tijd om te tanken onderweg dan een EV op te laden.

Ik zou dat geen voordeel durven noemen. Nooit meer hoeven te tanken noem ik een voordeel, wanneer men een privaat oplaadpunt heeft. In de regel hebben dat > 90% van de EV-eigenaars. Bovendien is het niet verboden naast een EV ook een ICE te hebben, wat vandaag meestal het geval is in een gezin.

Citaat:
Wel eender waar en eender wanneer.
Eender waar? Enkel bij tankstations in de regel.
Bij een EV heb je al veel meer (bij)laadmogelijkheden. Gratis traag bijladen is helemaal niet zelden. Shoppingcentra bieden dat meestal aan (eigen ervaring), restaurants en hotels ook als extra lokmiddel. En nog andere.

Wanneer? Als je moet tiens, in de regel is dat wanneer de tank bijna leeg is, toch bij een ICE. Een EV laad je ook wat bij als de parkeergelegenheid dat gunstiger aanbiedt, en zeker oppertuun is als het "gratis" stroom is.

Een EV kun je ook bijladen terwijl de auto langdurig parkeert, een ICE kan dat niet. Een EV kan van thuis als het moet altijd 100% vol vertrekken (bij eigen laadpunt).
Daarom verliest een EV minder tijd per jaar om altijd voldoende energie te hebben.

Citaat:
Als je op de snelweg zonder benzine of diesel valt, neem je een jerrycan en je brengt zo niewe brandstof naar je wagen, dit kan niet bij een EV.
Enkel als je een jerrycan meeneemt kan dat.

Desondanks vallen er verhoudingsgewijs veel meer ICE zonder brandstof als EV. En die hebben dan geen jerrycan mee.

Een EV kan wel beroep doen op een laadwagen. Moest men ondanks alle uitgekiende autonavigatie zo dom zijn alle laadmogelijkheden -en toeters en bellen op het dashboard - straal te negeren.

Men kan een laaddienst zelfs voorbij laten komen als je de auto ergens hebt geparkeerd waar geen laadpunt is. Een soort jerrycandienst maar dan met een omgebouwde bestelwagen met een reuzebatterij.

Citaat:
3) het gebrek aan het kunnen genieten van ervaringsinformatie van andere gerbuikers binnen de eigen familie en vriendenkring.
Nochtans is het succes van de EV vooral te wijten aan mond op mond propaganda.

Je maakt een denkfout. Tesla maakt bvb geen kosten aan directe reklame en heeft ook geen advertenties in de media. De media zorgt daar wel zelf voor, lol.

Citaat:
4) het gebrek aan oplaadpunten binnen de eigen omgeving.
Thuis, korter gaat niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 15:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 15:50   #105
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Op een jaar gezien verlies je meer tijd om te tanken onderweg dan een EV op te laden.....geloof je dat zelf Michele .

Tanken Max 5 min en +/- 1 000 rijbereik met een diesel ......een EV opladen 1 u en goed voor max 400km .

Laatst gewijzigd door chris k : 22 juni 2020 om 15:50.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 16:29   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Morgen kopt de krant:

Electrische wagens steeg met 150 % in Vlaanderen

Dan wat blabla

dan betaalmuur, of eerst aanmelden.

Dan krijg je dit te lezen:

Op het totaal inschrijvingen alle wagens 2019 t.o.v. 2018 stegen de EV van 8 op duizend naar 20 op duizend.
De plug-in hybrides stegen van 12 op duizend naar 20 op duizend.

Beide tesamen stegen de inschrijvingen van 20 op duizend naar 40 op duizend.

bron:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...statistieken-0

Altijd leuk die krantekoppen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 17:57   #107
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Morgen kopt de krant:

Electrische wagens steeg met 150 % in Vlaanderen

Dan wat blabla

dan betaalmuur, of eerst aanmelden.

