Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2020, 10:50   #261
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Nederlanders (Hollanders) hebben zich veel te vaak in het verleden opgesteld als arrogante betweters.
Tegenwoordig heel wat minder, maar het bestaat zeker. Ik heb in Nederland gewerkt. Het betrof vaak ook niet eens Hollanders, maar Zuiderlingen die een soort ouderwets Nederlands nationalisme aanhingen. Ik kwam eigenlijk er het beste overeen met de Rotterdammers, omdat die op individueel vlak openheid toonden jegens Belgen. En meer heb je niet nodig.

Geen slechte onverbeterbare mensen daarom en ik ga zeker nooit kwaadspreken van dat bedrijf. Overwerktheid kan ook het slechtste in de mens naar boven brengen en ik had het zeker ook anders aangepakt kunnen hebben. Ook ik was overwerkt helaas.

Ik kwam misschien ook hard over over Limburg, maar ik weet dat ook die provincie veel te bieden heeft. Een betere focus is eerder de geschiedenis van het land, de cultuur, de taal (dialect) en de gastronomie opzoeken. Ik ga er ook zo naar kijken bij mijn volgend bezoek. Wat ze er over Antwerpen denken kan me weinig schelen en kan ik zelfs soms goed begrijpen. Ik woon sinds een jaar in Essen en daar hebben ze ook een argwaan jegens 'stedelingen', maar ik word er toch aanvaard.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2020 om 10:55.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:52   #262
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Omdat Brussel ronduit laks is geweest.
Een groot aantal Brusselaars is laks (geweest). Die beseffen blijkbaar nog altijd niet dat als ze elkaar ontmoetten er niet moet gekust worden en men afstand dient te behouden.
bron: Brusselaar.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:52   #263
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat ik al op Vlamingen gevallen ben, die me het volgende zeiden : "We hebben liever de Walen dan de Nederlanders". Ik heb natuurlijk hen een uitleg gevraagd en hun antwoord was dat "er niets gemeens met de Nederlanders was, buiten de taal". "De Walen zijn cooler, minder arrogant. OK, ze spreken niet dezelfde taal maar dat is niet erg. Voor de rest zijn ze zoals wij".
Ik herinner me heel goed dit gesprek. Het waren trouwens Limburgers. Voetbalfanaten en ze steunden..............Standard. De Luikse ploeg dus. Het soort dat zich verplaatst om naar matchs te gaan kijken en dus om hun ploeg te supporteren.

Meer dan één supporter van Standard Luik in mijn gemeente. En sommigen zijn zelfs zeer ‘fanatiek’.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:56   #264
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 oktober 2020 om 10:57.
Oud 20 oktober 2020, 10:58   #265
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er wordt hier blijkbaar door velen geen onderscheid gemaakt tussen Nederlanders en Hollanders.
Verleden week nog hebben mijn Nederlandse klasgenoten hun afkeer voor Hollanders geuit.
Er was een (onwetende) Belg. klasgenoot die die Nederlanders (Maastrichtenaren) Hollanders noemde. Er kwam onmiddellijk een felle reactie van Nederlandse kant.
Ik maak dat onderscheid altijd, maar mensen denken helaas vaak dat ik Noord-Brabant bezocht heb als ik zeg dat ik 'net van Holland kom'. Toen ik in Nederland werkte kon ik mensen nog beschrijven als Hollanders en juist begrepen worden. Sommige oudere Noord-Brabanders spreken zelfs vandaag nog steeds dezelfde taal als ik. Noord-Brabanders roddelen ook vaker en zijn minder rechtuit dan Hollanders, heb ik ook geleerd. Maar het is een erg gezellige rijke cultuur en minder platcommercieel.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2020 om 11:02.
Oud 20 oktober 2020, 10:59   #266
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dat is niet helemaal waar. Zeeuws Vlaanderen werd voor een stuk ‘verhollandst’ door de calvinistische knoet.
Ik vrees dat u me verkeerd hebt begrepen.

