Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2020, 14:22   #41
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
24 dagen later en om 9h48 plaats je pas een reactie?

Dat is onmenselijk laat, en zelfs op een maandag.

(deze draad heeft wel serieuze bedoelingen, en is realiteit bij recente en toekomstige wagens, zelfs bij relatief versleten wagens.
Ze worden immers niet zomaar duurder zonder (veiligheids)redenen. Zelfs bij goedkope wagens is het een verplichting door "de overheid".
Ja daar kan men mee lachen. )
My bad, draad een beetje uit het oog verloren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 14:31   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
My bad, draad een beetje uit het oog verloren.
Gebeurt mij ook.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 14:34   #43
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gebeurt mij ook.
Je hebt in ieder geval wel een punt.

Toen wij vorig jaar een auto kochten (met heel wat hulpsystemen) denk ik dat we in totaal misschien 10 minuten uitleg hebben gekregen.

En de helft van de uitleg ging dan nog naar hoe we onze gsm's konden koppelen aan de auto.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 16:09   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Je hebt in ieder geval wel een punt.

Toen wij vorig jaar een auto kochten (met heel wat hulpsystemen) denk ik dat we in totaal misschien 10 minuten uitleg hebben gekregen.

En de helft van de uitleg ging dan nog naar hoe we onze gsm's konden koppelen aan de auto.
Handenvrij telefoneren is zeker niet onbelangrijk. Die moet dus al gekoppeld zijn als je de garage uitrijdt.

Wie weet denken die dealers dat de consument het al kent van hun vorige wagen...
Soit, wie niet nahaakt zal wslk ook geen uitleg krijgen. (zeker als je veel korting kreeg, lol)

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2020 om 16:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2020, 21:05   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Tesla gaat mogelijk voor bredere uitrol 'volledig zelfrijdende' software

Citaat:
https://www.nu.nl/economie/6093386/t...-software.html

Autofabrikant Tesla overweegt de aanstaande update voor zijn volledig zelfrijdende software breder uit te rollen, zo meldde topman en grootaandeelhouder Elon Musk vrijdag via Twitter.

Naar verwachting maakt het automerk de update over twee weken beschikbaar voor een groep Tesla-eigenaren.

In oktober bracht Tesla al een testversie van de zogenoemde volledig zelfrijdende software uit. Deze upgrade was alleen beschikbaar voor een select gezelschap 'expert'-bestuurders.

De update zou er onder meer voor zorgen dat de Tesla-voertuigen beter kunnen sturen en gas geven zonder menselijke tussenkomst. Dit maakt de software volgens de Amerikaanse autoproducent "volledig zelfrijdend".

Eerder gaf Musk al aan dat er mogelijk aan het einde van dit jaar een breder beschikbare upgrade komt voor de zelfrijdende software. De data afkomstig uit de bètafase moeten het systeem robuuster maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2020 om 21:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 21:04   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

CEO Volkswagen-Gp Diess: vanaf 2026 volledig autonoom rijdende wagens mogelijk.

Dan gebeuren er natuurlijk ook nog tussenstappen zoals deels-autonoom, zodat men nog altijd kan overnemen in bepaalde situaties/omstandigheden.

Dat zie ik al 2021-2022 gebeuren, naargelang land.

Citaat:
Volkswagen-baas: over vijf jaar autonome auto's mogelijk

Het zal vijf tot tien jaar duren voordat er volledig autonoom rijdende auto's op de markt komen. Dat verwacht althans Herbert Diess, topman van het Duitse autoconcern Volkswagen. In een interview zegt hij dat de ontwikkeling van chips voor auto's dusdanig snel gaat, dat zelfstandig sturende auto's niet langer verre toekomstmuziek zijn.

