Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2020, 23:58   #521
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het Paleis heeft al meerdere verrassingen uit zijn hoed getoverd. Straks een koninklijk verzoener? Niets verbaast me nog.
Mijn insteek ?

Het programma NVA-VLD-PS is onverenigbaar. Die drie kunnen geen coalitie vormen. Nu niet, nooit niet. PS accepteert geen centrumrechtse regering en VLD accepteert geen linkse met communautaire regering. NVA accepteert geen communautair-loos paars akkoord.

Dus men moet stoppen met over die onzin te fantaseren.

Maar wat veel erger is, er zijn veel, veel egos gekwetst. Die voorzitters moeten elkaar niet. Dewever is persona non grata op de VLD/MR en eigenlijk ook bij de groenen (Ecolo/groen). Lachaert en Bouchez zijn nu persona non grata bij de NVA en in feite ook bij PS en Mateke. CD&V keek er naar en zei niks.

Nu, je zou zeggen, het zijn professionals ? Die moeten daar tegen kunnen. Maar als je fundamenteel elkaar niet vertrouwt hoef je zelfs niet met elkaar te praten, het heeft geen zin.

En dan zitten we met 3 gloednieuwe voorzitters...die nu al gepokt en gemazeld zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 00:04   #522
Tavek
Banneling

Standaard

Ik vrees dat als er nog een regering wilt komen, Lachaert een relatief links Paars-Groen akkoord zal moeten slikken.

Hij zal door het stof moeten voor Magnette.

Daarom acht ik verkiezingen hoog in kwa kans.
Oud 17 augustus 2020, 00:08   #523
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn insteek ?

Het programma NVA-VLD-PS is onverenigbaar. Die drie kunnen geen coalitie vormen. Nu niet, nooit niet. PS accepteert geen centrumrechtse regering en VLD accepteert geen linkse met communautaire regering. NVA accepteert geen communautair-loos paars akkoord.

Dus men moet stoppen met over die onzin te fantaseren.

Maar wat veel erger is, er zijn veel, veel egos gekwetst. Die voorzitters moeten elkaar niet. Dewever is persona non grata op de VLD/MR en eigenlijk ook bij de groenen (Ecolo/groen). Lachaert en Bouchez zijn nu persona non grata bij de NVA en in feite ook bij PS en Mateke. CD&V keek er naar en zei niks.

Nu, je zou zeggen, het zijn professionals ? Die moeten daar tegen kunnen. Maar als je fundamenteel elkaar niet vertrouwt hoef je zelfs niet met elkaar te praten, het heeft geen zin.

En dan zitten we met 3 gloednieuwe voorzitters...die nu al gepokt en gemazeld zijn.

Die vooral door het ijs gezakt zijn wil u bedoelen en mister twitter is dan wel de vierde om te spartelen....

Maar u geeft het al toe,het gaat om gekwetste ego's....arm België om zo laag te zinken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 00:18   #524
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Die vooral door het ijs gezakt zijn wil u bedoelen en mister twitter is dan wel de vierde om te spartelen....

Maar u geeft het al toe,het gaat om gekwetste ego's....arm België om zo laag te zinken...
Ik stel louter de feiten vast Svennies.

Ik denk dat Dewever een soort "masterplan" in zijn hoofd had. Herinner je nog toen zowat alle Vlaamse partijen op SPa en Groen na, "confederalistisch" waren ?

De VLD heeft haar kar gekeerd en blokkeert dat masterplan nu, waarin een Vlaams front stappen kan zetten naar een confederatie.

Waar is het fout gelopen ? Op persoonlijk vlak meen ik. Dewever heeft de VLD en de CD&V leeggevreten door op hun themas te gaan zitten. En opeens werden potentiele bondgenoten bittere concurrenten voor kiezers. En dan spelen die niet zomaar mee met Dewever zijn spel....

Dewever mag een zeer goed spreker zijn, hij mag ook goed zijn in plannetjes maken, er is 1 zaak dat die man niet onder de knie heeft, dat is relaties. Bondgenootschappen smeden, vertrouwen opbouwen, geven en nemen....en dat kost hem keer op keer.

Toevallig de Franse diplomatieke school.
Oud 17 augustus 2020, 00:20   #525
Tavek
Banneling

Standaard

Maargoed, nu gaat hij het doen met het VB lijkt me zo.

Als het niet de gemakkelijke manier kan, dan maar de moeilijke zal hij denken.
Oud 17 augustus 2020, 00:38   #526
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel louter de feiten vast Svennies.
l.
Ik ook mijn beste...

