Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2020, 16:52   #341
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het cliché klopt helemaal niet. De Vlaamse topondernemer Naessens zal het wel weten. U niet.

Bovendien trekken uw cijfers van de transfers op niet en vele. Volgens een becijfering van de KUL bedragen de transfers nu zo'n 6.7 miljard. En verminderen ze elk jaar. Dat zo effe 2/3 minder dan hetgeen u hier zit uit te bazuinen!
U vecht een cliché aan met een anecdote : Naessens vindt dat de Walen met wie hij werkt OK zijn. Dat zal zeker waar zijn maar dat doet er niet toe. Je kan daar geen cionclusies uit trekken. Uit de werkzaamheidsgraad, de schuldgraad en de exportcijfers wel.

Wallonië presteert ondermaats op zowat alle vlakken. Dat is al 50 jaar zo. Dat ligt niet aan het DNA van de Walen maar aan hun politieke cultuur die al decennia berust op het afkopen van stemmen in ruil voor subsidies en uitkeringen. Dat zijn feiten. U wilt die niet zien omdat u Vlaamse nationalisten geen gelijk wil geven.

Dit land zal uit elkaar vallen niet omdat Vlamingen perse een eigen natie willen maar omdat ze lang genoeg gewacht hebben op hervormingen die het Zuiden van het land steevast blokkeert.

U gelooft mij niet ? Soit, laten we wachten op de resultaten die Vivaldi zal boeken. De nationalisten zijn buiten spel. Er zou dus geen probleem moeten zijn en binnen 3 jaar bestaan VB en NVA niet meer. Right ?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 16:54   #342
Kaal
Minister-President

Standaard

Dubbel sorry

Laatst gewijzigd door Kaal : 21 oktober 2020 om 16:56.
Oud 21 oktober 2020, 17:01   #343
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
U vecht een cliché aan met een anecdote : Naessens vindt dat de Walen met wie hij werkt OK zijn. Dat zal zeker waar zijn maar dat doet er niet toe. Je kan daar geen cionclusies uit trekken. Uit de werkzaamheidsgraad, de schuldgraad en de exportcijfers wel.

Wallonië presteert ondermaats op zowat alle vlakken. Dat is al 50 jaar zo. Dat ligt niet aan het DNA van de Walen maar aan hun politieke cultuur die al decennia berust op het afkopen van stemmen in ruil voor subsidies en uitkeringen. Dat zijn feiten. U wilt die niet zien omdat u Vlaamse nationalisten geen gelijk wil geven.

Dit land zal uit elkaar vallen niet omdat Vlamingen perse een eigen natie willen maar omdat ze lang genoeg gewacht hebben op hervormingen die het Zuiden van het land steevast blokkeert.

U gelooft mij niet ? Soit, laten we wachten op de resultaten die Vivaldi zal boeken. De nationalisten zijn buiten spel. Er zou dus geen probleem moeten zijn en binnen 3 jaar bestaan VB en NVA niet meer. Right ?
Toen de nationalisten federaal 'in het spel zaten en zitten' , was het, noch werd het, een snars beter.

