Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Heb jij de cultuur gemist de afgelopen 5 maanden?
O ja, en erg. 7 28,00%
Neen gij, niks gemist 15 60,00%
Ja maar, er is nog iets dat ik kwijt wil. 3 12,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2020, 02:10   #61
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Tuurlijk kopen die geen platen of cd's meer.
Alles is gratis te downloaden van het net.
De "gratis" muziek die je op youtube en spotify vindt, die views gelinkt aan de viewers hun IP worden door Google doorgestuurd naar Sabam, Sabam factureert dan aan Google, Google betaalt en krijg geld van adverteerders, Sabam verdeelt (repartitioneert) de bedragen en betaalt uit aan de rechthebben (na een flinke commissie te nemen). Sabam krijgt ook subsidies van de overheid als ik me niet vergis. 't kan wel eens zijn dat Sabam zonder die subsidies niet genoeg commissie kan nemen, dan moeten ze de prijzen aan Google en Spotify verhogen, dan gaat Google en Spotify daarop moeten reageren met meer ads? Of misschien ga je stilaan minder en minder content op Spotify (en ook Netflix) vinden omdat de royalty's niet meer genoeg zijn. "Deze video is niet beschikbaar in je land" gaat dan meer en meer op het scherm verschijnen op youtube. Nu ja, kan je inderdaad met een VPN gaan beginnen, maar je kan ook een brood bij de bakker gaan stelen, dan moet je er ook niet voor betalen.

Misschien moeten we het zo ver laten komen zodat de mensen eindelijk eens beseffen wat ze eigenlijk onbewust allemaal van cultuur binnenkrijgen. Want je mist pas iets wanneer je het kwijt bent.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 1 september 2020 om 02:11.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 10:23   #62
paco1992
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb nog een 200-tal LP's die 'k van de hand zou willen doen. Destijds heb ik de platenspelers (pick-ups) in de container gegooid
Vinyl is hip, dat klopt. Punt is dat jonge mensen vooral geïnteresseerd zijn in vers geperst vinyl.
En het doet dan pijn aan het hart om een originele "physical Graffitty" van Led Zeppelin voor een paar euro van de hand te doen.
Welke heb je en wat wil je ervoor? Lijstje mag via een pm
Oud 1 september 2020, 10:47   #63
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bestaat dat nog platen ? Ik zou niet weten of jonge mensen nu nog platen kopen ? Een platenwinkel ? Zijn die er nog ?
Platen zijn nooit echt helemaal weg geweest. In verschillende underground genres bleef vinyl in de jaren '90 en jaren '00 voor veel liefhebbers de meest geliefde muziekdrager.

De laatste 10 jaren is vinyl echter aan een serieuze opmars bezig. Momenteel staat vinyl dacht ik zelfs op nummer 1 wat betreft fysieke verkoop (al zijn de streamingdiensten qua verkoop veel groter natuurlijk).

En er zijn de laatste jaren inderdaad weer terug pure vinylwinkels opgestart.
Ik denk bv. aan George and the Bear in Genk of The Vinyl Touch in Antwerpen. Het blijft weliswaar een nichemarkt, maar toch eentje die het erg goed doet momenteel. En zowat alle grote artiesten releasen hun muziek nu ook terug op vinyl.

Ook zijn er verschillende merken die zich terug focussen op kwaliteitsplatenspelers.
Waar het grootste gebrek aan is tegenwoordig zijn persfabriekjes. Die zijn er maar heel weinig nog. Maar die verzuipen op vandaag wel weer in het werk. Dat was tot een aantal jaren geleden wel anders.

Laatst gewijzigd door JBM : 1 september 2020 om 10:49.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 11:46   #64
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Normaal doen we wel enkele concertjes op een jaar, nu even niet. Maar of ik dat nu erg mis....eigenlijk niet.
Oud 1 september 2020, 12:01   #65
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Platen zijn nooit echt helemaal weg geweest. In verschillende underground genres bleef vinyl in de jaren '90 en jaren '00 voor veel liefhebbers de meest geliefde muziekdrager.

