Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2020, 09:42   #241
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De meeste winkels draaien op halve omzet en deze die draaien worden beperkt door corona maatregelen en leveringsproblemen. Het zal vlug moeten veranderen.
Je kan zonder problemen winkelen.
Maar het blijft stil.

Geen toeristen.
Geen studenten.
Dat is 2/3 van het volk die er niet is.
De autos pesten...nog eens 50% van de laatste groep die weg blijft.

Ja zo gaat het niet lukken.
Gent is een toeristen en studenten stad immers.

Het stadsbestuur steekt een tandje bij in de strijd tegen de winkeliers...omdat die tegen het stadsbestuur zijn. Sommige winkeliers azen op zijn zitje en hij weet dat.
Pesten gelijk de kleine kinderen he.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 juni 2020 om 10:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 10:02   #242
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Alsof dat niet langer geweten is, de kleine hobby verkoper die zal dat merken, de grote spelers zorgden overal in Europa al voor magazijnen.

Alibaba's Europese hub komt in Bierset Luik.
Het zal toch een ferme prijsverhoging tot gevolg hebben.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 10:28   #243
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Lijkt me een juist punt.
Niet als het u wettelijk wordt verboden om inkomsten te genereren.



Die uitspraak van Van Ranst was gewoon degoutant. De horeca-zaken mochten immers niet openen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 11:09   #244
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De meeste winkels draaien op halve omzet en deze die draaien worden beperkt door corona maatregelen en leveringsproblemen. Het zal vlug moeten veranderen.
september wordt de maand van de waarheid voor de detailhandel

ik zie veel gasten uit die sector nu op hun tanden bijten en interen op reserves (soms zelfs van familie).

Ben benieuwd of de verhuurders van winkelpanden serieus gaan bewegen de komende maanden.
Als ze niks doen zullen er overal door Belgie lege winkelzaken staan. Vroeger vond je altijd wel weer een gek die er in sprong, maar nu....
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 15:32   #245
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Noodkreet van Diana van Laar eigenaresse v cafe uit Amsterdam:


Veel kleine café's waar je vanaf de wc een biertje kunt bestellen, redden het niet. Na een heleboel vieren en vijven, gereken en geteken, gesprekken met bewoners ("Wat moeten Zeedijkondernemers nou op de Nieuwmarkt?"), idiote RIVM-regels voor
2/7 buiten plus de reeds eerder gemaakte afspraak dat het belang de markten voorrang heeft, dus boven het belang van samenwerkende ondernemers die moeten zien te overleven: Nieuwmarktterras gaat niet door. Mijn kleine café is vanaf een dag voor de verplichte sluiting dicht, want
3/7 van 8 personen kan de schoorsteen niet roken en als het warm is, mogen mensen niet naar buiten (geen mooi-weerscenario i.v.m. corona scenario). Buiten uitbreiden kan niet (want overbuurman is ook horeca, gestart vlak vóór Corona). Laat hem maar de stoep gebruiken,
3/7 van 8 personen kan de schoorsteen niet roken en als het warm is, mogen mensen niet naar buiten (geen mooi-weerscenario i.v.m. corona scenario). Buiten uitbreiden kan niet (want overbuurman is ook horeca, gestart vlak vóór Corona). Laat hem maar de stoep gebruiken,
5/7 Daar kan ik geen tank bier voor laten vullen. En geen boete van 4.300,- euro voor riskeren.Met het aanvullen van salarissen tot 100% + het uitstellen van pensioenpremies en loonbelasting voor drie werknemers, + vaste lasten loop ik per maand nu een paar duizend euro achter.
6/7 Geen zicht op inkomsten en ik denk dat een normaal horecabedrijf, qua omzet, pas in augustus volgend jaar weer aan de orde is. Ik kan nu een lening krijgen van de gemeente, maar daar moet ik in januari al aan gaan afbetalen. Januari! a) de slechtste maand van het jaar -
7/7 horecatechnisch en b) nog steeds zonder omzet. Dus door een lening ben ik ook niet geholpen. Ik weet het even niet meer.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 13:01   #246
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

50000 faillissementen verwacht na de zomer.
Volgens Graydon.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:31   #247
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
50000 faillissementen verwacht na de zomer.
Volgens Graydon.
Ik ben vooral blij dat ik momenteel nog geen leningen heb lopen.
Aan't sparen voor een huis maar ik kijk de coronakat uit de boom voor ik een eurocent investeer. En dan staat de Chinese varkensgriep al klaar..

