Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2020, 08:46   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard Tesla kondigt $25.000 wagen aan, incl. zelfrijdend.

Tegen 2023... (als de goedkopere batterijcellen/-packs op productie draaien)

Een EV die goedkoper - in aankoop - is dan vergelijkbare ICE.

Citaat:
https://electrek.co/2020/09/22/tesla...ric-car-cheap/



Most recently, Musk announced that Tesla would design and build in China a smaller electric hatchback that is expected to be cheaper.

Now Tesla has clarified its plan and officially announced that it will launch a $25,000 electric car.

Musk made the announcement at the end of the Tesla Battery Day presentation:

The CEO commented in the announcement:

“Tesla will make a compelling $25,000 electric vehicle that is also fully autonomous.”

He made it clear that this new price point is achieved through Tesla’s new battery cell and battery manufacturing effort.

Musk also added that the new $25,000 electric car is going to come to market in about 3 years – when Tesla has ramped up production of its new battery cell.

Tesla didn’t reveal any other spec on the car, but Musk has previously hinted that it would have over 200 miles of range.
Tesla-aandeel daalt 7% in nabeurs want de aandeelhouders hadden reale feiten verwacht en geen warme toekomstlucht.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 08:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 09:05   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tegen 2023... (als de goedkopere batterijcellen/-packs op productie draaien)
Meer technisch over de nieuwe batterijcellen: (want Battery Day)

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/172492/t...lar-maken.html

Tesla werkt aan nieuwe accucel en wil in drie jaar ev van 25.000 dollar maken

Tesla heeft tijdens zijn Battery Day-presentatie een nieuwe ontwerp voor een grotere accucel getoond. Deze moet bij elektrische auto's het bereik verder vergroten en de kosten verlagen, zodat er binnen drie jaar een 25.000 dollar kostende ev kan worden uitgebracht.

De vernieuwde accucellen worden aangeduid met 4680, wat staat voor het formaat: een lengte van 80mm en een diameter van 46mm. Deze cellen zijn een stuk groter dan de 2170-cellen van Panasonic die Tesla nu gebruikt in de Model 3 en Model Y en zijn ook groter dan de relatief oudere 18650-cellen in de Model S. Die oudere 18650-cellen hebben een lengte van 65mm en een diameter van 18mm en bij de 2170-cellen is dat respectievelijk 70 en 21mm. Deze nieuwe 4680-cellen bieden vijf keer meer energie, maar dat hangt vooral samen met het feit deze deze cellen ongeveer 5,5 keer het volume van de 2170-cellen hebben. Ze leiden tot een vermogen dat zes keer hoger is, maar het belangrijkste is dat ze volgens Tesla een bereik mogelijk maken dat 16 procent hoger ligt.

Vermoedelijk is dat het percentage dat bereikt wordt ten opzichte van het gebruik van 2170-cellen, al wijdden noch Elon Musk noch Drew Baglino daar verder over uit tijdens de presentatie. Die verbetering wordt volledig bereikt door de nieuwe formfactor, waarmee de vermogen-gewichtsverhouding wordt verbeterd. Dat lijkt vooral samen te hangen met het feit dat er relatief minder omhulsel nodig zal zijn in relatie tot de energie-inhoud. Ook leid de nieuwe cel tot een daling van 14 procent voor de kosten per kWh. Tesla gaat de nieuwe cel zelf produceren en zegt dat het de cellen al bijna werkend heeft op fabrieksniveau.

De voornaamste vernieuwing bij de nieuwe 4680-cellen is volgens Tesla dat het gaat om een ontwerp zonder soldeerlippen. Accu's voor elektrische auto's hebben doorgaans een dunne laag koperfolie als een geleider of stroomafnemer voor de anode en een laag aluminiumfolie voor de kathode. Een soldeerlip wordt vervolgens met elk van deze twee geleiders verbonden en verzorgt daarmee de verbinding met de externe toepassing waar de cel stroom aan moet leveren. Deze soldeerlippen maken de productie echter lastiger en duurder. Daarnaast verlagen ze de efficiëntie van de accucel, omdat de elektronen de volledige lengte van de elektrode moeten afleggen om de lippen te bereiken.

