Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2021, 22:45   #9181
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

En nogmaals:
Waar blijft het wetenschappelijk BEWIJS van medische noodzaak door de regering om alle genomen maatregelen te verantwoorden????
Al de andere discussies zijn totaal OVERBODIG bij gebrek aan élk bewijs voor de noodzaak van zogenaamde beschermings/tijdelijke/NOODmaatregelen!

Kunnen ze geen geldige reden met wetenschappelijke feiten geven, dan zijn al hun maatregelen ONWETTIG en overtreedt de regering haar eigen grond/wetten!
Dan wordt verder elke discussie irrelevant want helemaal niet aan de orde.
Oud 26 januari 2021, 22:47   #9182
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Een belangrijke vraag: zijn die besmette kinderen ook allemaal ZIEK of zijn het besmette (en mogelijk váls positieve testen) kinderen zonder symptomen en dus GEZONDE kinderen die mogelijk ook al IMMUUN zijn? Want die testen óók positief.....

Het is niet genoeg dat ze het onderwijs kelderen en kinderen dwingen tot zuurstoftekort door zelfs vrij ademen te verbieden met onnodige muilkorven maar dat nazi-gebroed wil verder ook kinderen de stuipen op het lijf jagen door misleiding om tot gehoorzaamheid en gedragsverandering te dwingen.
Enkel een iets andere strategie dan voor ouderen, die vatbaarder blijken om ziek te worden en die ze daardoor kunnen wijsmaken dat het voor hun gezondheid zou kunnen zijn.
Volkomen onnodige hysterie voor een scheet in een fles.
Dat ik weet is er hoogstens 1 met een snotneus, de andere besmetten helemaal niets.
En nu gebruiken ze sinds vorige week weeral nieuwe regels. Ze hebben al het hele jaar vaste plaatsen en zitten ver van elkaar en ook continu altijd met mondmasker. Als er eerst een besmette was, dan moesten enkel de leerlingen die ronde de besmette zich laten testen. Sinds vorige week moet dus meteen de hele klas in quarantaine en 2 testen laten doen, maar raar genoeg de leerkrachten niet.

Dus sinds de verandering sturen ze niet 3 of leerlingen, maar 16 en ipv 1 keer testen moeten ze nu 2 keer getest worden.

Dus eigenlijk zouden ze nu dan die regels van vaste plaatsen en mondmaskers laten varen in school, want er wordt toch geen rekening mee gehouden voor risicocontacten nu.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 26 januari 2021 om 22:49.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 06:20   #9183
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Bij mijn zoon hebben ze nu de hele school getest omdat er een paar gevallen zijn. De gevallen zijn allemaal apart. De besmetten kinderen hebben geen andere kinderen in de klas besmet. Als ze met de testen een besmette vinden kan die niet gelinkt worden aan een andere leerling. Dus het moet van thuis komen.
Dat is dus een her-ontdekking van dat Koreaanse onderzoek nu al 8 maanden geleden of zo. Kinderen volgen meestal, zijn meestal niet de index patient in een gezin.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 07:16   #9184
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, in een ideale wereld geeft men alle zo objectief mogelijke informatie met alle nodige inkadering en verwacht men van het intelligente publiek een verhoogde rationele reactie. In welke mate "het volk" rationeel kan zijn is een vraag natuurlijk, en eens het gaat om een irrationele meute te "sturen" is "zwijgen om gene paniek te veroorzaken" misschien verkiesbaar boven een paar vaten olie op het vuur gieten.

Wat exact is wat men hier gedaan heeft, maar in alle westerse landen, onder het regisseurstaafje van een zotte bende dokters-panikeurs die een ton kerosine gegooid hebben op een bevolking die niet echt geterroriseerd was.

Als je de ene professor na de andere in de TV studios ziet langskomen met "dit is het einde van de wereld", ja dan krijg je zelfs de meest rationele bevolking in paniek.

Had men nu de zaken rustig gekaderd, in plaats van naar zotte professor Ferguson te luisteren dan zouden er VEEL minder brokken geweest zijn.
Oud 27 januari 2021, 07:32   #9185
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
De website van Sciensano geeft echter GEEN informatie over de leeftijdscategorieën die in het ziekenhuis belanden.
Toch wel. Ga naar hospitalisaties, en dan naar pagina 2.

