Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2020, 13:18   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe dan ook, Covid 19 is véél dodelijker dan die 3x meer die u ons wil wijsmaken.
Kijk:

https://www.medrxiv.org/content/10.1....17.20233080v1

Citaat:
The final, adjusted subdistribution Hazard Ratio for mortality was 3.01 (95% CI 2.22-4.09, p<0.001) for COVID-19 compared to influenza, and 2.44 (95% CI, 2.00-3.00, p<0.001) for ICU admission
Begrijp je wat daar staat ?

Kruipt er stilaan een licht gevoel van schaamte naar boven van zo geweldig dwaze dingen gezegd te hebben over griep ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 13:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 13:21   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De cijfers zij aan het dalen, maar ze zijn nog altijd veel te hoog.
Nee ze beginnen veel te laag te worden. Als we van het gezaag af willen moeten we dringend meer zieken hebben.
Oud 28 november 2020, 13:22   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U herhaalt weer dezelfde nonsens. Volgens het bureau Statbel waren er 117 doden rechtstreeks te wijten aan griep in 2016. Wij zitten nu met 16,339 doden door corona. Tel maar uit hoeveel keren corona dodelijker is dan griep. En dat is niet 3 x meer in ieder geval. De rekensom is vlug gemaakt: corona met deze cijfers is139 x dodelijker!! Tenminste voor België dan.
Dat is pas fundamenteel fake news.
Oud 28 november 2020, 13:22   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
en dat is totaal fout. Griepdoden lopen in de duizenden. Dat jij toevallig idiote cijfertjes naar voren schuift maakt van U iemand die zou zeggen dat er geen doden door covid gevallen zijn ook niet.

Jij hebt blijkbaar nooit de griep bestudeerd.

In de USA vallen er tientallen duizenden doden, maar in Belgie honderd of zo. Jaja.
Inderdaad, ik zeg maar wat de Belgische statistieken zeggen. Maar wereldwijd zou ik kunnen akkoord gaan met hetgeen Business Inside (zie hoger) stelt: 3.1 van de door corona besmette personen sterven en 0.1 van de door griep besmette personen sterven. Indien dit klopt dan is Corona nog altijd 35x dodelijker dan griep.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 13:24   #105
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik zeg maar wat de Belgische statistieken zeggen.
Nee, je bent gewoon mis. En je bent niet alleen mis, het wil gewoon zeggen dat je nooit eens naar griep gekeken hebt. Griep is wel degelijk een dodelijke ziekte, en dat minimaliseren is gewoon schandalig. Oftewel ben je gewoon heel heel erg onwetend hierover.
Mocht je *iets* van griep weten, dan zou je onmiddellijk zien dat er iets niet aan klopt. Als je dat dus toch schrijft, dan wil dat zeggen dat je oftewel van heel heel slechte wil bent, oftewel totaal geen idee hebt waar je over bezig bent.

Mocht je op tinternet vinden dat er in Belgie 3 doden zijn door verkeer, zou je dat dan ook klakkeloos overnemen, of zou je even gaan verifieren ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 13:25.
Oud 28 november 2020, 13:30   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik zeg maar wat de Belgische statistieken zeggen. Maar wereldwijd zou ik kunnen akkoord gaan met hetgeen Business Inside (zie hoger) stelt: 3.1 van de door corona besmette personen sterven en 0.1 van de door griep besmette personen sterven. Indien dit klopt dan is Corona nog altijd 35x dodelijker dan griep.
Wel, er is een factor 10 mis daar. Het is rond de 0.35 personen die sterven door corona.

Dat is nu min of meer het aangenomen getal. Er zijn er die rond 0.5 zitten, andere rond 0.17. 0.3 is een goeie maat.