Door die soldeerlippen te verwijderen, wordt een groter gecoat gebied op de elektrode bereikt waarmee de capaciteit van de cell toeneemt, zonder dat er verder iets aan het ontwerp is veranderd, zegt Greg Less van het Battery Lab van de Universiteit van Michigan tegen Wired. Tesla ondervangt het schrappen van de lippen door een folie te gebruiken met allerlei verbindingen naar de materialen van de elektrode. Dat leidt tot een aanzienlijk lagere afstand voor de elektronen om af te leggen, die volgens Musk ook nog altijd lager is in vergelijking met kleinere accucellen die nog wel van soldeerlippen gebruikmaken. Volgens Baglino zijn met deze oplossing ook de warmteproblemen opgelost, die gepaard gingen met de grotere 4680-cel.

De kostenbesparingen die gehaald worden met deze nieuwe cellen moeten onder andere binnen drie jaar leiden tot een elektrische auto die 25.000 dollar kost, en daarmee op hetzelfde of een lager prijsniveau komt als een auto met een verbrandingsmotor. Elon Musk gaf verder weinig details over deze relatief betaalbare elektrische auto, behalve dat deze ook 'volledig autonoom' zal zijn.
Andere weetjes van battery day -via nieuwsblad.be- die vooral ook stoute Musk suggereerd. lol. (er kunnen fouten instaan, imo)

Ondere andere de verwachte supersportieve model S Plaid met 837 km rijbereik enz...

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200923_91040583

Elon Musk stelt goedkopere, betere batterij voor, maar Tesla verliest toch 50 miljard marktwaarde
Vandaag

Tesla-CEO Elon Musk heeft dinsdag op de gehypete “Battery day” grote innovaties voorgesteld. Zo zouden de batterijen een pak goedkoper en efficiënter worden, waardoor een zelfrijdende elektrische wagen nog slechts 25.000 dollar zou kosten. Toch zakte de marktwaarde van Tesla na de voorstelling ineen: het zijn beloftes waarvoor nog minstens drie jaar geduld nodig is. En Musk durft al eens valse beloftes te maken.

Tijdens de voorstelling zaten zo’n 240 aandeelhouders elk in een Tesla Model 3 op een parking voor het podium, en toeterden als applaus. Online keken nog eens ruim 270.000 mensen mee. Er werd een nieuw model wagen voorgesteld: de Model S Plaid, een berline die tot 320 km/uur snel en 837 km ver kan rijden, en vanaf 2021 geleverd kan worden voor bijna 140.000 dollar (120.000 euro).

Maar de belangrijkste vernieuwingen gingen over de batterij. Musk beloofde dat de kosten daarvoor de komende jaren gehalveerd zullen worden, waardoor een betaalbare elektrische wagen mogelijk is. Over drie jaar zou een zelfrijdend exemplaar van 25.000 dollar (21.400 euro) verkocht worden. Een betaalbare elektrische auto bouwen “is altijd onze droom geweest, vanaf het begin van het bedrijf”, volgens Musk.

De nieuwe generatie batterijen die Musk voorstelde, zouden niet enkel goedkoper, maar ook een pak krachtiger en duurzamer zijn. Ze zouden vijf keer meer energie en zes keer meer kracht leveren, en een veel grotere afstand kunnen laten afleggen. De cilindrische batterijen zouden ook integraal deel gaan uitmaken van de structuur van de auto.

Batterijcellen zouden gerecycleerd worden in de gigafabriek van Nevada en er zou nog amper kobalt – een van de duurste materialen – gebruikt worden. Tesla zou rechten verwerven voor een lithiummijn in Nevada. Er zouden eigen batterijcellen in sterk geautomatiseerde fabrieken op verschillende plaatsen ter wereld geproduceerd worden, te beginnen met Californië.

Drie jaar

Musk gaf toe dat de productieprocessen voor de vernieuwingen nog niet klaar zijn. Het zou een jaar of anderhalf jaar duren voor sommige van de verbeteringen in de praktijk gebracht kunnen worden en zo’n drie jaar voor ze allemaal bereikt zijn, zei hij.

Met eerder gemiste doelen in het achterhoofd, stuurden investeerders de marktwaarde na de aankondigingen omlaag. Volgens Reuters ging zo’n 50 miljard dollar (42,81 miljard euro) verloren. Het aandeel zakte na het sluiten van de handel tot -7,7 procent, nadat het afsloot op 424,23 dollar, meldt Bloomberg.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 09:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 09:23   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De eerste 18650 die ik gebruikt heb, ligt hier nog, een 4S pack, gemaakt van een 2007 DeWalt accu, met de A123 cellen. Zijn nog steeds in goeie conditie. Langs de andere kant, die hebben nu nog maar 350 cycli.