En sinds dat de nationalisten gewestelijk al een vrij geruime tijd in het spel zitten, is het maar evenmin een snars beter. Meer nog, op bepaalde vlakken gaat Vlaanderen achteruit. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het onderwijs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 17:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 17:06   #344
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Toen de nationalisten federaal 'in het spel zaten', was het, noch werd het, een snars beter.
En sinds dat de nationalisten gewestelijk in het spel zitten, is het maar evenmin een snars beter. Meer nog, op bepaalde vlakken gaan Vlaanderen achteruit.
Zo achterlijk om te denken dat wat al twee eeuwen lang in onze instellingen gebetonneerd zit op enkele jaren kan afgebouwd worden, laat staan uitgeroeid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 17:11   #345
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zo achterlijk om te denken dat wat al twee eeuwen lang in onze instellingen gebetonneerd zit op enkele jaren kan afgebouwd worden, laat staan uitgeroeid...
Heeft niks met betonnering te maken. De Vlaamse regering geeft een smak geld aan het Vlaams onderwijs. Meer dan ooit. Maar het Vlaamse onderwijs boert steeds maar achteruit in vergelijking met de periode toen het onderwijs federaal werd georganiseerd. En dus wat wij zelf doen, doen we zeker niet altijd beter. Idem dito voor de Vlaamse wegen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 17:16.
Oud 21 oktober 2020, 17:18   #346
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft niks met betonnering te maken. De Vlaamse regering geeft een smak geld aan het Vlaams onderwijs. Meer dan ooit. Maar het Vlaamse onderwijs gaat steeds maar achteruit in vergelijking met de periode toen het onderwijs federaal werd georganiseerd. En dus wat wij zelf doen, doen we zeker niet altijd beter. Idem dito voor de Vlaamse wegen.
Het onderwijs is nooit federaal georganiseerd, het werd alleen federaal betaald en Vlaanderen was zuinig en Wallonië was dat niet en gooide het geld over de balk...
Einde van het jaar Vlaanderen had 1 miljard bespaard... Wallonië zijn budget was met 1 miljard overschreden... Totaal balans in orde...
Dat het nu slechter gaat heeft veel meer te maken met het algemeen links gedachtengoed van gelijkheid voor iedereen, waarbij men het niveau voor iedereen verlaagde... Uitsteken boven de anderen, wat vroeger een een kwaliteit was, werd nu uitgelegd als iets negatief...
Daar en nergens anders komen de problemen van de afgang van het Vlaamse onderwijs en zeker niet omdat het nu gewestelijk zou geregeerd worden en vroeger federaal...
De hype van de 68'ers heeft veel, heel veel kapot gemaakt en er niets voor in de plaats gezet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 17:23   #347
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het onderwijs is nooit federaal georganiseerd, het werd alleen federaal betaald en Vlaanderen was zuinig en Wallonië was dat niet en gooide het geld over de balk...
Einde van het jaar Vlaanderen had 1 miljard bespaard... Wallonië zijn budget was met 1 miljard overschreden... Totaal balans in orde...
Dat het nu slechter gaat heeft veel meer te maken met het algemeen links gedachtengoed van gelijkheid voor iedereen, waarbij men het niveau voor iedereen verlaagde... Uitsteken boven de anderen, wat vroeger een een kwaliteit was, werd nu uitgelegd als iets negatief...
Daar en nergens anders komen de problemen van de afgang van het Vlaamse onderwijs en zeker niet omdat het nu gewestelijk zou geregeerd worden en vroeger federaal...
De hype van de 68'ers heeft veel, heel veel kapot gemaakt en er niets voor in de plaats gezet...
Natuurlijk werd het onderwijs vroeger federaal georganiseerd. Trouwens, de slechte staat van de Vlaamse wegen (én fietspaden) heeft niets met 'links' gedachtengoed te maken. Maar met slechte politiek van de Vlaamse regering. Idem dito voor de Zorg. We hebben gezien wat dit voor consequenties heeft gehad in tijden van corona. Helaas.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 17:23.
Oud 21 oktober 2020, 17:30   #348
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toen de nationalisten federaal een vrij geruime tijd 'in het spel zaten en zitten' , was het, noch werd het, een snars beter.
En sinds dat de nationalisten gewestelijk in het spel zitten, is het maar evenmin een snars beter. Meer nog, op bepaalde vlakken gaat Vlaanderen achteruit. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het onderwijs.
Reden te meer om België te splitsen. Het is al moeilijk genoeg om te zorgen dat de Vlaamse politici goed beleid voeren. Daar op de kop toe de Waalse malgoverno financieren en ondergaan is teveel. Splitsen die handel.

Maar als ik u goed volg dan zegt u eigenlijk dat Vivaldi geen goed beleid zal voeren ?

Laatst gewijzigd door Kaal : 21 oktober 2020 om 17:30.
Oud 21 oktober 2020, 17:36   #349
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reden te meer om België te splitsen. Het is al moeilijk genoeg om te zorgen dat de Vlaamse politici goed beleid voeren. Daar op de kop toe de Waalse malgoverno financieren en ondergaan is teveel. Splitsen die handel.

Maar als ik u goed volg dan zegt u eigenlijk dat Vivaldi geen goed beleid zal voeren ?
Niks te splitsen. Diegene die nog altijd zo naïef is te denken dat Vlaamse onafhankelijkheid het allemaal zal oplossen, maakt zichzelf wat wijs.

Meer bestuursmacht (en natuurlijk ook geld. Pakken geld!) aan de Belgische provincies die kort op de bal kunnen spelen wanneer zich iets voordoet in hun gebied en dit omdat zij vrij dicht bij hun bevolking staan. Dat zou pas een oplossing zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 17:40.
Oud 21 oktober 2020, 17:46   #350
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Niks te splitsen. Diegene die nog altijd zo naïef is te denken dat Vlaamse onafhankelijkheid het allemaal zal oplossen, maakt zichzelf wat wijs.

Meer bestuursmacht (en natuurlijk ook geld. Pakken geld!) aan de Belgische provincies die kort op de bal kunnen spelen wanneer zich iets voordoet in hun gebied en dit omdat zij vrij dicht bij hun bevolking staan. Dat zou pas een oplossing zijn.
Lol, geen enkele partij pleit voor meer bevoegdheden voor de provincies.

Over naïviteit gesproken...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 17:48   #351
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wie zegt u dat het land uit elkaar zal vallen? Als men al nu geen rekening houdt met wat de N-VA en het VB willen, zie ik helemaal niet waarom dit na de volgende verkiezingen zou veranderen. Ik zie eerder een totale blokkering van de traditionele partijen. U zegt het trouwens zelf : de nationalisten zijn buiten spel. En dit zal zo blijven.

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 oktober 2020 om 18:15.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 17:53   #352
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De meeste partijen willen er niets van weten en daarmee zal u leren moeten leven.