Waar jij het waarschijnlijk over hebt is "case fatality rate" die te maken heeft met GETESTE GEVALLEN maar we weten dat vele infecties ongetest zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7505013/

Hier vindt men een 0.26% globaal gezien. Maar het hangt dus wel af van studie tot studie omdat het zo sterk leeftijdsafhankelijk is. Met wat meer ouderen stijgt het, met wat jongeren daalt het.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 13:30.
Oud 28 november 2020, 13:30   #107
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, je bent gewoon mis. En je bent niet alleen mis, het wil gewoon zeggen dat je nooit eens naar griep gekeken hebt. Griep is wel degelijk een dodelijke ziekte, en dat minimaliseren is gewoon schandalig. Oftewel ben je gewoon heel heel erg onwetend hierover.
Mocht je *iets* van griep weten, dan zou je onmiddellijk zien dat er iets niet aan klopt. Als je dat dus toch schrijft, dan wil dat zeggen dat je oftewel van heel heel slechte wil bent, oftewel totaal geen idee hebt waar je over bezig bent.

Mocht je op tinternet vinden dat er in Belgie 3 doden zijn door verkeer, zou je dat dan ook klakkeloos overnemen, of zou je even gaan verifieren ?
Ik herhaal gewoon hetgeen Belstat beweert. En ik ga ervan uit dat ze dit wel degelijk gecheckt hebben. Ze geven ook de griepdoden van andere jaren:In 2015 en 2014 waren het er telkens 51. In 2013 147. Dat zegt Bestat. Niet ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2020 om 13:31.
Oud 28 november 2020, 13:31   #108
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt blijkbaar nooit de griep bestudeerd.
Het Oosten wil met behulp van politieke wetenschappen het "Vrije" uit het "Vrije Westen" halen.
Een beetje zoals de VRT vorig jaar het "Vrije" uit "De Vrije Markt" haalde.
https://www.serv.be/serv/de-markt/archief?page=4
https://www.serv.be/serv/de-markt
Terecht ook, het programma ging meer over overheid dan over economie.
Dus eigenlijk staat zelfs die "Markt" er nog teveel.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 13:31   #109
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal gewoon hetgeen Belstat beweert. En ik ga ervan uit dat ze dit wel degelijk gecheckt hebben. Ze geven ook de griepdoden van andere jaren:In 2015 en 2014 waren het er telkens 51. In 2013 147.
Je herhaalt iets waarvan het duidelijk is dat het niet kan kloppen. Omdat het helemaal in tegenspraak is met alles wat van griep geweten is. Maar dat stoort U niet omdat het in uw fake verhaaltje past dat griep niet dodelijk is.

Maar geef eens de bron.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 13:33.
Oud 28 november 2020, 13:34   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Het Oosten wil met behulp van politieke wetenschappen het "Vrije" uit het "Vrije Westen" halen.
Een beetje zoals de VRT vorig jaar het "Vrije" uit "De Vrije Markt" haalde.
https://www.serv.be/serv/de-markt/archief?page=4
https://www.serv.be/serv/de-markt
Terecht ook, het programma ging meer over overheid dan over economie.
Dus eigenlijk staat zelfs die "Markt" er nog teveel.
Helemaal niet. Dat heeft hier allemaal niets mee te maken. U reageert gewoon emotioneel. Ik probeer objectief te zijn. En als we doorgaan op statistische gegevens van de griepdoden ons verstrekt door Belstat en de coronadoden nu, dan is corona stukken meer dodelijk. Een zeker meer dan 3x. Dat is alles.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2020 om 13:42.
Oud 28 november 2020, 13:36   #111
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je herhaalt iets waarvan het duidelijk is dat het niet kan kloppen. Omdat het helemaal in tegenspraak is met alles wat van griep geweten is. Maar dat stoort U niet omdat het in uw fake verhaaltje past dat griep niet dodelijk is.

Maar geef eens de bron.
Soms heb ik de indruk dat iets niet klopt bij u omdat het u niet aanstaat. Ik ga door op (volgens mij gecontroleerde en/of objectieve) cijfers van Belstat, niet op geruchten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2020 om 13:40.
Oud 28 november 2020, 13:41   #112
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Dat heeft hier allemaal niets mee te maken. U reageert gewoon emotioneel. Ik probeer objectief te zijn.
Welnee, je hebt meer dan genoeg bronnen gekregen om U aan te geven dat uw "objectief" cijfertje van griep onmogelijk is, maar het probleem is dat dat uw verhaal onderuit zou halen, en je inderdaad zou moeten inzien dat wat hier door anderen en mijzelf herhaald wordt, eigenlijk waar is.