Maar ondertussen gebruik ik al jaren de lichtere, compactere en meer efficiënte "pouch cellen".
Helaas zijn deze minder veilig dan de tubes.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 09:39   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De eerste 18650 die ik gebruikt heb, ligt hier nog, een 4S pack, gemaakt van een 2007 DeWalt accu, met de A123 cellen. Zijn nog steeds in goeie conditie. Langs de andere kant, die hebben nu nog maar 350 cycli.

Maar ondertussen gebruik ik al jaren de lichtere, compactere en meer efficiënte "pouch cellen".
Helaas zijn deze minder veilig dan de tubes.
Ik gebruik nog altijd 2 batterijpacks (origineel 2,6 Ah*36V) die al 11 jaar in gebruik zijn (Bosch-grasmaaier), doen het nog redelijk goed.

Passen ook in de ondertussen nieuwe grasmaaier (die standaard geleverd werd met 2 lichte packs van 2 Ah*36V).

Als ik nu ga maaien hoef ik niet meer bij te laden, ik heb de indruk dat die oude 2,6 Ah nog altijd evenlang leveren als de nieuwe 2,0 Ah.
Dat zou dan maar ~23% verlies zijn na 11 jaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 09:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 10:04   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik gebruik nog altijd 2 batterijpacks (origineel 2,6 Ah*36V) die al 11 jaar in gebruik zijn (Bosch-grasmaaier), doen het nog redelijk goed.

Passen ook in de ondertussen nieuwe grasmaaier (die standaard geleverd werd met 2 lichte packs van 2 Ah*36V).

Als ik nu ga maaien hoef ik niet meer bij te laden, ik heb de indruk dat die oude 2,6 Ah nog altijd evenlang leveren als de nieuwe 2,0 Ah.
Dat zou dan maar ~23% verlies zijn na 11 jaar.
LiFePo4 cellen zijn veel stabieler dan LiPo cellen, daar zijn we het dan wel over eens.

Langs de andere kant, als je extreme prestaties wil, dan zijn LiPo Pouch packs the way to go. Lichter per W opgeslagen, en lichter per ampere buitengestampt.

Voor mijn E voertuig ga ik dus gewoon 18650 packs blijven kopen, tot er een echt betere optie beschikbaar komt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 23 september 2020 om 10:05.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 11:06   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

De details van die grote 4680 cel:

Citaat:
https://electrek.co/2020/09/22/tesla...-power-energy/
...

The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.

However, Tesla didn’t reveal improvement in energy density and instead focus on the form factor.

It also results in a 14% reduction in cost per kWh — again at the cell form factor level only.

But the cell is only a small part of the story.

The manufacturing process to make those cells also bring several cost improvements, and we are going to discuss those improvements in upcoming articles, along with the chemistry changes that Tesla is planning.

...
Hoe die grote cellen direct deel gaan uitmaken van de autostructuur zal nog wel volgen, of we zien het in 2021?

Citaat:
De nieuwe generatie batterijen die Musk voorstelde, zouden niet enkel goedkoper, maar ook een pak krachtiger en duurzamer zijn. Ze zouden vijf keer meer energie en zes keer meer kracht leveren, en een veel grotere afstand kunnen laten afleggen. De cilindrische batterijen zouden ook integraal deel gaan uitmaken van de structuur van de auto.
Dat betekent extra kostenbesparing en vooral ook op het totaalgewicht.

Vandaag moeten die huidige cellen (18650/2170) ingepakt worden in een relatief zwaar accupackomhulsel. Ook wegens de vloeistofkoeling en veiligheid.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 11:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 19:19   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Beleggers ,die mogelijk gehoopt hadden op een fenomenale technologische doorbraak waren misschien wat teleurgesteld...Een verhaal van continue doorgaande verbeteringen spreekt techno-analfabeten(ondertussen een meerderheid van de "westerse " bevolking ) niet aan....Hoewel DAT eigenlijk aangeeft hoe "matuur" dit bedrijf staat in zowat het ganse proces....

