Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2020, 10:27   #721
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Begrijp jij de notie 'openbare gezondheid' dan niet?
Je wordt niet rechtstreeks ziek van een verre onbekende die mogelijks het virus verspreidt of op doet,
maar je wordt er wel onrechtstreeks ziek van, via de familie, kinderen, collega's van die onbekende, en via via ook al hun verdere contacten.
Als gij uzelf beschermt, wordt gij niet ziek.
Niet rechtstreeks en niet onrechtstreeks.

Zo simpel is het!

Schrik om ziek te worden? Blijf thuis of kruip in een ruimtepak als ge persé die verse pistolet wilt. Toch maar een kleine moeite om zoiets gedurende maanden vol te houden in afwachting op het wonderspuitje, nee? Dat had vorig jaar in maart zo beslist kunnen worden, dan had quasi iedere jongeling nog wat plezier, maar dat gun jij en andere ouwelui ze niet natuurlijk. Vandaar dat ik toch mag hopen dat jij en andere ouwelui iedere avond aan de voordeur gelijk een bende debielen in de handjes staat te klappen om de jongelui te bedanken voor hun geofferde moeite.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 13:12   #722
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uw statement moet bij de meest foute zijn die men over corona kan maken. Corona is heel heel sterk afhankelijk van leeftijd, van geslacht, en van kleur.
Dat oudere sneller sterven , lijkt me logisch , maar verder ben ik het oneens !!

Citaat:
Zelfs kinderen kunnen aan griep dood gaan ook. Er gaan meer kinderen aan griep dood dan aan corona, maar tot nu toe kon U dat niet veel schelen he.
Wie zegt dat ??

Citaat:
En dan is uw statement ongeveer het domste wat men kan maken.
Ik vind uw statements ivm corana algemeen vaak zelfs mensonterend !!
U bent voorstander van natuurlijke opruiming , ik niet !!
Uiteindelijk zal moedernatuur wel ingrijpen , akkoord , maar ....
een leven heeft recht om te leven , uitgezonderd terroristen !!
En lockdownfeesters die kapotvallen , zij zoeken het zelf , prima !!
Wie euthanasie wil , daar heb ik respect voor !! Abortus , onder voorwaarde !!
Zelfs zelfmoord is een recht !!

Citaat:
Deze ziekte is in het algemeen minder gevaarlijk dan alle andere doodsoorzaken die we toch altijd al ontmoeten
Niet akkoord !! Het is een nieuwe blijvende ziekte , akkoord , maar de toekomst ....

Citaat:
Zij is even dodelijk, maar eenmalig, dan kanker dat ELK JAAR WEER IS.
Kanker is algemeen niet besmettelijk naar andere toe !!

Citaat:
Inderdaad, iedereen zou gelijk moeten zijn voor de wet: iedereen vrij, en zij die niet ziek willen worden alle middelen geven om zich te beschermen.
Persoon a: Ik wil hem niet dood !!
Persoon b: Ik wil hem wel dood !!
Persoon c: Ik weet het nog niet !!
Wie van de 3 heeft gelijk ??

Citaat:
Dat zou veel en veel MINDER doden veroorzaakt hebben dan de kwakzalverij die ze in uw kop gestoken hebben, namelijk dat het de schuld van anderen is als gij ziek wordt.
Nogmaals , als men u bespuugt , is het dus uw eigen fout ??

Citaat:
De idiote regels gaan mensen die weinig risico hebben, veel schade berokkenen, en gaan mensen die veel risico lopen, laten denken dat ze niet moeten opletten. Hierdoor wordt zowel de kost en de schade, als het aantal slachtoffers gemaximaliseerd.
Kijk kerel , dat er absurde regels bij zijn , zal ik niet ontkennen !!

Citaat:
En ik begin een donker vermoeden te krijgen dat dat de bedoeling is. Want zonder al die schade, en zonder die vele doden zou men de hysterie niet kunnen onderhouden, en het al dan niet gevaarlijke vaccin aan de man brengen.
Ik ben niet tegen het vaccin , maar het moet weldegelijk macheren !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 20 december 2020 om 13:16.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 13:55   #723
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Dat oudere sneller sterven , lijkt me logisch , maar verder ben ik het oneens !!
Wel, ouderen en mannen. Maar het grootste verschil is toch leeftijd. Corona is gevaarlijk voor een 80+, en is veiliger dan griep voor een 10-.