In Belgie sterven enkele duizenden mensen per jaar aan griep. Dat varieert van jaar tot jaar, maar nooit zijn het er 'een paar honderd'.

In andere landen sterven er ook veel meer mensen aan griep dan uw cijfers mogelijks KUNNEN aangeven. Maar dat laat U natuurlijk niet de minste twijfel hebben hierover, want nog eens, dan zou je stilaan beginnen zien hoe idioot gans dit corona gedoe is.

Verschillende mensen hier hebben U verschillende bronnen gegeven om aan te geven waar je allemaal fout zit. Maar toch wil je het niet zien he. Het zou teveel zeer doen.

Nog eens op een rijtje:

Griep is inderdaad, zoals je zegde, 0.1% dodelijk meestal. Dus 0.1 dode op 100 besmetten, dat is een algemeen aangenomen cijfer.

Bij corona zijn de schattingen tussen de 0.17 en de 0.68%, ik heb U een bron gegeven waar het 0.26% was.

Ik heb U ook de publicatie getoond van een Zwitsers onderzoek dat de kans op dood bij griep vergelijkt met die op corona, en op een factor 3 uitkomt.

Je ziet dat dat allemaal in elkaar past. Je ziet dat al die gegevens coherent zijn.

Maar dat zou teveel zeer doen om dat in te zien, dus heb je ergens misschien 1 idioot bronnetje gevonden waar ze zeggen dat er in Belgie 100 griepdoden zouden zijn of zo per jaar, en daar hou je je nu krampachtig aan vast.

Je komt hier ook vertellen dat de IFR van corona 3.5% zou zijn, maar dat is in tegenspraak met enorm veel onderzoek ter zake, waarvan een deel U getoond werd. Ga U vooral niet storen aan onderzoek en feiten he, nu je een verhaaltje bedacht had.
Oud 28 november 2020, 13:42   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms heb ik de indruk dat iets niet klopt bij u omdat het u niet aanstaat. Ik ga door op (volgens mij gecontroleerde en/of objectieve) cijfers van Belstat, niet op geruchten.
Dus al die bronnen die hier gegeven zijn, zijn waardeloos, maar en via via waar jij beweert dat het van Belstat komt, en totaal in tegenstrijd is met alles wat men van griep weet, zou waar zijn evenals uw cijferke van newsweek ?
Oud 28 november 2020, 13:45   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga door op (volgens mij gecontroleerde en/of objectieve) cijfers van Belstat, niet op geruchten.
De CDC zijn geruchten ? Publicaties zijn geruchten ? 100 jaar kennis van griep zijn geruchten ?

Het belangrijkste punt is echter dat men meestal voor griep niet test. Men moet dus schattingen maken uitgaande van gevolgde testgroepen en oversterfte. Maar griep heeft een veel grotere dodelijkheid dan jij hier komt te vertellen je bent een totale griep denier.
Oud 28 november 2020, 13:48   #115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus al die bronnen die hier gegeven zijn, zijn waardeloos, maar en via via waar jij beweert dat het van Belstat komt, en totaal in tegenstrijd is met alles wat men van griep weet, zou waar zijn evenals uw cijferke van newsweek ?
Ik ga gewoon door op cijfers van Belstat uit 2016. Misschien is een opflakkering geweest van griepdoden sindsdien, maar dat zou me verwonderen.

Een suggestie: u die het zo goed weet, protesteer bij Belstat of vraag hoe ze aan die cijfers komen. Maar ik denk dat ze gelijk hebben. Veel meer dan een honderdtal doden per jaar aan griep, telt België niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2020 om 13:48.
Oud 28 november 2020, 13:51   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga gewoon door op cijfers van Belstat uit 2016. Misschien is een opflakkering geweest van griepdoden sindsdien, maar dat zou me verwonderen.

