Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2020, 10:43   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De Schoof ? De Skob ? Quertus ? Ik ?
Hou op
Mag ik weten welke jullie wetenschappelijke opleiding is ? Want het lijkt mij soms toch in een discussie dat jullie zelfs niet de meest elementaire dingen over wetenschap schijnen te weten. Bijvoorbeeld, weet jij hoe je een betrouwbaarheidsinterval uitrekent als, op een staal van 100 pogingen, er 15
"raak" zijn, en je wil aangeven welke het percentage "rake" dingen zijn die men daaruit kan afleiden ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 december 2020 om 10:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 10:43   #102
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Wetenschappers zijn ook maar mensen, vatbaar voor fouten maar vooral ook vatbaar voor de matcht / politiek.

Dat bleek al in Maart / April toen ze de burgers wekenlang hebben afgeraden mondmaskers te dragen (zogezegd omdat het totaal onnodig was om maskers te dragen... achteraf toegegeven reden: geen maskers in voorraad.
Waarom hen nu dan wél geloven?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 10:47   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom hen nu dan wél geloven?
Inderdaad, het punt is dat men hen nooit moet "geloven", maar dat zij met verifieerbare redeneringen en feiten moeten afkomen. Zoniet doen zij niet aan wetenschap, en als hun toehoorders de redeneringen niet verifieren, en de feiten nagaan, dan doen die ook niet aan wetenschap, en is er dus nergens enige wetenschappelijke communicatie geweest.

Een echte wetenschapper begint in principe altijd met "ge moet mij niet geloven, maar ziehier de redeneringen en feiten".

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 december 2020 om 10:47.
Oud 21 december 2020, 10:52   #104
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toegepaste statistiek ? Het is raar dat men een priesterwijding moet hebben om wetenschapper mogen te zijn, he. Dat is het idee niet van wetenschapper.

Of is voor U wetenschapper zoiets als "orakel" ?
Toegepaste statistiek? Maar jongen toch, er zijn zoveel studiedomeinen die toegepaste statistiek als een (weliswaar zeer interessante) hulpwetenschap in het curriculum is opgenoemd. Ik ben economist (U Gent) en heb er dus evenzeer mee te maken gehad. Maar toegepaste statistiek maakt van iemand nog geen epidemioloog of viroloog. Statistiek is een onmisbare tool voor een ganse rist wetenschappen, zowel de “humane” als de “harde”.
Oud 21 december 2020, 10:53   #105
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mij moet je niet geloven, maar de vaccins mogen doorgetrokken worden nu er een nieuwe variant is.
Oud 21 december 2020, 10:54   #106
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mij moet je niet geloven, maar de vaccins mogen doorgetrokken worden nu er een nieuwe variant is.
Waarom bij deze variant en niet bij de eerder opgedoken varianten?
Oud 21 december 2020, 10:56   #107
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom bij deze variant en niet bij de eerder opgedoken varianten?
Nogmaals je moet mij niet geloven maar ikzelf ken daar niks van.
Oud 21 december 2020, 10:57   #108
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Je kan dus eigenlijk stellen dat de scholen totaal gefaald hebben om mensen te onderwijzen wat wetenschap is. Ze denken dat het een religie is die werkt.
het is niet dat mensen niet weten wat wetenschap is, het is gewoon zo dat veel mensen liever religie hebben dan wetenschap.

wetenschap spreekt over mogelijkheden, percentages en waarschijnlijkheden. wetenschap zegt vaak, ik weet het niet, ik moet eerste meer onderzoek doen.
religie spreekt in zekerheden.

veel mensen hebben liever een kwakzalver als van ranst die stellig vertelt dat mondmaskers niet werken. zelfs al is het volledig fout, het is simpel te begrijpen. ze hoeven niet na te denken, niet te twijfelen.

het is een deel domheid, maar ook voor een deel luiheid.
maar ook nog een 3e, voor mij onbegrijpelijk deel.
het deel dat hier komt posten, dat alle informatie krijgt, dat duidelijk zwart op wit bewijzen krijgt van het kwakzalf gehalte van onze experts, maar toch rotsvast achter hen blijft staan. het deel dat de zon ziet opkomen, maar toch blijft beweren dat de zon niet bestaat. en zelfs dat iedereen die zegt dat de zon wel bestaat liegt.