Het is totaal idioot om dezelfde gedragsregels en beschermingen toe te passen voor die twee. Het zal niet veilig genoeg zijn voor die oudere, en totaal nutteloze schade veroorzaken voor die jongere. Dat is dan ook wat we vaststellen: de maatregelen vernietigen het leven van jongeren, en maken toch ouderen ziek. Wat logisch is, als je de remedie niet aanpast aan de patient.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 december 2020 om 13:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 14:04   #724
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ??
De cijfers.

https://freopp.org/estimating-the-ri...e-630aea3ae5a9

Babies zouden tot 7 keer meer kans hebben om aan griep te sterven dan aan covid. Jonge tieners 3 keer. Dan flipt het om. Ik zit in de leeftijd waar relatief gezien covid stukken gevaarlijker is dan griep: ik heb 5 of 6 keer meer kans om dood te gaan aan covid dan aan griep. Maar die twee kansen blijven redelijk klein.

Citaat:
Ik vind uw statements ivm corana algemeen vaak zelfs mensonterend !!
Die zijn nochtans nuchter. Je bent zodanig met propaganda in een hysterische fase gebracht, dat nuchtere feiten schandalig overkomen.

Daaraan herkent men trouwens hysterie. Wanneer feiten schandalig overkomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 december 2020 om 14:05.
Oud 20 december 2020, 14:14   #725
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een leven heeft recht om te leven , uitgezonderd terroristen !!
Dat is juist het punt. Iedereen heeft recht om zijn leven te leven. En de maatregelen verbieden 99% om hun leven te leven, omdat daarmee de illusie geschapen wordt dat die 1% zou gered worden.

Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven, en daarbij de eigen keuzes te maken bij de risico's die hij voor zichzelf wil nemen. Iedereen heeft het recht om het risico te nemen de straat over te steken, omdat het belangrijker is voor die persoon om iets aan de andere kant van de straat te doen, dan het risico dat hij daarbij dood gaat. Gaat hij daarbij dood, dan was dat zijn eigen keuze, en was daar niks mis mee.

Iemand tegenhouden om de straat over te steken, omdat ANDEREN vinden dat hij niet met zijn leven mag spelen, en daardoor dat GROTERE GELUK van wat hij aan de overkant van de straat zou vinden KAPOT MAKEN, dat is exact wat het betekent om IEMAND ZIJN LEVEN NIET LATEN TE LEVEN.

De bedoeling van een leven is niet om biologisch te leven en niet als mens zijn geluk kunnen te beleven. Dat is nochtans wat men met een grote voorhamer kapot heeft geklopt dit jaar.

Ik wil niemand dood doen in deze. Ik wil wel mijn leven kunnen leven. Men verbiedt mij een gans jaar bijna om mijn leven te leven. Ik ben wel biologisch in leven, maar dat interesseert mij niet. Ik wil best een jaar biologisch minder lang leven, om een jaar mijn leven kunnen te leven zoals ik mijn geluk wil ondervinden. Ik wil kunnen beslissen om de straat over te steken, het risico te nemen om doodgereden te worden, omdat het geluk aan de overkant van de straat meer waard is.

Gij wilt dat geluk vernietigen. Mensen die feestjes vieren, zijn zoals die mensen die willen oversteken, om het geluk en het plezier van deze dag te proeven. Gij wilt dat geluk vernietigen. Het geluk van vandaag dat vernietigd werd, is voorgoed weg he. Men kan dat niet "erbij krijgen" achteraf. Iemand die 30 jaren te leven had, is gewoon 1 jaar (dit jaar) van zijn geluk kwijt. Men heeft het hem afgenomen. Jij staat daarvoor te juichen. Waarom mag joost weten, waarom jij daar voor staat te juichen.