Dan krijg je dit te lezen:

Op het totaal inschrijvingen alle wagens 2019 t.o.v. 2018 stegen de EV van 8 op duizend naar 20 op duizend.
De plug-in hybrides stegen van 12 op duizend naar 20 op duizend.

Beide tesamen stegen de inschrijvingen van 20 op duizend naar 40 op duizend.

bron:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...statistieken-0

Altijd leuk die krantekoppen.
De verf die er onderweg afvalt is meegerekend als extra auto's ....dus 5 schilfers verf is dus 5 extra auto's .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 18:52   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
De verf die er onderweg afvalt is meegerekend als extra auto's ....dus 5 schilfers verf is dus 5 extra auto's .
Hoe is het met jouw sjoemeldiesel? Krijg je hem nog kwijt?

Citaat:
https://www.hln.be/geld/consument/wa...eten~a68d731c/

Waar geraak je je diesel nog kwijt? Ook tweedehandsmarkt wil er niet meer van weten

Tommy Thijs 26 juni 2018

Geraak je je oude diesel nog kwijt?

Het mag duidelijk zijn dat het aanhoudende negatieve nieuws over sjoemelsoftware en over lage-emissiezones en dieselbans de populariteit van de brandstof geen goed hebben gedaan. Maar ook de stijgende dieselprijs en de veranderende autofiscaliteit dragen bij aan de omslag. Terwijl de overheid enkele jaren geleden nog fikse premies uitdeelde voor dieselauto’s met een gunstige CO2-uitstoot, worden nu vooral de kleine, zuinige stadswagentjes op benzine bevoordeeld.

Dat doet vragen rijzen over waar het naartoe moet met de massale stock aan tweedehands dieselauto’s. Veel eigenaars vrezen dat ze hun wagen binnenkort aan de straatstenen niet meer kwijt zullen geraken.

Het is een trend die ze ook opmerken bij de zoekertjessites. Volgens een rapport van Gocart DATA, dat zich specialiseert in data-analyse van de automarkt, explodeerde de vraag naar benzines de laatste twee jaar met 70 procent, met vooral een piek in de laatste maanden. Ook hier is voor het eerst de vraag naar tweedehands benzines groter dan die naar tweedehands diesels.
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190125_04130999

Tweedehands dieselwagens raken niet verkocht

25/01/2019

Dieselwagens blijven almaar langer onverkocht op de tweedehandsmarkt staan. De ‘dieselangst’ doet verkopers uitwijken naar het buitenland.

Zowat 30 procent van de wagens op de Belgische tweedehandsmarkt staan meer dan vier maanden te koop. Dat stelt Gocar Data, een bedrijf dat analyses van de automarkt maakt. Vier maanden is lang, klinkt het, omdat autohandelaars een wagen meestal na maximaal twee maanden al hebben doorverkocht.

Het gaat om 34.192 wagens, en twee handelaren op drie heeft er zo wel enkele staan. De totale marktwaarde bedraagt zo’n 805,2 miljoen euro. En de kosten om die wagens in stock te houden, lopen volgens Gocar Data op tot 840 euro per wagen, waardoor handelaars vaker naar het buitenland kijken om ervan af te geraken. Dan gaat het vooral over Midden- en Oost-Europa, Spanje en Portugal.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 19:20   #109
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe is het met jouw sjoemeldiesel? Krijg je hem nog kwijt?
Typisch ....bij ongelijk begin je altijd over iets anders .

Mijne is geen sjoemel diesel van VW ....pech hé ....is er een die de lucht properder maakt.

Een 5GT met adblue één die op autowegen 5,5 l/100 km verbruikt en een die bergop niet achter de vrachtwagens moet hangen zoals die Tesla's altijd moeten doen of ze geraken er niet.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 19:24   #110
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Typisch ....bij ongelijk begin je altijd over iets anders .

Mijne is geen sjoemel diesel van VW ....pech hé ....is er een die de lucht properder maakt.

