![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Ja, dat *sommige burgers* geen burgerzin hebben, en door de meerderheid tot orde geroepen zouden worden, dat wel. Maar dat "de meerderheid geen burgerzin" heeft dat is idioot, dan is die burgerzin ongewenst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Burgerzin zonder meerderheid bestaat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() De meerderheid bepaalt wat het wil zeggen, "zich goed gedragen". Als de meerderheid van burgers graag steelt, dan is stelen "zich goed gedragen" he. (ze noemen dat ook soms socialisme)
Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2021 om 04:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Nee, dat is democratisch 'denken'. Ik had het over burgerzin, niet over de opinie van het gemeen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Niks "moet". Niks is beter dan iets anders, behalve wat beter met uw goesting overeenkomt he. Er is daar niks "a priori" aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
Als je natuurlijk 'burgerzin' enkel definieert als 'doen wat de burger nu geacht wordt te doen', heb je gelijk (dat is dan een woordenkwestie), maar dat is dan als definitie zelf niet echt in lijn met burgerzin in een... zinnigere omschrijving (dat het woord ook abstracter wordt gebruikt, blijkt uit dat boekcitaat). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 05:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Nee. Ethiek is een kwestie van keuze. Goed en slecht zijn een kwestie van keuze en van lijden vs plezier hebben. Op plezante en onaangename ervaringen na is er geen enkel "anker" voor goed en slecht. Wij zijn, op die aangename of onaangename ervaringen na, gewoon chemische reacties. Er is niks goeds of slechts aan een chemische reactie. Wij zijn chemische reacties die ook bewuste ervaringen hebben de aangenaam of onaangenaam zijn. Daaruit leiden wij af dat zekere verlopen van die chemische reacties "aangenamer" zijn dan andere. En dat is het enige anker voor wat wij nadien goed en slecht noemen. Is het plezant ? Dan is het goed. Doet het zeer ? Dan is het slecht. Meer is er niet aan goed en slecht.
Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2021 om 05:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 05:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Die eenvoudige notie hebben veel filosofen en vooral veel sofisten en religieuzen langs alle kanten geperverteerd om mensen laten te denken dat ze anders moeten handelen dan hun tijdelijk plezier zoeken, om weet ik veel welke redenen, en natuurlijk om despotische en idealistische overwegingen. Maar wat goed is, is fun beleven, en wat slecht is, is afzien. Meer is er niet aan en dat is eigenlijk heel eenvoudig. Buiten die fundamentele ethiek is alle gelul over goed en slecht niks anders dan manipulatieve zeverderij. Wij hebben bewuste ervaringen die fun willen beleven, en lijden willen vermijden. Meer is er niet aan "bewuste ervaring". Citaat:
Als het plezant is, is het goed, als het zeer doet, is het slecht. En als het nu plezant is, maar morgen doet het meer zeer, dan zullen we het toch maar als slecht vinden he. En als het vandaag een beetje zeer doet, maar morgen is het heel plezant, dan noemen we dat goed. En wat plezant is voor mij, is wat goed is voor mij. Als U dat zeer doet, dan is dat slecht voor U, maar het blijft goed voor mij. Tenslotte is "mij" niks anders dan "mijn ervaringen" en die hebben niks te zien met "uw ervaringen" die misschien zelfs niet eens bestaan. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2021 om 05:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het komt altijd op hetzelfde neer he. Je discussieert tot op een bepaald punt en dan een tijdje later doe je alsof je gewoon weer van 0, d.w.z. bij je weerlegde dogma's, kan herbeginnen. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 05:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leven is in zekere mate een riskante affaire, want als je leeft kan je lijden, wat slechter is dan niet leven. Maar je kan ook plezier beleven, en dan is het niet erger dan dood zijn. Met andere woorden, uw "duurzaamheid" is eerder een last, en het is eigenlijk veiliger om dood te zijn. Maar zolang we denken dat het plezanter kan zijn, aanvaarden we het risico om nog wat te leven. Leven is enkel te pruimen als we genoeg plezier hebben. Maar soms lopen we het risico dat we zullen leven en toch lijden. Om dat te vermijden, willen we zelfs een klein beetje lijden vandaag, maar