Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2020, 02:09   #1
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard Ruimte 'lift' naar de maan

Het concept van het gebruik van een "lift" om van de aarde naar de ruimte te reizen, bestaat al geruime tijd, met een vroeg concept dat voor het eerst werd voorgesteld in 1959 door de Russische ingenieur Yuri Artsutanov. Maar nu kan dat schijnbaar vergezochte idee werkelijkheid worden.

Het idee is relatief eenvoudig: een kabel wordt gespannen vanaf een contragewicht van een satelliet boven de geosynchrone baan, waar hij wordt vastgemaakt aan een drijvend ankerstation op de evenaar. Het snoer kan door middel van de middelpuntvliedende kracht op zichzelf staan, waardoor een auto langs de kabel kan reizen, rechtstreeks van de aarde naar een ruimtestation.

NASA en ruimteagentschappen in Japan en China werken al jaren aan deze versie van de ruimtelift. De Obayashi Corporation heeft beloofd dat een versie tegen 2050 operationeel zal zijn, met naar schatting $ 90 miljard kosten.

Naam: ezgif-6-ab134c05504e.jpg
Bekeken: 213
Grootte: 26,5 KB

Bronnen:

(2019) A space elevator is possible with today’s technology, researchers say
https://www.technologyreview.com/201...eed-to-dangle/

(2019) Space 'elevator' to the Moon could happen by the end of the century
https://www.foxnews.com/science/spac...r-moon-reality

NASA: https://sservi.nasa.gov/articles/the...vator-concept/

LiftPort - op weg naar de maan

Het bedrijf LiftPort uit Seattle, Washington wil een ruimtelift op aarde bouwen, maar het bedrijf is niet van plan om het in één keer te doen. In plaats daarvan nemen Michael Laine, CEO en zijn team genoegen met een bescheidener doel: in 2020 een lift op de maan bouwen.

Een lift op de maan is veel gemakkelijker. Om te beginnen is er geen lucht op de maan, dus geen problemen met ijsvorming. Bovendien betekent de lagere zwaartekracht dat er geen unobtanium nodig is voor het lint. Eenvoudige kevlar is sterk genoeg voor de klus. En tot slot is er heel weinig in de weg van satellieten of puin om mee te kampen. Het doel van LiftPort in zijn Kickstarter-financieringscampagne is een bescheiden US $ 8.000, wat het al heeft overtroffen. Dit lijkt misschien kippenvoer voor zo'n ambitieus programma, maar Laine bedoelde het als een manier om de publieke belangstelling te wekken. Het uiteindelijke doel is om $ 100.000 tot $ 3 miljoen op te halen met de eerste financieringsronde die moet worden gebruikt voor een ??voorstudie.

Citaat:
"De studie omvat karakterisering van materialen, analyse van de benodigde raketten en robotica, en evaluatie van landingsplaatsen en methoden voor verankering op het maanoppervlak", zegt Laine. "Bovendien zullen lintspooling, infrastructuurimplementatie en micrometeorietbeperkingstechnieken worden onderzocht."
Als alles goed gaat, denkt Laine nog in 2020 met de bouw van de maanlift te kunnen starten. De LiftPort-maanlift zou vanuit een baan om de maan worden ingezet met een ruimtevaartuig dat een lander op het lint laat zakken. Bij contact met het oppervlak zal de lander zichzelf verankeren. Daarna zal het landen op de maan net zo eenvoudig zijn als het aanmeren met het vaartuig in een baan om de maan, naar de klimwagen gaan en onderweg naar beneden een boek lezen.

Wat volgt is een lift naar Mars?
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 02:28   #2
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.869
Standaard

Nu ben ik geen rocket scientist, maar de aarde en maan draaien rond hun eigen as terwijl de maan nog eens rond de aarde draait. Dat verbindt je niet met een structuur neem ik aan.

Een lift tot zekere hoogte om dat dan als platform naar de maan/ruimte te gebruiken zal wel logisch zijn. Maar door de ozonlaag? Misschien scheppen de links duidelijkheid, maar Fox news krijgt mijn gegevens niet dus geen clickbait voor mij.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 07:24   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Vanaf de Aarde gezien is het grootste probleem in de ruimtevaart "de eerste 100 km",of anders gezegd,van de Aarde af geraken.Vandaar die immense raketten voor het lanceren van ladingen die,bij nader inzien,in menige camionet zouden passen....