Een 5GT met adblue één die op autowegen 5,5 l/100 km verbruikt en een die bergop niet achter de vrachtwagens moet hangen zoals die Tesla's altijd moeten doen of ze geraken er niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 19:26   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Typisch ....bij ongelijk begin je altijd over iets anders .
jij begin over verf, en je hebt nog nooit uw gelijk gehaald met uw onzin en wartaaltje. Zelfs uw aangebrachte bronnen spreken alles tegen.

Citaat:
Mijne is geen sjoemel diesel van VW ....pech hé ....is er een die de lucht properder maakt.
Uw 520d GT is een sjoemeldiesel, testen hebben dat aangetoond.

Uw adblue-reservoir is te klein en er wordt te weinig ingespoten.

Enkel vanaf euro 6d-temp kunnen aanspraak maken niet te sjoemelen.

Citaat:
Een 5GT met adblue één die op autowegen 5,5 l/100 km verbruikt
Kankerbak en sjoemelbak in één.

En ik denk dat je aan het liegen bent, want in april 2016 had je die 5GT al...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
3 april 2016

Sommige vinden lelijk wat ze niet kunnen betalen....ik heb een 520 GT is aangenaam om mee te rijden .

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 19:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 20:03   #112
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
jij begin over verf, en je hebt nog nooit uw gelijk gehaald met uw onzin en wartaaltje. Zelfs uw aangebrachte bronnen spreken alles tegen.


Uw 520d GT is een sjoemeldiesel, testen hebben dat aangetoond.

Uw adblue-reservoir is te klein en er wordt te weinig ingespoten.

Enkel vanaf euro 6d-temp kunnen aanspraak maken niet te sjoemelen.

Kankerbak en sjoemelbak in één.

En ik denk dat je aan het liegen bent, want in april 2016 had je die 5GT al...
Lees eens aandachtig ( is wel hopeloos maar ja daar kan je niets aan doen ) ........je bent over mijn eerste 5GT bezig die kon ik verkopen aan een goede prijs ....de huidige is van einde 2016 met adblue .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 20:25   #113
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Op een jaar gezien verlies je meer tijd om te tanken onderweg dan een EV op te laden.




Ik tank thuis, ik hang het pistool in de teut en ondertussen doe ik andere dingen.

Ik verlies dus helemaal geen tijd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 21:21   #114
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Morgen kopt de krant:

Electrische wagens steeg met 150 % in Vlaanderen

Dan wat blabla

dan betaalmuur, of eerst aanmelden.

Dan krijg je dit te lezen:

Op het totaal inschrijvingen alle wagens 2019 t.o.v. 2018 stegen de EV van 8 op duizend naar 20 op duizend.
De plug-in hybrides stegen van 12 op duizend naar 20 op duizend.

Beide tesamen stegen de inschrijvingen van 20 op duizend naar 40 op duizend.

bron:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...statistieken-0

Altijd leuk die krantekoppen.
Dom vraagje .....maar jij als expert.

Wat kost dat nu om een EV op te laden......?

Iemand zei me dat dat bijna 75 euro aan elektriciteit zou kosten om die batterijen helemaal op te laden ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 21:24   #115
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe is het met jouw sjoemeldiesel? Krijg je hem nog kwijt?
Anderzijds zie ik dat je er toch nog geen enkele gratis krijgt. Mocht men die echt niet meer aan de straatstenen kwijt geraken zouden de prijzen wel smelten als sneeuw voor de zon. Echter dat doen ze niet.

En over die dieselprijs mogen ze nu ook wel beginnen zwijgen. Die is ondertussen weer goedkoper dan benzine

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 juni 2020 om 21:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 21:35   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Lees eens aandachtig ( is wel hopeloos maar ja daar kan je niets aan doen ) ........je bent over mijn eerste 5GT bezig die kon ik verkopen aan een goede prijs ....de huidige is van einde 2016 met adblue .
Welke euronorm juist?

Dat je SCR-kat en dus adblue hebt speelt geen rol.