Citaat:
Tuurlijk zijn dat maar mensen. Die mensen geven dat ook grif toe dat ze al eens fouten maken. Dat is heel anders dan sommige would be wetenschappers hier die blijkbaar als enige de echte waarheid en oplossingen in pacht hebben.

Meestal zijn dat het soort wetenschappers die hun ganse leven werkloos blijven of rekken vullen in de Colruyt.
toon mij dan eens waar ons opper orakel van ranst heeft toegegeven dat hij fout was?
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 10:59   #109
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
De Schoof ? De Skob ? Quertus ? Ik ?
Hou op
4 bejaarden.

zou het nog toeval zijn denk je?
Oud 21 december 2020, 10:59   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toegepaste statistiek? Maar jongen toch, er zijn zoveel studiedomeinen die toegepaste statistiek als een (weliswaar zeer interessante) hulpwetenschap in het curriculum is opgenoemd. Ik ben economist (U Gent) en heb er dus evenzeer mee te maken gehad. Maar toegepaste statistiek maakt van iemand nog geen epidemioloog of viroloog. Statistiek is een onmisbare tool voor een ganse rist wetenschappen, zowel de “humane” als de “harde”.
Het is wel raar dat je zegt dat toepaste statistiek van iemand geen epidemioloog maakt, want epidemiologie is exact dat: toegepaste statistiek. In tegenstelling tot virologie, waar eigenlijk maar bijzonder weinig over gepraat wordt.

Natuurlijk moet je epidemiologie als toegepaste statistiek "plus wat jargon" zien, maar het is ook maar dat.

Dus vraag ik aan jou: het paper over die ubiquinone, wat is daar statistisch fout aan ? Want om dat te analyseren heb je ENKEL MAAR toegepaste statistiek voor nodig he. Je moet niet eens weten wat ubiquinone eigenlijk is.

Wat is er statistisch verkeerd aan die papers over ivermectine ?
Oud 21 december 2020, 11:00   #111
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals je moet mij niet geloven maar ikzelf ken daar niks van.
Waarom dan die uitspraak?
Oud 21 december 2020, 11:21   #112
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar waarom catalogeer je Steven van Gucht dan wel onder de experts? Dat is een dierenarts. Omdat hij op tv komt moet hij wel gelijk hebben?

Het is overigens iets wat Van Ranst zelf zegt. Degene die in het begin meest met zijn gezicht op tv komt, die heeft gelijk. Of dat nu waar is of niet speelt daarna geen rol meer. Dat heeft ie dus zelf gezegd he en toch trap je erin. Ik vind het trouwens schaamtelijk dat een collega economist zo weinig kritisch ingesteld is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 11:23   #113
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel raar dat je zegt dat toepaste statistiek van iemand geen epidemioloog maakt, want epidemiologie is exact dat: toegepaste statistiek. In tegenstelling tot virologie, waar eigenlijk maar bijzonder weinig over gepraat wordt.

Natuurlijk moet je epidemiologie als toegepaste statistiek "plus wat jargon" zien, maar het is ook maar dat.

Dus vraag ik aan jou: het paper over die ubiquinone, wat is daar statistisch fout aan ? Want om dat te analyseren heb je ENKEL MAAR toegepaste statistiek voor nodig he. Je moet niet eens weten wat ubiquinone eigenlijk is.