U moet de volgorde van de berichten nog eens bekijken:

Ik stelde de vraag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Buiten staatsstructuren, wat verbindt een West-Vlaming meer met een Limburger dan met iemand uit Zeeuws-Vlaanderen?
Het antwoord van Everytime:

Citaat:
Ze hebben dezelfde cultuur. Beiden zullen naar de VRT of VTM kijken. Beiden zullen naar Nederlandstalig Belgische radiozenders luisteren. Iemand uit Zeeuws-Vlaanderen leeft met zijn eigen land, Nederland.
"Ze" in het bericht van Everytime ging over de West-Vlaming en de Limburger. Niet over de West-Vlaming en de Zeeuws-Vlaming.

Uw antwoord daarop:

Citaat:
Integendeel, zij hebben niet dezelfde cultuur. Wel ongeveer dezelfde taal, maar niet dezelfde cultuur. Iedereen denkt altijd dat wanneer men ongeveer dezelfde taal spreekt, dat men daarom dezelfde cultuur heeft. Dat is niet zo . En Stef Bos zegt wijst ook heel goedlachs en 'poëtisch' op dit cultureel verschil. Dat laatste komt ook telkens weer tot uiting wanneer Nederlandse zakenlui zaken doen met Belgische en omgekeerd.

En dat is het laatste wat ik hierover zeg in deze draad.
U begint uw reactie met "integendeel" terwijl Everytime het niet had over de West-Vlaming en de Zeeuws-Vlaming maar wel over de West-Vlaming en de Limburger.

U reageerde dus op iets dat Everytime helemaal niet bedoelde.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:04   #267
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze hebben dezelfde cultuur. Beiden zullen naar de VRT of VTM kijken. Beiden zullen naar Nederlandstalig Belgische radiozenders luisteren. Iemand uit Zeeuws-Vlaanderen leeft met zijn eigen land, Nederland.
Dezelfde mediacultuur, maar regionale verschillen zijn divers. En er zijn ook regionale omroepen. Dat is trouwens ook zo voor Franstalig België. En er is ook overlapping met onze buurlanden. Je hebt ook zo Frans Henegouwen en la Wallonie Picarde. Beiden vertonen grote gelijkenissen uiteraard. Zo ook is het met Nederlandstalig België. Niet onderschatten. De meeste mensen - ook zij die dit beseffen - zijn geen harde nationalisten. Het is een overlapping van identiteiten. Belg, Vlaming, Antwerpenaar, Essenaar, Brabander.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2020 om 11:08.
Oud 20 oktober 2020, 11:12   #268
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik vrees dat u me verkeerd hebt begrepen.

U moet de volgorde van de berichten nog eens bekijken:

Ik stelde de vraag:

Het antwoord van Everytime:

"Ze" in het bericht van Everytime ging over de West-Vlaming en de Limburger. Niet over de West-Vlaming en de Zeeuws-Vlaming.

Uw antwoord daarop:

U begint uw reactie met "integendeel" terwijl Everytime het niet had over de West-Vlaming en de Zeeuws-Vlaming maar wel over de West-Vlaming en de Limburger.

U reageerde dus op iets dat Everytime helemaal niet bedoelde.

Inderdaad, u hebt gelijk.
Oud 20 oktober 2020, 11:14   #269
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, u hebt gelijk.
Oud 20 oktober 2020, 11:48   #270
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De sluiting van de horeca is federaal genomen, dus je aanval op de N-VA is niet gerechtvaardigd. Kritiek mag, maar van jou ben ik toch andere taal gewoon. Tenzij je plotseling belgicist ben geworden, een transformatie die je nog aantreft bij sommige flaminganten. In dit geval heb ik niks gezegd.
Ik ben zeker niet belgicist geworden. Laat het mij anders formuleren :