niet teveel, als ons dat grote hoop geeft dat we morgen niet gedwongen zullen zijn om te leven en te lijden. Als er bovendien goeie hoop is dat het morgen plezant zal zijn, dan is dat OK. Zoniet is het veel beter van vandaag te sterven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar bon, om nog maar eens een stuk te herhalen (zonder de onderbouwing weliswaar, die je nu hopelijk ondertussen wel kent): Het duurzame aan wat IK qua ethiek voorstel, zit o.a. in het feit dat de vruchtbare synergie en de daaruit resulterende schoonheid - niet leidt tot voortdurende angst/stress, culturele instorting en dood vanuit de eigen dynamiek - niet op begoocheling gebaseerd is (de wanen van jaloerse bokken die grotendeels uit die jaloezie zelf voortkomen, incl. hun triomfjes die dat bijgevolg maar even en bij gratie van verblindheid zijn) - een blijvende vreugde toelaten en tegelijk een ongehinderde groei in de bron van die vreugde - past in een zichzelf steeds versterkende en ontplooiende mensheid die de vreugde aan zichzelf nog 'breder' gegrond maakt - aansluiten bij de mimetische verbondenheid met de ander door die positief aan te wenden en te bevestigen (met zorg voor het neutraliseren van het tegendeel, zolang dat nog enige 'verleiding' zou hebben). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 06:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je 20 jaar in een gelukkige waan verkeert en die waan geeft U plezier, dan is dat waanbeeld "goed". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2021 om 06:14. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Verder hierover ter herhaling:
"Dat hangt ervan af, jouw eigen 'fun' geeft al aan dat 'de evolutie' niet in elk opzicht zo dwingend is in de zin dat we voortdurend zouden moeten strijden. Alleen denk jij dan dat de mens daardoor weggeselecteerd zal worden omdat machines daardoor beter zijn. Ik zeg dat de JUISTE rationeel-ethische 'fun' net de mensheid zelf tegelijk kan bewaren en upgraden, en zo ook doen overleven al is dat niet eens per se het voornaamste bewuste doel (dat is namelijk de positieve synergie en de daaruit voortvloeiende schoonheid). Maar om weer helemaal naar het begin te gaan: het mimetisme aan de basis vormde een evolutionair voordeel omdat het de overdracht van nieuwe informatie vergemakkelijkt. Echter, vanuit zichzelf (er zit geen automatische 'censuur' op datgene waartoe het mimetisme getriggerd wordt) kan het ook makkelijk leiden tot de groep uitdunnende, in extremis vernietigende conflicten waarna enkel die culturen 'overleven' die deze dreiging weten te kanaliseren. Dat gebeurde via religie en die religie kwam zelf door een lange reeks van oorspronkelijke kanaliseringen van het geweld tot stand (hetgeen we in een geculturaliseerde vorm ter preventie nagespeeld zien in rituelen en offers, die het aanvankelijke scheppende, het geweld neutraliserende geweld opnieuw 'activeren', deze keer in gecodificeerde vorm). Daarnaast zijn er dan de taboes die het mimetisme aan banden leggen en de mythen over het hele oergebeuren." |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 06:28. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.112
|
![]() Citaat:
Maar wij, als bewuste wezens, hebben een "fun" programma. Wij zoeken fun. De mate waarin ons "fun zoeken" een succesvolle strijd-strategie zal blijken te zijn, zal bepalen hoelang die "fun" en dus bewustzijnsstrategie in het levensspel zal meedraaien he. Met andere woorden, wij zijn het probeersel "is fun zoeken een goeie strijd strategie die andere strategieen elimineert ?". Maar dat resultaat, dat kan ONS niet schelen als individu. Wij hebben zelf geen "Darwinistische opdracht", wij zullen de Darwinistische berekening, zoals alle levende wezens, gewoon ondergaan. Ondertussen doen wij wat wij verondersteld zijn te doen: fun zoeken. Het zal dan uitwijzen of wij hierdoor ten onder gaan of niet. Maar dat op zich is niet erg voor ons als individu. Mijn persoonlijk IDEE is dat wij ten onder zullen gaan, omdat fun zoeken geen heel sterke overlevingsstrategie zal blijken te zijn. Maar ondertussen zullen wij wel, in die pogingen tot het vinden van fun, opvolgers geschapen hebben die misschien veel en veel efficienter als strijd strategie te werk gaan. Dat verandert ons eigen wezen niet als "fun zoekers". En dat verandert het algemene onwrikbare gegeven niet dat alle leven gewoon een strijd is. Niet dat dat een "keuze" zou zijn, het is de essentie van het leven, want leven is het uitproberen van overwinningsstrategieen ten aanzien van elkaar. Wij zijn zo een poging tot overwinningsstrategie die gebaseerd is op "fun zoeken". En we zullen wel zien waar dat uitkomt. Citaat:
Citaat:
Je zou evengoed kunnen zeggen dat wij allemaal, als we heel hard onze best doen, lange neuzen zullen hebben, en dat het "lange neuzen hebben" een soort van automatisch gevolg en tevens streefdoel van ons wezen zou zijn. Maw, ik zie totaal niet waar dat vandaan zou komen, noch waarom er daar naar zou moeten gestreefd worden, noch waar dat goed voor zou zijn. Citaat:
Citaat:
Men heeft hier een artificieel dreigement bedacht op basis van niks, om daar gans een theoretische bovenbouw op te baseren rond het religieuze. Maar ik ga gewoon helemaal niet mee dat dat "mimetisme" als cognitieve functie enig gevaar zou betekenen. Dat is dus het punt waar ik uw zaak niet meer volg. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.893
|
![]() En alweer dringt zich een herhaling op:
Het mimetisme is an sich geen 'denken', het is imitatie. Of het voordelig of nadelig is, hangt er nog maar van af WAT je imiteert, maar daar heb je maar beperkt controle over. Het KAN een voordeel zijn, maar soms kan een voordeel ook omslaan in een nadeel, wat bij het mimetisme het geval was in de 'oertijd' indien er niet het eveneens langs mimetische mimetische weg als het ware vanzelf tot stand gekomen zondebokmechanisme was waarvan de betrokkenen niet eens de werking snappen en het hoogstens als 'formule' herinneren vanuit de ermee tot stand gebrachte vrede die ze nadien willen reproduceren. Los daarvan: de mens handelt niet zo bijzonder 'rationeel' doorgaans he, tenzij hij bewust rationaliteit aanleert (en dan liefst ook nog zijn mimetisme onder controle houdt want anders kan ook dat contraproductief zijn). Het is natuurlijk best mogelijk dat iemand zich braaf inhoudt om zich te beschermen - als een van de instincten die aangesproken kunnen worden - maar ik zou de volgende vijf zaken willen opmerken: => het mimetisme creëert zelf een 'realiteit' waarbinnen reacties tot stand komen. Die 'realiteit' hoeft niet een of ander neutraal 'voordeel' te zijn. Denk aan een ruzie: een of andere kleinigheid irriteert en de ander reageert daarop waardoor de eerste zich nog meer beledigd voelt etc. tot op den duur alle verborgen frustratie eruit komt. Later wordt dat ook als 'zinloos' ervaren, de relatie kan erdoor stuk raken, maar het mimetisme ging zijn eigen leven leiden. Dat geldt dus ook voor de imitatie van grijpgedrag en dominantiesignalen in de 'oertijd'. Het mimetisme maakt ook in het bijzonder gevoelig voor tekenen van dominantie die - indien men die dominantie zelf wil hebben in plaats van haar te accepteren - 'ondraaglijk' kunnen aanvoelen. => het gaat niet noodzakelijk om het uitdagen van de leider alleen. Het gaat ook om een algehele instabiliteit in de menselijke verhoudingen. => een belangrijk punt is ook de verspreiding, de aanstekelijkheid van het geweld: alweer door het mimetisme zullen derden zich ermee gaan bemoeien, ook de illusie hebben en die zelf mimetisch nog versterken dat er iets heel waardevols op het spel staat of dat er een groot gevaar is dat bestreden moet worden etc. Ook hier weer brengt het mimetisme zelf een realiteit tot stand die los staat van het 'eigen voordeel' an sich (behalve natuurlijk datgene wat binnen die nieuwe 'realiteit' als zodanig wordt ervaren). => het 'risico' van een aanval is vaak ook relatief. Bij dieren is het dominante groepslid doorgaans niet dominant geworden via een gevecht bis zum Ende, maar gaat het veeleer om schijngevechten of toch gevechten 'tot op een zeker punt'. De mimetische drang om te 'winnen' haalt het nog niet van de alertheid voor 'gevaar' en heeft zich nog minder verzelfstandigd. Overigens zien we dat in de moderne cultuur waarin we op fysiek vlak doorgaans ook niet 'bis zum Ende' gaan, mensen zich veelal niet écht gewonnen geven maar onderhuids met hevige frustraties blijven zitten ('ressentiment', vandaar o.a. de steeds vaker voorkomende depressies in uitgerekend democratieën waarin er meer mentale ruimte is voor 'vergelijken' doordat de religieuze hiërarchie zwakker is geworden die het mimetisme 'collectivistisch' stroomlijnde etc.). => eventueel kan nog gedacht worden aan de seksuele competitie: zwakkere mannen kunnen zich niet voortplanten, dus je houdt de 'testosteronbommen' over. (Al zal je zien dat er bij mimetische crisissen ook vrouwen betrokken kunnen raken vanaf een bepaalde drempel. Denk aan de Maenaden die daaraan herinneren etc.) |
![]() |
![]() |