Citaat:

Ik denk dat Dewever een soort "masterplan" in zijn hoofd had. Herinner je nog toen zowat alle Vlaamse partijen op SPa en Groen na, "confederalistisch" waren ?

De VLD heeft haar kar gekeerd en blokkeert dat masterplan nu, waarin een Vlaams front stappen kan zetten naar een confederatie.
u geeft het toe,ze zijn een pest voor Vlaanderen en laten zich kennen als de lakeien van de Franstaligen....

Citaat:

Waar is het fout gelopen ? Op persoonlijk vlak meen ik. Dewever heeft de VLD en de CD&V leeggevreten door op hun themas te gaan zitten. En opeens werden potentiele bondgenoten bittere concurrenten voor kiezers. En dan spelen die niet zomaar mee met Dewever zijn spel....
Natuurlijk,het partijbelang overstijgt immers in dat geval het landsbelang en de toekomst van elke Vlaming dat op het spel staat...

De blauwe smurfen erkennen hun meesters,en die wonen blijkbaar niet in Vlaanderen....

Pest voor Vlaanderen,het is dus actueel wat dat partijtje betreft...

Citaat:

Dewever mag een zeer goed spreker zijn, hij mag ook goed zijn in plannetjes maken, er is 1 zaak dat die man niet onder de knie heeft, dat is relaties. Bondgenootschappen smeden, vertrouwen opbouwen, geven en nemen....en dat kost hem keer op keer.

Toevallig de Franse diplomatieke school.

Ja,zolang de Vlamingen maar gerold worden,dat is al jaren de essentie van die "franse diplomatieke school"....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 03:47   #527
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

u geeft het toe,ze zijn een pest voor Vlaanderen en laten zich kennen als de lakeien van de Franstaligen....
Kijk, ik snap dat het voor de propaganda wel leuk zal klinken te zeggen dat de VLD de lakeien zijn van ‘’de’’ Franstaligen, maar je perceptie klopt niet. De meeste mensen binnen Open VLD zijn gewoon pro-Belgisch en dat heeft totaal niets te maken met ‘lakeien’. Komt dat hen electoraal ook goed uit? Natuurlijk en dat ontkent ook niemand. Net zoals het de MR ook electoraal goed uitkomt in een links landsgedeelte electoraal op een meer rechtse partij te kunnen steunen. Maar het is niet de essentie. De kern van de zaak is dat er twee fundamenteel verschillende projecten zijn voor België.

Het ene is dat van de NVA-VB-CD&V waarbij de federale staat nog verder of helemaal moet ontmanteld worden.

Het andere dat van VLD-MR-ECOLO-GROEN-PVDA dat het tegendeel wil.

Daartussen bevinden zich de SP.A-PS-CDH.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 06:21   #528
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, ik snap dat het voor de propaganda wel leuk zal klinken te zeggen dat de VLD de lakeien zijn van ‘’de’’ Franstaligen, maar je perceptie klopt niet. De meeste mensen binnen Open VLD zijn gewoon pro-Belgisch en dat heeft totaal niets te maken met ‘lakeien’. Komt dat hen electoraal ook goed uit? Natuurlijk en dat ontkent ook niemand. Net zoals het de MR ook electoraal goed uitkomt in een links landsgedeelte electoraal op een meer rechtse partij te kunnen steunen. Maar het is niet de essentie. De kern van de zaak is dat er twee fundamenteel verschillende projecten zijn voor België.

Het ene is dat van de NVA-VB-CD&V waarbij de federale staat nog verder of helemaal moet ontmanteld worden.

Het andere dat van VLD-MR-ECOLO-GROEN-PVDA dat het tegendeel wil.

Daartussen bevinden zich de SP.A-PS-CDH.

En waarom zat Lachaert dan voorheen te kwaken dat hij grote voorstander was van paars-geel? Als het dan zover komt dan trekt hij zijn staart in omdat het volgens hem niet blauw genoeg zou zijn en omdat hij de slippendrager van Bouchez is geworden...

Met het electorale gewicht van OVLD heeft Lachaert trouwens niet te veel te willen of te eisen, hij had al op voorhand moeten beseffen dat hij en zijn partijtje gewoon als opvulling moesten dienen. Nog zo'n typische karaktertrek van de vergane oud-Belgische partijen: ze willen allemaal ver boven hun gewicht boksen omdat ze nog steeds in het verre verleden leven en toch maar niet willen toegeven dat ze compleet onbenullig zijn geworden. Het zal alleen maar erger worden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 06:29   #529
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De groenen bevestigen lachaert zijn verhaal.

