Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2021, 10:17   #21
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Iets later. In 1981 in Spanje.
Maar de democratie heeft toen gewonnen, en kolonel Tejero verdween voor 15 jaar naar de gevangenis.

Nog recenter is er de mislukte coup d'état in het catalaanse regio parlement, maar ook hier heeft de spaanse democratie gewonnen en kregen de coupplegers een betaalde vakantie in jail.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 10:25   #22
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
https://www.demorgen.be/nieuws/hitle...roet~ba38c2cb/

Ik geloof niet dat die man werd veroordeeld omdat hij zich uitsprak over de holocaust / de holocaust ontkennen. Als ik het goed heb begrepen, werd het ophangen van nazisymbolen al als voldoende beschouwd om hem te veroordelen wegens inbreuken op de negationismewet.

Indien dat werkelijk zo is (ik ben niet zeker), vind ik dat toch vrij problematisch.
!!! Onderstaand bericht bevat een scheldpartij of laster aan het adres van een politicus of politieke groeperingen. !!!

Om de vrijheid van mening op dit forum zoveel mogelijk intact te laten, verwijderen we dit bericht niet.

We raden de auteur echter aan om dergelijke berichten niet te flooden, en ze in het vervolg argumentatief te onderbouwen, dit in het belang van een volwassen discussieklimaat.

De moderatie

Ik heb ook mijn bedenkingen of die man nu echt de holocaust ontkent OMDAT hij nazi symbolen etaleert...
Nu, het geciteerde geval is zo extreem, zo ongenuanceerd, zo provocatief dat de rechter zich hier vermoedelijk heeft laten inspireren door betrokkene zijn jarenlange gedweep.

Maar dit (extreme, op de rand van de psychiatrie...) geval neemt niet weg dat geen enkele politicus die verkozen is voor een neo-nazi partij in België belet is zijn mandaat op te nemen. Alle Blok parlementairen zetelen wel degelijk.

Laatst gewijzigd door Pontifex : 2 februari 2021 om 22:39.
Oud 2 februari 2021, 10:31   #23
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijd is relatief, klopt. Rekening houdende met feit dat een mens gemiddeld 80 jaar leeft, is 7 jaar toch al een behoorlijke tijd. Het is een grote portie van iemands leven. Enkele uren daarentegen, is volslagen verwaarloosbaar.

Nu, de weinig reacties in dit topic over Myanmar zelf en het feit dat dit in de media eigenlijk ook helemaal geen groot nieuws is, toont wel aan dat er duidelijk landen zijn die gewoon niemand een reet interesseert.

Ergens begrijpelijk, maar ergens ook wel pijnlijk.

Dat is zo.
Een jaar geleden schreef ik al dat de wereld de genocide en massale verdrijving van de Rohyngia zeer snel zou vergeten, en dat die nooit nog de kans zullen krijgen om terug te keren. De feiten tonen aan dat dit nu al zo is, en niemand stelt dat nog in vraag.

De presidente heeft dat allemaal laten begaan, doet alsof het probleem niet bestaat. En ze raakte daarmee weg. De VN doet niets, de internationale gemeenschap zwijgt.

Nu zijzelf terug in de rats zit, zal ze ook op weinig steun moeten rekenen.

Maar de vaststelling dat de VN stil blijft, bij een militaire coup, is eigenlijk schrikbarend...
Oud 2 februari 2021, 10:52   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb ook mijn bedenkingen of die man nu echt de holocaust ontkent OMDAT hij nazi symbolen etaleert...
Nu, het geciteerde geval is zo extreem, zo ongenuanceerd, zo provocatief dat de rechter zich hier vermoedelijk heeft laten inspireren door betrokkene zijn jarenlange gedweep.

Maar dit (extreme, op de rand van de psychiatrie...) geval neemt niet weg dat geen enkele politicus die verkozen is voor een neo-nazi partij in België belet is zijn mandaat op te nemen. Alle Blok parlementairen zetelen wel degelijk.

Klopt. U kent mijn standpunt hierover (en over het feit dat andere partijen het volste recht hebben om vrij te kiezen met welke partijen ze al dan niet coalities willen aangaan). Op dat vlak zie ik geen enkel democratisch probleem.

Die man is inderdaad een zeer extreem geval. U heeft het over 'op de rand van psychiatrie'. Wel, ik denk dat zulke hulp meer nut zou hebben dan een veroordeling.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 10:55   #25
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo.
Een jaar geleden schreef ik al dat de wereld de genocide en massale verdrijving van de Rohyngia zeer snel zou vergeten, en dat die nooit nog de kans zullen krijgen om terug te keren. De feiten tonen aan dat dit nu al zo is, en niemand stelt dat nog in vraag.

De presidente heeft dat allemaal laten begaan, doet alsof het probleem niet bestaat. En ze raakte daarmee weg. De VN doet niets, de internationale gemeenschap zwijgt.

