Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2021, 00:10   #1
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard Rendement zakt door bijkomende kosten

Kan iemand mij uitleggen waarom er plots zoveel bijkomende kosten zijn bij de aankoop?

Ik kocht voor circa 30 euro aandelen (yes peanuts, maar dat is omdat ik later bijkoop na positieve evaluatie) en ben daar door bijkomende kosten 20% aan verloren?
Hoe is dat rendabel? Koop ik voor €1000, trekken ze daar dan ook 20% vanaf? Wat is de bijkomende kost buiten de 0,35 euro beurstaks?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 00:36   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Kan iemand mij uitleggen waarom er plots zoveel bijkomende kosten zijn bij de aankoop?

Ik kocht voor circa 30 euro aandelen (yes peanuts, maar dat is omdat ik later bijkoop na positieve evaluatie) en ben daar door bijkomende kosten 20% aan verloren?
Hoe is dat rendabel? Koop ik voor €1000, trekken ze daar dan ook 20% vanaf? Wat is de bijkomende kost buiten de 0,35 euro beurstaks?
Brokers vragen een transactiekost per handeling. De hoogte is afhankelijk van de beurs waarop ge handelt.

Het loont niet met zulke kleine bedragen aandelen te kopen. Je kan best fondsen kopen, dat kan vaak al vanaf 25 euro. Dat is vaak vrij van transactiekosten (echter wel een instapkost van 2 % ofzo).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 00:44   #3
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Brokers vragen een transactiekost per handeling. De hoogte is afhankelijk van de beurs waarop ge handelt.

Het loont niet met zulke kleine bedragen aandelen te kopen. Je kan best fondsen kopen, dat kan vaak al vanaf 25 euro. Dat is vaak vrij van transactiekosten (echter wel een instapkost van 2 % ofzo).
Het kan toch niet dat er op 3 aandelen van iets minder dan 10 euro 20% bijkomende kosten verschijnen?
Dat is gewoon absurd veel?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 22 januari 2021 om 00:45.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 10:21   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het kan toch niet dat er op 3 aandelen van iets minder dan 10 euro 20% bijkomende kosten verschijnen?
Dat is gewoon absurd veel?
Dat is perfect normaal. Je hebt gewoon de algemene voorwaarden van je effectenrekening niet gelezen vrees ik.

Je moet grotere bedragen kopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 10:42   #5
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is perfect normaal. Je hebt gewoon de algemene voorwaarden van je effectenrekening niet gelezen vrees ik.

Je moet grotere bedragen kopen.
Ja en dan daar 20 procent van aftrekken? 0,35 euro beurstaks kan ik mee leven, maar 20 procent per aankoop zou echt overdreven veel zijn.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 10:59   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja en dan daar 20 procent van aftrekken? 0,35 euro beurstaks kan ik mee leven, maar 20 procent per aankoop zou echt overdreven veel zijn.
De broker werkt voor niks ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 10:59   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En tis geen 20 %. Het is een vast bedrag dat toevallig 20 % is omdat gij zo weinig koopt

Ik zou toch met blokken van een paar duizend euro traden als ik van u was.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 11:13   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het kan toch niet dat er op 3 aandelen van iets minder dan 10 euro 20% bijkomende kosten verschijnen?
Dat is gewoon absurd veel?
Voor bepaalde kosten vragen de makelaars ofwel een percentage met bovendien een minimum dat je hoe dan ook betaalt, ofwel een vast bedrag per transactie. Hoe kleiner je order hoe meer het vast bedrag gaat doorwegen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 11:19   #9
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Ok thanks mannen.
Apple en Microsoft worden inderdaad grotere aankopen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 14:12   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja en dan daar 20 procent van aftrekken? 0,35 euro beurstaks kan ik mee leven, maar 20 procent per aankoop zou echt overdreven veel zijn.
Hangt ervan af voor hoeveel euro's ge gekocht hebt. Als dat voor 1 euro is, dan is dit een heel schappelijk bedrag. Is het daarentegen voor 10000 euro, dan is het schandalig duur.
BTW er zijn tegenwoordig wel handelaars te vinden die het gratis doen. Googel eens wat, en ge zult er een hele hoop vinden die goedkoper werken dan de beurstaks.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 15:31   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Het loont niet met zulke kleine bedragen aandelen te kopen. Je kan best fondsen kopen, dat kan vaak al vanaf 25 euro. Dat is vaak vrij van transactiekosten (echter wel een instapkost van 2 % ofzo).
Had ik pakweg 12-13 jaar geleden, toen kwamen de geruchten van de bankencrisis.... Net op tijd kunnen aflossen want ik kon dat geld beter gebruiken. Op het technische fonds had ik +30% wat het verlies op de kleinere fondsen compenseerde.
Bij Argenta was dat toen spotgoedkoop, die effectenrekening.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 15:53   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had ik pakweg 12-13 jaar geleden, toen kwamen de geruchten van de bankencrisis.... Net op tijd kunnen aflossen want ik kon dat geld beter gebruiken. Op het technische fonds had ik +30% wat het verlies op de kleinere fondsen compenseerde.
Bij Argenta was dat toen spotgoedkoop, die effectenrekening.
Mja, als je ze nog had gehad, had je nu een gigantische winst....

De Dow stond in 2008 voor de crash op 13000 punten, nu 30 000....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:19   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mja, als je ze nog had gehad, had je nu een gigantische winst....

De Dow stond in 2008 voor de crash op 13000 punten, nu 30 000....
Klopt. Maar in 2008 kreeg je nog 3% rente op een spaarrekening, en wat de laatste jaren?

Veel meer wijken naar de beurs uit, met de positieve gevolgen ervan (als men geduld heeft)

Soit men kan ook een aangrenzende tuin kopen, dat is een risicoloze investering, die men fysiek kan genieten (en ook bezighouden).

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 16:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 10:35   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Dat is toch verdorie onredelijk.
Want stel ge investeert serieus kapitaal, maar koopt dan maandelijks voor kleinere bedragen bij?
Dan is de broker gewoon veel duurder dan de beurstaks he? Of is dat door staatsinmenging? Zo hoog mag die kost niet zijn naar mijn bescheiden mening.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 13:24   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat is toch verdorie onredelijk.
Want stel ge investeert serieus kapitaal, maar koopt dan maandelijks voor kleinere bedragen bij?
Dan is de broker gewoon veel duurder dan de beurstaks he? Of is dat door staatsinmenging? Zo hoog mag die kost niet zijn naar mijn bescheiden mening.
Fondsen zijn veelal geschikt voor die kleinere bedragen/maand.

Individuele aandelen niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 13:37   #16
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Als de basis van aandelen u compleet vreemd is, dan blijf je daar beter gewoon van weg. En dan beginnen bleiten als je uw geld kwijt bent zeker?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 14:05   #17
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de basis van aandelen u compleet vreemd is, dan blijf je daar beter gewoon van weg. En dan beginnen bleiten als je uw geld kwijt bent zeker?
Via simulatie had ik nochtans een zeer positief rendement over een tijdspanne van 15 maanden zonder hefbomen. Wat komen die bijkomende kosten dan aan mijn rendement slurpen!? Ge moet toch maandelijks aandelen kunnen bijkopen zonder teveel bijkomende kosten?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 14:27   #18
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Via simulatie had ik nochtans een zeer positief rendement over een tijdspanne van 15 maanden zonder hefbomen. Wat komen die bijkomende kosten dan aan mijn rendement slurpen!? Ge moet toch maandelijks aandelen kunnen bijkopen zonder teveel bijkomende kosten?
Met simulatie bedoel je dan paper traden, of backtesting (hoeveel rendement zou ik gehaald hebben met deze strategie)?

Na de crash ging de beurs steil omhoog. Elke strategie waar je net long zit zou geld opgebracht hebben.
Maar zou het werken in een ter plaatse schommelende markt met eventueel sterke schommelingen?

Backtesten is niet zo simpel als het lijkt.
Het risico op bias of curve-fitting is groot. De strategie moet getest worden op random samples van de historische koersen.
Tevens moet je ALLE kosten in rekening nemen (transactiekosten, spread oa).
En de meest voorkomende fout is de redenering 'BUY/SELL at last quote' terwijl het 'BUY/SELL at NEXT quote' moet zijn.

BTW, uw exit-strategie is belangrijker dan uw instapstrategie.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 29 januari 2021 om 14:32.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 14:29   #19
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Via simulatie had ik nochtans een zeer positief rendement over een tijdspanne van 15 maanden zonder hefbomen. Wat komen die bijkomende kosten dan aan mijn rendement slurpen!? Ge moet toch maandelijks aandelen kunnen bijkopen zonder teveel bijkomende kosten?
Open een account bij Robinhood he.
Daar kan je gratis traden en ben jij het product zodat 'de suits' kunnen frontrunnen op jouw order (Citadel).
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 29 januari 2021 om 14:32.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 17:51   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Via simulatie had ik nochtans een zeer positief rendement over een tijdspanne van 15 maanden zonder hefbomen. Wat komen die bijkomende kosten dan aan mijn rendement slurpen!? Ge moet toch maandelijks aandelen kunnen bijkopen zonder teveel bijkomende kosten?
Het antwoord is je eerder al gegeven : lees de algemene voorwaarden betreffende roerende waarden en je effectenrekening.
Elke bank zet dat verplicht op haar website, elk document verwijst er expliciet naar. En elk document tekent de klant. Je moet wel zelf de moeite doen om het te lezen...

Quercus gaf je reeds het antwoord : een deel van de kost is forfaitair, een deel procentueel. Kleine aankopen van aandelen zijn dus altijd zeer duur door het forfaitaire deel.

Aankopen van bv fondsen hebben dat niet, omdat daar geen forfaitaire kost is, maar enkel een kostenpercentage wat je perfect transparant kan bijhouden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be