Ik heb geen reden om beiden, politieke tegenpolen, niet te geloven.

Waarom publiceren Dewever en Magnette die nota niet gewoon ?
Politieke tegenpolen?
Ze hebben zich gevonden in hun strijd tegen de N-VA

De vijand van mijn vijand is m'n vriend!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 06:30   #530
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BDW en Magnette kunnen Lachaert zo corrigeren door de nota te publiceren.
Waarom zouden ze dat doen?
Oud 17 augustus 2020, 06:31   #531
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer goed punt. De bevolking zou dat werkstuk dan ook eens mogen zien. In het verleden werden nota’s door informateurs publiek gemaakt (zie 2010-2011). Waarom nu dan niet?
Dat heeft een heel goede reden hoor.
Maar je moet een heel klein beetje politiek onderlegt zijn om dat te snappen.
Oud 17 augustus 2020, 06:32   #532
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het over zo’n fundamentele zaken gaat, kan geen enkele fatsoenlijke partij zoiets dulden. In zekere zin is het slagen van de missie Magnette-BDW cruciaal voor het politieke overleven van Magnette.
Voor het overleven van België bedoel je zeker?
Oud 17 augustus 2020, 06:34   #533
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nja, als ik het verslag van Verschelden lees, voor zover dat waarheidsgetrouw is, is het er hard tegen hard gegaan op die laatste meeting. Magnette heeft zich wat afzijdig gehouden, maar heeft de stekker er uit getrokken uiteindelijk.

Dewever en Lachaert, dat zal niet meer pakken vrees ik.
Waarom niet?

Als de koningk, Filip den Taaie, z'n werk goed doet ...
Oud 17 augustus 2020, 06:39   #534
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En waarom zat Lachaert dan voorheen te kwaken dat hij grote voorstander was van paars-geel? Als het dan zover komt dan trekt hij zijn staart in omdat het volgens hem niet blauw genoeg zou zijn en omdat hij de slippendrager van Bouchez is geworden...
Meer moet je er niet achter zoeken
Oud 17 augustus 2020, 06:40   #535
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Let op: het "politieke spectrum" is in België bijzonder links. Je moet dat eens vergelijken met de VS. CD&V geldt als een centrum-rechtse partij bij ons, maar naar VS-normen zijn zij veel linkser dan de Democrats, die in de VS nochtans gelden als de linkerzijde. Mocht in Vlaanderen een partij opkomen met hetzelfde programma als de Amerikaanse Republicans, ze zouden hier worden gebrandmerkt als zeer extreem-rechts.
Dat klopt. Het marxistisch gedachtegoed heeft in de USA nooit echt voet aan de grond gekregen. Als het ergens al eens opdook was het slechts een strovuurtje, hoofdzakelijk in stedelijke omgeving, dat snel weer doofde. Zie maar het geval Bernie Sanders.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 06:52   #536
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Het marxistisch gedachtegoed heeft in de USA nooit echt voet aan de grond gekregen. Als het ergens al eens opdook was het slechts een strovuurtje, hoofdzakelijk in stedelijke omgeving, dat snel weer doofde. Zie maar het geval Bernie Sanders.
Klopt helemaal.
Oud 17 augustus 2020, 06:53   #537
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een paar maand geleden was het NVA debatficheadvies nog: ‘frame de SPa voorzitter als het Mateke met zijn basketsloefkes’.

Timeo Bartos....
Jij lijkt mij aardig wat te weten over de inhoud van die mysterieuze debatfiches. Kun je daar soms een abonnement op nemen?
Oud 17 augustus 2020, 06:58   #538
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Kanttekening: je hoort altijd zeggen dat ons land links (te links) wordt bestuurd. Dat zal dan nog wel meevallen nu je ziet dat een mogelijk regeerakkoord wordt gekelderd omdat het niet liberaal genoeg zou zijn.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 06:58   #539
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

volgende keer nva-vlaamsblok en we trekken de stekker eruit

zit niks anders op
Oud 17 augustus 2020, 06:59   #540
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Paleis heeft al meerdere verrassingen uit zijn hoed getoverd. Straks een koninklijk verzoener? Niets verbaast me nog.
Geens zal opnieuw zijn intrede doen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be