De gedachte dat je je lening in normale omstandigheden vlot kan aflossen, maar dan door een virus op non actief wordt gezet en je huis of onderneming kan verliezen, vind ik enorm beangstigend omdat je er helemaal geen vat op hebt.

Liefst van al zou ik helemaal geen lening aangaan
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:38   #248
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als ze niks doen zullen er overal door Belgie lege winkelzaken staan. Vroeger vond je altijd wel weer een gek die er in sprong, maar nu....
Wat moeten ze doen?

Ik ben vooral benieuwd of de staat kopje onder gaat als al die ondernemers massaal failliet gaan, en in de sociale bijstand terechtkomen. De belastingbetaler kan ze niet redden. Die factuur is meer dan onbetaalbaar.

De economische ravage door de maatregelen is een pak erger dan de gezondheidskwestie. Het rondje cadeaus in april - mei had een stevig prijskaartje, en ik vrees dat het daar niet bij zal blijven.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:46   #249
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Moet ?
Niemand "moet". Ik ken persoonlijk een burgerlijk ir. die géén computer wil in z'n huis.
Als ikzelf op reis ben, voel ik absoluut geen behoefte aan een computer, integendeel.
Relatief zijn is het begin van een grotere vrijheid.

Geniet v.h. leven !
Ik ken een oude arts dermatoloog zonder computer. Het verschil met de nieuwe generatie artsen is dat de oude u grondig onderzoekt en vragen stelt terwijl de digitale arts u 1 minuut onderzoekt en 14 minuten achter zijn scherm zit.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:48   #250
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik ben vooral blij dat ik momenteel nog geen leningen heb lopen.
Aan't sparen voor een huis maar ik kijk de coronakat uit de boom voor ik een eurocent investeer. En dan staat de Chinese varkensgriep al klaar..

De gedachte dat je je lening in normale omstandigheden vlot kan aflossen, maar dan door een virus op non actief wordt gezet en je huis of onderneming kan verliezen, vind ik enorm beangstigend omdat je er helemaal geen vat op hebt.

Liefst van al zou ik helemaal geen lening aangaan
Ik zie anders niet veel huizen die ten gevolge het corona virus noodgedwongen moeten worden verkocht.
En aan de verkeersdrukte te merken staan de fietsen ook weer op zolder
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:49   #251
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat moeten ze doen?

Ik ben vooral benieuwd of de staat kopje onder gaat als al die ondernemers massaal failliet gaan, en in de sociale bijstand terechtkomen. De belastingbetaler kan ze niet redden. Die factuur is meer dan onbetaalbaar.

De economische ravage door de maatregelen is een pak erger dan de gezondheidskwestie. Het rondje cadeaus in april - mei had een stevig prijskaartje, en ik vrees dat het daar niet bij zal blijven.
Veel winkels en kleine zaakjes hebben nog nooit zo veel verdiend als de laatste 2 maanden.
Sommige hebben tot 8800 euro netto ontvangen en zijn gewoon blijven verder werken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 juli 2020 om 22:50.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 22:52   #252
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat moeten ze doen?

Ik ben vooral benieuwd of de staat kopje onder gaat als al die ondernemers massaal failliet gaan, en in de sociale bijstand terechtkomen. De belastingbetaler kan ze niet redden. Die factuur is meer dan onbetaalbaar.

De economische ravage door de maatregelen is een pak erger dan de gezondheidskwestie. Het rondje cadeaus in april - mei had een stevig prijskaartje, en ik vrees dat het daar niet bij zal blijven.
Veel winkels en kleine zaakjes hebben nog nooit zo veel verdiend als de laatste 2 maanden.
Een schoenmakers zaakje hier in de buurt spreekt er nog van van die vetpot.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 23:23   #253
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat moeten ze doen?...
Als je in dorpen en middelgrote plaatsen iets wil behouden dat op een winkelstraat lijkt : de huren HALVEREN

anders rent de rest van Vlaanderen ook naar bol.com
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 15:47   #254
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je in dorpen en middelgrote plaatsen iets wil behouden dat op een winkelstraat lijkt : de huren HALVEREN

