Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
24 november 2020, 17:37 | #1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Plug in hybrides overdrijven met hun verbruikscijfers
Wat te verwachten was.
https://www.transportenvironment.org...lution-claimed Er zijn landen -zoals Duitsland vandaag- die teveel milieupremie geven voor zulke wagens. Enkel om hun eigen autoindustrie gewillig te zijn. ADAC heeft de laatste nieuwe versie van de BMW X5 45e getest, qua ecopunten kreeg die 2 punten op 60... En ook de slechtsmogelijke quotering van onvoldoende: 5,5 mangelhaft https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Steptronic.pdf Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 17:57. |
24 november 2020, 19:35 | #2 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Een klein kind ziet dat die verbruikscijfers onzin zijn.
Hybrides werden al sterk bevoordeeld in de officiële test, bij plug-in hybrides is dat nog erger. Bij elektrische al evenzeer. Die staan nog altijd in de categorie 0 uitstoot. |
24 november 2020, 21:14 | #3 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Goede EV zijn geen stroomzuipers of hebben geen verspillende onnodige stroomverbruikers die berekend zijn op ICEs. ADAC testte een vergelijkbare -maar grotere en krachtigere- Tesla model X 100D (2500 kg), zoals die BMW X5 45e (2510 kg) Raad eens: BMW X5 45e : 41,4 kWh/100 km in pure EV-modus. En voor de hybride modus beperkte ADAC de ecotest tot de eerste 100 km, ook daar ging er nog 20,9 kWh/100 km naar de E-motor. Vertaling: het pure stroomverbruik is 41,4 kWh/100 km (inclusief laadverliezen) - zelf voor een plug-inhybride van deze grootte heel veel, en voor een puur elektrische auto zou dat onaanvaardbaar zijn. Citaat:
Citaat:
Een BMW X5 45e kreeg maar 2 pt op 60 en dus mangelhaft (5,5) betreft CO2, en een nipte voldoende (3,9) op schadelijke stoffen (euronorm 6d benzine met roetfilter) Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 21:40. |
|||
25 november 2020, 10:43 | #4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
|
Plug in hybrides zijn onzinwagens. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit fiscaal zo aantrekkelijk gemaakt wordt zodat je veel mensen gewoon in die richting duwt. Hoe ik de laatste 2 jaar al zitten duwen en trekken heb om die hybrides niet bij ons binnen te laten, je houdt het niet voor mogelijk.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
25 november 2020, 14:30 | #5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.287
|
Plug in hybrides zijn de perfecte overgang tot het rijbereik en de oplaadsnelheid van de puur elektrische wagens een beetje op punt zullen staan.
Er is veel kritiek op de huidige kritiek op de plug ins. De ritten zijn berekend op een afstand van 100 km. Terwijl een plug in hybride meestal geen 50 km per rit doet, en dan perfect terug opgeladen kan worden. Zodoende rijdt hij een veel hoger percentage puur elektrisch dan in de optie 100 km-ritten. Nu, iedereen kan veel kritiek hebben op het gedacht van de andere, maar het zal toch "de markt" zijn die beslist.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
25 november 2020, 14:56 | #6 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Er zijn rare uitzonderingen die er vele jaren en meerdere generaties van modellen over gedaan hebben (**Toyota Prius PHEV, de cijfers plak ik onderaan) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Prijs/kwaliteit/milieu/schadelijke stoffen zijn bepaalde PHEV meestal een ramp. Maar de staat geeft wel premies volgens een sjoemelnormtest... Citaat:
Waarom denk je dat Nederland die PHEV-premies snel heeft uitgedoofd? Ook omdat ze zelf geen eigen autoindustrie hebben -om gewillig te zijn- en omdat ze al vele jaren bewijzen de juiste keuzes gemaakt te hebben, ja ook bij het beperken van de schadelijke verdieseling... cijfer BMW X5 45e ook als je het gewicht mee in rekening neemt een ramp (zeggen de punten van ADAC) Citaat:
De Prius 50 op 60... Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2020 om 15:25. |
|||||||
26 november 2020, 11:38 | #7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
|
Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
26 november 2020, 12:29 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Voor die PHEV-scheeftrekking België heb ik zelfs een draad opgestart: https://forum.politics.be/showthread.php?t=254520 Die rampzalige BMW X5 zal wslk in de top staan... https://forum.politics.be/showpost.p...60&postcount=2 Over 2019 stond die X5 op plaats 9 in de verkoop, in juli 2020 reeds op 1. Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 12:39. |
|
26 november 2020, 12:39 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.287
|
Er is veel kritiek op de kritiek. Zoals staat in dit artikel (maar als non-believer zal je het wellicht niet willen begrijpen):
titel: Plug-in hybrides stoten meer CO2 uit dan beloofd: “Onderzoek zwaar naar hun hand gezet” https://www.hln.be/auto/plug-in-hybr...ezet~a4eb62f0/ Citaat:
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
26 november 2020, 12:48 | #10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Citaat:
Helaas zijn er daar veel te weinig van als ik jarenlang door al die ADAC-testen snuffelde. Want meten op de weg (ecotest) is weten, en sjoemelen op een rollenbank en dus officieel verbruik is nog altijd consumentenbedrog. Samengevat: een goede PHEV mag in pure E-modus niet significant meer verbruiken dan een vergelijkbare EV-versie. Ik heb er gevonden hoor, er zijn er, en niet alleen die Toyota Prius. Wil je ze weten? ADAC heeft er onlangs 10 getest daar staan er maar 3 bij die hun geld mss waard zijn indien men ze altijd bijlaadt. De beste PHEV -qua efficiëntie- staan er wel niet bij. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/ De allerlaatste is zoals te verwachten BMW... (3 van de 4 slechtste zijn BMWs) denk je echt dat BMW niet veel beter kan? Na dit rapport zijn er zeker een paar ontslagen gevallen... Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 13:01. |