Maar de vaststelling dat de VN stil blijft, bij een militaire coup, is eigenlijk schrikbarend...
Ongelooflijk eigenlijk hé. Maar ook heel interessant.
Oud 2 februari 2021, 11:57   #26
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt. U kent mijn standpunt hierover (en over het feit dat andere partijen het volste recht hebben om vrij te kiezen met welke partijen ze al dan niet coalities willen aangaan). Op dat vlak zie ik geen enkel democratisch probleem.

Die man is inderdaad een zeer extreem geval. U heeft het over 'op de rand van psychiatrie'. Wel, ik denk dat zulke hulp meer nut zou hebben dan een veroordeling.
Volledig akkoord. Eigenlijk is die straf zinloos. Hulp zou veel beter zijn.
Oud 2 februari 2021, 12:01   #27
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk eigenlijk hé. Maar ook heel interessant.
Het is triestig, maar als een volk/land geen geo strategisch belangrijke pion vormt voor de grootmachten, of geen westerse pers die zich blijvend voor het probleem inzet, of geen NGO die het in de actualiteit blijft houden dan vergeet de wereld heeel snel en is de interesse zeeer selectief.
Oud 2 februari 2021, 12:03   #28
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zever.
Er is geen politieke beperking op vrije meningsuiting in België, de enige beperkende factor is gewoon de wet.
Wil iemand zich tot de neo-nazi ideologie uiten, en zijn idolatrie en aanhankelijkheid voor het Vlaams Blok uiten dan mag hij dat voor de volle 100%.
Hij mag en kan daar ook op stemmen.
Zijn verkozene mag zijn politiek mandaat opnemen, geen enkele parlementair van het Blok is ooit belet om zijn mandaat op te nemen.

Het enige wat niet mag, en dat is niet partijgebonden maar algemeen, is dat men de holocaust niet mag ontkennen noch oproepen tot geweld en racisme.
Dit is pas zever!

Neem nog maar Vlaamse artiesten die hun voorkeur voor rechts zouden uiten. Die komen gewoon niet meer aan de bak in medialand. Alleen zo'n sterk figuur als Urbanus durft zijn mond open doen. De rest huilt mee met de wolven in het bos.
Oud 2 februari 2021, 12:06   #29
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Dit is pas zever!

Neem nog maar Vlaamse artiesten die hun voorkeur voor rechts zouden uiten. Die komen gewoon niet meer aan de bak in medialand. Alleen zo'n sterk figuur als Urbanus durft zijn mond open doen. De rest huilt mee met de wolven in het bos.
Dat is geen politieke/wettelijke beperking.

De vraag is of het verboden is om mening X, Y of Z te uiten.
Oud 2 februari 2021, 12:08   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zo.

Het is een beetje pot en ketel. De ‘democratische’ meerderheid heeft er ook niet veel van gebakken.
Oud 2 februari 2021, 12:16   #31
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is geen politieke/wettelijke beperking.

De vraag is of het verboden is om mening X, Y of Z te uiten.
Als men een artiest boycot omwille van zijn politieke mening en vakkundig professioneel vermoord, klopt er toch iets niet. Een democratie en rechtstaat onwaardig.

Discriminatie is verboden bij wet, maar als men er positief voor plaatst, is er geen vuiltje aan de lucht. Komaan, zeg. Onze wetten rammelen langs alle kanten, maar meestal in het voordeel van het extreemlinkse gedachtegoed.

Mystery calls, zijn nog zoiets. Pure uitlokkerij, normaal verboden door de wet. Maar bepaalde politiekers promoten en gebruiken het straffeloos. Halleluja.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 2 februari 2021 om 12:20.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 17:23   #32
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een beetje pot en ketel. De ‘democratische’ meerderheid heeft er ook niet veel van gebakken.
Regeringen die er weinig van bakken zijn schering en inslag. Zoiets kan geen militaire staatsgreep rechtvaardigen. Zelfs met Erdogan zou ik niet achter een militaire coup staan. Tenzij die echt op massale schaal zou folteren en allerlei kunstgrepen zou toepssen om zichzelf aan de macht te houden.

Bij de afzetting van Ceaucescu pleegde het leger de facto ook een staatsgreep maar stond de macht onmiddellijk weer af toen er een noodregering werd gevormd. Dat kon je echt zien als een noodsituatie waarbij ingrijpen vereist was. Maar militaire junta's en generalissimo's lijkt me meer iets voor bananenrepublieken.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 17:37   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Regeringen die er weinig van bakken zijn schering en inslag. Zoiets kan geen militaire staatsgreep rechtvaardigen. Zelfs met Erdogan zou ik niet achter een militaire coup staan. Tenzij die echt op massale schaal zou folteren en allerlei kunstgrepen zou toepssen om zichzelf aan de macht te houden.