Als men met deze zotte maatregelen van een gemiddelde burger een derde van zijn geluk heeft afgenomen, een derde van zijn plezier om met vrienden te feesten, te lachen, zich te ontspannen, te sporten, op reis te gaan, op cafe te gaan.... kapot gemaakt heeft, dan HEEFT MEN 3 MILJOEN LEVENSJAREN KAPOT GEMAAKT MET DEZE MAATREGELEN.

Nooit of te nimmer gaat men 3 miljoen levensjaren redden. Men heeft irreversiebel veel meer jaren kapot gemaakt dan men zelfs maar kon dromen om te redden. En jij staat daarvoor te juichen, voor die vernietiging van zoveel jaren geluk en leven.
Oud 20 december 2020, 14:59   #726
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist het punt. Iedereen heeft recht om zijn leven te leven. En de maatregelen verbieden 99% om hun leven te leven, omdat daarmee de illusie geschapen wordt dat die 1% zou gered worden.

Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven, en daarbij de eigen keuzes te maken bij de risico's die hij voor zichzelf wil nemen. Iedereen heeft het recht om het risico te nemen de straat over te steken, omdat het belangrijker is voor die persoon om iets aan de andere kant van de straat te doen, dan het risico dat hij daarbij dood gaat. Gaat hij daarbij dood, dan was dat zijn eigen keuze, en was daar niks mis mee.

Iemand tegenhouden om de straat over te steken, omdat ANDEREN vinden dat hij niet met zijn leven mag spelen, en daardoor dat GROTERE GELUK van wat hij aan de overkant van de straat zou vinden KAPOT MAKEN, dat is exact wat het betekent om IEMAND ZIJN LEVEN NIET LATEN TE LEVEN.

De bedoeling van een leven is niet om biologisch te leven en niet als mens zijn geluk kunnen te beleven. Dat is nochtans wat men met een grote voorhamer kapot heeft geklopt dit jaar.

Ik wil niemand dood doen in deze. Ik wil wel mijn leven kunnen leven. Men verbiedt mij een gans jaar bijna om mijn leven te leven. Ik ben wel biologisch in leven, maar dat interesseert mij niet. Ik wil best een jaar biologisch minder lang leven, om een jaar mijn leven kunnen te leven zoals ik mijn geluk wil ondervinden. Ik wil kunnen beslissen om de straat over te steken, het risico te nemen om doodgereden te worden, omdat het geluk aan de overkant van de straat meer waard is.

Gij wilt dat geluk vernietigen. Mensen die feestjes vieren, zijn zoals die mensen die willen oversteken, om het geluk en het plezier van deze dag te proeven. Gij wilt dat geluk vernietigen. Het geluk van vandaag dat vernietigd werd, is voorgoed weg he. Men kan dat niet "erbij krijgen" achteraf. Iemand die 30 jaren te leven had, is gewoon 1 jaar (dit jaar) van zijn geluk kwijt. Men heeft het hem afgenomen. Jij staat daarvoor te juichen. Waarom mag joost weten, waarom jij daar voor staat te juichen.

Als men met deze zotte maatregelen van een gemiddelde burger een derde van zijn geluk heeft afgenomen, een derde van zijn plezier om met vrienden te feesten, te lachen, zich te ontspannen, te sporten, op reis te gaan, op cafe te gaan.... kapot gemaakt heeft, dan HEEFT MEN 3 MILJOEN LEVENSJAREN KAPOT GEMAAKT MET DEZE MAATREGELEN.

Nooit of te nimmer gaat men 3 miljoen levensjaren redden. Men heeft irreversiebel veel meer jaren kapot gemaakt dan men zelfs maar kon dromen om te redden. En jij staat daarvoor te juichen, voor die vernietiging van zoveel jaren geluk en leven.

Maar, maar, ...

aan de andere kant van de heuvel staat het vaccin al zo goed als van het malse groene gras te grazen!

Nog even op de tanden bijten.

Er is heus waar licht aan het eind van de tunnel.

Zo helder! Zo verblindend helder!