Daar zie je dat op de epidemische piek 75% of meer 65+ was.

Natuurlijk, als de ziekenhuizen leeg zijn, is het willekeuriger. Deze zomer waren de paar mensen die in het ziekenhuis lagen, jonger.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2021 om 07:33.
Oud 27 januari 2021, 07:45   #9186
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frankrijk is bijna een schoolvoorbeeld van epidemische dynamiek. Midden juli is aan een stijging begonnen die, als men logarithmisch kijkt op grote schaal, gewoon een lange evolutie met R = 1.5 was (en de details maakten dat men het bos niet zag door de bomen). De lockdown nummer twee heeft dat wat doen dalen, maar ondertussen was er genoeg immuniteit verzameld om R naar 1.2 ongeveer te brengen. We hebben in Frankrijk nu een derde golf nodig om groepsimmuniteit te bereiken.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  frankrijk.png‎
Bekeken: 1356
Grootte:  130,9 KB
ID: 113780  

Oud 27 januari 2021, 07:53   #9187
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor Belgie kan je iets gelijkaardigs doen. Het verschil was wat gemaatregel in augustus.

Zoals men ziet, zijn maatregelen enkel maar nuttig zolang ze aanhouden, maar is de helling nadien enkel bepaald door de nabijheid van groepsimmuniteit of niet. Hoe verder je daaronder zit, hoe harder het stijgt. Hoe dichter je erbij zit, hoe minder hard het stijgt. En als je het bereikt en erover zit, is het vlak of gaat het dalen.

Zoals iedereen kan zien, was het gedoe in Antwerpen en zo in augustus enkel maar een lichtjes verschuiven van de curve naar rechts (dus wat uitstel), en verandert niks aan de essentie van het "stijgen".

Zoals verwacht. Maatregelen stellen uit. Immuniteit verandert de helling.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Belgie.png‎
Bekeken: 1334
Grootte:  166,5 KB
ID: 113781  

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2021 om 07:55.
Oud 27 januari 2021, 08:07   #9188
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Natuurlijk, als de ziekenhuizen leeg zijn, is het willekeuriger. Deze zomer waren de paar mensen die in het ziekenhuis lagen, jonger.

Maar dat klopt niet. Uit een nieuw overzicht van Scienanso blijkt duidelijk dat, zeker na de eerste golf, de bewoners van woon-zorgcentra alvast niet de zwaarste claim leggen op de ziekenhuisbedden. In oktober en november vormden zij maar ongeveer 10 procent van de gehospitaliseerden. Het zijn vooral mensen jonger dan 65 die het langst in een ziekenhuisbed liggen. De verklaring daarvoor is vrij eenvoudig: veel wzc-bewoners zijn al erg verzwakt en verliezen snel de strijd tegen het virus, terwijl zwaar zieke jongere mensen minder snel overlijden maar daardoor langer intensieve zorg nodig hebben.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 08:17   #9189
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:

Je ziet de percentages per week en op pagina 1 kan je periode instellen. Als ik een keer tijd heb zal ik in mijn excel file het aantal personen per leeftijd uittellen per week.
Oud 27 januari 2021, 08:55   #9190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Maar dat klopt niet. Uit een nieuw overzicht van Scienanso blijkt duidelijk dat, zeker na de eerste golf, de bewoners van woon-zorgcentra alvast niet de zwaarste claim leggen op de ziekenhuisbedden.
Dat zeg ik ook niet. Niet alle 65+ zitten in WZC he.

