Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
|
Discussietools |
24 november 2020, 11:07 | #301 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Eerst wil je die opslag en netstabilisatie via batterijen mee opnemen in de kosten, maar nadat blijkt dat die zelfs na twee jaar afgeschreven kunnen zijn (en daarna dus minstens 20 jaar geld opbrengen) veeg je die plots weg uit "die subsidies, want dat is bedriegerij". Ander hypothetisch vb is V2G electrische autos of beter de thuisbatterijen (powerwall), of bij de kmo de zware (powerpack) batterijopslag. Ga je die ook als bedriegerij vertalen? Wie betaalt die thuisbatterijen? Wie betaalt de zware powerpacks? Wie betaalt die microgrids? Allemaal dingen die met een beetje subsidie aantrekkelijker worden voor de consument en na xx jaren terugbetaald. Bovendien bedrijfszekerheid als noodstroombron. Huishoudens hebben zelfs een week noodstroom van een EV die volgeladen is. En de staat heeft al goedkope opslag voor als het in een paar dagen weinig waait met weinig zon. Zweden is zo een uitgestrekt land die het slim speelt. Citaat:
Powerwall: 14 kWh capaciteit kan 5 kW continu leveren als het een halfuurtje moet. V2G van zijn electrische wagen eventueel ook, als de constructeur de software aanpast, mss ook wat hardware. Opgeladen pakweg 70 kWh capaciteit, kies maar uit hoeveel dagen die zorgt voor noodstroom als het net uitvalt want er waait eens geen wind en toevallig ook geen zon gebleit. Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 11:20. |
||
24 november 2020, 11:24 | #302 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Zon of wind zijn voldoende voorspelbaar, voedt "die computer" met de nodige parameters en die zal dat wel oplossen, en zorg voor genoeg laadcapaciteit. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 11:36. |
||
24 november 2020, 11:35 | #303 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 november 2020 om 11:35. |
|||
24 november 2020, 11:38 | #304 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Ik weet niet waarover je het hebt.
Je wilt echt V2G in het belachelijke trekken? lol https://www.ovoenergy.com/electric-c...o-grid-charger https://www.youtube.com/watch?v=x0Oo...ture=emb_title Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 11:44. |
24 november 2020, 11:47 | #305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar als ik dan toch een peperdure auto zou hebben, dan wil ik ermee kunnen rijden wanneer ik dat wil, niet gebruiken als hulpje voor een elektriciteitsmaatschappij die me toch al geld kost.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
24 november 2020, 11:55 | #306 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met een appje kun je dat allemaal gemakkelijk instellen. Wat gaat dat worden met de nieuwe batterrijpacks die 6000 laadcyclussen aankunnen. Die krijg je anders niet versleten zonder V2G. Citaat:
Terwijl je slurpt van je eerste cocktail aan de strandbar kijk je eens na in je smartphone of die cocktail gratis is. Je trekt een weekend erop uit en pakt daarvoor de trein of de TGV citytrip of whatever. Idem. Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 12:04. |
||||
24 november 2020, 13:02 | #307 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Het is leuk, en voor iedereen af en nuttig om een auto voor de deur te hebben die V2G compatibel is. Dus ja, als een compatibel laadpunt en auto niet extra duur is, waarom niet?