Feit is dat die ook gesjoemeld hebben. Want het zijn de metingen op de weg en bij bepaalde temperaturen die ook tellen.

nieuwe diesels van 2017:

Citaat:
https://www.manager-magazin.de/unter...a-1144800.html

26.04.2017

Stickoxid-Ausstoß bei Euro 6-Diesel im Alltag hoch

Auch neue Diesel sind dreckig - jetzt steigt Druck auf Dobrindt
Ook diesel euronorm 6b van 2018 denk ik... die wagens mochten nog ingeschreven worden tot 31 augustus 2018

men moet al minstens euronorm 6c hebben, of hoerechance hebben...

Citaat:
https://www.presseportal.de/pm/51580/4404497

18.10.2019 – 07:00

Rundfunk Berlin-Brandenburg (rbb)

rbb-exklusiv: Diesel-Skandal: Sogar Emissionen von Euro 6-Fahrzeugen im Straßenbetrieb über Grenzwerten
Berlin (ots)

Kraftfahrt-Bundesamt-Daten: Zahlreiche Diesel-Autos sind immer noch Dreckschleudern

Zahlreiche Diesel-Fahrzeuge haben bei den so genannten "Schadstoff-Anti-Doping-Tests" des Kraftfahrt-Bundesamtes im realen Fahrbetrieb die Grenzwerte überschritten. Das geht aus Datenmaterial hervor, das rbb24 exklusiv vorliegt. Dem zufolge überschreiten 65 % der getesteten Modelle die für ihre jeweilige Schadstoffklasse zulässigen Stickoxid-Grenzwerte. Betroffen sind zahlreiche Marken, wie z.B. VW, Subaru, Audi, Mercedes, Fiat, Porsche, Nissan, Kia und BMW. Auffällig ist, dass darunter auch zahlreiche Fahrzeugtypen sind, die die moderne Schadstoffklasse Euro 6 erfüllen sollen. Die Tests wurden an mehr als 80 ausgewählten Fahrzeugtypen im realen Fahrbetrieb unter unterschiedlichen Wetterbedingungen durchgeführt.

Das Fahrzeug mit den höchsten Stickoxid-Emissionen im Test war ein VW-Touareg 3.0 TDI der Schadstoffklasse Euro 5. Ein Nachfolgemodell dieses Typs der Klasse 6dTemp wiederum gehört zu den saubersten getesteten Autos. Unter den Euro 6-Fahrzeugen hatte der Subaru Outback 2.0 die höchsten Stickoxid-Ausstöße, gefolgt vom Mini-SUV Fiat 500x, dem Lieferwagen Fiat Ducato 2,3, dem Audi-A6 Avant 3,0 TDI und dem Porsche Macan V6 3,0 TDI. Deren Stickstoff-Emissionen überschreiten die Grenzwerte wie zahlreiche andere Euro 6-Fahrzeuge um ein Vielfaches.

Dabei sind auffällig viele SUVs. Auch etliche Lieferwagen und hochmotorisierte Limousinen sind betroffen. Deutlich wird aber auch, dass hochmotorige Fahrzeuge nicht unbedingt Dreckschleudern sein müssen: Fahrzeuge der Schadstoffklassen 6c und 6dTemp schneiden in den Tests des Kraftfahrtbundesamts gut ab.
ADAC heeft de meeste testdata, en hebben vele euronorm 6b getest, ik citeer

Citaat:
https://www.adac.de/verkehr/abgas-di.../euro-6d-temp/

Verbesserung bei Euro 6b, aber Erwartungen verfehlt

Besser sieht es bei den Euro 6b-Fahrzeugen aus. 69 gemessene Modelle zeigten im Schnitt einen Ausstoß von 341 mg/km – allerdings bei einem Grenzwert von 80 mg/km. Während der Grenzwert um 56 Prozent abgesenkt wurde, hat sich der Ausstoß unter realitätsnahen Bedingungen nur um 35 Prozent reduziert.