Het idee van "een lift" is op zich niet gek.Probleem is natuurlijk de enorme stress die ontstaat in wat uiteindelijk een soort kabel zal zijn die met onbeschaafde snelheid rondzwiert met een kontragewicht er aan ,daar ergens kweet-niet-hoe-hoog.We mogen het niet gedroomd hebben dat er ergens een breuk ontstaat en een stuk "kabel" (een erg ruwe omschrijving ,ik weet het) van tientallen kilometers lang weer op Aarde stort....


Lanceren vanop de Maan kan met VEEL geringere middelen (dat hebben de Chinezen geen twee dagen geleden weer eens bewezen overigens tijdens een fase van hun gaande Chang-e expeditie).Daar lijkt het idee van een ruimtelift eigenlijk zelfs nog "economischer".Hoewel de lanceermiddelen daar veel kleiner kunnen zijn (een minder diepe zwaartekrachtput anex ontsnappingssnelheid te overwinnen) kan men er evengoed komaf mee maken indien mogelijk...


Bouwen op de Maan en lanceren naar de Ruimte lijkt meer en meer de manier te zijn die ruimtevaartorganisaties zouden willen doen..

Laatst gewijzigd door kelt : 6 december 2020 om 07:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 08:54   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.213
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Nu ben ik geen rocket scientist, maar de aarde en maan draaien rond hun eigen as terwijl de maan nog eens rond de aarde draait. Dat verbindt je niet met een structuur neem ik aan.

Een lift tot zekere hoogte om dat dan als platform naar de maan/ruimte te gebruiken zal wel logisch zijn. Maar door de ozonlaag? Misschien scheppen de links duidelijkheid, maar Fox news krijgt mijn gegevens niet dus geen clickbait voor mij.
De lift op de maan gaat niet tot op aarde lopen. Da's gewoon een "klein ruimteliftje" .

Er zijn ondertussen ook al andere voorstellen gedaan, die pas werkbaar worden als de zeer hoge sterke kabels beschikbaar zijn.

Een Skyhook bijvoorbeeld.

Wat betreft "clickbait" en gegevenstransfer. Al ooit eens gehoord van VPN services?

Maar wat ruimteliften betreft. Voor de aarde betekend dat het eindpunt in geosynchrone baan op zo'n 36000 km gaat hangen. Je gaat de kabel gebruiken als rail. De snelste kabelbaan die we nu kennen doet zo'n 45km/u.
Effe overdrijven en dat 4 keer sneller. 180km/u. Dan ben je net geen 9 dagen onderweg. Da's een zeer gezapige Transatlantische overtocht of cruise.
Zelfs al trekken we dat op naar 1000km/u in zero G en vacuüm, dan nog zal het zo'n kleine 4 dagen reizen zijn. Ik denk dat we niet met een gondeltje van 10 man gaan werken, maar met dingen ter afmeting van zeeschepen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 10:44   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Mij lijkt een maanvlucht veel goedkoper en vooral veel sneller.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 14:19   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.213
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mij lijkt een maanvlucht veel goedkoper en vooral veel sneller.
Ja en neen. Sneller, dat zeker. Maar goedkoper, vergeet het maar. De hoeveelheid brandstof die men nodig heeft om een vrachtwagen naar boven te krijgen is gewoon debiel.
De Saturn 5 , die deed het met 508 ton aan kerosine, die op 2.5 minuten op was (de 367 ton aan vloeibare zuurstof kan er wel bij)
En dat was alleen de eerste stage. De andere stages gebruikten vloeibaar waterstof als brandstof, dus die paar 100 ton aan vloeibare waterstof en zuurstof, meh...

Een voordeel van de ruimtelift is dat het aanhechtingspunt vanalles kan zijn, zolang de massa maar groot genoeg is.

Hang daar een kanjer van een fotovoltaïsch veld aan, en stuur die stroom naar beneden via die kabel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 15:32   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja en neen. Sneller, dat zeker. Maar goedkoper, vergeet het maar. De hoeveelheid brandstof die men nodig heeft om een vrachtwagen naar boven te krijgen is gewoon debiel.
Ik had het over mensen.

