Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2020, 15:07   #461
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
1700 euro voor in uw zetel te blijven liggen ? Over wat hebben we het dan ? Moeten we nu allemaal beginnen bleiten ?

Zo een chauffeur verdient niet slecht precies ? 2500 Euro ? Die verdient meer dan een ingenieur ? En moet hij het nog doen zonder salariswagen ?

En dan zou hier de belastingdruk nog te hoog zijn ? Ik denk niet dat een Nederlander of Fransman dat verdienen zal......ben er trouwens heel zeker van....Een Zwitser misschien wel.

Maar bon al mijn hele leven lang weet ik dat over twee dingen zwaar wordt gepocht en gelogen .....over seks en over geld.
Iemand die naar eigen zeggen over 10.000 euro per maand beschikt (van harte gegund, zenne), waarvan je 1.500/pm weggeeft aan goede doelen, kan zich wsl moeilijk voorstellen hoe het is om te leven van 1700/pm.
Heb je dat al eens een jaartje ofzo geprobeerd ?
Oud 2 oktober 2020, 15:12   #462
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
€ 1.700 lijkt niet veel maar het probleem is dat een groot deel van onze uitgaven bestaat uit huur of hypotheek.

Als de inkomsten plots enorm verminderen maar de uitgaven blijven quasi hetzelfde, dan heb je een probleem.
Bij de meeste werkende jonge gezinnen liggen de maandelijkse vaste kosten rond de 1000€ hypotheek, 250€ gas en elektriciteit, 30€ water, 600€ leningen, 100€ kabel en internet, 60€ gsm. = 2 040€ maandelijkse vaste kosten.
Die mogen dus blij zijn dat ze met twee werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 15:17   #463
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat valt nog mee.
Ik ken iemand die nu al 2 miljoen in het rood staat.
Denk niet dat er nog veel kleine bedrijven zijn die niet in het rood staan.

Maar je moet begrijpen dat het volgens sommige van mijn leeftijdgenoten en oudere generaties slechts een kleine inspanning is die van de maatschappij word geëist.
Oud 2 oktober 2020, 15:51   #464
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik zou even het volgende willen onderlijnen, want mensen schijnen dit niet goed te beseffen. Dat bedrag van 40 000 Euro per gewonnen levensjaar (of een gelijkaardig bedrag dat qua grootte orde niet veel zal verschillen) is wel degelijk een realiteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We weten allemaal dat de consensus kost die een extra levensjaar mag kosten aan de maatschappij, ongeveer 40 000 Euro is. Daaraan worden behandelingen afgewogen: als het meer kost, wordt de behandeling gewoon niet gehomologeerd. Een kankerbehandeling waarvan men verwacht dat het de patiënt 1 jaar extra kan laten leven, maar die meer dan 40 000 Euro kost, is een behandeling die niet toegepast wordt.
Een typisch voorbeeld is "screenen voor beginnende kanker". Men zou enorm veel kankers kunnen genezen, en dus zo goed als kanker verwijderen als doodsoorzaak, mocht iedereen om de maand een volledige NMR scan ondergaan.

Ah, het is eerste donderdag van de maand, tijd voor mijn NMR scan.

NMR is pijnloos, veroorzaakt geen lichamelijke schade, en laat toe om ongeveer elke kanker te ontdekken in een vroeg stadium (ik overdrijf, maar niet veel). Je moet gewoon een half uur of zo op een plank gaan liggen in een tunnel.

Mocht elke burger om de maand een NMR scan ondergaan, dan zouden we quasi elke kanker in een zodanig vroeg stadium vaststellen, dat veruit de meeste behandeld kunnen worden.

Waarom doen we dat niet ?

Omdat het per gewonnen levensjaar veel en veel te veel kost. 99.99% (of zoiets) van de onderzoeken zouden totaal nutteloos zijn. We zouden gigantisch veel radiologen moeten hebben, en bijhorende apparatuur. Een NMR scan kost grosso modo een 500 Euro. Elke burger in België eens scannen zou 5 miljard kosten. Elke burger elke maand eens scannen zou 60 miljard kosten.

Voor 60 miljard per jaar kunnen we dus grosso modo de meeste kankers genezen.

Toch doen we dat niet. Het is gewoon te duur.

Merk op dat dat toch is wat we dit jaar alles bij elkaar zullen uitgegeven hebben om een onbekend aantal covid-19 doden te vermijden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 15:51   #465
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

patrickve: "Leg mij anders eens het verschil uit tussen solidariteit en liefdadigheid"

Bij liefdadigheid geef je hulp aan een ander zonder dat je er zelf aan wilt verdienen.
Solidariteit is omkijken naar (of rekening houden met) een ander, puur uit medemenselijkheid.

patrickve: "waar is uw solidariteit nu naartoe ?"

Ik ben solidair met de ouderen/zwakkeren, de mensen in de zorg, maar zeker ook met de slachtoffers van de maatregelen (mensen die werkzaam zijn/waren in de horeca bijvoorbeeld).
Maar maatregelen zijn nu eenmaal noodzakelijk, ik hoop dat u dat ook eens gaat inzien.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 15:53   #466
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
patrickve: "Leg mij anders eens het verschil uit tussen solidariteit en liefdadigheid"

Bij liefdadigheid geef je hulp aan een ander zonder dat je er zelf aan wilt verdienen.
Solidariteit is omkijken naar (of rekening houden met) een ander, puur uit medemenselijkheid.
En het verschil is ?

Ik begrijp het verschil niet tussen "hulp geven" en "omkijken/rekening houden" en tussen "zonder dat je eraan wil verdienen" en "puur uit medemenselijkheid".

Het lijkt mij identiek. Maar vooral, het lijkt mij gebaseerd op een vrije keuze.

Citaat:

Ik ben solidair met de ouderen/zwakkeren, de mensen in de zorg, maar zeker ook met de slachtoffers van de maatregelen (mensen die werkzaam zijn/waren in de horeca bijvoorbeeld).
En uw solidariteit met studenten die geen pret kunnen maken ? Waar is uw medemenselijkheid dan naartoe ?

Citaat:
Maar maatregelen zijn nu eenmaal noodzakelijk, ik hoop dat u dat ook eens gaat inzien.
Ik geef U hier vele argumenten waarom deze maatregelen zinloos en oneerlijk zijn, jij blijft gewoon maar iets over rare solidariteit wauwelen en ik zou daarmee tot inzicht moeten komen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 15:55.
Oud 2 oktober 2020, 16:03   #467
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

patrickve: "Ik geef U hier vele argumenten waarom deze maatregelen zinloos en oneerlijk zijn, jij blijft gewoon maar iets over rare solidariteit wauwelen en ik zou daarmee tot inzicht moeten komen ?"

Ik heb uw argumenten gelezen, maar helaas voor u raken ze kant noch wal.
U zou beter naar de experts kunnen luisteren.... zij hebben er namelijk wél verstand van.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:06   #468
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Iemand die naar eigen zeggen over 10.000 euro per maand beschikt (van harte gegund, zenne), waarvan je 1.500/pm weggeeft aan goede doelen, kan zich wsl moeilijk voorstellen hoe het is om te leven van 1700/pm.
Heb je dat al eens een jaartje ofzo geprobeerd ?
Ja hoor en al wel met veel minder.

Als het onmogelijk is om met 1700 euro per maand te leven dan moet het leven hier voor zowat meer dan de helft van de mensen onmogelijk zijn.

En als je het even had over mij ik heb ooit al geschreven dat ik 15 % van mijn inkomen weggaf. Hoeveel mijn inkomen was heb ik nooit geschreven. Maar doet ook niet terzake.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:08   #469
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb uw argumenten gelezen, maar helaas voor u raken ze kant noch wal.
U zou beter naar de experts kunnen luisteren.... zij hebben er namelijk wél verstand van.
Ik luister naar experten, en zie geen enkele redenering. Dus kunnen zij mij bij definitie nergens van overtuigen.

Maar als U ergens redeneringsfouten in mijn argumenten ziet, mag U dat altijd eens aanwijzen.

Eerste vraag: is het juist of niet, dat men oneerlijk veel voordeel geeft aan ingebeelde geredde corona doden ten aanzien van het normaal gehanteerde bedrag van 40 000 Euro per gered levensjaar ?