De laatste 10 jaren is vinyl echter aan een serieuze opmars bezig. Momenteel staat vinyl dacht ik zelfs op nummer 1 wat betreft fysieke verkoop (al zijn de streamingdiensten qua verkoop veel groter natuurlijk).

En er zijn de laatste jaren inderdaad weer terug pure vinylwinkels opgestart.
Ik denk bv. aan George and the Bear in Genk of The Vinyl Touch in Antwerpen. Het blijft weliswaar een nichemarkt, maar toch eentje die het erg goed doet momenteel. En zowat alle grote artiesten releasen hun muziek nu ook terug op vinyl.

Ook zijn er verschillende merken die zich terug focussen op kwaliteitsplatenspelers.
Waar het grootste gebrek aan is tegenwoordig zijn persfabriekjes. Die zijn er maar heel weinig nog. Maar die verzuipen op vandaag wel weer in het werk. Dat was tot een aantal jaren geleden wel anders.
Ja dat dacht ik al wel te weten. Echter kom ik nog uit een tijdperk dat in het café of de club iemand binnenkwam met bv het laatste nieuwe album van The Allman Brothers band en dat gelijk op de platenspeler moest.Een nieuw album werd toen aanzien als een heilige graal. Wie de eigenaar was was voor enige tijd een bekende stadsgenoot.
Het denk ik grote verschil is dat daar toen door het hele gezelschap aandachtig naar werd geluisterd van het eerste tot het laatste nummer.
Die muziek werd ontleed en besproken.....teksten echt naar geluisterd....discussies omtrent de basspartij en of het ritme waren schering en inslag.

Misschien ben ik verkeerd of niet meer bij maar ik weet niet of dat nog echt bestaat.....? Zo een vijftiental al dan niet jonge mensen die bij mekaar zitten iets roken en drinken en dan heel aandachtig een ganse vinyl gaan ontleden.....tot de plek waar het was opgenomen of gemixd ?

Volgens mij staat er nog wel muziek op maar zitten ze dan toch eerder op hun telefoontje te tokkelen dan naar de muziek te luisteren ?
Het is volgens mij allemaal veel oppervlakkiger geworden .....Misschien is de reden dat er van alles te veel is......
Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen echte muziekliefhebbers meerzouden zijn en zeker ook onder de jongeren.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 september 2020 om 12:08.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 12:16   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Naar aanleiding van een artikel in Doorbraak, vond ik een poll hier wel interessant.
We zitten zowat 5 maanden in harde of zachte lock down, of tenminste toch met beperkende maatregelen, die onder andere de cultuursector treffen.

Maar heb jij de zegeningen van onze cultuur al echt gemist?
200€ uitgeven om ergens in een veld tijdens een stortbui of in de brandende zon op elkaar geplakt naar iemand te staan luisteren die ik van haar of pluim ken?
30€ uitgeven om in een zaal met 500mensen naar een film te kijken, terwijl de rest zijn mond niet houd of zit te smakkelen en slurpen?

Komaan zeg.
150 jaar geleden behoorde acteurs, zangers en kunstenaars nog tot het uitschot van de maatschappij.
Vandaag worden ze als helden gezien en behoren ze tot de rijkste van het land.
En ze leveren totaal geen bijdragen voor de maatschappij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 12:20   #67
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij staat er nog wel muziek op maar zitten ze dan toch eerder op hun telefoontje te tokkelen dan naar de muziek te luisteren ?
Het is volgens mij allemaal veel oppervlakkiger geworden .....Misschien is de reden dat er van alles te veel is......
Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen echte muziekliefhebbers meerzouden zijn en zeker ook onder de jongeren.
Ja, de muziekbeleving zal bij veel jongeren sterk verschillen dan die van de generaties die opgroeiden in de jaren 60, 70, 80 en ook nog wel 90. Er was een tijd dat jongeren zich ook echt identificeerden met de muziek waarnaar ze luisterden. Veel andere dingen waren er ook niet, sport misschien? Nu spelen andere zaken op dat vlak grote rol, waaronder natuurlijk sociale media.

Nu is zowat alle muziek voor iedereen toegankelijk, altijd en overal. Waardoor het op zich al aan waarde verliest natuurlijk. Toch zijn er ook onder de jeugd nog altijd liefhebbers die met de koptelefoon op en de tekstvelletjes in de hand de tijd nemen om echt naar een album te luisteren. Maar het is een kleine minderheid, dat is waar.

Laatst gewijzigd door JBM : 1 september 2020 om 12:23.
Oud 1 september 2020, 12:22   #68
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er wordt massaal veel geld mee verdiend (behalve dit jaar dan) dus qua bijdrage aan de maatschappij valt dat goed mee.
Oud 1 september 2020, 12:28   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
200€ uitgeven om ergens in een veld tijdens een stortbui of in de brandende zon op elkaar geplakt naar iemand te staan luisteren die ik van haar of pluim ken?
30€ uitgeven om in een zaal met 500mensen naar een film te kijken, terwijl de rest zijn mond niet houd of zit te smakkelen en slurpen?

Komaan zeg.
150 jaar geleden behoorde acteurs, zangers en kunstenaars nog tot het uitschot van de maatschappij.
Vandaag worden ze als helden gezien en behoren ze tot de rijkste van het land.
Ik zou het er gewoon bij houden dat dat je niet interesseert.

Ook sportmensen speelden 50 jaar geleden nog voor een hesp en een salami terwijl er nu zijn die miljoenen verdienen. Die leveren ook niks bij aan de maatschappij als je wil. Wat levert een F 1 piloot een bokser of een vent die met een fiets en een clownesk pakske de tourmalet 15 per uur sneller op rijdt dan eender welke andere mens nu bij aan de maatschappij ?

Wat is trouwens bijdragen aan de maatschappij ? Andere mensen wat plezier bezorgen is toch ook een vorm van bijdragen aan de maatschappij ?

Wat draagt een kapper bij aan de maatschappij ? Of een modeontwerper ? Of een topkok ? Een bierbrouwer ? Kunnen we toch ook zonder ?

De Fransen hebben daar een goed spreekwoord voor....Quand on aime on ne compte pas.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 september 2020 om 12:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 12:32   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was een tijd dat jongeren zich ook echt identificeerden met de muziek waarnaar ze luisterden.
Daar zeg je zoiets.
In de jaren 70 nam ik met mijn moeder de bus naar Torhout om mijn eerste LP te kopen. Het werd "Deep Purple - Made in Japan". 520 frank. En ikke fier als een gieter terug naar huis. De plaat werd gekoesterd. Ik behoorde vanaf dan tot de Deep Purple fans. Met een LP kreeg je aanzien. Er werd op cassettekes gekopieerd. Je kreeg er vrienden bij. En ja, de jeugd identificeerde zich met een groep.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 12:33   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt massaal veel geld mee verdiend (behalve dit jaar dan) dus qua bijdrage aan de maatschappij valt dat goed mee.
Welke bijdragen leveren een zanger, een voeballer, een acteur, een kunstschilder, enz aan de maatschappij?

Noem mij eens een zanger of acteur uit de 19de eeuw.
Noem eens een kunstschilder, die echt iets heeft bijgedragen aan de maatschappij?

Er word vandaag grof geld verdient met bezigheidstherapie, niet omdat het bijdraagd aan de maatschappij, maar omdat men alles zit uit te buiten.
En vooral de media is daar de schuldige van.
Oud 1 september 2020, 12:35   #72
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Het enige dat ik mis (maar ik mis het al jaren) is een mooie operavoorstelling. Die ontwortelde kunst van tegenwoordig zegt me niet veel.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 12:46   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ook sportmensen speelden 50 jaar geleden nog voor een hesp en een salami terwijl er nu zijn die miljoenen verdienen. Die leveren ook niks bij aan de maatschappij als je wil. Wat levert een F 1 piloot een bokser of een vent die met een fiets en een clownesk pakske de tourmalet 15 per uur sneller op rijdt dan eender welke andere mens nu bij aan de maatschappij ?