Er wordt zelfs gesproken van een nieuwe manier van Lithium opgraven,in de VS,op een plot grond waarvan Tesla de mijnrechten van heeft gekocht in Nevada...Een mijnbouwtechnologie die,(wat hadden we eigenlijk anders gedacht van mr Musk),niet zal lijken op de (ecologische ramp-)methoden van Lithiummijnen elders....



Op auto-niveau lijkt me inderdaad het gebruik van het batterij-pakket als "structureel element" van een wagen de weg naar een kostenrevolutie.Even groot als lang geleden de overgang van chassis naar zelfdragende carrosserie bij de meeste personenwagens!!!

Laatst gewijzigd door kelt : 23 september 2020 om 19:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 19:48   #8
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.791
Standaard

oei........... niet zal lijken op de (ecologische ramp-)methoden van Lithiummijnen elders...." da kan niet EV's zijn proper
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 20:26   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
oei........... niet zal lijken op de (ecologische ramp-)methoden van Lithiummijnen elders...." da kan niet EV's zijn proper
Het probleem kan niet langer ontweken worden natuurlijk.

De Lithium-sector is nu al zo groot geworden en zal nog veel groeien ,(omdat ook de andere voertuig-fabrikanten steeds grotere orders zullen plaatsen eens de corona-pauze gedaan is),dat de ganse "lithium-batterij"-ketting ,van wieg tot graf,op orde gesteld moet worden.....Laat nu juist "de wieg" en "het graf" van Lithium-batterijen nog wat verbetering behoeven,wat daartussen zit komt dik in orde.....


De "wieg-tot-graf" ketting zal dezelfde hoge kwaliteit als bij de eerbiedwaardige lood-zuur batterij sector behoren te zijn.Minder kan niet verlangd worden.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 21:32   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Er is niets mis met lithiummijnen.

https://businessam.be/ondanks-groei-...lijks-iets-op/

En ook daarom neemt Tesla het zelf in de hand en neemt de rechten van een lithiummijn in Nevada over. En wslk Canada ook, er is sprake van N-Amerika:
Citaat:
https://techcrunch.com/2020/09/22/te...M5t_24O48WDtzN

The lithium mine as well as a proposed cathode facility, both of which will be in North America, will be two new additions to Tesla’s growing portfolio of factories and operations.

“We’re gonna go and start building our own cathode facility in North America and leveraging all of the North American resources that exist for nickel and lithium, and just doing that, just localizing our cathode supply chain and production, we can reduce miles traveled by all the materials that end up in the cathode by 80%,” Baglino said.

Next to the proposed cathode plant will be a lithium conversion facility, according to Baglino, who added that the company is working on a new sulfate-free process that he claimed will reduce lithium costs by 33%.

It’s unclear where the cathode plant will be located or when it will be built. However, if the aim is to bring the supply chain close together, it might end up being next to the plot of lithium clay to which Tesla recently bought the mining rights.

Mining the reactive alkali metal does have an environmental cost. But Musk claims the company has found a better process. Traditionally, mining lithium takes a lot of water. Miners will drill a hole in the land and pump brine to the surface where it’s then left to evaporate. What’s left is a mix of minerals like manganese and lithium salts. Those continue to be filtered until the lithium can be extracted.

Musk said they have a new process that can extract the lithium from ore using sodium chloride, or table salt.

“Nobody’s done this before, to the best of my knowledge, nobody’s done this,” Musk said, adding that all of the elements in the process are reusable. “It’s a very sustainable way of obtaining lithium.” He then said the land where the mining will take place “will look pretty much the same as before.”
Nevada dat is direct voor de deur van de Tesla-batterijfabriek, economischer gaat wel niet.
Via de bestaande spoorweg zal het lithium aangevoerd worden, tot aan de voordeur.

Voor Gigafactory Berlijn is er lithium te vinden in Cinovec, Noord-Tsjechië:
https://www.europeanmet.com/cinovec-...m-tin-project/
... ook quasi aan de achterdeur van Brandenburg.

Ook Servië zou veel lithium hebben:
https://businessam.be/een-europees-l...t-voor-morgen/

Overzicht gekende lithiumreserves 2018, kan ondertussen meer zijn:



Tesla zal batterijfabrieken in N-Amerika, Europa en China hebben. Of krijgt het van leveranciers.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 21:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 22:10   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
oei........... niet zal lijken op de (ecologische ramp-)methoden van Lithiummijnen elders...." da kan niet EV's zijn proper
Integendeel tot dieselwagens die hebben in de regel de zwaarste startbatterij, een dikke loodaccu dus. Anders krijg je ze niet gestart. lol.