Dat u dat niet ziet!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 15:36   #727
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Als gij uzelf beschermt, wordt gij niet ziek.
Niet rechtstreeks en niet onrechtstreeks.

Zo simpel is het!

Schrik om ziek te worden? Blijf thuis of kruip in een ruimtepak als ge persé die verse pistolet wilt. Toch maar een kleine moeite om zoiets gedurende maanden vol te houden in afwachting op het wonderspuitje, nee? Dat had vorig jaar in maart zo beslist kunnen worden, dan had quasi iedere jongeling nog wat plezier, maar dat gun jij en andere ouwelui ze niet natuurlijk. Vandaar dat ik toch mag hopen dat jij en andere ouwelui iedere avond aan de voordeur gelijk een bende debielen in de handjes staat te klappen om de jongelui te bedanken voor hun geofferde moeite.
We hebben dat al weerlegd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:12   #728
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat hebt gij niet gedaan, behalve voor mensen die minderjarige kinderen hebben en die meestal zo jong zijn dat zij geen echte problemen hebben met covid.
Oud 20 december 2020, 16:15   #729
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Maar, maar, ...

aan de andere kant van de heuvel staat het vaccin al zo goed als van het malse groene gras te grazen!

Dat u dat niet ziet!

Dat doet mij denken aan Kapitein Haddock in de woestijn, die in Kuifje een fles whiskey ziet
Oud 20 december 2020, 16:23   #730
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij staat daarvoor te juichen, voor die vernietiging van zoveel jaren geluk en leven.
Ik wil dat corona ook verdwijnt , ik wil ook graag terug veilig kunnen leven !!
De wet bepaalt , ik raad u aan politieker te worden , dan kan u mee beslissen !!

Naar mijn mening:
Optie 1: een totale LAAAANGE lockdown , grenzen potdicht !!
Optie 2: iedereen VERPLICHTEN om zich te laten vaccineren !!

breedbandwurger 1967

Oud 20 december 2020, 16:27   #731
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wet bepaalt , ik raad u aan politieker te worden , dan kan u mee beslissen !!

Naar mijn mening:
Optie 1: als het werkt dan start alles opnieuw als je de lockdown stopt
Optie 2: de werking is ook maar tijdelijk, 6 maanden als het erg goed gaat

Corona verdwijnt dus niet, nog zo'n ideeën?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:32   #732
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:

Waar hebben 'jullie' dat gedaan dan? Toch niet op dit forum?
Want er zijn nauwelijks argumenten in het kamp van de pro-maatregel-mensen.

Kijk, in maart dacht ik ook: ohjee, vreselijk virus.
Maar dan is er zoiets als 'voortschrijdend inzicht' en kom je tot het besef dat paniek en angst voor niets nodig is.. 't zou een heel ander verhaal zijn, indien 10% van de mensen in mijn omgeving gestorven zou zijn. Nu ken ik maar één iemand die positief werd getest en na drie dagen ging die werken omdat er geen reden was om thuis te zitten. Edit: persoon in kwestie kan zich perfect afzonderen tijdens het werken..

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 20 december 2020 om 16:34.
Oud 20 december 2020, 16:53   #733
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Optie 1: als het werkt dan start alles opnieuw als je de lockdown stopt
Op voorwaarde dat het probleem is opgelost !!
En ja , wanneer ik ben verkouden , ik blijf dan 3 dagen thuis !!
Bij bv een bronchitis of griep of oorontsteking , ik blijf thuis
tot ik genezen ben , ik wil geen longontsteking , of andere besmetten !!

Citaat:
Als dat DE oplossing zou zijn , prima , beter dat , dan niks !!

Citaat:
Corona verdwijnt dus niet, nog zo'n ideeën?
Dan stel ik je het volgende voor , vanaf 30 jaar:
https://www.youtube.com/watch?v=4M2vx_RCwSs
Want aaw peekes zijn gewoon hinderlijk voor jonge snaken , niet waar ??

breedbandwurger 1967

Oud 20 december 2020, 16:58   #734
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Maar, maar, ...