Mit Abstand am schlechtesten schnitt der Subaru Forester 2.0 D mit über 2.000 mg/km ab. Zweit- und drittplatzierter im Negativ-Ranking waren der Renault Grand Scenic dCi 160 mit knapp 900 mg/km und der Dacia Sandero Stepway dCi 90 mit kaum besseren 889 mg/km.

Aber auch schon bei den Euro 6b-Modellen können *sechs der Getesteten selbst unter anspruchsvollen Bedingungen den Prüfstandsgrenzwert einhalten. Die Top drei sind der VW T6 Multivan (50 mg/km), der Land Rover Discovery Td6 (61 mg/km) und der BMW 118d (69 mg/km).
Toevallig is er een BMW 118d bij de drie beste. Maar *zes van de 69 gemeten wagens haalden de grensnorm....

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 22:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2020, 22:17   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dom vraagje .....maar jij als expert.

Wat kost dat nu om een EV op te laden......?

Iemand zei me dat dat bijna 75 euro aan elektriciteit zou kosten om die batterijen helemaal op te laden ?
En het andere uiterste was gratis zeker? die batterijen? Hoeveel kWh?

Citaat:
Zoals u in de vorige FLEET reeds kon lezen, zijn er prijsverschillen tussen de publieke laadpalen afhankelijk van regio en aanbieder. VAB kwam bij praktijktesten uit op een gemiddelde van 35 eurocent/kWh en bij AVERE gewaagt men van 0,31€/kwh (met als voorbeeld de laadpalen van Fluvius)
Pakweg 15 € tot 30 € naargelang batterijgrootte en merk van de wagen.
Het gaat ook goedkoper.

Citaat:
https://www.egear.be/laadpalen-belgie/

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).

Thuis laden kost in België 0,17€ tot 0,21€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Allego en Bluecorner bijvoorbeeld, rekenen vaak 0,69€ per kWh aan voor snelladen.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België
Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box en EV Point.

Gratis laadpalen
Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

ORGANISATIE AANTAL GRATIS
LAADLOCATIES
Aveve 1
Decathlon 1
Delhaize +10
IKEA +5
Lidl 61
McDonalds +10
Nissan +10
NMBS +5
Renault +5

Tesla Superchargers
Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties.

LEES OOK: Zo ontvang je gratis laadsessies voor je Tesla

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen.
Citaat:
https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

Conclusie

Je elektrische auto thuis opladen aan daltarief kost in België 0,17€ (Intergem) tot 0,21€ (Gaselwest) per kWh, als je bij de goedkoopste leverancier aangesloten bent. Dit komt overeen met een kost per 100 kilometer van 3,3€ tot 4,2€, als je elektrische auto 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, inclusief laadverliezen.

7.500 km elektrisch rijden zal je energiefactuur verhogen met 249€ tot 313€ per jaar, als je enkel thuis laadt aan daltarief. 30.000 km rijden zal je factuur verhogen met 996€ tot 1.251€ per jaar.

Het is duidelijk dat voor een elektro-auto de energiekost per 100 km een pak lager ligt dan voor eender welke brandstofwagen. Op voorwaarde natuurlijk dat je thuis laadt aan daltarief en steeds de goedkoopste leverancier kiest.
Citaat:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...n%20toegevoegd.

Hoeveel publieke laadpunten telt Vlaanderen?

Op 1 januari 2020 telde Vlaanderen 3.814 publieke laadpunten, waarvan 90 snellaadpunten. In 2019 plaatste Vlaanderen ook de eerste ultrasnelladers. De laadpunten worden in kaart gebracht door het Vlaams Departement Omgeving dat het actieplan ‘Clean Power for Transport’ coördineert. Het gaat om laadpunten verspreid over heel Vlaanderen die voor iedereen met een elektrische wagen op elk moment toegankelijk zijn. Op deze pagina kan je het dichtstbijzijnde laadpunt vinden.
Zonder semi-publieke laadpunten, en zonder private laadpunten.