Citaat:
https://www.ipsnews.be/artikel/800-m...lood-het-bloed


De informele recyclage van loodbatterijen is een van de oorzaken van loodvergiftiging bij kinderen. (Foto Shafiqul Alam Kirun / Unicef)

800 MILJOEN KINDEREN HEBBEN TE VEEL LOOD IN HET BLOED

Wereldwijd lijden 800 miljoen kinderen aan loodvergiftiging, de helft in Zuid-Azië. Dat blijkt uit een rapport van het VN-kinderfonds Unicef en de milieuorganisatie Pure Earth.

Loodvergiftiging leidt in het begin “amper tot symptomen, maar brengt ongemerkt schade toe aan de gezondheid en ontwikkeling van kinderen, met mogelijk fatale gevolgen”, zegt Unicef-directeur Henrietta Fore.

Het rapport The Toxic Truth schat dat wereldwijd een op de drie kinderen, 800 miljoen in totaal, een loodgehalte in het bloed heeft van minstens vijf microgram per deciliter. Vanaf die grens wordt ingrijpen noodzakelijk geacht.

Schade aan hersenen

Lood is een krachtig neurotoxine dat onherstelbare schade toebrengt aan de hersenen van kinderen, vooral die onder de vijf jaar. Doordat de hersenen dan nog in volle ontwikkeling zijn, kunnen blijvende neurologische, cognitieve en fysieke beperkingen ontstaan.

De blootstelling van kinderen aan lood kost lage- en middeninkomenslanden naar schatting bijna 1000 miljard (1 biljoen) dollar. Het gaat om het verlies van het economische potentieel van deze kinderen in hun latere leven.

Loodbatterijen

De informele recyclage van loodbatterijen is een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan de vergiftiging van kinderen in lage- en middeninkomenslanden. Het aantal voertuigen is daar sinds 2000 verdrievoudigd.


Andere bronnen van blootstelling bij kinderen zijn loden waterleidingen, lood uit industriële activiteiten zoals mijnbouw en recyclage van batterijen, op lood gebaseerde verf en pigmenten, en de gesoldeerde afdichting van conservenblikken.

Nog andere bronnen van vergiftiging: loodhoudende benzine, het lood in kruiden, cosmetica, ayurvedische medicijnen, speelgoed en andere producten, en het lood in het haar, de kleding en de schoenen van werknemers in bedrijven die lood gebruiken.
(....)

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 22:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 05:39   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Integendeel tot dieselwagens die hebben in de regel de zwaarste startbatterij, een dikke loodaccu dus. Anders krijg je ze niet gestart. lol.
-

Er bestaan al Lithium-startaccu's voor ICE-voertuigen.
Zeker bij motoren en in de racerij zullen die ver in de markt doordringen.

Voor zwaardere ICE's(vrachtwagens bvb) zal de "lood-accu" in zijn huidige technologische vorm(EFB of AGM) het wel houden totdat uiteindelijk de ICE een nicheprodukt zal zijn....Want,eigenlijk zijn de loodaccu's UITERMATE geschikt gebleken voor dit soort klussen .

Laatst gewijzigd door kelt : 24 september 2020 om 05:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 17:50   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Electrek.co presenteert vele screenshots en enkele videos van battery day.

Citaat:
https://electrek.co/2020/09/23/tesla...le-innovation/

Tesla unveils battery puzzle pieces of smart material science, design, and manufacturing innovation

Fred Lambert - Sep. 23rd 2020



At its Battery Day event, Tesla unveiled its new 4680 battery cell developed in-house and the manufacturing process behind it.

The highly anticipated presentation went deep into details about all the different pieces of material science, design, and manufacturing innovations that it took to deliver the masterpiece of a puzzle that the automaker needed to put together to reduce battery costs by more than 50% in just 3 years…

Over the last few years, Tesla has been making a lot of moves related to batteries.

We are talking about buying companies like Maxwell and Hibar, and applying for patents on new technology, like a tabless battery cell and a cell to pack design.

While all these moves were mostly evaluated on their own merits, it wasn’t clear how all those things would fit together.

That’s exactly what Tesla demonstrated at its Battery Day.