Kijk hier en bekijk de percentages rond de piek in ziekenhuizen (eerste helft van november).
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Screenshot at 2021-01-27 08:54:18.png‎
Bekeken: 1332
Grootte:  102,9 KB
ID: 113782  

Oud 27 januari 2021, 09:55   #9191
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Maar dat klopt niet. Uit een nieuw overzicht van Scienanso blijkt duidelijk dat, zeker na de eerste golf, de bewoners van woon-zorgcentra alvast niet de zwaarste claim leggen op de ziekenhuisbedden. In oktober en november vormden zij maar ongeveer 10 procent van de gehospitaliseerden. Het zijn vooral mensen jonger dan 65 die het langst in een ziekenhuisbed liggen. De verklaring daarvoor is vrij eenvoudig: veel wzc-bewoners zijn al erg verzwakt en verliezen snel de strijd tegen het virus, terwijl zwaar zieke jongere mensen minder snel overlijden maar daardoor langer intensieve zorg nodig hebben.
Uit cijfers van sciensano blijkt ook dat de meeste rusthuisbewoners zelfs niet naar een ziekenhuis gebracht worden. Dus nee, zij zorgen inderdaad niet voor een overbelasting in de ziekenhuizen. Ze sterven gewoon in hun eigen wzc.

Maar veruit de meeste gepensioneerden wonen niet in een wzc.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:06   #9192
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En nogmaals:
Waar blijft het wetenschappelijk BEWIJS van medische noodzaak door de regering om alle genomen maatregelen te verantwoorden????
Al de andere discussies zijn totaal OVERBODIG bij gebrek aan élk bewijs voor de noodzaak van zogenaamde beschermings/tijdelijke/NOODmaatregelen!

Kunnen ze geen geldige reden met wetenschappelijke feiten geven, dan zijn al hun maatregelen ONWETTIG en overtreedt de regering haar eigen grond/wetten!
Dan wordt verder elke discussie irrelevant want helemaal niet aan de orde.
Kijk naar China. Daar hebben de maatregelen wel effect. Wetenschappelijk bewijs hiervoor is moeilijk. Een deel van hun maatregelen zijn om een maatschappelijk draagvlak te creëren. Menswetenschappelijk zijn geen exacte wetenschap.

Ze hebben daar wel andere grondwetten dan hier.

Feit is dat China meer dan dubbel zoveel volk heeft dan de EER en het gros van de bevolking daar vrij kan rondreizen, weliswaar met strenge internationale reisbeperkingen gekoppeld aan repressieve quarantaines en corona testen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 11:13   #9193
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kijk naar China. Daar hebben de maatregelen wel effect.
Dat weet je niet. Het kan even goed zijn dat het ginder uitgewoekerd is en daar zijn genoeg aanwijzingen voor.

Het is wel zo dat een modus operandi kan bestaan in theorie waar genoeg getest wordt. Maar geen enkele TIJDELIJKE set van maatregelen kan dit oplossen.

Testen is dan ook niet tijdelijk, maar iets permanents, voor de komende jaren, tenzij mirakel vaccin dat maakt dat ook toekomstige varianten geen kans meer maken. Geen enkele tijdelijke maatregel kan echter een epidemie tegenhouden.

Alles wat je dan in het werk stelt, is PERMANENT of NUTTELOOS. Het enige dat een epidemie permanent beëindigt is groepsimmuniteit.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2021 om 11:14.
Oud 27 januari 2021, 11:23   #9194
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frankrijk is bijna een schoolvoorbeeld van epidemische dynamiek. Midden juli is aan een stijging begonnen die, als men logarithmisch kijkt op grote schaal, gewoon een lange evolutie met R = 1.5 was (en de details maakten dat men het bos niet zag door de bomen). De lockdown nummer twee heeft dat wat doen dalen, maar ondertussen was er genoeg immuniteit verzameld om R naar 1.2 ongeveer te brengen. We hebben in Frankrijk nu een derde golf nodig om groepsimmuniteit te bereiken.
Het lijkt erop dat de avond klok de cijfers niet echt doen dalen.
Oud 27 januari 2021, 11:32   #9195
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maatregelen stellen uit. Immuniteit verandert de helling.
Gezien er nu op relatief korte termijn (een half jaar?) een manier is gevonden om met minder schade groepsimmuniteit te behalen (i.e. vaccin), lijkt het me niet zo dom om met maatregelen het verloop van de epidemie nog wat uit te stellen. Voorwaarde is dan natuurlijk dat de schade van de maatregelen lager is dan de schade van een "vrije" epidemie. Ik wil die KBA wel eens maken
Oud 27 januari 2021, 11:39   #9196
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Het lijkt erop dat de avond klok de cijfers niet echt doen dalen.
Dat kan ook niet. Buiten is er nog teveel licht. De gehele straat- en stadsverlichting dient uitgeschakeld te worden. Dit is niet alleen een grote besparing maar verhindert ook georkestreerde samenscholingen van besmetter-relschoppers. Ook winkels en andere lokalen dienen verduisterd. Zo'n algehele verduistering zal het virus beletten de weg te vinden naar een ander slachtoffer. De politie uitgerust met nachtkijkers kan de overtreders van de avondklok dan gemakkelijk en zonder pardon uitschakelen.
Oud 27 januari 2021, 11:49   #9197
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Gezien er nu op relatief korte termijn (een half jaar?) een manier is gevonden om met minder schade groepsimmuniteit te behalen (i.e. vaccin), lijkt het me niet zo dom om met maatregelen het verloop van de epidemie nog wat uit te stellen.
Ik denk dat zelfs 2 maanden "maatregelen" veel schadelijker zijn dan 10 keer het huidig aantal doden. Die doden zijn niet veel waard. Ik zou er direct voor tekenen om 50 000 extra doden te hebben en geen maatregelen. Ik denk dat 95% van de bevolking, mocht ze niet hysterisch zijn en gewoon rationeel haar eigen voordeel bekijken, zou tekenen.