"Ik reken erop dat er tussen 2025 en 2030 autonome auto's komen die rijp zijn voor de markt", zei Diess in het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche. Hij legde daarbij uit dat de capaciteit van halfgeleiders voor gebruik in auto's ongeveer ieder anderhalf jaar verdubbelt. De ontwikkelingen op het vlak van kunstmatige intelligentie gaan zo mogelijk nog sneller. "Het is daarom te voorzien dat systemen binnenkort ook in staat zijn complexe verkeerssituaties te beheersen."

https://www.telegraaf.nl/financieel/...uto-s-mogelijk

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2020 om 21:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 10:22   #47
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Als het aankomt op hulpsystemen in een wagen denk ik dat dit alleen maar de prijs opjagen is.

Ik heb al veel spijt van dat ik geld gegeven heb (als extra) voor dat cruise control systeem want ik gebruik dat nooit.

Start/Stop systeem, gelukkig kan ik dat uitschakelen.

Wagen die zelf de controle qua rijgedrag overneemt, gelukkig kan ik dat ook uitschakelen.

De zoektocht naar de 'juiste technologie' zelfrijdende wagens is al een hele tijd aan de gang.

Of zelfrijdende wagens (niet op fabriekstestgebied) in het dagelijkse verkeer zoals wij het nu kennen hun gading gaan vinden daar twijfel ik zwaar aan.

Of zouden wij het kunnen vergelijken met?

Is de piloot in een vliegtuig overbodig? 'Bij normale omstandigheden vliegt de automatische piloot beter'

Stel ik mij bij de zelfrijdende wagens ook de vraag:

Gaan die zelf controleren op de toegestane snelheid op bepaalde trajecten?

Daar gaan er veel niet kunnen met lachen mocht dat zo zijn.

Een voorbeeld:

Gent (brug der zuchten in herstelling) toegestane snelheid 50 km/u.

Gisteren kwam er mij daar een vrachtwagen voorbijgestoven (landcode PL) en vele anderen die de 50 km/u niet echt konden appreciëren.

p.s.

UITLEG AUTONOOM RIJDEN - VAN LEVEL 0 TOT LEVEL 5
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 december 2020 om 10:24.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 11:23   #48
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Intelligent lane keeping assist is ook nice. Icm Adaptive Cruise Controle is dat een beetje een soort autopiloot maar dan voor de autobaan
Ik heb daar één groot probleem mee. Als je veel wisselt van de recente wagen met al die veiligheidssystemen naar de meer dan 14 jaar oude wagen die geen van die systemen heeft.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 12:58   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb daar één groot probleem mee. Als je veel wisselt van de recente wagen met al die veiligheidssystemen naar de meer dan 14 jaar oude wagen die geen van die systemen heeft.
Thuis zit er 23 jaar verschil tussen de wagens, ik vind dat eerder plezant en nooit een probleem.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2020 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2020, 11:23   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

De Tesla-bashers of - fudders van dienst - hebben dit natuurlijk genegeerd:

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201121_95924767

22.11.2020

Automatische piloot van Tesla bewijst nut door ongeval nipt te vermijden

(Video)

Een bestuurder in de Amerikaanse staat Virginia schrok toen zijn Tesla, die op automatische piloot reed, plots uitweek. De wagen had gedetecteerd dat zijn voorligger plots remde en ging automatisch opzij. Achter de Tesla kwam het tot een kettingbotsing. Het incident werd gefilmd door de boordcamera van de elektrische auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2020 om 11:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2020, 12:06   #51
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Ja inderdaad, ik was vorige week te druk bezig met het lezen van het nieuws hoe in China een testritje met een Tesla op autopilot eindigde nadat die het achterste van een vrachtwagen had geramd...

https://www.zhev.com.cn/news/show-1607149293.html
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 13:03   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Tesla-bashers of - fudders van dienst - hebben dit natuurlijk genegeerd:
ja op de belgian road design is het plezant, bij elk kruispunt waar een vak naar rechts gaat, krijg je zo een snuk in uw stuur omdat hij zich effe een paar seconden afvraagt of hij niet naar rechts moet rijden

na een tijdje krijg ik dan een 'histerische' echtgenote die vraagt om dat systeem uit te zetten en te rijden zonder... autopilot maar goed ik blijf koppig proberen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 22:27   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Autopilot FSD Beta gelekt? Lopende videodata zie twitterbeelden. Vast beeld daarvan.