Als er heel veel gewicht mee gemoeid is neemt men goedkoper de "vaste" weg (grond of water op de aarde)


Waarom zou ik dat vergeten?
De geschatte prijs van enkel dat kabelproject zou $ 90 miljard zijn...
Citaat:
NASA en ruimteagentschappen in Japan en China werken al jaren aan deze versie van de ruimtelift. De Obayashi Corporation heeft beloofd dat een versie tegen 2050 operationeel zal zijn, met naar schatting $ 90 miljard kosten.

Wat zou de SpaceX missie naar Mars kosten?
En ja die nemen vrachtwagens mee.
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Mars_program

The expected payload for the Starship launch vehicle is to inject between 100–150 tonnes...
En dan Space X naar de maan?
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX...Landing_System

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2020 om 15:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 16:12   #8
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat zou de SpaceX missie naar Mars kosten?
(2020) SpaceX Could Bring Starship Launch Costs Down To $10/kg
https://wccftech.com/spacex-launch-costs-down-musk/

De verwachtte kostprijs is $10 USD per kilo.

Starship en zijn Super Heavy-draagraket kosten op dit moment $ 1 miljoen per lancering en het doel is om de kosten te verlagen tot $ 150.000 per lancering.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 16:36   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.213
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik had het over mensen.

Als er heel veel gewicht mee gemoeid is neemt men goedkoper de "vaste" weg (grond of water op de aarde)


Waarom zou ik dat vergeten?
De geschatte prijs van enkel dat kabelproject zou $ 90 miljard zijn...



Wat zou de SpaceX missie naar Mars kosten?
En ja die nemen vrachtwagens mee.


En dan Space X naar de maan?
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX...Landing_System

Ik had het kunnen weten, uw (half)god moet bewierrookt worden. Vermoeiend uiteindelijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 17:34   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik had het kunnen weten, uw (half)god moet bewierrookt worden. Vermoeiend uiteindelijk.
Daarom gaat het niet, het gaat om jouw claim.

Citaat:
Maar goedkoper, vergeet het maar.
Toon dat eens "ongeveer" aan.

En niet alleen SpaceX wil bemand naar de maan.

Ik wist niet dat jij een echte SpaceX-allergie hebt, krijg je daar uitslag van? Zeg dat dan. Heel vermoeiend overigens uw lukrake beweringen.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2020 om 17:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 17:37   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
(2020) SpaceX Could Bring Starship Launch Costs Down To $10/kg
https://wccftech.com/spacex-launch-costs-down-musk/

De verwachtte kostprijs is $10 USD per kilo.

Starship en zijn Super Heavy-draagraket kosten op dit moment $ 1 miljoen per lancering en het doel is om de kosten te verlagen tot $ 150.000 per lancering.
Dat moogt je niet schrijven (zeker niet in het vet), er zijn er die allergisch zijn.

Neem best andere ruimte-bedrijven, er zijn er genoeg.

Dit zijn enkel 4 miljardairs als voorbeeld (dus privaat):

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Billionaire_space_race

Amongst the billionaires entering into NewSpace are:

- South-African-Canadian-American billionaire Elon Musk,[3] behind SpaceX and a project to colonize Mars.[4][1]

- American billionaire Jeff Bezos, behind Blue Origin and establishing a true industrial base in space.[4][2][1]

- British billionaire Richard Branson,[3] behind Virgin Galactic/Virgin Orbit and space tourism, low-cost small orbital launchers, and intercontinental suborbital transit.[4][2][1]

- Russian billionaire Yuri Milner, backing the Breakthrough Starshot project for an interstellar probe.[5]

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2020 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 18:25   #12
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat moogt je niet schrijven (zeker niet in het vet), er zijn er die allergisch zijn.

Neem best andere ruimte-bedrijven, er zijn er genoeg.

Dit zijn enkel 4 miljardairs als voorbeeld (dus privaat):
De EU wil ook meedoen en heeft dit jaar 1 miljard euro geïnvesteerd om een herbruikbare raket te maken. De investering is bedoeld voor Ariane 6 met voorbereiding voor een herbruikbare raket Ariane 7.

(2020) It is rocket science: EU to speed up space ambitions

De Europese Unie zal meer geld steken in raketlanceringen en ruimteverkenning om de Amerikaanse en Chinese ambities bij te houden, zei de ruimtevaartchef zondag.

De EU heeft een overeenkomst van 1 miljard euro ondertekend met Arianespace met gegarandeerde bestellingen.