Maar ik zou de verwachtingen toch niet te hoog zetten. De meeste mensen gebruiken hun auto om zich naar hun werk te verplaatsen. Dat betekent dat je overdag een huis met zonnepanelen en nul verbruik hebt zonder batterij, en een bedrijfszone waar overdag meer dan genoeg verbruik is waar die batterijen ook nog staan. Dat helpt niet echt. |
24 november 2020, 13:41 | #308 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Autos staan 95% van hun tijd gewoon stil. De "meeste mensen" kopen wslk een EV met een groot batterijpack waar ze de volledige lading maar een paar maal per jaar echt gaan gebruiken (en dan onderweg moeten bijladen) Alle overtallige stroom kan opgeslagen worden in V2G-batterijen die aan een laadpaal hangen. Niet alleen van zon en wind enz... Zoals men over een tiental dagen Dunkelflaute "te weinig zon en wind" kan zagen, er zijn immers veel meer dagen dat er teveel wind en zon is dat het niet-aangepast-net dat nog aankan. Met zelfs stroomuitval tot gevolg. Zorgt de overheid niet voor genoeg buffercapaciteit dan kunnen "de meeste mensen" dat buffergat significant opvullen. Met slimme laadpalen en smartgrid is dat al bewezen: https://automotive-online.nl/managem...rid-ter-wereld Het begin is er al een tijdje. Nu nog alles administratief op een rijtje krijgen. https://wetenschappelijkbureaugroenl...n-eerlijk-zijn Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 14:11. |
|
24 november 2020, 14:38 | #309 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
vervolg, aja
Ik hoop dat ook Tesla eraan gaat beginnen, zeker tenlaatste als ze hun 6000-cyclussen batterijpack uitrollen (million mile). De Tesla-vloot is immers de grootste en sowieso OTA. De interne lader-omvormer van model 3 en Y is op V2G voorzien, dus nog enkel een software-update is genoeg. 2021 zal Tesla wslk >1 miljoen van die wagens kunnen updaten als het nodig is. Maar er is wel een financieel staartje. Tesla verkoopt ook huisbatterijen of **powerwalls. Dan wringt Tesla tegen zijn eigen winkel. Tesla verkoopt sowieso powerpacks tem megapacks en installeert ook microgrids. De intentie van Tesla of Elon Musk is er zeker (met berekening): Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 15:01. |
|
24 november 2020, 15:18 | #310 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
|
Groen is belastingpartij en armoedegenerator
Lang leve de Tinne taks. Onze elektriciteitsfactuur is nog maar verdubbeld. Dat moet nog eens lukken.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen! Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen. |
24 november 2020, 15:38 | #311 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
* https://www.ecopower.be/nieuws/de-el...1-januari-2021 * https://lumiworld.luminus.be/up-to-d...ctuur-dus-ook/ En wat met jouw energiefactuur? Betekenen die dalende marktprijzen ook dat jouw energiefactuur lager wordt? Dat hangt ervan af. De marktprijs van gas en elektriciteit maakt slechts 25 tot 30 % van het totale bedrag uit op je factuur. De rest bestaat onder meer uit transportkosten, taksen en heffingen en groenestroomcertificaten. Bovendien is er een verschil tussen een vast en variabel tarief. Dat leggen we je graag even in detail uit: Heb je een variabel tarief? Dan volgt dat automatisch de markt. De variabele prijzen worden elk kwartaal aangepast aan de actuele marktsituatie. Als de elektriciteits- of gasprijs daalt, geniet je daar dus gewoon van mee. Je voorschotten blijven wel gelijk, maar de prijsschommelingen worden verrekend op je jaarfactuur. Heb je een vast tarief? Dan hangt het af van je persoonlijke situatie. In de meeste gevallen ga je de lagere elektriciteits- of gasprijs echt wel voelen. Bijvoorbeeld wanneer je contract bij Luminus pas recent werd afgesloten. Of als je het binnenkort tekent of vernieuwt. Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 15:43. |
|
24 november 2020, 20:07 | #312 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
|
24 november 2020, 20:19 | #313 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Citaat:
Er zijn meerdere mogelijkheden om te bufferen. De klassieke methode bij ons zijn gascentrales die snel kunnen reageren gekoppeld aan kernreactoren die wel kunnen reageren maar traag. Maar beide zijn goed beheersbaar. Je weet wat ze kunnen en je kan er op rekenen. Daarnaast zou je batterijen kunnen overwegen maar dat zou totaal onbetaalbaar zijn. Of omzetting naar waterstof maar dat is dan weer een weinig efficiënte en dure methode. Die lijkt me alleen zinvol als je echt overvloedig goedkope en emissievrije elektriciteit hebt. En dat is nu allesbehalve het geval. Voeg daar wind en zon aan toe, bronnen die niet goed beheersbaar zijn en waarop je niet kan rekenen, dan moet je meer buffering voorzien in je systeem. En als je zegt dat dat niet kan met gascentrales omwille van CO2-uitstoot dan is daar vandaag geen oplossing voor. |
|
25 november 2020, 00:22 | #314 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
|
Als er teveel kerncentrales a la Doel/Tihange in dienst zijn, heeft men tijdens de nachtcyclus een overschot. Die men kan wegwerken door ofwel een gedeelte van het dagverbruik te verplaatsen naar de nacht, ofwel door echt te bufferen (pompcentrale, batterij...) tijdens de nacht, en dit dan in de dag te verbruiken.
