Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2020, 15:51   #1981
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat is nu al 12 dagen dat die coalitie BIJNA rond is
Enkel nog een paar punten en komma's ontbreken.

Laatst gewijzigd door daiwa : 8 augustus 2020 om 15:51.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:15   #1982
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, ik ging ervan uit dat wetsvoorstellen voornamelijk uit de regeringspartijen komen, de scheiding der machten indachtig he.
Wetsontwerpen : vanuit de uitvoerende macht, de regering, dus de meerderheidspartijen
Wetsvoorstellen : vanuit de oppositie

Wanneer dat laatste uit de pen van een Vlaams Blokker komt : schietschijf voor iedereen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 8 augustus 2020 om 16:17.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:29   #1983
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
is schijtsimpel: indienen van constructieve motie van wantrouwen tegen de zittende regering en de nieuwe regering als tegenvoorstel. Stemmen en klaar.
Nee, ik bedoelde wel degelijk, geen motie van wantrouwen, maar een vertrouwensstemming voor regering 1, en ook een vertrouwensstemming voor regering 2. Kwestie van er nog een op voorraad te hebben bijvoorbeeld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:33   #1984
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Patrick zijn specialiteit is klimaatbeheersing, bevolkingsproblematiek & concrete oplossingen, dat staat los van wie voorstellen indient.
Voila se. Je zou ergens denken dat een goed voorstel dat in de richting gaat van uw wensen, gestemd zou worden, maar nee. Het hangt blijkbaar serieus af van wie dat voorstel komt. Het moet van uw copains komen, of je stemt tegen. Wat wel degelijk illustreert dat die "volksvertegenwoordiging" haar beloofde vertegenwoordiging niet uitvoert he.

Als Jef voor Piet stemt, omdat Piet beloofd heeft van X te doen, en Charel stelt X voor, dan gaat Piet tegenstemmen, want Piet en Charel zitten niet in dezelfde coalitie. Dat is niet waar Piet een mandaat van Jef voor gekregen had, he, om X te beloven, en ervoor te zorgen dat X er niet komt, omdat Charel het voorstelde.

Het wordt tijd dat dat circus van parlement en zo opgedoekt wordt he. Jef zal zelf wel stemmen voor X, en moet niet langs een onbetrouwbare Piet langs gaan die toch niet doet waar hij mandaten voor heeft gekregen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2020 om 16:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:48   #1985
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik denk niet dat hij daar, tijdens deze legislatuur, ooit naar gestreefd heeft. Kan enkel wanneer hij VLD-MR of Groen-Ecolo mee aan boord neemt en dan nog heeft hij te weinig zetels...
Wil je nog eens # 1961 lezen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:14   #1986
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila se. Je zou ergens denken dat een goed voorstel dat in de richting gaat van uw wensen, gestemd zou worden, maar nee. Het hangt blijkbaar serieus af van wie dat voorstel komt. Het moet van uw copains komen, of je stemt tegen. Wat wel degelijk illustreert dat die "volksvertegenwoordiging" haar beloofde vertegenwoordiging niet uitvoert he.

Als Jef voor Piet stemt, omdat Piet beloofd heeft van X te doen, en Charel stelt X voor, dan gaat Piet tegenstemmen, want Piet en Charel zitten niet in dezelfde coalitie. Dat is niet waar Piet een mandaat van Jef voor gekregen had, he, om X te beloven, en ervoor te zorgen dat X er niet komt, omdat Charel het voorstelde.

Het wordt tijd dat dat circus van parlement en zo opgedoekt wordt he. Jef zal zelf wel stemmen voor X, en moet niet langs een onbetrouwbare Piet langs gaan die toch niet doet waar hij mandaten voor heeft gekregen.
Het is niet zwart/wit, (behalve uiteraard tegenover één partij).

Er zijn wetsvoorstellen vanuit de oppositie die finaal doorheen het parlementair proces geraken. Toegegeven, het is eerder de uitzondering.

Voor teksten die vanuit de hoek van de partij komt : niemand zal ooit in overweging nemen om zoiets ernstig te nemen en daarover écht te gaan stemmen. Per definitie is dat : 'abführen'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:15   #1987
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
is schijtsimpel: indienen van constructieve motie van wantrouwen tegen de zittende regering en de nieuwe regering als tegenvoorstel. Stemmen en klaar.
Jup.

Moet je wel een meerderheid hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:19   #1988
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is niet zwart/wit, (behalve uiteraard tegenover één partij).

Er zijn wetsvoorstellen vanuit de oppositie die finaal doorheen het parlementair proces geraken. Toegegeven, het is eerder de uitzondering.

Voor teksten die vanuit de hoek van de partij komt : niemand zal ooit in overweging nemen om zoiets ernstig te nemen en daarover écht te gaan stemmen. Per definitie is dat : 'abführen'.
Dat illustreert reeds de absurditeit van het parlementaire bestel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:21   #1989
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jup.

Moet je wel een meerderheid hebben.
Mijn vraag was of het niet mogelijk was om meerdere regeringen in parallel te hebben. In de absurditeit waarin het land zit zou dat toch ook mogen kunnen ?

Is er een mechanisme waarbij het parlement geen twee aparte regeringen tegelijkertijd een vertrouwen kan schenken ?