Wat is er statistisch verkeerd aan die papers over ivermectine ?
Het is mij inderdaad ook een raadsel waarom virologen opgetrommeld worden om een epidemie te gaan beheersen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 11:28   #114
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom dan die uitspraak?
Omdat die klopt.
Een vaccin werkt niet op een ander virus. En dat is wat een mutatie is.
Oud 21 december 2020, 11:31   #115
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die klopt.
Maar waarom dan wel voor de andere mutaties die er al zijn geweest? Wat is er zo speciaal aan deze mutatie?
Oud 21 december 2020, 11:35   #116
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Maar waarom catalogeer je Steven van Gucht dan wel onder de experts? Dat is een dierenarts. Omdat hij op tv komt moet hij wel gelijk hebben?

Het is overigens iets wat Van Ranst zelf zegt. Degene die in het begin meest met zijn gezicht op tv komt, die heeft gelijk. Of dat nu waar is of niet speelt daarna geen rol meer. Dat heeft ie dus zelf gezegd he en toch trap je erin. Ik vind het trouwens schaamtelijk dat een collega economist zo weinig kritisch ingesteld is.
Een dierenarts is op zich niet slecht geplaatst als hij wat kent van virussen. Heel wat mensen lijken te ontkennen dat virussen bij mensen net zo werken als bij katten, giraffen of apen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 11:36   #117
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat die klopt.
het is niet omdat er een mutatie is dat het daarom plots een ander virus is.

zolang er kruisimmuniteit is zal een besmetting of een vaccin werken. en dat zal voor bijna alle nu bekende mutaties zo zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een dierenarts is op zich niet slecht geplaatst als hij wat kent van virussen. Heel wat mensen lijken te ontkennen dat virussen bij mensen net zo werken als bij katten, giraffen of apen.
denk vooral aan varkens, koeien of kippen. daar hebben we er miljoenen van, en daar zien we nu en dan eens een epidemie passeren.

dat is juist wat ze in het begin gedaan hebben. ze hebben gedaan alsof wij varkens zijn en de quarantaine maatregelen die daarbij werken gewoon aan ons opgelegd. gewoon omdat al onze grote experts geen flauw benul hadden wat wel te doen.

helaas is de menselijke dynamiek veel complexer dan die van dieren in stallen, en werkt het niet.

Laatst gewijzigd door denkimi : 21 december 2020 om 11:39.
Oud 21 december 2020, 11:55   #118
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
het is niet omdat er een mutatie is dat het daarom plots een ander virus is.

zolang er kruisimmuniteit is zal een besmetting of een vaccin werken. en dat zal voor bijna alle nu bekende mutaties zo zijn.

denk vooral aan varkens, koeien of kippen. daar hebben we er miljoenen van, en daar zien we nu en dan eens een epidemie passeren.

dat is juist wat ze in het begin gedaan hebben. ze hebben gedaan alsof wij varkens zijn en de quarantaine maatregelen die daarbij werken gewoon aan ons opgelegd. gewoon omdat al onze grote experts geen flauw benul hadden wat wel te doen.

helaas is de menselijke dynamiek veel complexer dan die van dieren in stallen, en werkt het niet.
Inderdaad, als een stal varkens besmet zijn dan worden die gewoon afgemaakt en naar vilbeluik gestuurd. Dat is niet iets wat ze mensen kunnen doen denk ik?
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 12:02   #119
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar waarom dan wel voor de andere mutaties die er al zijn geweest? Wat is er zo speciaal aan deze mutatie?
Is zoals bij de griepprik.
Er bestaan honderden varianten van de griep. Is de variant anders dan de prik waarvoor hij gemaakt was dan is hij nutteloos.
Ook corona trouwens.

Mij moet je niet geloven maar wetenschappers hebben dat al tot in den treure laten weten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 december 2020 om 12:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 12:04   #120
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is zoals bij de griepprik.
Er bestaan honderden varianten van de griep. Is de variant anders dan de prik waarvoor hij gemaakt was dan is hij nutteloos.
Ook corona trouwens.

Mij moet je niet geloven maar wetenschappers hebben dat al tot in den treure laten weten.
Kan u me dan verklaren waarom dit NU pas een probleem is, terwijl men al maanden nieuwe varianten heeft zien opduiken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be