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 oktober 2020 om 17:56.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 20:06   #353
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft niks met betonnering te maken. De Vlaamse regering geeft een smak geld aan het Vlaams onderwijs. Meer dan ooit. Maar het Vlaamse onderwijs boert steeds maar achteruit in vergelijking met de periode toen het onderwijs federaal werd georganiseerd. En dus wat wij zelf doen, doen we zeker niet altijd beter. Idem dito voor de Vlaamse wegen.
Hier slaat u wel een flater.
Weet u sedert wanneer er nog onderwijs "federaal" georganiseerd werd?
Kent u de redenen van die evolutie sedert die tijd?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 20:30   #354
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wie zegt u dat het land uit elkaar zal vallen? Als men al nu geen rekening houdt met wat de N-VA en het VB willen, zie ik helemaal niet waarom dit na de volgende verkiezingen zou veranderen. Ik zie eerder een totale blokkering van de traditionele partijen. U zegt het trouwens zelf : de nationalisten zijn buiten spel. En dit zal zo blijven.
Mijn beste Everytime, we hebben dezelfde moedertaal maar ik heb al altijd onder de Vlamingen geleefd en mijn overtuiging is gebaseerd op wat ik van de Vlamingen weet. Het is enkel mijn overtuiging. Ik kan mij vergissen. Maar ik was ooit een overtuigde Belg. En ben het nu niet meer. Ik kijk naar de belgicisten op dit forum en ik zie alleen minachting en hoogmoed. Ook van jouw kant, sorry dat ik het moet zeggen. Alles is mogelijk maar zonder rekening te houden met wat er in Vlaanderen leeft maakt België geen kans. De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft.

Mijn overtuiging staat los van wat N-VA of VB doen. Ze staan idd buiten spel. Geniet ervan. Dit is jouw kans als Belg. Laat ons zien wat Vivaldi ervan bakt. Wij leven in een democratie. Vivaldi is de regering van het land. Het is eigenlijk eenvoudig : dat Vivaldi haar beloftes nakomt en er zullen minder Vlamingen voor VB en NVA stemmen. Go for it !
Oud 21 oktober 2020, 20:34   #355
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat men in West-Vlaanderen wel gemakkelijk Noord-Fransen kan aantrekken, maar geen werkloze Walen uit Henegouwen?

https://www.tijd.be/ondernemen/voedi...n/9855178.html

‘We rekruteren Fransen bij de vleet, maar amper Walen'
Dat komt gewoon omdat de franse hangmat niet zo comfortabel is als de Belgische.

Dat ligt niet aan de mensen, maar aan het systeem. Draai de rollen om en de walen gaan naar frankrijk gaan werken, terwijl de Fransen gaan doppen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 20:35   #356
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meeste partijen willen er niets van weten en daarmee zal u leren moeten leven.
Ik ben 56. Ik heb geduld
Oud 21 oktober 2020, 20:51   #357
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hier slaat u wel een flater.
Weet u sedert wanneer er nog onderwijs "federaal" georganiseerd werd?
Kent u de redenen van die evolutie sedert die tijd?

Geen flater. Inderdaad, beter had het ik wellicht ‘nationaal’ genoemd. Maar in onze tijd : federaal = nationaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 20:52.
Oud 21 oktober 2020, 20:59   #358
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste Everytime, we hebben dezelfde moedertaal maar ik heb al altijd onder de Vlamingen geleefd en mijn overtuiging is gebaseerd op wat ik van de Vlamingen weet. Het is enkel mijn overtuiging. Ik kan mij vergissen. Maar ik was ooit een overtuigde Belg. En ben het nu niet meer. Ik kijk naar de belgicisten op dit forum en ik zie alleen minachting en hoogmoed. Ook van jouw kant, sorry dat ik het moet zeggen. Alles is mogelijk maar zonder rekening te houden met wat er in Vlaanderen leeft maakt België geen kans. De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft.

Mijn overtuiging staat los van wat N-VA of VB doen. Ze staan idd buiten spel. Geniet ervan. Dit is jouw kans als Belg. Laat ons zien wat Vivaldi ervan bakt. Wij leven in een democratie. Vivaldi is de regering van het land. Het is eigenlijk eenvoudig : dat Vivaldi haar beloftes nakomt en er zullen minder Vlamingen voor VB en NVA stemmen. Go for it !

We kennen dat soort verhaaltjes van posters die ons willen wijsmaken dat ze ooit belgicisten waren en nadien hebben afgehaakt. Meestal zijn het vertelselkes van mensen die nooit iets anders geweest zijn dan rabiate Vlaams-nationalisten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2020 om 21:00.
Oud 21 oktober 2020, 21:20   #359
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kennen dat soort verhaaltjes van posters die ons willen wijsmaken dat ze ooit belgicisten waren en nadien hebben afgehaakt. Meestal zijn het vertelselkes van mensen die nooit iets anders geweest zijn dan rabiate Vlaams-nationalisten.
Je zegt dat Kaal een ordinaire leugenaar is dus.
Oud 21 oktober 2020, 21:25   #360
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je zegt dat Kaal een ordinaire leugenaar is dus.
U moet goed lezen wat ik schrijf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be