Citaat:
https://electrek.co/2020/12/09/tesla...ns-funny-ones/



The development settings for Tesla’s Full Self-Driving (FSD) Beta have leaked, and it reveals a myriad of options that FSD can do, including some funny ones.

Over the last few months, Tesla has been pushing its Full Self-Driving (FSD) Beta software to a limited group of Tesla vehicle owners in order to test an early version of the company’s autonomous driving system.

The feature builds on Tesla’s Autopilot driver-assist system, but it consists of a new software rewrite powered by new neural networks capable of autonomous driving on city streets.

However, the autonomous driving system needs to be monitored by a driver at all times and the responsibility lies with the driver.

Tesla hopes to start a wider release of the FSD update later this month and improve on it next year in order to eventually show its reliability and safety for approval as a full self-driving system with regulators.

We still have much to learn about Tesla’s Full Self-Driving Beta, but we are now getting a very interesting look at the system, thanks to Tesla hacker “green,” who managed to access the developer mode, revealing a lot of different settings under the hood:

https://twitter.com/greentheonly/sta...-funny-ones%2F

It reveals many different capabilities of FSD, including showing some that are turned on by default and others that Tesla hasn’t activated yet:

https://twitter.com/greentheonly/sta...-funny-ones%2F

It includes some funny ones, like the ability to do a “California Stop,” which is a common term used for drivers who fail to come to a complete stop at a stop sign.

There’s also a “California Boost” mode and even something called “Chiropractor Adjust Skeleton.”

Green also released some footage of the FSD’s dev mode running while driving the Tesla vehicle, showing the extent of the information Tesla’s FSD is generating:
...

In the Beta version in limited release, Tesla has been playing a lot with different driving visualizations for FSD.

At this point, it’s unclear what will actually make it to the wider release version, but from this video, it’s clear that Tesla has the capability to show a lot more than what Tesla owners with FSD can see right now.

CEO Elon Musk has been saying that Tesla should push the software update to a wider release in the US later this month.
Er zijn er in blijde verwachting - in 2021 - als die Beta-testen afgelopen zijn... In Europa zal het gehomologeerd moeten worden, wslk via Nederland.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2020 om 22:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2020, 10:08   #54
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

In Noorwegen heeft een Model S op autopiloot een andere persoon doodgereden.

De bestuurder komt voor de rechtbank op beschuldiging van doodslag...

https://motor.no/autopilot-nyheter-t...eid-ned/188623

2020 ging toch het jaar van de robotaxi's worden ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 15:01   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Versnelde video van Autopilot FSD Beta vanuit centrum San Francisco tot Los Angeles. "Bijna zonder interventies", ttz laden onderweg en hier en daar wat ontwijken. Eens op de snelweg zal het wel vlotter geweest zijn.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-...n-drive-video/

January 2, 2021

A Tesla Model 3 with limited Full Self-Driving beta successfully traveled from San Francisco past the Los Angeles border without requiring any interventions–almost. The trip was not perfect, but the drive itself was impressive as it highlighted the potential of Elon Musk and Tesla’s camera-centric approach to full self-driving.

Tesla owner-enthusiast Whole Mars Catalog posted a time-lapse video of an FSD trip in a Model 3 Performance. Over the course of the video, viewers could see how the all-electric sedan transitioned from the FSD beta in inner-city areas to Navigate on Autopilot in freeways. The vehicle’s overall behavior was astonishing, with the Model 3 behaving almost like a human driver for a good part of the trip.

The FSD beta drive from San Francisco to Los Angeles was not perfect. As the Tesla owner remarked, FSD still exhibited some strange behavior at the Market Street area when it changed lanes. Ironically, there was also a moment after the vehicle crossed the border into Los Angeles, when the Tesla owner manually avoided some road debris for a second. The Tesla driver had to take control of the vehicle to stop at a couple of Superchargers along the way as well.