"SpaceX heeft de standaarden voor draagraketten opnieuw gedefinieerd, dus Ariane 6 is een noodzakelijke stap, maar niet het uiteindelijke doel: we moeten nu gaan nadenken over Ariane 7", zei Europees commissaris Thierry Breton.

Breton hoopt dat de Europese Commissie 16 miljard euro voor ruimte zal voorzien in haar volgende budget.


https://uk.news.yahoo.com/rocket-sci...150234556.html
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 19:21   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
De EU wil ook meedoen en heeft dit jaar 1 miljard euro geïnvesteerd om een herbruikbare raket te maken. De investering is bedoeld voor Ariane 6 met voorbereiding voor een herbruikbare raket Ariane 7.

(2020) It is rocket science: EU to speed up space ambitions

De Europese Unie zal meer geld steken in raketlanceringen en ruimteverkenning om de Amerikaanse en Chinese ambities bij te houden, zei de ruimtevaartchef zondag.

De EU heeft een overeenkomst van 1 miljard euro ondertekend met Arianespace met gegarandeerde bestellingen.

"SpaceX heeft de standaarden voor draagraketten opnieuw gedefinieerd, dus Ariane 6 is een noodzakelijke stap, maar niet het uiteindelijke doel: we moeten nu gaan nadenken over Ariane 7", zei Europees commissaris Thierry Breton.

Breton hoopt dat de Europese Commissie 16 miljard euro voor ruimte zal voorzien in haar volgende budget.


https://uk.news.yahoo.com/rocket-sci...150234556.html
Dat laatste ,die miljardensteun van overheden is de GARANTIE dat dit project ofwel volgens de Griekse kalender zal verlopen dan wel mislukken.Het is overigens KOMPLEET te laat gezien ,wel ja,Space X zowel als Blue Origin hard aan het werk zijn aan respectievelijk het Starship en de New Glenn....Dan zullen "raketten",zelfs recupereerbare-,gewoonweg overbodig zijn,dan wel een "commodity product" dat vlot,met service en al,betrokken zal kunnen worden in India en China....Die beide naties gaan nu echt met reuzenschreden.China is Europa al ruim voorbij(China lanceert MAANDELIJKS),Europa een paar keer per jaar,India zal dit binnen de 2 jaar gedaan hebben....



Europese steun kan best gegeven worden in O&O naar vernieuwende systemen (speciaal niet-chemische aandrijvingen).....het is simpel...."Europa" heeft DEZE race al verloren....De markt voor het "lanceren" van dingen met raketten is tussen de VS,China en India het komende decennium...

We moeten VOORBIJ chemische raketten kijken....of gaan concentreren op "human rated" ruimtevaartuigen die desnoods op andermans tuig gelanceerd worden....EN niet te lang wachten want,jawel,Space X is al verder dan de ganse ESA daarin....ESA heeft een paar decennia geleden de ontwikkeling van de Hermes (een mini shuttle) en wat later de ontwikkeling van een bemande versie van de ATV(een WERKENDE bevoorrader voor het ISS) stilgelegd.....de kost daarvan is nu aan het dagen.Vooruitstrevende projecten leg je NIET stil.....NIET....stilstand is achteruitgang.Ik moet niet speculeren,voor de West-Europeanen en de Russen dreigt een drama in de ruimtevaart! Ruimtevaart is niet de moeite waard op lange termijn als er geen mensen mee kunnen....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 december 2020 om 19:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 21:04   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.213
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarom gaat het niet, het gaat om jouw claim.


Toon dat eens "ongeveer" aan.

En niet alleen SpaceX wil bemand naar de maan.

Ik wist niet dat jij een echte SpaceX-allergie hebt, krijg je daar uitslag van? Zeg dat dan. Heel vermoeiend overigens uw lukrake beweringen.
Momenteel kunnen we nog geen berekening maken van hoeveel een kilo met een ruimtelift in LEO zou kosten.
Ook gaat een ruimtelift, gewoon door het concept, niet "slechts" tot LEO, maar tot geosynchrone baan. En dat is een belangrijk deel van installatiekostprijs.