Gezien 1 jaar gemaatregel 300 000 equivalente doden waard was, denk ik dat de keuze nogal rap is.

Dat gezegd, ik denk dat het idee van permanente groepsimmuniteit met vaccin ook totaal illusoir is op termijn. Je riskeert dus van zwaar gegokt te hebben met een hoge inzet, en uiteindelijk alles te verliezen.

Even kijken naar:

https://infodujour.fr/societe/45803-...e-du-pr-raoult

Hij vat samen wat hier al een tijdje op politics.be gezegd werd. Ik verdenk hem ervan dit forum stiekem te lezen

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2021 om 11:51.
Oud 27 januari 2021, 12:01   #9198
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat zelfs 2 maanden "maatregelen" veel schadelijker zijn dan 10 keer het huidig aantal doden. Die doden zijn niet veel waard. Ik zou er direct voor tekenen om 50 000 extra doden te hebben en geen maatregelen. Ik denk dat 95% van de bevolking, mocht ze niet hysterisch zijn en gewoon rationeel haar eigen voordeel bekijken, zou tekenen.

Gezien 1 jaar gemaatregel 300 000 equivalente doden waard was, denk ik dat de keuze nogal rap is.

Dat gezegd, ik denk dat het idee van permanente groepsimmuniteit met vaccin ook totaal illusoir is op termijn. Je riskeert dus van zwaar gegokt te hebben met een hoge inzet, en uiteindelijk alles te verliezen.

Even kijken naar:

https://infodujour.fr/societe/45803-...e-du-pr-raoult

Hij vat samen wat hier al een tijdje op politics.be gezegd werd. Ik verdenk hem ervan dit forum stiekem te lezen
hehe, geen verrassing

Kan je die "ik denk dat..." een beetje meer onderbouwen? Niet echt een grondige KBA dit.

Gegeven dat de economische schade (blijkbaar) vooral ligt aan het virus zelf eerder dan de maatregelen, ben ik nog niet zo zeker van uw conclusie
Oud 27 januari 2021, 12:33   #9199
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
hehe, geen verrassing
Kan je die "ik denk dat..." een beetje meer onderbouwen? Niet echt een grondige KBA dit.
Gegeven dat de economische schade (blijkbaar) vooral ligt aan het virus zelf eerder dan de maatregelen, ben ik nog niet zo zeker van uw conclusie
Waarom ziet men bij een zware griepepidemie dezelfde sanitaire schade maar niet dezelfde economische schade? Bij griep geen niet-medische maatregelen, bij covid-19/20 wel met alle gevolgen van dien.
Oud 27 januari 2021, 12:37   #9200
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Waarom ziet men bij een zware griepepidemie dezelfde sanitaire schade maar niet dezelfde economische schade? Bij griep geen niet-medische maatregelen, bij covid-19/20 wel met alle gevolgen van dien.
omdat covid een beetje erger is dan griep misschien?....................

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be