Wat is trouwens bijdragen aan de maatschappij ? Andere mensen wat plezier bezorgen is toch ook een vorm van bijdragen aan de maatschappij ?

Wat draagt een kapper bij aan de maatschappij ? Of een modeontwerper ? Of een topkok ? Een bierbrouwer ? Kunnen we toch ook zonder ?

De Fransen hebben daar een goed spreekwoord voor....Quand on aime on ne compte pas.
Ik kan je geen ongelijk geven.
Maar hoe fout is het om iemand die wat harder tegen een bal kan stampen dan jij miljoenen uit te betalen?
Hoe fout is het om iemand die wat onzin staat te verkopen, miljoenen uit te betalen?

Tegenwoordig staat men te jagen om te gaan fitnessen in ene fitnesscentrum.
Niet om te fitnessen, maar om er bij te horen.

Vertel eens waar het gaat eindigen?
Vandaag zijn er zelfs mensen die miljoenen verdienen met het posten van onzin op You Tube. Want als je als Vlaming het laatste filmke van een Amerikaan of Australiër op You Tube niet hebt gezien, hoor je er niet bij.
Maar dat hun buurmeisje ziek is weten ze niet eens.
Oud 1 september 2020, 12:56   #74
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Welke bijdragen leveren een zanger, een voeballer, een acteur, een kunstschilder, enz aan de maatschappij?
Ze brengen geld op, dus ze voeden de monden van mensen die in die sector werken. Zo simpel is het toch.
Oud 1 september 2020, 13:09   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze brengen geld op, dus ze voeden de monden van mensen die in die sector werken. Zo simpel is het toch.
Dat is geen antwoord op de vraag.
Oud 1 september 2020, 13:15   #76
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op de vraag.
Hoezo niet dan? Jij vraagt wat hun bijdrage aan de maatschappij is.
Het feit dat dat ze door hetgeen ze doen andere mensen een inkomen laten verwerven lijkt me toch een aanzienlijke bijdrage te zijn. Of niet?
Oud 1 september 2020, 13:23   #77
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Correct.
Maar diene TBM 940 ga ik toch aan mijne neus zien voorbij gaan, hoor!
Oud 1 september 2020, 13:28   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo niet dan? Jij vraagt wat hun bijdrage aan de maatschappij is.
Het feit dat dat ze door hetgeen ze doen andere mensen een inkomen laten verwerven lijkt me toch een aanzienlijke bijdrage te zijn. Of niet?
Nee, want het is de maatschappij die zorgt dat de andere mensen een inkomen verwreven.
En die worden door de maatschappij betaald.
Oud 1 september 2020, 13:42   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is "een bijdrage aan de maatschappij" ? Het is een beetje fun voor mensen uit de maatschappij. Alles wat iemand een "aangenaam moment" bezorgt, is een bijdrage aan de maatschappij. Omdat het de enige reden is om "iets te doen". Dat "aangenaam moment" kan zijn: het feit dat ge kunt eten. Of het gegeven dat ge uw buurman kunt vermoorden. Of een mop die U doet lachen. Of de lucht die ge inademt. Of het huis waar ge in woont. Of de neukpartij die een hoer U geeft, dan wel het liedje dat ge graag hoort.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 13:46   #80
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, want het is de maatschappij die zorgt dat de andere mensen een inkomen verwreven.
En die worden door de maatschappij betaald.
Vreemde kronkel maak je vind ik.

Als nu pakweg The Rolling Stones op wereld tournee vertrekken. Dan levert dat werk en geld op aan podiumbouwers, technici, truckchauffeurs, cateringbedrijven, bookers, promotoren, drukkers, brouwerijen, en weet ik veel wie nog allemaal. Werk en geld dat niet verdiend kan worden als die mannen in hun bompa zetel blijven zitten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be