![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht een parlement wetten voorstellen en die zelf stemmen, alvorens die aan een volksgoedkeuring te onderwerpen, zouden we het eens zijn: de techniciteiten worden gedelegeerd, maar de volkse stemming blijft de eindvereiste. Het is heel zelden dat iemand aan een aannemer zegt "bouw mij een huis", en dat die aannemer nadien mag doen wat hij wil, en de koper in elk geval het huis moet bekomen (dat niet werd afgesproken) en moet betalen he. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juni 2020 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#822 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of die teksten al dan niet democratische legitimiteit hebben doet er op zich niet toe. Het behoort tot mijn democratisch recht om teksten die op democratische wijze tot stand zijn gekomen, toch te bekritiseren en te willen wijzigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#823 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor de rest 'let's agree to disagree'. (sorry voor het Engels ![]()
![]() |
![]() |
#824 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In theorie (ik besef dat dit in theorie is) hebben parlementairen wel degelijk de incentive om te stemmen zoals de kiezer wenst dat hij/zij stemt. De parlementair wil immers herverkozen worden. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 juni 2020 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hoe denkt u over de uitvoerende macht? Zij moeten immers tal van (kleinere) beslissingen nemen waarvoor het eigenlijk niet mogelijk is om de bevolking telkens te laten beslissen. Om dit op te vangen gaat men toch altijd een mandaat moeten geven met een bepaalde mate van discretionaire beoordelingsvrijheid? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 juni 2020 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#826 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is trouwens waar wij zien dat elke representatieve democratie naar neigt: elke stemming is meer een stemming TEGEN dan een stemming VOOR. Het probleem met het argument "dan herkies je ze niet" is toch wel dat het mandaat uitgedaan werd. Er werd dus telkens een kat in een zak gekocht. Telkens men vaststelt van belazerd te zijn, moet men dan als enige oplossing "een nieuwe kat in een nieuwe zak" kopen ipv dezelfde kat in dezelfde zak. Maar op den duur zit men met een huis vol katten ! ![]() Nu ben ik het totaal eens dat het effect van een electieve aristocratie te hebben, er inderdaad is in geslaagd om het te bruin bakken wat af te schaven. Electieve aristocratieen proberen soms inderdaad wel eens iets te doen dat het volk zou paaien. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juni 2020 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#827 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, ik ben zelf als libertair een groot voorstander van burgerlijke vrijheden. Ik vind de EVRM echter te ver gaan, en niet alleen liberty rights te bevatten maar ook claim rights. Dat is erover voor mij. En ik besef ten volle de gevaren van een democratie. Maar men dient die twee (grotendeels antagonistische) concepten niet met elkaar te vermengen. Dat is goeiekoop boerenbedrog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#828 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hmm, ik vrees dat een verdere discussie over directe <-> representatieve democratie ons nog verder van het onderwerp gaat afleiden. Laten we besluiten met de vaststelling dat wij (en ook Dadeemelee) het er over eens zijn dat het systeem van democratische besluitvorming los staat van de inhoud van wat er democratisch wordt beslist. Dat democratie louter een systeem van beslissen is en niet meer dan dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#830 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#831 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(het evrm is daar maar de tweede viool van; de eerste is de trias politica)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#833 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eerste of tweede keer is dat grappig, misschien nog de derde keer, maar de onmogelijkheden die je er in verpakt, maken het moeilijk in de discussie.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#834 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom blijven julie deze leugen tot propagaren ? Citaat:
Maarbon, ik begrijp dat dit niet in de kraam past van het VB. Ze heeft enkele problemen hiermee, vooral als de individuen een ander kleurke of godsdienst hebben.... Hier, ik ben blijkbaar niet alleen in mijn kritiek: Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#835 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Deuteronomium 24:16
![]() |
#836 |
Banneling
|
![]() Je hebt geen democratie zonder vrije individuen.
Klaar. Als de meerderheid van de bevolking beslist een deel van hun monddood te maken, is de democratie ten einde. Zo simpel is, welke draai Patrick er ook aan wilt geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#837 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#838 |
Gouverneur
|
![]() Nazi durant les guerres — VOKA entre elles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#839 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of het nu vrouwen in de politiek zijn. Of vrouwen op de werkvloer.
Het gif, venijn, het geroddel, achterklap, sabotage en hoerig gedrag is totaal buiten elke proportie. Dit is openlijk de job van Lachaert onmogelijk maken. Dit is letterlijk iemand een mes in de rug steken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#840 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |