Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2021, 17:44   #41
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Doen ze niet altijd = berekend risico.
Een zelfrijdende auto is daarin veel betrouwbaarder dan een menselijke bestuurder.

Reken maar dat voetgangers en fietsers dat snel door zullen hebben.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 22 januari 2021 om 17:46.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 17:46   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Een zelfrijdende auto is daarin veel betrouwbaarder dan een menselijke bestuurder.

Reken maar dat voetgangers en fietsers dat snel door zullen hebben.
De zwakzinnigen ja.

Dus volgens jou kunnen voetgangers en fietsers dat in hun glazen bol zien vanop pakweg 50 meter?

Gaan daar ledlichten op het dak flikkeren: " mijn level 3 is nu actief " lol.

Zo zal het eerder zijn:

https://www.fastcompany.com/3063717/...-safe-to-cross

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 17:57   #43
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De zwakzinnigen ja.
Het is niet zwakzinnig om te profiteren van iets waar weinig risico aan verbonden is.

Het is zoals een glazen deur die vanzelf openschuift wanneer je er door moet. Na enkele weken lang een keer of zes per dag door die deur te gaan denk je daar niet meer bij na. Die ene keer dat de sensor defect is zul je je een bult schrikken (of een buil oplopen).

Zo zullen zwakke weggebruikers de zelfrijdende verkeersstroom ervaren: als een automatische schuifdeur.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:06   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het is niet zwakzinnig om te profiteren van iets waar weinig risico aan verbonden is.

Het is zoals een glazen deur die vanzelf openschuift wanneer je er door moet. Na enkele weken lang een keer of zes per dag door die deur te gaan denk je daar niet meer bij na. Die ene keer dat de sensor defect is zul je je een bult schrikken (of een buil oplopen).

Zo zullen zwakke weggebruikers de zelfrijdende verkeersstroom ervaren: als een automatische schuifdeur.
Vergeet het maar. En de boetes zullen torenhoog zijn.

Zei maar zeker dat die (video)cameras vooraan zeer performant zijn, en dat dit wettelijk geregeld zal worden.

Kassa-kassa. Toch al van gehoord?

En identificatie kan ook anders gebeuren via hun smartphone of whatever ID die ze op zak moeten hebben.

Citaat:
Die ene keer dat de sensor defect is zul je je een bult schrikken (of een buil oplopen).
Een breuk en buil en bloed én ook nog eens afdokken. mmmh berekend risico?

Vooraleer alle voertuigen verplicht level 4 hebben dan leven wij zeker niet meer. Oldtimers verbieden? Zie ik niet gebeuren.

Onlangs vroeg iemand of mijn wagen het nieuwe model was, en dit op <2 mter afstand. Mijn wagen was net 30 jaar geworden. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 18:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:14   #45
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus volgens jou kunnen voetgangers en fietsers dat in hun glazen bol zien vanop pakweg 50 meter?

Gaan daar ledlichten op het dak flikkeren: " mijn level 3 is nu actief " lol.
Op een gegeven moment is dat altijd actief. Bij iedereen. Iets met wortel en stok:

https://www.autoverzekering-berekene...psystemen.html

Citaat:
Vier verzekeringsmaatschappijen bieden een korting als u rijdt met een wagen die uitgerust is met een of meerdere rijhulpsystemen, ook wel eens "veiligheidsopties" genoemd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb in dat artikel geen passage zien staan die zegt dat dat systeem de voetgangers gewoon omver maait wanneer het "lachend gezichtje" niet is ingeschakeld.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:17   #46
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En identificatie kan ook anders gebeuren via hun smartphone of whatever ID die ze op zak moeten hebben.


Komt de CCP nu ook ons leven regelen?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:19   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht

Ik heb in dat artikel geen passage zien staan die zegt dat dat systeem de voetgangers gewoon omver maait wanneer het "lachend gezichtje" niet is ingeschakeld.
Ik ook niet. En dan? Ze maken geen misbruik want het is een voetgangeroversteekplaats.

Wat ik wel gelezen heb:

Citaat:
In a survey, the company found that less than half of pedestrians trust self-driving cars today. In the U.S., only 15% of respondents said that they would feel “very confident” that a self-driving car in front of them would actually stop. The designers also rigged up a car to appear self-driving, and watched reactions–most pedestrians looked either terrified or angry.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:21   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht


Komt de CCP nu ook ons leven regelen?
Tja zolang als de horde zwakzinnigen het ganse verkeer willen ontregelen zal dat wel komen.

Dat was toch jouw theorie?

Citaat:
Op een gegeven moment is dat altijd actief. Bij iedereen
Level 5? Bij iedereen? Oldtimers level 3 verboden? lol.

Dat gaat geld opbrengen.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 18:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:32   #49
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat ik wel gelezen heb:

Citaat:
In a survey, the company found that less than half of pedestrians trust self-driving cars today. In the U.S., only 15% of respondents said that they would feel “very confident” that a self-driving car in front of them would actually stop. The designers also rigged up a car to appear self-driving, and watched reactions–most pedestrians looked either terrified or angry.
Waardeloze enquête. Niemand heeft vandaag ervaring met een volledig zelfrijdende verkeersstroom. Natuurlijk dat er wantrouwen is. Je had in 1950 dezelfde antwoorden gekregen op de vraag: "vertrouw je automatische schuifdeuren?".

Dat gedrag van zwakke weggebruikers zal er gaandeweg vanzelf komen. Zonder dat ze zich daar zelf van bewust zijn.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:37   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Waardeloze enquête. Niemand heeft vandaag ervaring met een volledig zelfrijdende verkeersstroom. Natuurlijk dat er wantrouwen is. Je had in 1950 dezelfde antwoorden gekregen op de vraag: "vertrouw je automatische schuifdeuren?".

Dat gedrag van zwakke weggebruikers zal er gaandeweg vanzelf komen. Zonder dat ze zich daar zelf van bewust zijn.
Is ook een oude link van 2016, maar toch was er al level 2 (Tesla)

En dit is ook waardeloos:
Citaat:
Vier verzekeringsmaatschappijen bieden een korting als u rijdt met een wagen die uitgerust is met een of meerdere rijhulpsystemen, ook wel eens "veiligheidsopties" genoemd.
Rijhulpsystemen is amper level 1. En 10% korting of meer krijg ik ook als senior.

Bovendien is uitgerust niet gelijk aan continu actief in alle omstandigheden.

Als senior-bestuurder ben ik dat 100% wel.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 18:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:47   #51
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja zolang als de horde zwakzinnigen het ganse verkeer willen ontregelen zal dat wel komen.

Dat was toch jouw theorie?
Al decennialang worden op veel plaatsen drukke straten zodanig heraangelegd dat ze het autoverkeer vertragen en hinderen ten voordele van diegenen die jij "zwakzinnigen" noemt.

De burgemeesters die daarachter zitten worden niet weggestemd. Eerder integendeel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Level 5? Bij iedereen? Oldtimers level 3 verboden? lol.
Die worden niet verboden natuurlijk. Maar hoe zeldzamer ze worden, hoe meer ze gaan moeten rekening houden met zeer assertieve wegpiraten te voet en met de fiets.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 18:56   #52
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is ook een oude link van 2016, maar toch was er al level 2 (Tesla)

En dit is ook waardeloos:

Rijhulpsystemen is amper level 1. En 10% korting of meer krijg ik ook als senior.
Maakt niet uit. Het illustreert hoe dergelijke systemen financieel aangemoedigd worden. Bij hogere autonomie levels zal dit niet anders zijn. En de korting t.o.v. "geen autonomie" zal nog groter zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bovendien is uitgerust niet gelijk aan continu actief in alle omstandigheden.
Nu nog niet. Maar de systemen worden steeds beter. En mensen zijn gemakzuchtig.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:01   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Al decennialang worden op veel plaatsen drukke straten zodanig heraangelegd dat ze het autoverkeer vertragen en hinderen ten voordele van diegenen die jij "zwakzinnigen" noemt.
Nee, ten voordele van kwetsbare weggebruikers.

Zwakzinnige weggebruikers hebben ze ook deels aan zichzelf te danken. Google maar.

Citaat:
De burgemeesters die daarachter zitten worden niet weggestemd. Eerder integendeel.
Heeft echt niets te maken met misbruik maken van voorzichtige bestuurders of geautomatiseerde wagens.

Citaat:
Die worden niet verboden natuurlijk. Maar hoe zeldzamer ze worden, hoe meer ze gaan moeten rekening houden met zeer assertieve wegpiraten te voet en met de fiets.
En die zullen alvast moeten betalen voor hun misbruik.

Of denk je niet?

https://atv.be/nieuws/asociale-fiets...e-tot-174-euro

https://www.hln.be/antwerpen/rood-li...oete~a1ccf8e1/

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 19:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:04   #54
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En die zullen alvast moeten betalen voor hun misbruik.

Of denk je niet?
Hoe ga je ze identificeren?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:06   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Hoe ga je ze identificeren?
Voorlopig meestal op heterdaad.

Zie beide links vorige post (Antwerpen)

Of deze:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...or-voetgangers

Wegcode Artikel 42 voor voetgangers:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/215-art42

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 19:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:10   #56
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is ook een oude link van 2016, maar toch was er al level 2 (Tesla)
Maar er was (en is) nog geen zelfrijdende verkeersstroom. Wanneer 95% van de auto's level 3 of hoger is worden voetgangers en fietsers wegpiraten.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:16   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Maar er was (en is) nog geen zelfrijdende verkeersstroom. Wanneer 95% van de auto's level 3 of hoger is worden voetgangers en fietsers wegpiraten.
Dat was ook de vraag niet in die enquete.

Citaat:
In the U.S., only 15% of respondents said that they would feel “very confident” that a self-driving car in front of them would actually stop
Tesla model S was vele jaren de best verkochte electrische wagen.
Ook in Europa of ook Nederland enkele jaren, 2015-2016 alvast.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 19:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:18   #58
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voorlopig meestal op heterdaad.

Zie beide links vorige post (Antwerpen)

Of deze:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...or-voetgangers
Dat gaat over verkeerslichten negeren en dergelijke.

Voetgangers die een auto doen remmen wanneer ze oversteken - hoeveel van hen krijgen een boete denk je? Ik denk niet al te veel.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:21   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat gaat over verkeerslichten negeren en dergelijke.

Voetgangers die een auto doen remmen wanneer ze oversteken - hoeveel van hen krijgen een boete denk je? Ik denk niet al te veel.
Tja wat is niet al te veel? Als ze artikel 42 overtreden kan het gebeuren.

Citaat:
45% van de overtredingen (613) heeft betrekking op andere regels, zoals het niet lopen op een trottoir als er een is.
Dan lopen ze op de weg niet?

Oversteken waar er binnen 30 m een zebrapad ligt zelfs zonder verkeer is eigenlijk ook een overtreding.

Als er meer level 4 wagens rijden zal dat wel veel meer worden, of denk je niet?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 19:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 19:23   #60
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat was ook de vraag niet in die enquete.
Het vertrouwen in het gedrag van een zelfrijdende verkeersstroom wordt - onbewust - opgebouwd door er elke dag middenin te bewegen. Niet door er 20, 30 jaar op voorhand een enquête over in te vullen.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be