Tesla explained how they have made major improvements in five key aspects of batteries:

- Cell design, specifically form factor.
- Battery cell factory design with manufacturing innovations
- New anode materials
- New cathode materials
- New battery pack design

And then, by combining all these things together, Tesla achieves a battery cost breakthrough with a 56% reduction in cost per kWh:

What is most impressive is how all those innovations work together. Each result in an incremental improvement to battery technology, but if you combine them together, you get breakthrough-level performance and cost:



(... ...)

Tesla now aims to ramp up the battery production to 10 GWh at the pilot plant in Fremont within about a year.

After that, they want to deploy the new production system at a larger scale, and they are aiming for 100 GWh by 2023 and 3,000 GWh by 2030.

Finally, Tesla announced that it is also integrating those new battery cells inside its vehicles differently.

Inspired by the aerospace innovation of building airplane wings as fuel tanks instead of building the fuel tanks inside the wings, Tesla decided to build a battery pack that acts as a body structure, linking the front and rear underbody parts.

The result is quite elegant:




They call it a “structural battery,” meaning that the battery is not just an energy device but an actual structural part of the vehicle.

It was also achieved through Tesla building expertise in large casting, first through the rear underbody of the Model Y and through Tesla’s material science team that has been developing new alloys that enable the larger casting.

They believe that the new design reduces overall vehicle mass by 10% and increases range by 14%.
Het aandeel veert terug boven $390 of +3%

Wie weet beseffen ze nu pas dat Tesla verder gaat uitlopen qua prijs-kwaliteit van hun batterijpacks en ... de rest van de (zuinige) powertrain.

De nieuwe pilootband ttz batterijcelmachine (form 4680) ook roadrunner project genoemd zou reeds 10 GWh binnen een jaar kunnen produceren (Elon Time die de laatste tijd wel klopt)

Voor EVs is dit nog altijd "dé lijfspreuk": It’s The Batteries, Baby!
https://cleantechnica.com/2017/09/04...s-better-baby/

Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2020 om 18:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 17:39   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electrek.co presenteert vele screenshots en enkele videos van battery day.

Het aandeel veert terug boven $390 of +3%

Wie weet beseffen ze nu pas dat Tesla verder gaat uitlopen qua prijs-kwaliteit van hun batterijpacks en ... de rest van de (zuinige) powertrain.

De nieuwe pilootband ttz batterijcelmachine (form 4680) ook roadrunner project genoemd zou reeds 10 GWh binnen een jaar kunnen produceren (Elon Time die de laatste tijd wel klopt)

Voor EVs is dit nog altijd "dé lijfspreuk": It’s The Batteries, Baby!
https://cleantechnica.com/2017/09/04...s-better-baby/
Aandeel nu terug boven $400, of +3,5%.

De snelle moneymakers zijn er uit, de echte longs zetten weer in.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2020 om 17:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 16:54   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De details van die grote 4680 cel:

Hoe die grote cellen direct deel gaan uitmaken van de autostructuur zal nog wel volgen, of we zien het in 2021?

Dat betekent extra kostenbesparing en vooral ook op het totaalgewicht.

Vandaad moeten die huidige cellen (18650/2170) ingepakt worden in een relatief zwaar accupackomhulsel. Ook wegens de vloeistofkoeling en veiligheid.
Deze link legt het hierboven nog veel beter uit:

Citaat:
https://www.nu.nl/weekend/6079798/mu...r-de-kont.html
...

Om te begrijpen hoe Tesla de prijs van de auto's zo'n stuk omlaag krijgt, ontkomen we niet aan een wat technisch verhaal. Door de architectuur en het productieproces van zowel de batterijcellen als het voertuig zelf opnieuw tegen het licht te houden, denkt het bedrijf van Musk op verschillende manieren kosten te kunnen besparen.

"Ze hebben aan het celontwerp en de celarchitectuur van de batterij gesleuteld, zodat er ondanks een grotere diameter toch sneller geladen kan worden, omdat nu de warmteontwikkeling beter onder controle is", zegt Henk Meiborg, oprichter van mobiliteitsadviesbureau Emodz. "Door de grotere diameter is er bovendien meer specifieke opslagcapaciteit. Tevens heeft Tesla er minder van nodig, zodat er eveneens minder grondstoffen voor de huls van de cel nodig zijn."