Dat u dat niet ziet!

dat vaccin is een farce

een excuus om de klem erop te houden
Oud 20 december 2020, 17:09   #735
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als dat DE oplossing zou zijn , prima , beter dat , dan niks !!
Om de 6 maanden heel de bevolking inenten tot het einde der tijden?

OK, maar hetzelfde resultaat bereiken je ook als enkel jij je blijft inenten, probleem opgelost. Deze die willen enten zich 6 maandelijks in en laten de rest met rust.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 17:20   #736
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:

Naar mijn mening:
Corona gaat niet weg.
Net zoals griep dat ook niet doet.
En de kans bestaat dat er dra nog wat nieuws op de markt komt...
Maar goed, gesteld dat we het toch zouden kunnen uitroeien met een van uw twee opties... dan...

-werkt optie 1 alleen als iedereen overal op 't zelfde moment keihard in lockdown gaat gedurende minstens een maand. Nogmaals: iedereen over de hele wereld op 't zelfde moment. Zie je het al gebeuren? Praktisch enzo? Bovendien moet je dan ook een hele resem dieren, die eventueel drager zouden zijn, uitroeien. Want als er nog maar ergens een beetje virus voort kan leven, heb je het na de lockdown weer zitten.

- voor optie 2: ik zie niet in waarom iedereen moet gevaccineerd worden, maar bon: ik ga akkoord wanneer het vaccin 100% veilig en efficiënt is. Maar dan geldt ook: iedereen op 't zelfde moment wereldwijd vaccineren.. want anders heeft 't geen zin (+ alle dieren die...) Helaas is er geen enkele reden om -op dit moment- aan te nemen dat de veiligheid gegarandeerd is.. idem wat betreft de werkzaamheid/efficiëntie. Daarom dat het goed is dat er zoveel pro-vaxxers zijn... proefdieren, als het ware.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 20 december 2020 om 17:21.
Oud 20 december 2020, 17:47   #737
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Corona gaat niet weg.
Net zoals griep dat ook niet doet.
Dat staat zelfs vast !!

Citaat:
En de kans bestaat dat er dra nog wat nieuws op de markt komt...
Helaas waar !!

Citaat:
Maar goed, gesteld dat we het toch zouden kunnen uitroeien met een van uw twee opties... dan...

-werkt optie 1
iedereen over de hele wereld op 't zelfde moment. Zie je het al gebeuren?
Dat gaat uiteraard heel moeilijk worden , elk land denkt anders !!

Citaat:
- voor optie 2:

Daar Corona toch een blijvende ziekte of virus wordt:
proberen zoveel mogelijk te ondrukken zou al wel een oplossing zijn !!
En ja , met een veilig vaccin !!

Ik ben benieuwd naar patrickve z'n reactie !!

breedbandwurger 1967

Laatst gewijzigd door cookie monster : 20 december 2020 om 17:47.
Oud 20 december 2020, 17:57   #738
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

!!
!!
!!
Postscriptum: !!

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 december 2020 om 17:58.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 17:59   #739
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat staat zelfs vast !!

Helaas waar !!

Ik denk dat niemand hier iets zou hebben tegen een veilig vaccin. Het enige is dat je niet weet of het vaccin veilig is.
In uw ogen is een vaccin veilig als je er niet meteen van doodvalt. Ik heb een andere kijk op een wat een veilig vaccin is.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 17:59   #740
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
(...)

Een banale verkoudheid die de Spanjaarden met zich mee brachten, was voor de Indianen jaren geleden ook fataal. Simpelweg omdat hun lichaam 't niet kende en zich er niet tegen kon wapenen. De Spanjaarden waren er al vaker aan blootgesteld en hun lichaam kon zich dus verdedigen.

Dat lijkt mij de enige mogelijke uitweg betreffende Corona. Dat het afzwakt en dat het lichaam in de loop der tijd meer weerstand kan bieden. Helaas wil dat zeggen dat een aantal zwakke mensen zal sterven. Maar, als je iedereen 't contact met het virus wil ontzeggen, zal ook iedereen zwak blijven, met alle gevolgen van dien.

Maar goed, 'k zal wel wat te simpel redeneren...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be