![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Heb je dat al eens een jaartje ofzo geprobeerd ?
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die mogen dus blij zijn dat ze met twee werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je moet begrijpen dat het volgens sommige van mijn leeftijdgenoten en oudere generaties slechts een kleine inspanning is die van de maatschappij word geëist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou even het volgende willen onderlijnen, want mensen schijnen dit niet goed te beseffen. Dat bedrag van 40 000 Euro per gewonnen levensjaar (of een gelijkaardig bedrag dat qua grootte orde niet veel zal verschillen) is wel degelijk een realiteit.
Citaat:
Ah, het is eerste donderdag van de maand, tijd voor mijn NMR scan. NMR is pijnloos, veroorzaakt geen lichamelijke schade, en laat toe om ongeveer elke kanker te ontdekken in een vroeg stadium (ik overdrijf, maar niet veel). Je moet gewoon een half uur of zo op een plank gaan liggen in een tunnel. Mocht elke burger om de maand een NMR scan ondergaan, dan zouden we quasi elke kanker in een zodanig vroeg stadium vaststellen, dat veruit de meeste behandeld kunnen worden. Waarom doen we dat niet ? Omdat het per gewonnen levensjaar veel en veel te veel kost. 99.99% (of zoiets) van de onderzoeken zouden totaal nutteloos zijn. We zouden gigantisch veel radiologen moeten hebben, en bijhorende apparatuur. Een NMR scan kost grosso modo een 500 Euro. Elke burger in België eens scannen zou 5 miljard kosten. Elke burger elke maand eens scannen zou 60 miljard kosten. Voor 60 miljard per jaar kunnen we dus grosso modo de meeste kankers genezen. Toch doen we dat niet. Het is gewoon te duur. Merk op dat dat toch is wat we dit jaar alles bij elkaar zullen uitgegeven hebben om een onbekend aantal covid-19 doden te vermijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() patrickve: "Leg mij anders eens het verschil uit tussen solidariteit en liefdadigheid"
Bij liefdadigheid geef je hulp aan een ander zonder dat je er zelf aan wilt verdienen. Solidariteit is omkijken naar (of rekening houden met) een ander, puur uit medemenselijkheid. patrickve: "waar is uw solidariteit nu naartoe ?" Ik ben solidair met de ouderen/zwakkeren, de mensen in de zorg, maar zeker ook met de slachtoffers van de maatregelen (mensen die werkzaam zijn/waren in de horeca bijvoorbeeld). Maar maatregelen zijn nu eenmaal noodzakelijk, ik hoop dat u dat ook eens gaat inzien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp het verschil niet tussen "hulp geven" en "omkijken/rekening houden" en tussen "zonder dat je eraan wil verdienen" en "puur uit medemenselijkheid". Het lijkt mij identiek. Maar vooral, het lijkt mij gebaseerd op een vrije keuze. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 15:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() patrickve: "Ik geef U hier vele argumenten waarom deze maatregelen zinloos en oneerlijk zijn, jij blijft gewoon maar iets over rare solidariteit wauwelen en ik zou daarmee tot inzicht moeten komen ?"
Ik heb uw argumenten gelezen, maar helaas voor u raken ze kant noch wal. U zou beter naar de experts kunnen luisteren.... zij hebben er namelijk wél verstand van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het onmogelijk is om met 1700 euro per maand te leven dan moet het leven hier voor zowat meer dan de helft van de mensen onmogelijk zijn. ![]() En als je het even had over mij ik heb ooit al geschreven dat ik 15 % van mijn inkomen weggaf. Hoeveel mijn inkomen was heb ik nooit geschreven. Maar doet ook niet terzake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als U ergens redeneringsfouten in mijn argumenten ziet, mag U dat altijd eens aanwijzen. Eerste vraag: is het juist of niet, dat men oneerlijk veel voordeel geeft aan ingebeelde geredde corona doden ten aanzien van het normaal gehanteerde bedrag van 40 000 Euro per gered levensjaar ? Kan U mij dat eens voorrekenen dat die som niet overschreden werd ? Tweede vraag, die ik U al gesteld heb: hoe lang denkt U dat er "maatregelen" moeten zijn, en waarom nadien niet meer ? Derde vraag: hoeveel doden zouden er gevallen zijn mochten we geen maatregelen genomen hebben en waar haalt U dat vandaan ? Ik vermoed dat, gezien je zo goed naar experten hebt geluisterd, dat daar een perfect beredeneerd antwoord op kan komen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bon omtrent de gegevens van een buschauffeur heb ik ook mijn twijfels. En wel hierom ; https://www.jobat.be/nl/art/het-loon...400-euro-bruto Netto maandloon: +/- € 1.900 en € 2.000 (met premies inbegrepen), varieert van hoeveel zaterdagen dat er worden gewerkt. Of dat zo veel meer zou zijn na 20 jaar betwijfel ik ook. Een typisch salaris voor Chauffeur bijDe Lijn is €1.840. Chauffeur salarissen bij De Lijn variëren van €1.579 - €3.687. De schatting is gebaseerd op 13 De Lijn Chauffeur salarisrapport(en) die verstrekt zijn door werknemers of de schatting is gebaseerd op statistische methodes. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt 1700 euro is voldoende maar als je daar 800 euro huur moet van betalen is het inderdaad een ander verhaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je verdiend is iets maar wat je overhoudt iets anders. Maar goed ; ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs al zet je jezelf niet heel krap, dan nog kan je al snel in gevaar komen. Mijn vrouw en ik verdienen samen ongeveer € 5.000 netto. € 1.350 daarvan gaat naar hypotheek. Op zich is onze lening dus helemaal niet zo krap. Als we plots allebei op € 1.700 komen, zou die lening echter wel lastig kunnen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Erra555 : 2 oktober 2020 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grootste deel van wat we hebben gespaard in de vijf jaar dat we werken is echter naar de eigen inbreng van ons huis gegaan dat we twee jaar geleden kochten. Het duurt een tijdje voor zo'n buffer terug aangroeit. Intussen is deze al wel wat op peil aan het komen maar als we allebei al in maart waren ontslagen, dan was het misschien toch wat nipt geweest. Ik zeg niet dat we absoluut niet zouden rondkomen hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mensen in de zorg; hier gaan we even een onderscheid maken. 1) De mensen in de Woon-zorg concentratiekampen. Nu, zij waren en zijn het slachtoffer van de onbekwaamheid van de experten en politici. Zij hebben maanden zonder de nodige beschermingsmiddelen gezeten. Zij waren en zijn dan ook niet fe verantwoordelijkheid van de federale regering, maar van de gewesten. 2) De ziekenhuizen, die hadden de rustigste periode van hun bestaan en kregen als beloning nog eens 200€ per maand opslag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |