![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Overigens gaf ik ook als voorbeelden: Waarop is 'hard to get' spelen gebaseerd? Toch om door een soort narcisme te simuleren ('ik schat mezelf hoog in') de eigen waarde in de ogen van de ander te vergroten, omdat die ander die 'vector' van het verlangen kopieert. Waarom denk je dat mannen vaak meer van hun vrouwen genieten als ze die 'showen'? Omdat ze hun verlangen versterkt voelen door het verlangen van de ander. Hoe vaak komen mensen niet in dominantieconflicten terecht, puur uit 'ergernis', niet omdat ze er beter van worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uiteraard moet je je dat in de oertijd 'automatischer' voorstellen dan bij een modern conflict. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Geen cultuur (behalve die dierlijke patronen die aangetast raken) of - zodra die cultuur tot stand komt - een strikt religieuze cultuur, niet zonder reden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
En ja, ik wil best wel aannemen dat in een wereld waar toch geen echte kennis voorhanden is, "nepkennis" met Goeroe's een tijdelijk groepsvoordeel kan opleveren, want de Goeroe heeft er belang bij om zijn vee goed te sturen voor zijn eigen welzijn, en dus indirect, zoals koeien met een goeie boer die veel winst maakt, voor het tijdelijke goeie bestaan van de koeien he. Er is totaal geen verschil in principe tussen de bange burger die naar Van Ranst luistert op TV, en daardoor gerustgesteld en bij de neus genomen wordt, en de Medicijnman die zijn show opvoert voor het kampvuur, en de bange stamleden die daardoor gerustgesteld en bij de neus genomen worden he. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2021 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Er zijn fundamentele verschillen tussen archaïsche culturen (zuiver religieus), geëvolueerde culturen ('rationeler' maar die open staan voor erosie zodra jouw 'strategisch' denken* dominant wordt) en (nog niet echt bestaande) geoptimaliseerde culturen. (*Al geeft dat een te 'rationeel' beeld, die term, maar je kan het wel verbinden met zaken als sofisme.) Je zit gewoon alles zo te persen dat je niet eens aandacht moet besteden aan de fenomenen zelf. Zowel wat je versimpelde duiding van gedrag betreft (het ontkennen van de begoochelingen die vanuit het mimetisme zelf ontstaan, verder van de mechaniek van het geweld), als qua historische visie (of het gebrek eraan dus), als qua ethiek (waarbij je de duur en gegrondheid van 'fun' niet aan een hogere, daadwerkelijk-rationele of lagere vorm van gedrag weet te koppelen). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Je kunt toch met jouw 'uitleg' geen enkele mythe of geen enkel ritueel deftig verklaren. Maar ja, "dat moet niet", want dat is "fantasie". Ondanks de 'toevallige' universele patronen ervan. Zo kan iedereen het. Van 'cirkelredeneren' gesproken. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Hetzelfde ga je trouwens zien - niet dat het fenomeen hetzelfde is - bij wanen en hallucinaties en psychopathologisch gedrag. Dat ga je ook alleen kunnen duiden vanuit kennis van het mimetisme.
De bipolariteit is wel interessant trouwens: daar is het duidelijk dat de bipolaire mens daar zelf geen 'voordeel' aan heeft uiteindelijk. Nochtans is het moderne bestaan in feite door en door bipolair qua onderliggende structuur, omdat in het moderne leven de structuur vermengd is met conflictueel mimetisme (wat in oudere culturen alleen in tijden van crisis gebeurde). |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
![]() Dat is wat ik U hier de ganse tijd zeg: uw "mimetisme" komt overeen met het gedrag van een hersenloze gedrogeerde gehypnotiseerde halve gare. Niet de normale mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Trouwens, wat 'cirkelredeneren' betreft: los van de redeneerfout met die naam, gaat het er inderdaad om wie de meest omvattende, meest diepgaande, meest integrerende, meest economische maar minst selectieve, meest coherente cirkel tot stand brengt (en zonder metafysische grootheden te aanroepen), vanuit een plausibele kern van verklaring. Uiteindelijk moet dat in zeker opzicht een cirkel zijn, want anders kan men niet aan al deze eisen voldaan hebben. Je moet een theorie hebben die op haar pootjes terechtkomt en ondertussen zoveel mogelijk concreet religieuze, historische, psychologische, gedragsmatige etc. fenomenen weet op te nemen.