En daar gaat uw betoog de mist in. U neemt de capaciteit van Space X om LEO te halen met een goeie payload als hetzelfde aan als de kostprijs om een payload naar geosync te brengen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 12:10   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En daar gaat uw betoog de mist in. U neemt de capaciteit van Space X om LEO te halen met een goeie payload als hetzelfde aan als de kostprijs om een payload naar geosync te brengen.
Ik had geen betoog. Ik schreef gewoon wat Space X van plan is.


Citaat:
Momenteel kunnen we nog geen berekening maken van hoeveel een kilo met een ruimtelift in LEO zou kosten.
Citaat:
Maar goedkoper, vergeet het maar.
Een geschatte prijs kennen we reeds. En dan weten ze pas of het werkt als ze het geprobeerd hebben tegen 2050. En jij begint al over kosten per ton payload?
Citaat:
NASA en ruimteagentschappen in Japan en China werken al jaren aan deze versie van de ruimtelift. De Obayashi Corporation heeft beloofd dat een versie tegen 2050 operationeel zal zijn, met naar schatting $ 90 miljard kosten.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2020 om 12:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 15:53   #16
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Het blijkt dat de EU ook van plan is om te investeren in een ruimtelift.

(2017) Het Europees Parlement roept op tot een ruimtelift

Citaat:
Toen ik [Julia Reda], me in 2014 kandidaat stelde voor het Europees Parlement, was een van mijn 13 campagnekwesties dat het Europese ruimtevaartbeleid nieuw leven moest inblazen en dat een ruimtelift het perfecte project zou zijn om Europeanen te verenigen achter een gemeenschappelijk doel.

"Als we samen werken en dromen, kunnen de meest afgelegen doelen werkelijkheid worden. Beste voorbeeld: ruimtevaart. In tegenstelling tot alle andere ruimteagentschappen is de ESA al een succesvol multi-state project. Het getuigt van de Europese geest en er zijn nieuwe uitdagingen nodig om dit idee nieuw leven in te blazen. Daarom hebben we ons ten doel gesteld om 's werelds eerste ruimtelift te starten om een veilige infrastructuur te creëren voor nieuwe ruimtemissies."

Vandaag heeft het Europees Parlement zijn rapport A Space Strategy for Europe (rapporteur Konstanze Krehl, S&D, Duitsland) aangenomen met een grote meerderheid (609 tegen 66, 16 onthoudingen). In het rapport, onder de sectie Versterking van Europa's autonomie bij het betreden en gebruiken van ruimte in een veilige omgeving, luidt paragraaf 38:

Het Europees Parlement roept de Commissie op om de ontwikkeling van alternatieve lanceringstechnologieën aan te moedigen en de principes van ecologisch ontwerp op te nemen in alle draagraketten en ruimtevaartuigen.

Met andere woorden: de huidige lanceerinrichtingen zijn niet milieuvriendelijk genoeg en de Commissie moet hieraan werken, met name door alternatieven voor raketten te bouwen. Zoals de ruimtelift!

Bron: https://juliareda.eu/2017/09/ep-call...pace-elevator/
Er is inmiddels ook een International Space Elevator Consortium (ISEC)

De ruimtelift is dichterbij dan u denkt!

Het International Space Elevator Consortium (ISEC) is samengesteld uit individuen en organisaties van over de hele wereld die een visie delen op de mensheid in de ruimte.

Onze visie: de ruimtelift is een transportinfrastructuur die ecologisch is en "de zwaartekracht goed verslaat". Zijn doorslaggevende kracht is dat het op een milieuvriendelijke manier enorme hoeveelheden vracht levert aan GEO en daarbuiten.


https://www.isec.org/
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2021, 12:46   #17
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

MIT Review: Een ruimtelift is mogelijk met de technologie van vandaag, zeggen onderzoekers (we hoeven hem alleen maar van de maan te bengelen)
Een idee is om een ruimtelift te bouwen - een kabel die zich uitstrekt van de aarde naar de baan en die een manier biedt om de ruimte in te klimmen. Het grote voordeel is dat het klimproces kan worden aangedreven door zonne-energie en dus geen brandstof aan boord nodig heeft, wat voordelig is en geen vervuiling veroorzaakt.
https://www.technologyreview.com/201...eed-to-dangle/

Een ruimtelift naar de maan zou uitvoerbaar kunnen zijn - en verrassend goedkoop
Nieuwe studie suggereert dat een efficiënte maanruimtelift kan worden gebouwd voor ongeveer $ 1 miljard met behulp van bestaande technologie.
https://www.nbcnews.com/mach/science...ap-ncna1051496