Citaat:
Een suggestie: u die het zo goed weet, protesteer bij Belstat of vraag hoe ze aan die cijfers komen. Maar ik denk dat ze gelijk hebben. Veel meer dan een honderdtal doden per jaar aan griep, telt België niet.
Geef eerst eens die link naar Belstat dan.

Voor zover ik weet zeg jij dat je op wiki gelezen hebt dat Belstat zou zeggen dat.

Maar het zou wel grappig zijn mochten ze zo een kemel vertellen bij Belstat.

We zitten hier in de fact checking afdeling van het forum. Er zouden dus Belstat rariteiten te fact checken zijn.

In elk geval moet je anders eens zeggen hoe het komt dat ze in de USA tussen de 200 en de 600 keer meer griepdoden hebben dan in Belgie, als de bevolking maar 25 keer groter is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 13:54.
Oud 28 november 2020, 13:55   #117
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Deskundig?
U weet dat niet dat virologen adviseren en dus op dat gevaar wijzen? De Croo neemt dat gewoon op in zijn beleid. Had de vorige club beleidsmakers dit gedaan dan was de tweede golf er niet.

Dus wat wilt u nu eigenlijk? Behalve dat de Hema open is de de bomma geld geeft voor uw nieuwjaarsbrief?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 13:56   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Elementaire statistiek: een Gauss curve impliceert een stochastisch proces.
Niemand heeft het hier over gauss curves.
Oud 28 november 2020, 13:57   #119
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:

Geef eerst eens die link naar Belstat dan.

Voor zover ik weet zeg jij dat je op wiki gelezen hebt dat Belstat zou zeggen dat.

Maar het zou wel grappig zijn mochten ze zo een kemel vertellen bij Belstat.

We zitten hier in de fact checking afdeling van het
Ik hoef die link niet. Wikipedia verwijst naar Belstat met de gegevens die ik postte. Als u het beter weet, ga het dan checken bij Belstat.

Toemaatje.

Statistieken
Van de patiënten die besmet zijn met het nieuwe coronavirus, sterven enkele procenten eraan. De griep is minder dodelijk, met een sterftecijfer van zo’n 0,1 procent van de patiënten. Bovendien staan de statistieken van de griep als een huis, wat een rationele afweging over de verspreiding eenvoudiger maakt dan bij een virus waarvan de totale omvang van de verspreiding nog onbekend is. ‘De maatregelen zijn dus ook ingegeven door het voorzorgsprincipe’, zegt Van Gucht.

Komt wel ongeveer overeen wat Business Inside stelde en waarnaar ik verwees.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2020 om 14:03.
Oud 28 november 2020, 14:01   #120
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef die link niet. Wikipedia verwijst naar Belstat met de gegevens die ik postte.
JIJ beweert hier dat het cijfers van Belstat zijn. JIJ moet dus bewijzen dat dat zo is. Anders ben jij hier gewoon aan het liegen.

Als je met totaal ongeloofwaardige cijfers afkomt, die totaal niet kloppen met alles wat geweten is van griep, en je wordt gewezen op die eigenaardigheid, dan ben JIJ verantwoordelijk voor je uitspraken dat dat Belstat cijfers zijn. Als je dat dan niet eens zelf geverifieerd hebt, dan ben je hier gewoon een leugenaar door te schrijven dat je gewoon de cijfers van Belstat aangeeft, implicerende dat zij enige autoriteit hebben.
Dat is niet meer "zich vergissen", dat is gewoon liegen.

Wat zijn de mogelijkheden ? De mogelijkheden zijn dat Belstat een fout maakt. Maar de mogelijkheid bestaat ook dat er een subtiliteit is (zoals GETESTE overlijdens of zo). De mogelijkheid is dat wiki dat verkeerd overgenomen heeft.

Maar in elk geval is uw bewering dat het cijfers zijn van Belstat, zonder dat je dat geverifieerd hebt, een leugen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2020 om 14:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be