1) Ik ben absoluut tegen de sluiting van de horeca gekant.
2) BDW en Jan Jambon zijn dat blijkbaar ook
3) Ik had verwacht dat Vlaamse nationalisten zich niet gedwee bij een "verschrikkelijke" beslissing van de federale regering zouden neerleggen, en al zeker niet wanneer de federale regering geen meerderheid heeft in Vlaanderen.
4) Ik ben ontzettend ontgoocheld met de N-VA de laatste tijd. Het was me even teveel.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 12:06   #271
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik ben zeker niet belgicist geworden. Laat het mij anders formuleren :

1) Ik ben absoluut tegen de sluiting van de horeca gekant.
2) BDW en Jan Jambon zijn dat blijkbaar ook
3) Ik had verwacht dat Vlaamse nationalisten zich niet gedwee bij een "verschrikkelijke" beslissing van de federale regering zouden neerleggen, en al zeker niet wanneer de federale regering geen meerderheid heeft in Vlaanderen.
4) Ik ben ontzettend ontgoocheld met de N-VA de laatste tijd. Het was me even teveel.
Inderdaad.

Nu ze uit de boot zijn gevallen bij de regeringsvorming, hebben ze de mogelijkheid om volop in oppositiemodus te gaan. Jammer dat ze dat niet doen.
Oud 20 oktober 2020, 12:37   #272
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of het hier al aan bod gekomen is, maar een reden om ook restaurants te sluiten is om sjoemelen tegen te gaan.
Zoals een discotheek die plots een restaurant wordt.

https://www.demorgen.be/nieuws/ophef...niet~bc2e00d2/

Citaat:
Discotheek Carré moet al sinds maart de deuren gesloten houden, maar opent na een zomerterras tijdens de vakantiemaanden nu ook een restaurant.
Oud 20 oktober 2020, 12:43   #273
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De Nederlanders (Hollanders) hebben zich veel te vaak in het verleden opgesteld als arrogante betweters. Zij hadden zogezegd de waarheid in pacht. En die de Belgen wel een plezant volkje vonden, maar dom. Nederland was het zogezegde 'gidsland'. Niet veel 'gidsland' inzake corona in ieder geval, waar zij ook dachten het beter te weten.

Maar goed, ik wil deze discussie niet meer laten opflakkeren. Laat ons in peis en vree samenwerken.
Ja België is een voorbeeld voor de rest van de wereld.
En zeker Brussel!
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 12:44   #274
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik weet niet of het hier al aan bod gekomen is, maar een reden om ook restaurants te sluiten is om sjoemelen tegen te gaan.
Zoals een discotheek die plots een restaurant wordt.

https://www.demorgen.be/nieuws/ophef...niet~bc2e00d2/
Als dat de reden is, dan is het de politie die tekortschiet.
Want dan klopt het dat de goeden moeten boeten voor de rotte appels.
Oud 20 oktober 2020, 15:12   #275
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bart De Wever begrijpt verplichte sluiting van restaurants niet: “Ik geloof niet dat zij een haard van infecties zijn”!

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201018_93437721
HBVL 18-01-2020

Bart De Wever heeft weinig begrip voor de beslissing van het Overlegcomité vrijdag om alle restaurants in het land te sluiten. “Ik geloof niet dat zij een haard van infecties zijn”, aldus de burgemeester van Antwerpen bij VRT NWS.
“Ik betreur de sluiting van die restaurants heel erg, voor mij had dat niet gemoeten”, zegt De Wever. “Cafés en feestzalen, daar discussieer ik niet over. Maar restaurants, dat geloof ik persoonlijk niet. Ik ben in contact met veel restauranthouders. Ik voel dat de verontwaardiging groot is, en dat men de legitieme vraag stelt: ‘Waarom hebben we al die investeringen en al die moeite gedaan? Net nu we opnieuw beginnen te draaien, krijgen we de kous op de kop, terwijl niemand kan aantonen dat we een haard van infecties zijn.’ Ik geloof dat ook niet: ik ga wel eens op restaurant, en zie hoe zorgzaam ze dat doen. Het is dood- en doodjammer.”