Dankzij het nieuwe ontwerp kan de batterijcel vijf keer meer energie opslaan, wat uiteindelijk goed is voor 16 procent meer bereik. Je kunt straks dus een stuk verder rijden voordat je je Tesla weer moet opladen. Bovendien is de cel goed voor zes keer meer vermogen.

Daarnaast is het productieproces van batterijcellen op de schop gegaan, om de batterijcellen sneller, energiezuiniger en daarmee goedkoper te kunnen produceren.

Tot slot is er geen kobalt meer nodig. Dat is belangrijk aangezien kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden in veel landen een schaduw werpen over de delving ervan.

'Tesla is de concurrentie weer jaren vooruit'

Toch zijn deze stappen wat Meiborg betreft een evolutie.
De révolutie is wat hem betreft het nieuwe productieproces voor de structuur van de auto. "Die wordt niet langer geperst maar gegoten. De behuizing van het accupakket maken ze bovendien nu onderdeel van het chassis, waardoor de batterijcellen in de voertuigstructuur geïntegreerd worden", licht hij toe.

Musk zelf maakte de vergelijking met de brandstoftanks van vroege vliegtuigen, die als losse onderdelen in de vleugels waren verwerkt. Inmiddels zijn de vleugels zelf de brandstoftanks geworden. Pas dat principe toe op een Tesla en de traditionele behuizing van het accupakket wordt overbodig.

Dit is volgens Tesla niet alleen veiliger, aangezien je meer impactruimte kunt laten om de batterijcellen te beschermen, maar ook goed voor de stijfheid van de carrosserie. Daardoor zijn er minder verstevigingen elders nodig en dus minder materiaal, wat de kosten druk.

"Hiermee ligt Tesla weer een aantal jaar voor op de concurrentie, die in recente jaren eindelijk ongeveer op hetzelfde niveau waren gekomen", stelt Meiborg. "Elke twijfel hierover kan direct naar het land der fabelen verwezen worden. Tesla heeft de volgende methodiek voor de bouw van elektrische auto's klaar."


Dat het merk dergelijke stappen kan zetten, voert hij terug op het feit dat Tesla alles binnenshuis doet, van batterijcellen tot software. "Dat maakt dat ze agiel zijn en snel kunnen schakelen. Bovenal wordt hun business niet vertroebeld door de noodzaak ook brandstofauto's te moeten verkopen."

'Meegaan of je hebt geen toekomst'

Max Erich, voormalig sectoreconoom bij het ING Economisch Bureau en tegenwoordig verbonden aan eDrivers.com, een online platform voor elektrisch rijden, verwacht op basis van de plannen grootse dingen van Tesla.

"Als het Musk allemaal lukt, is er sprake van een revolutie en kan Tesla naar een exponentieel groeipad. Het is een optelsom van allerlei plannen die, mits succesvol, Tesla op grote voorsprong ten opzichte van de concurrentie zet", aldus Erich.

"Het is een antwoord richting al diegenen die zeiden dat Tesla ingehaald was en in feite niets bijzonders meer is. Met deze koers neemt het merk in een klap afstand van de rest."

De gevestigde orde in de autobranche gaat volgens Erich nog altijd uit van een scenario waarin de komende vijftien tot twintig jaar nog brandstofmotoren gebouwd worden en dat de transitie iets is voor erbij.

"Tesla geeft hun nu een extra harde schop onder de kont. 'Meegaan in elektrificatie of anders heb je geen toekomst', zo zei Musk in zoveel woorden. Als hij alles voor elkaar krijgt, dan gaat hij gelijk krijgen."

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2020 om 17:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 17:01   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
oei........... niet zal lijken op de (ecologische ramp-)methoden van Lithiummijnen elders...." da kan niet EV's zijn proper
Dat is steeds mijn punt geweest in m'n verzet tegen de EV's.

Kinderen worden opgeofferd om de westerlingen een goed gevoel en ne stijve te geven omdat ze goed bezig zijn met het milieu en het klimaat.

Dat er ondertussen kinderen creperen in de mijnen, wie maalt daar nu om.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 17:04   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat er ondertussen kinderen creperen in de mijnen, wie maalt daar nu om.
Jij al heel zeker niet:
https://www.ipsnews.be/artikel/800-m...lood-het-bloed


Bovendien werken in Lithiummijnen alvast geen kinderen.

https://www.thoughtco.com/lithium-production-2340123

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2020 om 17:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 19:48   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is steeds mijn punt geweest in m'n verzet tegen de EV's.