||
26 november 2020, 13:53 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
|
Citaat:
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ And I declared I would stop the motor of the world. |
|
26 november 2020, 14:44 | #12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Bij die BMW X5 45e (recentste) gaat het vooral om die 41,4 kWh/100 km in E-modus en 20,9 kWh/100 km + x liter benzine in hybride modus in die ecotest van ADAC. Dus telkens bij opgeladen batterijpack. Het is gewoon simpel te vergelijken met andere zware SUVs van dat soort. Nemen we toch de allerzwaarste de Audi Q7 e-tron quattro (373 PK, 700 Nm, 2630 kg, basisprijs 82.300 €, testwagenprijs 119.850 €) of nog 115 kg meer dan die X5 45e (394 PK, 600 Nm, 2515 kg, basisprijs 79.900 €, testwagenprijs 100.350 €). Die testwagenprijs is ook belangrijk kan indirect in het verbruik meespelen. Test Audi Q7 e-tron quattro van 2018: Citaat:
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...55_quattro.pdf. basisprijs 80.900 €,testwagenprijs 106.535 € 408 PK, electrische 664 Nm, verbruik en gewicht: EcoTest-Verbrauch 25,8 kWh/100km CO?-Ausstoß EcoTest 0 g/km (WTW* 141 g/km) Leergewicht 2.585 kg Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 14:49. |
|||
26 november 2020, 17:08 | #13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
|
Citaat:
Ik heb hier ene die een nieuwe bedrijfswagen moet kiezen. Wil voor hybride gaan. Woon-werkverkeer is ongeveer 32km enkel. Kan enkel opladen op het bedrijf. Is bv. een VW golf, audi A3... een goede optie? |
|
26 november 2020, 17:34 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
|
IK zie daar VW golf staan. Waarom dan niet meteen de ID3?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
26 november 2020, 18:07 | #15 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Is er veel 70/90 kmh bij zal die p-i-hybride zuinig zijn. Soit 32 km enkel mag geen probleem zijn zuinig te blijven. Die beiden vallen goed mee qua verbruik, beide hebben ze dezelfde motorrechniek. Audi is wel duurder, maar dat weet je. De koffer wordt wel wat kleiner (-60 liter) door het batterijpack, is ook een relatief klein batterijpack brutto 8,8 kWh. GTE/DSG weegt 1570 kg. Hier een oude test 2015 van de Golf GTE / DSG ondertussen hebben ze "nieuwe" modellen. 16 kWh/100 km in E-modus, 3,3 l/100 km + 7 kWh in hybride modus maar dat is dus rustig gereden (volgens snelheidsbeperkingen), zie tekst, dus ook geen 120-130 kmh of de snelweg. Verbruik / CO2 * In het CO2-hoofdstuk van de EcoTest behaalde de Golf GTE een goede 39 punten met een berekende CO2-balans van 131 g / km. Deze waarde komt voort uit een verbruik van 7,0 kWh elektriciteit en 3,3 liter super per 100 km. Het respectieve verbruik van elektriciteit en benzine in een plug-in hybride hangt sterk af van het gebruiksgedrag van de bestuurder. Zowel het rijprofiel en de rijstijl als het laadgedrag van de accu's spelen een rol. Als de Golf GTE alleen in de stad en door het land wordt gereden en altijd wordt opgeladen voordat de accucapaciteit opraakt, dan is hij grotendeels puur elektrisch en verbruikt hij gemiddeld zo'n 16,0 kWh per 100 km. Volgens de fabrikant is de elektrische actieradius ongeveer 50 km. Als je met lege accu's rijdt, gedraagt de GTE zich als een normale hybride. Dan is het verbruik bepaald in de EcoTest 3,4 l / 100 km super in stedelijk gebied, 4,9 l / 100 km buiten de bebouwde kom en 6,7 l / 100 km op de snelweg. Daarom is dit model vooral interessant voor gebruikers die meestal minder dan 50 kilometer per keer afleggen en altijd hun batterijen kunnen opladen om de verbrandingsmotor zo min mogelijk te gebruiken. De GTE is minder geschikt voor iedereen die vaak lange afstanden rijdt of vaak op de snelweg staat. De maximale puur elektrische rijsnelheid is 130 km / u (volgens de snelheidsmeter). Citaat:
De E-Golf had namelijk een ecotest-verbruik van 17,3 kWh/100 km en woog 1600 kg Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 18:11. |
|||
26 november 2020, 18:10 | #16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
|
|
26 november 2020, 18:14 | #17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Hoeveel kms rij je dan in het weekend? Welke stad of ... heeft dan geen laadpunten als men daar parkeert voor enkele uren? Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 18:17. |
|
26 november 2020, 18:18 | #18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
|
|
26 november 2020, 18:25 | #19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Een ID.3 (58 kWh) haalt in de praktijk 300-350 km, in de zomer 400 km.
Dat zijn honderden... De 77 kWh versie doet er nog een schepje kms bovenop. ADAC heeft die wagens gereden in oktober, behalve basisversie, VW geeft zelf de praktijkcijfers : https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...le/vw/vw-id-3/ Technische Daten 45 kWh / 58 kWh / 77 kWh praxisnahe Spanne laut VW k.A. /300 - 420 km / 390 - 550 km ADAC reed de 58 kWh versie, 350 km: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 18:33. |
|
26 november 2020, 18:33 | #20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
|
Citaat:
bron: https://www.sibelga.be/nl/aansluitin...gen/laadtijden Laatst gewijzigd door pajoske : 26 november 2020 om 18:34. |
|