It has only been a little over two months since Tesla started to rollout its limited Full Self-Driving beta, giving its all-electric vehicles the capability to navigate inner-city streets. Since late October, FSD beta has received a number of updates and notable improvements.

From smooth, human-like U-turns and now, a trip from San Francisco to Los Angeles, Tesla’s FSD beta definitely seems to be taking solid steps towards autonomy. That’s an incredible milestone either way, especially considering that Tesla was able to accomplish it using a suite of cameras, radar, ultrasonic sensors, and some real-world driving data.

Watch the FSD beta’s trip from San Francisco to Los Angeles in the video below:

https://www.youtube.com/watch?v=dQG2...ture=emb_title
Lol, na 1/4 van de snelwegrit gaat de cruise control zelfs op 90 mph of 145 kmh (bij 75/80 mph limiet)
(CC -naargelang verkeer- 15 tot 20 mph boven plaatselijke limieten)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
In Noorwegen heeft een Model S op autopiloot een andere persoon doodgereden.

De bestuurder komt voor de rechtbank op beschuldiging van doodslag...

https://motor.no/autopilot-nyheter-t...eid-ned/188623
En ... ? Hoeveel model S bestuurders hebben dankzij hun autopilot zware ongevallen kunnen vermijden?

Wil je ... daarmee zeggen dat bij een bestuurder van eenderwelke andere auto dat anders is ... ?

Je weet toch maar al te goed dat er nog geen enkel hulpsysteem bestaat dat de 100%-verantwoordelijkheid van de bestuurder ook maar 0,1% afzwakt.


Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2021 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 15:11   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb al moeite met al die (eigenlijk kompleet ovebodige) funkties van de interieurverlichting.Iedere keer ik mijn interieur gekuist heb staat het verrekte ding weer in een of andere stand die ik NIET wil........

Met "dat scherm" midden in het dashboard zijn er al vele maanden geen problemen meer.Dat gebruik ik voor niks meer.Het is nu feitelijk een (zeer duur) horloge....
Wel, ik moet toegeven dat ik bij mijn laatst aangekocht auto toch ook heel wat tijd heb moeten stoppen en aandacht besteden aan allerlei snufjes die in de handleiding beschreven staan. Soms had ik het gevoel dat ik aan het blokken was. Maar, toegegeven, veel van de items die “nieuw” waren (voor mij toch) zijn wel de moeite waard.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 18:29   #57
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet toch maar al te goed dat er nog geen enkel hulpsysteem bestaat dat de 100%-verantwoordelijkheid van de bestuurder ook maar 0,1% afzwakt.
2020 is voorbij, ondertussen zouden we al 1 miljoen robotaxi's op de weg moeten hebben.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 19:08   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
2020 is voorbij, ondertussen zouden we al 1 miljoen robotaxi's op de weg moeten hebben.
En waarom moet dat? ...voor wie zijn robotaxis dan belangrijk?

Ff lezen wat Musk toen allemaal twitterde:
Citaat:
Citaat:
Elon Musk @elonmusk
·8 jul. 2019
Als antwoord op @lexfridman en @Tesla

All HW2+ cars are upgradable to full self-driving capability with Tesla FSD computer & all production in past few months has FSD computer

Elon Musk @elonmusk · 8 jul. 2019

This is why it’s possible for Tesla to have a million robotaxis by end of 2020 if we upgrade existing HW2 fleet of ~500k & make at least ~500k FSD cars
"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."

The giant still slumbers, apparently, because not one robotaxi is available, let alone a million. Musk will tell you himself that he may not have the best grasp of timelines (“sometimes I am not on time, but I get it done” he told investors) as evidenced by the two-years-late Model X launch. Or the fact that he announced Tesla would conduct a hands-free trip across the US by late 2017. We’re still waiting for that too.