Hier heb je de info van iemand anders, stand mei 2019, veel leesplezier
Citaat:
https://www.fleet.be/dossier-laadpal...-wat-kost-dat/
Dossier Laadpalen | Hoeveel, waar en wat kost dat?

DOOR PHILIP DE PAEPE 29/05/2019

Aangezien ons wagenpark 97% van de tijd stil staat, is de kans groot dat een elektrische auto laden vooral iets wordt voor thuis en op kantoor. Niettemin is een publieke laadinfrastructuur ook noodzakelijk, al was het maar voor de gemoedrust van de elektrische rijders. Er zijn ondertussen behoorlijk wat aanbieders van laadinfrastructuur en die zijn actief op zowel de privé- als de particuliere markt. Het aanbod groeit dus gestaag, maar in het licht van de ambitieuze klimaatdoelstellingen is er nog werk aan de winkel.

AVERE Belgium, de lokale afdeling van de Europese federatie voor elektromobiliteit telt vandaag ongeveer 10.000 laadpalen op ons grondgebied. Het gaat daarbij om 3.000 publieke laadpalen, 4.500 laadpalen bij bedrijven en 2.500 laadpalen bij particulieren. Overigens kan je een laadpaal prime of publiek programmeren als die op semiprivate of private grond staat. Je kan die laadpaal dus alleen toegankelijk maken voor je eigen medewerkers of ook voor het publiek.

Wie zijn de aanbieders?

In onderstaande tabel zie je wie de grootste aanbieders van laadpalen zijn (niet-exhaustief) en of ze alleen in België of ook in de rest van Europa aanwezig zijn. Hoeveel ze er elk hebben, konden we niet achterhalen omdat ze die cijfers niet willen vrijgeven omwille van concurrentiële redenen. Op zich maakt dat ook weinig uit, aangezien er steeds meer roamingakkoorden zijn waardoor je met één laadkaart terecht kan bij verschillende aanbieders. Gratis laden kan ook bij een aantal winkelketens en fastfood-restaurants (Delhaize, LIDL, IKEA, McDonalds, etc.).

Blue Corner – Europa

ChargeNow – Europa

CenEnergy – Europa

Eneco – België

EV Box – Europa

EV Point – Europa

Flow Charging – België/Nederland

Luminus – België

New Motion – Europa (samenwerking met Shell)

Plug Surfing – Europa

Total EV Charging – Europa

Fluvius – België

Moobi – België

Fastned – Nederland (uitbreiding naar andere landen bezig)

BlueCorner – Europa

PlugInvest – Europa

PowerDale – België

PitPoint – België

Allego – België

Tesla – Europa (eigen netwerk van snelladers)


Hoe vind je de laadpalen?

Elektrische auto’s hebben doorgaans een extra functionaliteit in het navigatiesysteem waar je de laadpalen in vindt. Maar die zijn niet altijd even up-to-date en daarom kan je beter een beroep doen op een van de vele apps: HeyEVBOX, Zap-Map, Chargemap, Plugsurfing, Smoov, PlugShare, Mobiflow, Nextcharge, EV Charging,…. Die tonen niet alleen waar de laadpunten zijn maar ook of ze beschikbaar of bezet zijn, het type stekker, de tarieven (niet altijd), etc. Via een check-in kan je ook een laadpaal reserveren. Dat kan wel niet ongelimiteerd. In de app van Mobiflow kan je bijvoorbeeld 15 minuten voor je aankomst en binnen een straal van 30 km reserveren.

Hoe kan je betalen en wat kost het?

Hoewel aanbieders van tankkaarten zich nu ook op de markt storten, betaal je aan een publieke laadpaal doorgaans met een RFiD-kaart of sleutelhanger. Alle laadpalen zijn immers met een badge-lezer uitgerust. Een laadpaal activeren of een laadsessie stoppen, doe je dus met de kaart of sleutelhanger. In tegenstelling tot bij een gewone brandstofpomp zijn schermen waarop je het tarief van de laadpaal kan aflezen geen gemeengoed. AVERE[AC1] verwijst naar het ontbreken van een regelgeving daaromtrent. Je kan die prijs (soms) wel te weten komen via bovengenoemde apps.