Kan U mij dat eens voorrekenen dat die som niet overschreden werd ?

Tweede vraag, die ik U al gesteld heb: hoe lang denkt U dat er "maatregelen" moeten zijn, en waarom nadien niet meer ?

Derde vraag: hoeveel doden zouden er gevallen zijn mochten we geen maatregelen genomen hebben en waar haalt U dat vandaan ?

Ik vermoed dat, gezien je zo goed naar experten hebt geluisterd, dat daar een perfect beredeneerd antwoord op kan komen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 16:15.
Oud 2 oktober 2020, 16:13   #470
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

18,0589€ is het bruto uurloon van een buschauffeur met 20 ervaring
Dat is +/- 3020€ bruto per maand zonder premies of vergoedingen.
Als die 2 zondagen werkt en de vrijdagen thuis blijft komt daar nog eens +/- 550€ bij.

Het basis bruto maandloon van een HBO verpleegkundige is 2 200€
Plus premies en vergoedingen.
Na 20 jaar geeft die 2 900€ bruto basisloon.

Het ging niet over een buschauffeur wel over een chauffeur bij een biersteker. Ik weet niet of die ook tijdens de nacht gaat leveren of de zondag ?

Maar bon omtrent de gegevens van een buschauffeur heb ik ook mijn twijfels. En wel hierom ;

https://www.jobat.be/nl/art/het-loon...400-euro-bruto

Netto maandloon: +/- € 1.900 en € 2.000 (met premies inbegrepen), varieert van hoeveel zaterdagen dat er worden gewerkt.

Of dat zo veel meer zou zijn na 20 jaar betwijfel ik ook.

Een typisch salaris voor Chauffeur bijDe Lijn is €1.840. Chauffeur salarissen bij De Lijn variëren van €1.579 - €3.687. De schatting is gebaseerd op 13 De Lijn Chauffeur salarisrapport(en) die verstrekt zijn door werknemers of de schatting is gebaseerd op statistische methodes.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:18.
Oud 2 oktober 2020, 16:19   #471
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
€ 1.700 lijkt niet veel maar het probleem is dat een groot deel van onze uitgaven bestaat uit huur of hypotheek.

Als de inkomsten plots enorm verminderen maar de uitgaven blijven quasi hetzelfde, dan heb je een probleem.
Klopt 1700 euro is voldoende maar als je daar 800 euro huur moet van betalen is het inderdaad een ander verhaal.
Oud 2 oktober 2020, 16:24   #472
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel arbeiders verdienen meer dan administratieven.
Het verschil zit hem in de vergoedingen die arbeiders krijgen.
Platte pen 1 700€ netto
Shift vergoedingen.
Vroege + 5%, late + 15%, nacht +50%
Overuren + 50%
Zaterdagwerk + 50%
Zon en feesten + 100%
Ja maar niet alle arbeiders werken WE en of in shiften. En dan moet je eens zien hoe die mensen met die premies hun belastingbrief er uitziet op het einde van het jaar.
Wat je verdiend is iets maar wat je overhoudt iets anders.

Maar goed ;

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2020 om 16:25.
Oud 2 oktober 2020, 16:31   #473
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt 1700 euro is voldoende maar als je daar 800 euro huur moet van betalen is het inderdaad een ander verhaal.
En het probleem is dat je huur of hypotheek vaak afhangt van hetgeen je daarvoor verdiende hé.

Zelfs al zet je jezelf niet heel krap, dan nog kan je al snel in gevaar komen.

Mijn vrouw en ik verdienen samen ongeveer € 5.000 netto. € 1.350 daarvan gaat naar hypotheek.

Op zich is onze lening dus helemaal niet zo krap.

Als we plots allebei op € 1.700 komen, zou die lening echter wel lastig kunnen worden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:34   #474
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En het probleem is dat je huur of hypotheek vaak afhangt van hetgeen je daarvoor verdiende hé.

Zelfs al zet je jezelf niet heel krap, dan nog kan je al snel in gevaar komen.

Mijn vrouw en ik verdienen samen ongeveer € 5.000 netto. € 1.350 daarvan gaat naar hypotheek.

Op zich is onze lening dus helemaal niet zo krap.

Als we plots allebei op € 1.700 komen, zou die lening echter wel lastig kunnen worden.
Dus jullie hebben geen buffer kunnen opbouwen met 5k netto dat dan zou zakken naar 3.4k netto? Niet zwanzen hé!

Laatst gewijzigd door Erra555 : 2 oktober 2020 om 16:35.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:37   #475
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Dus jullie hebben geen buffer kunnen opbouwen met 5k netto dat dan zou zakken naar 3.4k netto?
We kunnen momenteel heel wat per maand opzij zetten gelukkig.

Het grootste deel van wat we hebben gespaard in de vijf jaar dat we werken is echter naar de eigen inbreng van ons huis gegaan dat we twee jaar geleden kochten.

Het duurt een tijdje voor zo'n buffer terug aangroeit. Intussen is deze al wel wat op peil aan het komen maar als we allebei al in maart waren ontslagen, dan was het misschien toch wat nipt geweest.

Ik zeg niet dat we absoluut niet zouden rondkomen hé.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2020, 16:40   #476
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De ouderen hadden beschermd geweest als men de reeds in 2006 opgestelde maatregelen had toegepast.

De mensen in de zorg; hier gaan we even een onderscheid maken.

1) De mensen in de Woon-zorg concentratiekampen.
Nu, zij waren en zijn het slachtoffer van de onbekwaamheid van de experten en politici.
Zij hebben maanden zonder de nodige beschermingsmiddelen gezeten.
Zij waren en zijn dan ook niet fe verantwoordelijkheid van de federale regering, maar van de gewesten.

2) De ziekenhuizen, die hadden de rustigste periode van hun bestaan en kregen als beloning nog eens 200€ per maand opslag.
Oud 2 oktober 2020, 16:49   #477
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging niet over een buschauffeur wel over een chauffeur bij een biersteker. Ik weet niet of die ook tijdens de nacht gaat leveren of de zondag ?

Maar bon omtrent de gegevens van een buschauffeur heb ik ook mijn twijfels. En wel hierom ;

https://www.jobat.be/nl/art/het-loon...400-euro-bruto

Netto maandloon: +/- € 1.900 en € 2.000 (met premies inbegrepen), varieert van hoeveel zaterdagen dat er worden gewerkt.

Of dat zo veel meer zou zijn na 20 jaar betwijfel ik ook.

Een typisch salaris voor Chauffeur bijDe Lijn is €1.840. Chauffeur salarissen bij De Lijn variëren van €1.579 - €3.687. De schatting is gebaseerd op 13 De Lijn Chauffeur salarisrapport(en) die verstrekt zijn door werknemers of de schatting is gebaseerd op statistische methodes.
Doe eens moeite en zoek de CAO's eens op.
Oud 2 oktober 2020, 16:53   #478
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar niet alle arbeiders werken WE en of in shiften. En dan moet je eens zien hoe die mensen met die premies hun belastingbrief er uitziet op het einde van het jaar.
Wat je verdiend is iets maar wat je overhoudt iets anders.

Maar goed ;
Je zou raar opkijken hoeveel mensen er in de weekends werken.

En ik weet hoe die belastingsbrieven er uit zien.

Maar goed ;
Oud 2 oktober 2020, 16:56   #479
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Dus jullie hebben geen buffer kunnen opbouwen met 5k netto dat dan zou zakken naar 3.4k netto? Niet zwanzen hé!
Niet iedereen werkt al 20 jaar.
Oud 2 oktober 2020, 16:56   #480
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We kunnen momenteel heel wat per maand opzij zetten gelukkig.

Het grootste deel van wat we hebben gespaard in de vijf jaar dat we werken is echter naar de eigen inbreng van ons huis gegaan dat we twee jaar geleden kochten.

Het duurt een tijdje voor zo'n buffer terug aangroeit. Intussen is deze al wel wat op peil aan het komen maar als we allebei al in maart waren ontslagen, dan was het misschien toch wat nipt geweest.

Ik zeg niet dat we absoluut niet zouden rondkomen hé.
Alles hangt een beetje af hoe duur je wil leven. Je hebt een huis en een huis...je hebt uit gaan eten en uit gaan eten je hebt vakantie en vakantie .....same same but different.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be