De beslissing werd wel genomen in het Overlegcomité, waarin alle regeringen van ons land vertegenwoordigd zijn. Dus ook de Vlaamse regering van Jan Jambon (N-VA). “Maar je moet compromissen maken met het federale niveau en de andere regeringen”, aldus de N-VA-voorzitter. “Ik kan alleen maar hopen dat het na die vier weken ophoudt.”

Tja, onzen dweil kon waarschijnlijk weinig of niets inbrengen tegen de Waalse overheersing.
En de Vlaamse regering, de Vlaamse regering heeft maar 1 stem in het overlegcomité.
Besmettingen door de horeca...

Overlaatst op de radio. Kritikasters kunnen vanalles beweren, maar uit bevragingen van besmette personen blijkt dat zo’n 25% van deze besmette personen dagen voordien op restaurant was geweest. Nog niet bewezen daardoor dat de horeca de grote boosdoener is, maar het zou zeker wel kunnen dat de horeca één van de boosdoeners is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 oktober 2020 om 15:13.
Oud 20 oktober 2020, 15:13   #276
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat de reden is, dan is het de politie die tekortschiet.
Want dan klopt het dat de goeden moeten boeten voor de rotte appels.
Heb ik ook al gezegd. Jammer, maar helaas.
Oud 20 oktober 2020, 15:15   #277
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een groot aantal Brusselaars is laks (geweest). Die beseffen blijkbaar nog altijd niet dat als ze elkaar ontmoetten er niet moet gekust worden en men afstand dient te behouden.
bron: Brusselaar.
De Brusselse overheid is laks geweest.
Oud 20 oktober 2020, 15:17   #278
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heb ik ook al gezegd. Jammer, maar helaas.
Mijn eerste zin is dan geldig.
Politie moet de wet/maatregelen afdwingen/controleren.
Oud 20 oktober 2020, 15:26   #279
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn eerste zin is dan geldig.
Politie moet de wet/maatregelen afdwingen/controleren.
Ja maar de politie kan niet constant alle cafes en restaurants aflopen om te zien of alles ok is. Dat gaat gewoonweg niet.
Nu is het simpel: gesloten, dat kunnen ze wel goed opvolgen.
Oud 20 oktober 2020, 15:52   #280
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik moet toegeven dat ik al op Vlamingen gevallen ben, die me het volgende zeiden : "We hebben liever de Walen dan de Nederlanders". Ik heb natuurlijk hen een uitleg gevraagd en hun antwoord was dat "er niets gemeens met de Nederlanders was, buiten de taal". "De Walen zijn cooler, minder arrogant. OK, ze spreken niet dezelfde taal maar dat is niet erg. Voor de rest zijn ze zoals wij".
Ik herinner me heel goed dit gesprek. Het waren trouwens Limburgers. Voetbalfanaten en ze steunden..............Standard. De Luikse ploeg dus. Het soort dat zich verplaatst om naar matchs te gaan kijken en dus om hun ploeg te supporteren.
Ik heb ook liever Walen dan sommige Nederlanders die op Vlamingen neerkijken, maar ben verder wel een liefhebber van Nederland. Overal wonen toffe mensen uiteindelijk. En ik heb nooit de diversiteit van de Lage Landen ontkend. Voor mij is dat ook mijn vaderland, Nederland + België + Luxemburg en een stukje Noord-Frankrijk. Verder vind ik het Rijnland in Duitsland ook een streek waarin ik me cultureel herken.

En iedereen kijkt tegen de dingen anders aan. Ik vind ook dat we genoeg met de Nederlanders gemeen hebben verder. Zo zie ik het.

Nu ja, laatst ik in Limburg was vielen mij vooral de vrouwen op. Het accent heeft iets. Mijn grootvader had een speciale band met Limburg en sprak de taal een beetje, want hij was soldaat geweest in Korea met Limburgers. Hij specificeerde dat hij uit Brasschaat kwam en niet uit door hen 'gehate' Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2020 om 15:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be