From a marketing perspective, though, you’ve got to hand it to him. He knows his audience of early adopters and Tesla fans love it. Musk’s failsafe here is “regulatory approval is the big unknown,” knowing that it’s highly unlikely to pass with current guidance. There’s no question that Tesla’s advanced driver-assistance systems are good. That doesn’t matter, however, if the roads aren’t ready, and not even Tesla is prepared for a broad rollout of level 5 vehicles.

Citaat:
Pranay Pathole
@PPathole · Apr 12, 2020
Replying to @elonmusk @LivingTesla and @Tesla

How long for the first robotaxi release/ deployment? 2023?


Elon Musk @elonmusk

Functionality still looking good for this year. Regulatory approval is the big unknown.
7:38 AM · Apr 12, 2020
Musk is not going to walk back his predictions yet. His Twitter account is a one-man show for Tesla, and the company seems to have decided that traditional media isn't worth much of its time any longer. If you want to know what's going to happen next—at least, what Musk is prognosticating next with a nebulous timeline—find him there.

https://www.thedrive.com/news/38129/...where-are-they
De FSD is nog altijd in beta-testfaze, en zal dat nog zolang zijn tot het beter werkt, mss is er een level 3 tot hoogstens level 4 in uitzicht binnen enkele jaren. Full-FSD is level 5.
En dus lezen wat Musk ontwijkend twitterde de 12e april 2020 op een vraag of het 2023 kon lukken. Niet dus.

Ik herinner me een live video waar Musk zei dat het niet voor 2025 zou lukken, en dan zou het nog van de homologatie afhangen van die bepaalde landen die er voor open staan. Ik kan die video terugvinden.


Musk heeft 6 jaar geleden voorspeld dat er 500k Teslas in 2020 gemaakt zouden worden, het zijn er 10k meer, dat is andere pannekoek hé .

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2021 om 19:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 20:00   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Interview 12/2016 Elon Musk over autopilot:

Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/interview-met-elon-musk/
De historie wijst uit dat je Elon Musk serieus moet nemen als hij met een lange-termijnplan komt. Eens zien wat hij ditmaal in gedachten heeft.

Redactie TopGear 18/12/16

AUTOPILOT (5)

De Tesla-baas zegt dat het niet van de technologie afhangt wanneer auto’s volledig autonoom kunnen rijden, maar van de lokale regel- en wetgeving.

Hij zegt dat de tijd hiervoor rijp is als de voertuigen met autopilot tien miljard kilometers hebben gereden onder menselijke supervisie.

Het huidige autopilotsysteem zal het bètalabel behouden totdat het statistisch gezien tien keer veiliger is dan een mens achter het stuur.

De benaming ‘bèta’ benadrukt dat het systeem nog verbeterd wordt, en tevens wil men hiermee de bestuurders scherp houden. Het werkt nu nog maar op bepaalde wegen, dus ook de omvang moet worden uitgebreid.
Het veel langer filmpje zelf lijkt bij youtube niet meer te vinden, maar ik heb het alleszins toen gehoord dat het jaar vanaf 2025 viel, indien dit... indien dat homologatie.

Andere CEO gaan dat beginjaar 2025 namelijk ook nemen in diverse interviews.
CEO Diess van VW onlangs nog.
Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10270013.html

VW-topman: 'Zelfrijdende wagens in 2025-2030 op de markt'

06 december 2020 16:24

Volkswagen rekent er op dat de technologie voor autonome voertuigen zo snel verbetert dat zelfrijdende wagens binnen de vijf tot 10 jaar in de showroom zullen staan.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2021 om 20:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2021, 20:30   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Video gevonden met Nederlandstalige ondertitels, is van 2014.

Citaat:
03.02.2014

Elon Musk's first visit to the Netherlands: Exclusive interview with RTL Z
Luister zelf vanaf hier de ganse context.

- echte automatische auto moet 99,9999 % betrouwbaar zijn, ja wel 6 negens.
... ... ...
- " I don't know... at least another ten years" ....

en zal nog minstens 10 jaar duren is dus minstens tot 2024.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2021 om 20:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be