Of je heel goedkoop dan wel wat prijziger elektrisch rijdt, hangt dus in grote af van waar je laadt.

Elektriciteit heeft geen vaste maximumprijs zoals met brandstof aan de pomp. De duurste elektriciteit is residentieel in Vlaanderen (0,3€/kwh), in Brussel betaal je minder door het lagere aandeel groenestroomcertificaten (0,2€/kwh). in Wallonie laad je gemiddeld thuis aan 0,25€/kwh. Maar wie een dag en nacht meter heeft, laadt zelfs in vlaanderen aan 0,19€/kwh. Dat is minder dan 4€/100 km.

Zoals u in de vorige FLEET reeds kon lezen, zijn er prijsverschillen tussen de publieke laadpalen afhankelijk van regio en aanbieder. VAB kwam bij praktijktesten uit op een gemiddelde van 35 eurocent/kWh en bij AVERE gewaagt men van 0,31€/kwh (met als voorbeeld de laadpalen van Fluvius). Uitzonderingen zijn snellaadpalen omdat je bovenop de elektriciteitsprijs ook een dure installatie hebt die toelaat om tot 5 a 15 keer sneller te laden. Hier betaal je een 0,6 tot 0,7€/kwh wat gelijk is qua kost/100km als aan de pomp. Maar gezien de meeste rijders thuis of op kantoor kunnen laden, gebruik je deze maar sporadisch voor lange afstanden.

Kan ik met mijn laadpas overal betalen?

Er zijn verschillende platformen binnen Europa waar uitbaters van laadpalen zich bij kunnen aansluiten om betaling van derden te accepteren. Als jouw laadpasje ook met dat platform communiceert, kan je dus betalen en laden. De grootste Europese platformen zijn Hubject (DE), Gireve (FR) en eViolin (NL). Wil je een laadpasje dat overal kan laden, ga dan voor Plugsurfing, Ev-Box, ICU, NewMotion of een van de andere aangesloten laadpasjes.

Belangrijk om weten is dat niet elke laadpaal is ingesteld om betaling van derden toe te laten. Een groot deel van de laadpalen die zich op privéterrein bevinden, zijn afgeschermd zodat enkel de betrokken werknemers kunnen laden. Gebruik maken van de juiste app die enkel de laadpunten visualiseert waar je kan laden is dus aangeraden.

Hoe snel kan je laden aan een publieke laadpaal?

Hiervoor maken we het onderscheid tussen gewone publieke laadpalen en snelladers. Publieke laders heb je in verschillende vermogens. 1-fasig of 3-fasig, 16 of 32 ampère. Heb je een elektrische auto die 1-fasig kan laden (i-Pace, Kona, Ioniq, Leaf, e-Niro, …) , zoek dan een 7,4- of 22kw-lader om aan maximale snelheid te laden. Heb je een elektrische auto die 3-fasig kan laden? Zoek dan een 11- of 22kw-lader. Je kan filteren op vermogen in de app’s die we daarnet vernoemden. Alle palen leveren altijd hun maximaal vermogen. Weet dat 22kW-laders al eens hun vermogen delen indien de 2 stekkers in gebruik zijn in 2 x 11 kW.

Het laadtempo aan een snellader is grotendeels afhankelijk van je batterij. Je batterij laadt immers aan vol vermogen indien de temperatuur niet te koud of te warm is en ze voldoende leeg is. Ook de grootte en de chemische samenstelling van de batterij is bepalend. Hoe groter de batterij, hoe sneller die kan laden. Tussen de 10 en 60% vulling zal je batterij aan maximale snelheid kunnen laden. Tijdens het snelladen moet de batterij koelen om dit tempo aan te houden. Sommige wagens hebben dit, andere niet. Het is dus belangrijk om jezelf goed te informeren.