Kinderen worden opgeofferd om de westerlingen een goed gevoel en ne stijve te geven omdat ze goed bezig zijn met het milieu en het klimaat.

Dat er ondertussen kinderen creperen in de mijnen, wie maalt daar nu om.
Welke mijnen ? Dit is een kobalt-loze chemie.

Lithium zit gewoon in klei, silicium komt van zand & nikkel wordt overal ter wereld gemined nu reeds voor allerhande toepassingen (zoals bvb inox).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:21   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De details van die grote 4680 cel:

Hoe die grote cellen direct deel gaan uitmaken van de autostructuur zal nog wel volgen, of we zien het in 2021?

Dat betekent extra kostenbesparing en vooral ook op het totaalgewicht.

Vandaag moeten die huidige cellen (18650/2170) ingepakt worden in een relatief zwaar accupackomhulsel. Ook wegens de vloeistofkoeling en veiligheid.
Mijn buikgevoel was ~juist, Munro heeft reeds een dummie-4680 pack in dezelfde ruimte van een 2170-75kwh-pack ontleed:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...azillion-years

door Eva Fox 26 september 2020

Sandy Munro ontleedt de Tesla 4680-batterij: "Die batterij gaat een triljoen jaar mee!"

Geïnspireerd door de aankondigingen gedaan tijdens Tesla Battery Day, neemt Sandy Munro de tijd om een ??mock-up te maken van de nieuw voorgestelde batterijcellen / -pakketten om te laten zien hoeveel verschil deze nieuwe batterijopstelling zal maken voor Tesla-voertuigen.

De bekende Amerikaanse auto-expert Munro is enthousiast over de nieuwe batterijcellen die Tesla onthulde tijdens Battery Day. En we moeten allemaal onthouden dat Munro, terecht, vrij strikt is in zijn analyse. Als iets in een auto hem niet past, zal Munro ongetwijfeld kritiek uiten - zoals hij deed met de Model 3 in het verleden. Maar als hij onder de indruk is, dan zegt het veel.

In de video deelt Munro zijn mening over Tesla's nieuw aangekondigde 4680-batterijen. Hij bespot ook ongeveer 1/4 van de huidige Model Y-batterijlade met "dummy 4680-batterijen" van vergelijkbare grootte.

Hij wijst erop dat een 2170-batterijcel een batterijpakket van 75 kWh kan halen. Met de nieuwe 4680-vormfactor zou een pakket van dezelfde grootte 130 kWh hebben, wat bijna twee keer zoveel stroom oplevert in dezelfde ruimte

In de oude verpakking is elke batterijcel verpakt in een microkanaalextrusie, die het koelmiddel vervoert om de batterij te koelen. Bij deze verpakking worden cellen aan de randen - dat wil zeggen - van de zijkant gekoeld, maar dit is niet de beste manier om te koelen.

In werkelijkheid warmt de batterij aan de boven- en onderkant op, dus de beste manier is om de onderkant van de batterijcel te koelen. Tesla presenteerde tijdens Battery Day een nieuwe architectuur waarmee de cellen nu van onderaf gekoeld worden. Dit betekent op zijn beurt ook dat de batterijen niet langer hun eigen "omhulsel" nodig hebben om ze te koelen.

Bovendien worden de 2170-ondersteuningsrails voor verpakkingen nu vervangen door een speciale koelplaat. De holtes tussen de kooien worden opgevuld met epoxy, waardoor de verpakking zo stijf wordt als baksteen.

Nu zal het middengedeelte stijfheid geven tussen de voorste en achterste veersystemen. Al deze innovaties zorgen voor een fenomenaal sterke batterij, zegt Munro. Dit geeft u veel meer zekerheid.

Het nieuwe ontwerp vermindert ook het gewicht aanzienlijk. Door de grotere diameter van de kooi wordt het gewicht van het staal dat de kooi omhult met bijna de helft verminderd. "Ik wil Tesla bedanken voor het maken van mijn dag", zei Munro.

- - - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2020 om 11:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 16:11   #20
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.791
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke mijnen ? Dit is een kobalt-loze chemie.

Lithium zit gewoon in klei, silicium komt van zand & nikkel wordt overal ter wereld gemined nu reeds voor allerhande toepassingen (zoals bvb inox).
cobalt zit erbij als stabilisator .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be