Met een beperkt aantal kerncentrales bestaat dit probleem niet. Bij wind/zon is het plaatje wel wat verschillend. Daar moet men ook rekening houden dat de wind/zon productie gedurende langere periode (langer dan 12h) kan beperkt zijn, en dient men over een zeer grote buffering te beschikken, of over productieeenheden, van dezelfde grootorde als het wind/zon park, die in afwachting beschikbaar staan. |
25 november 2020, 08:09 | #315 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
|
Maarten Boudry is een petitie gestart om een wetsvoorstel over het terugdraaien van de kernuitstap op de federale politieke agenda te plaatsen.
Getekend! Het langer openhouden van de twee centrales is bijlange niet voldoende. Er moeten er nieuwe komen! Bijna overal is m'n reeds op de idiote emotionele kernuitstap terug gekomen. (De olie- en gasmultinationals zitten achter de kernuitstap en horen momenteel bij de grootste sponsors van de milieuverenigingen in de VS. Bron: Apocalypse Never)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen! Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen. Laatst gewijzigd door Vlad : 25 november 2020 om 08:15. |
25 november 2020, 10:29 | #316 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Citaat:
De laatste weken voerden we redelijk veel vuile stroom in vanuit Nederland ~500g CO2eq en Duitsland 450g CO2 eq Vooraleer onze windmolenparken -vooral offshore- op volle toerental draaien hebben we nog 10 jaar extra nodig, minstens: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09...he-energiemix/ Bovendien (zoals dikwijls gebeurd door de Walen) mogen we ook eens naar Frankrijk kijken wat die stilletjes bezig zijn... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2020 om 10:55. |
|||
25 november 2020, 16:37 | #317 | |
Banneling
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
|
Citaat:
Energieopslag is altijd nodig om het net stabiel te houden. Dat batterijen nu gebruikt worden is omdat ze economisch gezien rendabel zijn tegenover de andere technieken die hiervoor gebruikt worden. Als je echter batterijen of een andere stabiliserende techniek moet bijplaatsen om de hogere variabiliteit van windenergie op te vangen tov de huidige gascentrales dan horen die batterijen bij de kostprijs van de elektriciteit opgewekt door windenergie en is dat dus een verkapte subsidie. Waarom zou je zelf kosten maken voor noodstroom als de gemiddelde uitvalsduur van elektriciteit in België nog geen 30 minuten per jaar is. Men kan dat geld beter investeren in het verbeteren van het net. Trouwens uwe elektrische auto is ook gesubsidieerd en wat ga je doen als de stroom uitvalt en jij bent met de auto onderweg en de stroom valt bij u thuis uit? (Ik was duidelijk niet de eerste die dat al direct inzag) Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 25 november 2020 om 16:39. |
|
25 november 2020, 16:44 | #318 | |
Banneling
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
|
Citaat:
Is nooit verder geraakt dan als idee, nochtans veel goedkoper dan een batterij in elk huis. |
|
25 november 2020, 17:24 | #319 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
En die stirlingmotor is muisstil. En dat gas komt van sinterklaas. |
|
25 november 2020, 20:04 | #320 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Citaat:
Met zeer eenvoudige aannames. Totale energiebehoefte (enkel elektriciteit voor alle duidelijkheid en productie uiteraard) 88 TWh op 1 jaar voor B. Aanname is elke dag hetzelfde verbruik (wat natuurlijk niet is maar het gaat enkel om een sanity check), dus 0.241TWh per dag. Hoeveel autobatterijen moet je hebben om die behoefte 1 dag te kunnen dekken? Laten we aannemen dat de standaard een 85kWh batterij is zoals van een Tesla. Eén en ander eenvoudig berekenen: (0.241 * 1000000000 / 85 kWh): 2.85 miljoen Tesla's. 2 dagen is dat maal 2 enz. Sanity check zegt: onzin. En de stelling dat er veel meer dagen zouden zijn dat een niet-aangepast net het teveel aan wind en zon niet zou aankunnen behoort tot het rijk der fabelen. |
|