Bij de afzetting van Ceaucescu pleegde het leger de facto ook een staatsgreep maar stond de macht onmiddellijk weer af toen er een noodregering werd gevormd. Dat kon je echt zien als een noodsituatie waarbij ingrijpen vereist was. Maar militaire junta's en generalissimo's lijkt me meer iets voor bananenrepublieken.
En dan zijn we terug bij het begrip ‘democratie’. Ik heb er onlangs nog iets over gepost:

Democratie = vrije verkiezingen
‘Westerse democratie’ = vrije verkiezingen(democratie)+ rechtsstaat + mensenrechten.

Persoonlijk heb ik liever een militaire junta die de rechtsstaat en mensenrechten respecteert dan een democratisch verkozen ‘fuhrer’ die de rechtsstaat en mensenrechten aan zijn laars lapt.
Oud 2 februari 2021, 17:42   #34
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat Erdogan overigens al voor een groot stuk doet hee.
Hij heeft tienduizenden ambtenaren, politiefunctionarissen, militairen, vakbondsmensen, journalisten, parlementsleden van de oppositie enz enz op fake beschuldiging van deelname aan de 'staatsgreep van Gülen' laten opsluiten. Hij heeft een massale ontslagronde gedaan in de overheidsdiensten en het leger en er overal zijn apparatsjiks gezet. Hij heeft de wetgeving laten aanpassen om zijn regnum te kunnen voortzetten.

Het ergste van al is dat het leger, dat vroeger de finale bewaker van de democratie was, nu niet meer bij machte is hem desnoods af te zetten. De militaire top zijn nu Erdogan getrouwen.
Oud 2 februari 2021, 18:46   #35
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan zijn we terug bij het begrip ‘democratie’. Ik heb er onlangs nog iets over gepost:

Democratie = vrije verkiezingen
‘Westerse democratie’ = vrije verkiezingen(democratie)+ rechtsstaat + mensenrechten.

Persoonlijk heb ik liever een militaire junta die de rechtsstaat en mensenrechten respecteert dan een democratisch verkozen ‘fuhrer’ die de rechtsstaat en mensenrechten aan zijn laars lapt.
Rest de vraag dan waarom die militaire junta er sowieso is. Democratie is democratie. Dat betekent dat de wil vd meerderheid dient gerespecteerd. Allerlei correcties en kunstgrepen uitvoeren lijkt me ook dubieus. Tenzij er kan aangetoond worden dat er massaal werd gefraudeerd. Maar dan nog dient een eventuele junta een tijdelijk karakter te hebben. En de geschiedenis leert dat junta's het doorgaans moeilijk hebben met een stapje opzij te zetten.
Oud 2 februari 2021, 18:48   #36
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat Erdogan overigens al voor een groot stuk doet hee.
Hij heeft tienduizenden ambtenaren, politiefunctionarissen, militairen, vakbondsmensen, journalisten, parlementsleden van de oppositie enz enz op fake beschuldiging van deelname aan de 'staatsgreep van Gülen' laten opsluiten. Hij heeft een massale ontslagronde gedaan in de overheidsdiensten en het leger en er overal zijn apparatsjiks gezet. Hij heeft de wetgeving laten aanpassen om zijn regnum te kunnen voortzetten.

Het ergste van al is dat het leger, dat vroeger de finale bewaker van de democratie was, nu niet meer bij machte is hem desnoods af te zetten. De militaire top zijn nu Erdogan getrouwen.
Ik zou graag zien dat Erdogan op democratische wijze zou weggestemd worden. Vooralsnog lijkt hij een meerderheid vd Turken achter zich te hebben. Als dit niet het geval zou zijn dan vrees ik voor de methodes die hij zou hanteren om als "redder des vaderlands" aanzien te worden.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 2 februari 2021 om 18:49.
Oud 2 februari 2021, 18:50   #37
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou graag zien dat Erdogan op democratische wijze zou weggestemd worden. Vooralsnog lijkt hij een meerderheid vd Turken achter zich te hebben. Als dit niet het geval zou zijn dan vrees ik voor de methodes die hij zou hanteren om als "redder des vaderlands" aanzien te worden.
Zonder ‘rechtsstaat’ en ‘mensenrechten’ kan een democratie 49% van zijn bevolking democratisch uitmoorden.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Oud 3 februari 2021, 01:06   #38
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder ‘rechtsstaat’ en ‘mensenrechten’ kan een democratie 49% van zijn bevolking democratisch uitmoorden.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar hoe ga je iets opleggen wat een meerderheid vd bevolking niet wil?
Oud 3 februari 2021, 01:28   #39
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie de corona regels in Belgenland.
Oud 3 februari 2021, 10:28   #40
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Rohinga hadden geen meerderheid. Dus ze werden 'democratisch' gegenocideerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be