We staren ons steeds blind op de publieke laadpalen, maar wie thuis of op kantoor kan laden, heeft die bijna niet nodig. In verstedelijkt gebied waar minder gezinnen beschikken over een eigen parkeerplaats blijft het uiteraard aangewezen om sterk te investeren in publieke laadinfrastructuur.

Wat is mijn besparing?

Wie elektrisch rijdt en thuis laadt, bespaart gemiddeld 50% t.o.v. wat je uitgeeft aan de brandstofpomp
. Dat komt neer op ongeveer 4 euro/100 km i.p.v. 7 tot 8 euro/100 km met een moderne diesel. Laden op kantoor bespaart al snel 80%. Daarom investeren steeds meer bedrijven in laadpalen. Dankzij hun lagere elektriciteitskost kan de investering in laadpalen al terugbetaald zijn in 5 jaar. Dat is de reden waarom dit aandeel reeds vandaag groter is dan publieke laadpalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 22:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 05:14   #118
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

en weldra gaat de Vreg het verbruik anders aanrekenen 2022 ...meet piekverbruiken dan zij de digitale meters .....ze zien je verbruik de momenten dat je veel afneemt ( opladen geeft dan een piek ook al is het s'nachts ) -> opladen EV zal je meer moeten betalen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 05:38   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En het andere uiterste was gratis zeker? die batterijen? Hoeveel kWh?


Pakweg 15 € tot 30 € naargelang batterijgrootte en merk van de wagen.
Het gaat ook goedkoper.






Zonder semi-publieke laadpunten, en zonder private laadpunten.

Hier heb je de info van iemand anders, stand mei 2019, veel leesplezier
Ik las dit, en toen ben ik gestopt met lezen.

Citaat:
Aangezien ons wagenpark 97% van de tijd stil staat, is de kans groot dat een elektrische auto laden vooral iets wordt voor thuis

Natuurlijk heeft iedereen de infrastructuur en de mogelijkheden om thuis een laadpaal te installeren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 12:46   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk heeft iedereen de infrastructuur en de mogelijkheden om thuis een laadpaal te installeren.
Heeft iedereen een eigen auto?

Zelfs de huizen die helemaal niet aan het stroomnet aangesloten zijn.

Citaat:
https://pulltheplug.be/

Pakketprijzen
Enkele richtinggevende prijzen, exclusief BTW.

Basic
Maximaliseer je eigen verbruik
€6700
Creër maximale net-onafhankelijkheid
Ruime capaciteit van 6,6 kWh (Lithiumbatterij)
Piekbelasting 2500 watt
Intelligente sturing
Geen off-grid functionaliteit

Advanced
Eigenverbruik en Noodstroom
€8600
Verhoging gebruik aan zelf-geproduceerde groene stroom
Ruime capaciteit van 8,0 kWh (Hoogrendement lithiumbatterij)
Noodstroom 6800 watt
Intelligente sturing
Volledige back-up functie met sterk vermogen

Revolution
Volledig off-grid op maat
€11000

100% gebruik van je zelfgeproduceerde groene stroom
Ruime capaciteit van 8,0 kWh, uitbreidbaar tot 1440 kWh (Hoogrendement lithiumbatterij)
Piekbelasting 9100 watt of meer
Intelligente sturing

Volledige back-up functie met maximaal vermogen

OFF-GRID WONING
Energie-autonoom wonen zonder compromis.

Bezoek onze kijkwoning te Hoeilaart.

Plan samen met onze productspecialist een bezoek in en ervaar zelf de mogelijkheden van onze oplossing.

Je zal zien dat er geen compromissen nodig zijn om een net-onafhankelijke woning te bekomen!

Maximaal comfort met een minimum impact op onze planeet.

PLAN EEN BEZOEK

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2020 om 13:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be