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Overigens: hoe "realistisch" is de wereld van de religieuze mens bij aanvang? (Al is dat dus een dam tégen het 'vrije' mimetisme). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2021 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Wat waanzin betreft: daarbij gaat het, zonder het hier nu verder uit te werken, over waarnemingen en gedachten die het hypermimetisme tot uitdrukking brengen en tegelijk trachten te verwerken in de vorm van - bij wanen - 'privé-mythes' waarin de taal van de cultuur gebruikt wordt zonder de socialiserende werking ervan (cf. harriechristus) en van - bij hallucinaties - vertekeningen van (herinneringen aan) de werkelijkheid onder druk van het hypermimetisme, waarin we vaak analogieen zien met elementen in de mythe die destijds 'collectief' beleefd werden - reuzen, kabouters, mengwezens,... - en waarin de rivalen zelfs afwezig aanwezig kunnen zijn via stemmen, schimmen etc. Hoe verder in de waanzin, hoe meer er ook sprake is van ambivalentie: wat bij bipolairen nog gescheiden is in periodes (manie en depressie) loopt in de schizofrenie quasi door elkaar etc. De waanzin is echter het uiteenvallen van de taal en een hopeloze poging tot reconstructie ervan (je merkt echter aan het theatrale van harriechristus dat hij ook wel ergens zal 'aanvoelen' dat het hopeloos is, al moet hij dat tegelijk totaal onderdrukken) terwijl de religie het collectief gedeelde product is dat uit het zondebokmechanisme als 'oplossing' voor het geweld voortvloeide, gebonden aan de constitutieve illusies die met dat mechanismen gepaard gingen en leidend tot 'overlevingsformules' als taboes en rituelen. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 januari 2021 om 03:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
L'amour est un oiseau rebelle Que nul ne peut apprivoiser Et c'est bien en vain qu'on l'appelle S'il lui convient de refuser Rien n'y fait menace ou prière L'un parle bien l'autre se tait Et c'est l'autre que je préfère Il n'a rien dit mais il me plaît Het punt is echter dat dat geen 'oiseau rebelle' is in de zin dat de liefde geen 'loi' zou kennen zoals verderop in het lied staat: dit is namelijk zélf een 'loi', althans voor zover de liefde drijft op onderhuids conflictuele fascinatie. Natuurlijk wordt de techniek vaak maar 'tot een bepaalde hoogte' toegepast, maar bij Shakespeare en Dostojewski is het mimetisme bij de personages vaak zo sterk dat het de kern van elke interactie wordt, vaak in verbinding gebracht met een gemeenschap die als geheel compleet erodeert en door de "envious fever of pale and bloodless emulation" uiteenvalt, 'bloodless' niet omdat er uiteindelijk geen bloed vloeit, maar omdat alles zich afspeelt in de virtuele maar koortsachtig ervaren realiteit van de mimetische begoocheling, overgenomen en tegelijk voor dat deel van het publiek dat inzicht heeft kritisch benaderd in de virtuele realiteit van het theater. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 januari 2021 om 03:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.892
|
![]() Citaat:
Echt 'gezonde' normaliteit zou betekenen dat de ethisch-politieke codificatie van het gedrag betrouwbaar is, dat ze het mimetisme optimaal aanstuurt, de risico's afwerend en de mogelijkheden aanwendend. Dat is nu niet zo. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 januari 2021 om 03:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.084
|
![]() Citaat:
Ik zie wel wat je bedoelt: je moet van goed geformuleerde basis axioma's vertrekken, daar een theorie op bouwen, en dan kijken in welke mate de elementen van die theorie overeenkomen met de waargenomen werkelijkheid (de orthodoxe wetenschappelijke methode), dus ja, je moet beginnen met postulaten stellen. Maar wat ik bedoel is dat jij uitgaat van je postulaten om de "andere theorie" zogezegd onderuit te halen. Je gaat ervan uit dat het mimetisme echt is, fundamenteel is, en dan neem je dat als uitgangspunt om te stellen dat andere visies/theorieen wel fout moeten zijn want *volgens de theorie van het mimetisme dit en dat*. Ik zeg gewoon dat alles wat je als bewijs voor die mimetisme theorie ziet, ook gemakkelijk verklaard kan worden vanuit een heel ander perspectief, en er dus noch observationeel, noch theoretisch enige noodzaak is om dat mimetisme te beschouwen als fundament. Op zijn best is het een alternatieve visie, maar een die zo is dat wat aan haar oorsprong zou liggen (het willen na-apen, de drang tot na-apen....) eigenlijk vandaag de dag totaal verdwenen is, en gewoon vandaag komt van een combinatie van rationeel denken en angst. Mijn punt is dat als dat vandaag de door U ingebeelde eigenschappen van "mimetisme" weergeeft, dan is er veel kans dat dat altijd al zo geweest is. Het fundamentele gedrag dat jij nodig hebt voor het gros van de leden van de maatschappij, namelijk "hersenloos nabootsen, vooral bij geweldvoering en rituelen", kan ik mij vandaag de dag niet inbeelden, maar ik leg U wel uit waarom men vandaag de dag zo een schijnbaar gedrag vertoont: uit schrik voor de groep, in een strategische overweging. En mijn idee is dat als dat vandaag de dag zo is, dan is er geen enkele reden waarom dat 10 000 jaar geleden ook niet zo was, gezien wij dezelfde wezens zijn. En dat staat helemaal los van de eventuele tijdelijke evolutionaire voordelen die een religie kan gehad hebben op het structureren van een groep in zijn Darwinistische strijd tegen andere groepen (ten koste van sommige van zijn individuen). Het "hersenloos na-apen tot het idiote toe - ttz zelfvernietigend geweld" is enkel maar denkbaar bij uitzonderingen in de maatschappij, niet bij de normale mens, ttz de meerderheid. Ja, druggebruik kan dat veranderen ja. Maar je moet in een "veranderde geestestoestand" zitten om zich mimetisch gaan te gedragen he. Omdat je een halve gare bent, of omdat je zwaar gedrogeerd bent of zoiets. En ik denk niet dat wij in grote aantallen voortdurend halve garen waren of gedrogeerd, het gros van de tijd. Als dusdanig zie ik geen observationele noodzaak om het mimetisme aan te nemen als fundament (alles wat je aanhaalt kan ook anders verklaard worden) en is er vandaag de dag geen enkele aanwijzing dat het gros van onze gedragingen mimetisch zouden zijn (ook al denk je van wel, zijn die allemaal ook vanuit rationeel/angstig standpunt te verklaren). Dat sluit het mimetisme als theorie niet uit, maar maakt dat er geen enkele noodzaak toe is, en het zou willen zeggen dat we in het verleden van een bende halve gare mimetische wildemannen plots "normale mensen" zijn geworden, een overgangspunt dat een extra postulaat is zonder enige noodzaak. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 januari 2021 om 06:17. |
|
![]() |
![]() |