Een gigantische lift zou de aarde met de ruimte kunnen verbinden met behulp van de huidige technologie, zeggen experts - hier is hoe dat zou kunnen werken
https://www.businessinsider.de/inter...9-9/?r=US&IR=T

Een maanruimtelift is haalbaar en goedkoop, vinden wetenschappers
https://observer.com/2019/09/moon-sp...olumbia-study/

Ruimtelift ontworpen om het internationale ruimtestation te bereiken vanaf de aarde
http://www.evolo.us/space-elevator-d...space-station/

Naam: space-elevator-1-600x300.jpg
Bekeken: 364
Grootte: 33,2 KB

Space Elevator Project

Een paar jaar geleden had Japan Company Obayashi Corporation een dergelijke verklaring afgelegd waarmee ze in 2050 een ruimtelift gereed zouden hebben. Volgens nieuwe updates zeggen ze de ruimtelift gereed te hebben in 2035.

Volgens IAA (International Academy Of Aeronautics) kan een door hen gemaakt lint met behulp van koolstofnanobuisjes het gewicht tot 20 ton heffen.

De kabel van de ruimtelift zal door een geostationaire baan gaan en de twee zijden ervan zullen worden vastgemaakt door een anker van 2 miljoen kg. Nadat deze lading in het universum is verzonden, wordt de relatie tussen aarde en het universum verkleind.

https://inventionsky.com/space-elevator-project/


60.000 mijl omhoog: de ruimtelift zou tegen 2035 gereed kunnen zijn, zegt een nieuwe studie
Het idee om zo'n lint te beklimmen met alleen je lichaamsgewicht klinkt al precair genoeg, maar het lint dat wordt voorspeld door een nieuw rapport van de International Academy of Astronautics (IAA) kan tot zeven ladingen van 20 ton tegelijk de ruimte in brengen.
https://www.extremetech.com/extreme/...says-new-study

7x 20 ton = 140 ton capaciteit.

Space X's Falcon Super Heavy heeft een capaciteit van 64 ton met een doel van 100 ton.

Ariane 6 (gepland for 2022) heeft een capaciteit van 4.5 ton. Ariane 6 heeft €5 miljard Euro gekost om te ontwikkelen en de kostprijs per lancering is €95 miljoen Euro.

Een ruimte-lift zou op zonne-energie kunnen werken zodat lanceringen nagenoeg kosteloos zouden kunnen zijn. Met een beraamde kostprijs van €1 miljard Euro (met 5x tot 10x uitloop) lijkt het een voordeligere optie dan een raket.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 24 februari 2021 om 13:09.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2021, 09:39   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.570
Standaard

Bij het lezen van deze leuke draad dacht ik, daar hoort een liedje bij.

The Police - Walking On The Moon

OOPSZZZ

Astronauts falling on the Moon, NASA Apollo Mission Landed on the Lunar Surface
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 19:38   #19
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

De voorgestelde ruimte-lift voor beschikbaarheid 2035 maakt het mogelijk om 140 ton per x uur omhoog te brengen voor een capaciteit van +2.000 ton per dag, nagenoeg zonder kosten (op zonne-energie ipv. +90 miljoen Euro per lancering voor 4.5 ton capaciteit bij Ariane 6).

Met 2.000 ton per dag capaciteit zou het mogelijk zijn om in slechts 5 dagen de Eiffel-toren (10.100 ton) naar de ruimte te brengen of in 182 dagen de Empire State Building naar de ruimte te brengen.

Met een verbetering van de lift-technologie zou het wellicht mogelijk zijn om grote bouwwerken ineens naar de ruimte te brengen.

De Space X Super Heavy kost $150 miljoen USD per lancering voor 64 ton capaciteit per lancering. De kosten voor het omhoog brengen van de Eiffel-toren zouden $23 miljard USD bedragen, de Empire State Building $855 miljard USD. Met Ariane 6 zouden de kosten 202 biljoen (202.000 miljard) Euro bedragen voor het omhoog brengen van de Eiffel-toren.

Met een ruimte-lift: potentieel 0 Euro kosten (zonne-energie) en nagenoeg onbegrensde capaciteit qua gewicht.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 09:40   #20
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.570
Standaard

Niemand de film "De Lift" gezien?



__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be