anders rent de rest van Vlaanderen ook naar bol.com
De nagel op de kop.
Ook in de steden: ga door een winkelstraat en tel de panden die te huur of te koop zijn.
Je zult verschieten v.h. aantal én v.d. "namen" die welke ten onder gaan.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 17:34   #255
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je in dorpen en middelgrote plaatsen iets wil behouden dat op een winkelstraat lijkt : de huren HALVEREN

anders rent de rest van Vlaanderen ook naar bol.com
De eigenaar van het pand heeft ook geinvesteerd en moet leningen afbetalen en zijn panden onderhouden en belastingen betalen. Als ge die weg opgaat dan kan uw baas ook uw loon halveren omdat hij vind dat ge maar de helft van uw loon waard zijt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 18:49   #256
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De eigenaar van het pand heeft ook geinvesteerd en moet leningen afbetalen en zijn panden onderhouden en belastingen betalen. ....
Met een LEEG pand lukt dat beter denk je?

weet je wat voor effect lege panden op de rest van de straat hebben?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 19:12   #257
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Met een LEEG pand lukt dat beter denk je?

weet je wat voor effect lege panden op de rest van de straat hebben?
Ik woon in een middelgrote gemeente, gelukkig een stuk buiten de kern. De leegloop van de winkels is reeds 20 jaar en meer ingezet. Voor er sprake was van internet platformen. De huren halveren gaat geen bal opbrengen. Mensen gaan liever naar een koopcentrum buiten de rand. Men heeft de mensen ook weg gekloot door alle mogelijke parkingplaatsen te verwijderen en parkeer automaten te stellen. Veel winkels waren gewoon niet meer van deze tijd en hadden te weinig omzet. Men heeft verschillende panden afgebroken en 4 of 5 etages woonst verdiepingen gemaakt. Op de gelijkvloers doorgaans een dienstenbedrijf zoals interim etc. Geen echte winkels. Alle grote kleppers, Lidl, Aldi, Colruyt, Action, Carrefour buiten een Delhaize in het begin van de straat zitten buiten de kern.

Wie denkt dat met spitsvondigheden terug leven in te blazen in de winkelstraten verliest zijn tijd. De gezellige winkelstraat, vooral in kleine en middelgrote gemeentes sterft uit. De omzet is er gewoon niet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 19:35   #258
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Wie denkt dat met spitsvondigheden terug leven in te blazen in de winkelstraten verliest zijn tijd. De gezellige winkelstraat, vooral in kleine en middelgrote gemeentes sterft uit. De omzet is er gewoon niet.
De gezellige winkelstraat is momenteel een drukke stedelijke winkelstraat waar je ook gezellig in de zijstraatjes iets kan drinken of eten.
Zoals op de Meir in Antwerpen of de Kapellestraat in Ostenden
En dat is al een tijd zo.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 juli 2020 om 19:36.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 19:52   #259
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De gezellige winkelstraat is momenteel een drukke stedelijke winkelstraat waar je ook gezellig in de zijstraatjes iets kan drinken of eten.
Zoals op de Meir in Antwerpen of de Kapellestraat in Ostenden
En dat is al een tijd zo.
In die straten vertrekken ook grote kleppers. Eens de mensen in gaten houden trouwens. De meesten lanterfanten gewoon rond maar hebben geen shopping bag bij. Ga je naar een winkelcomplex buiten de stad hebben de meerderheid van de mensen wel een aankoop gedaan. Daar kunnen ze ook gratis parkeren zonder ongerust te zijn een boete te krijgen of een hoge rekening aan parkeerkosten te moeten betalen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2020, 21:56   #260
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In die straten vertrekken ook grote kleppers. Eens de mensen in gaten houden trouwens. De meesten lanterfanten gewoon rond maar hebben geen shopping bag bij. Ga je naar een winkelcomplex buiten de stad hebben de meerderheid van de mensen wel een aankoop gedaan. Daar kunnen ze ook gratis parkeren zonder ongerust te zijn een boete te krijgen of een hoge rekening aan parkeerkosten te moeten betalen.
Zeker, het parkeerbeleid heeft veel ooit levendige binnensteden kapot gemaakt gemaakt.

Maar er was in stadjes zoals bv Leuven en Mechelen nog best wat over. Moet dat dan ook kapot? En wat heeft die winkelverhuurder precies gewonnen als zijn pand jaren leegstaat?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be