Stel dat Bart en Paul tot een regering komen: stel dat het parlement hen een vertrouwen schenkt, kan het parlement tevens aan Wilmès ook een vertrouwen geven, zodat er twee regeringen met vertrouwen zijn ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:21   #1990
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jup.

Moet je wel een meerderheid hebben.
Mijn vraag was of het niet mogelijk was om meerdere regeringen in parallel te hebben. In de absurditeit waarin het land zit zou dat toch ook mogen kunnen ?

Is er een mechanisme waarbij het parlement geen twee aparte regeringen tegelijkertijd een vertrouwen kan schenken ?

Stel dat Bart en Paul tot een regering komen: stel dat het parlement hen een vertrouwen schenkt, kan het parlement tevens aan Wilmès ook een vertrouwen geven, zodat er twee regeringen met vertrouwen zijn ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:26   #1991
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn vraag was of het niet mogelijk was om meerdere regeringen in parallel te hebben. In de absurditeit waarin het land zit zou dat toch ook mogen kunnen ?

Is er een mechanisme waarbij het parlement geen twee aparte regeringen tegelijkertijd een vertrouwen kan schenken ?

Stel dat Bart en Paul tot een regering komen: stel dat het parlement hen een vertrouwen schenkt, kan het parlement tevens aan Wilmès ook een vertrouwen geven, zodat er twee regeringen met vertrouwen zijn ?
Ik denk dat het tijd is voor een gekoeld drankje.
Neem een ijskoude Duvel of zo. Daarna zal het weer beter gaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:31   #1992
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat het tijd is voor een gekoeld drankje.
Neem een ijskoude Duvel of zo. Daarna zal het weer beter gaan.
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:46   #1993
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat het tijd is voor een gekoeld drankje.
Neem een ijskoude Duvel of zo. Daarna zal het weer beter gaan.
Komaan stel mij niet teleur. Zeg mij dat Belgie parallele regeringen kan hebben

Stel nu bijvoorbeeld dat paars-groen-geel een akkoord vindt, en Arizona ook. Stel dat beiden een meerderheid hebben, en het parlement geeft zijn vertrouwen aan beide. Is er iets dat dat belet ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2020 om 17:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:00   #1994
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Komaan stel mij niet teleur. Zeg mij dat Belgie parallele regeringen kan hebben

Stel nu bijvoorbeeld dat paars-groen-geel een akkoord vindt, en Arizona ook. Stel dat beiden een meerderheid hebben, en het parlement geeft zijn vertrouwen aan beide. Is er iets dat dat belet ?
Ik ga mijn vorig bericht ietsiepietsie aanscherpen, Patrick. Neem twéé ijskoude Duvels, dat zou alles toch echt moeten duidelijk maken.

Sorry, Grenoble is wat ver want anders kwam ik die samen met jou uitdrinken zodat we de crisis efficiënt kunnen aanpakken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:35   #1995
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik ga mijn vorig bericht ietsiepietsie aanscherpen, Patrick. Neem twéé ijskoude Duvels, dat zou alles toch echt moeten duidelijk maken.

Sorry, Grenoble is wat ver want anders kwam ik die samen met jou uitdrinken zodat we de crisis efficiënt kunnen aanpakken.
Het ware toch zalig geweest, nee ? Twee regeringen in parallel ?

Tenslotte steekt het niet te nauw, er zijn regeringen die geen meerderheden hebben, die toch door-regeren. Er zijn ontslagnemende regeringen die geen verkiezingen veroorzaken. Waarom zouden twee minderheidsregeringen, of waarom niet, twee meerderheidsregeringen dan niet kunnen in parallel ?

Moet het parlement echt zijn wantrouwen uitspreken over de ene alvorens een vertrouwen te geven aan de andere ?

Dat zou het geval automatisch zijn mocht een meerderheid EEN regering willen, maar als je nu verschillende overlappende coalities hebt, en de partijen die in beide zitten zeggen "ja" aan iedereen, kwestie van zeker te zijn ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 21:24   #1996
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik ga mijn vorig bericht ietsiepietsie aanscherpen, Patrick. Neem twéé ijskoude Duvels, dat zou alles toch echt moeten duidelijk maken.

Sorry, Grenoble is wat ver want anders kwam ik die samen met jou uitdrinken zodat we de crisis efficiënt kunnen aanpakken.
Ik denk dat Patrick ook tot dezelfde conclusie komt als Plato: de filosoof koning.

Op voorwaarde dat die persoon hijzelf is
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 22:14   #1997
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.548
Standaard

De nationale politiek is vervallen tot een onverkwikkelijk schouwspel.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 22:22   #1998
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De nationale politiek is vervallen tot een onverkwikkelijk schouwspel.
ha, ge wéét het !
Eindelijk.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 22:40   #1999
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
ha, ge wéét het !
Eindelijk.
Gelukkig kan er deze week geland worden. Er is voldoende gepalaverd. Nu men weet dat de vijf partijen een minderheidsregering willen vormen, is er een ‘sense of urgency’. Ik vertrouw erop dat minstens een van de vier partijen voor de macht kiest.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 23:20   #2000
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Gelukkig kan er deze week geland worden. Er is voldoende gepalaverd. Nu men weet dat de vijf partijen een minderheidsregering willen vormen, is er een ‘sense of urgency’. Ik vertrouw erop dat minstens een van de vier partijen voor de macht kiest.
Deze week is er gecrasht.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be