Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2021, 00:01   #9501
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

"De mensen" schijnen het allemaal zo graag te willen als ik de opiniepeilingen vd overheid mag geloven...

Minder mensen op straat, avondrust, online winkelen, politie die nog iets harder slaat bij overtredingen, gezichtbedekking, hogere straffen, enz

"Vrijheid" voor alle burgers is misschien iets achterhaalds?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 00:25   #9502
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik wacht daar ook nog altijd op...

Hier liggen ze maar te verwittigen dat de Engelse ,de Zuid-Afrikaanse en de Brazilliaanse varianten vele malen besmettelijker en dodelijker zijn....

Op welk nattevingerwerk baseren ze zich eigenlijk...

En nu lezen we het volgende....

Maar de 3 bovengenoemde zijn zogezegd nog altijd de besmettelijkste...

https://www.hln.be/buitenland/wereld...cins~ae89fc6e/
Ze hebben dat inderdaad niet getest, ze hebben een verschil in spike proteïnen opgemerkt waardoor ze er vanuit gaan dat die varianten besmettelijker zijn omdat ze makkelijker een cel kunnen binnendringen. De virale load moet minder groot zijn voor een volledige besmetting.

Ik hoop deze variant ook te vangen om toe te voegen aan m'n collectie immuniteiten.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 00:50   #9503
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ze hebben dat inderdaad niet getest, ze hebben een verschil in spike proteïnen opgemerkt waardoor ze er vanuit gaan dat die varianten besmettelijker zijn omdat ze makkelijker een cel kunnen binnendringen. De virale load moet minder groot zijn voor een volledige besmetting.

Ik hoop deze variant ook te vangen om toe te voegen aan m'n collectie immuniteiten.
Virusverzamelingen aanleggen.
Oud 5 februari 2021, 06:45   #9504
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Maar de 3 bovengenoemde zijn zogezegd nog altijd de besmettelijkste...
Ja, kijk, hier kan je de stamboom volgen:

https://nextstrain.org/ncov/global

Het is wat ik ook wel dacht: ach, weer wat variantjes erbij. Trouwens, ondertussen zijn het er geen 3 varianten, maar 3 families: de 20H, 20I en 20J families.

Maar er is wel degelijk iets in te herkennen. Op onafhankelijke wijze ontstaan steeds gelijkaardige mutaties: de N501Y, de E484K en dan ook mutaties in de buurt van locatie 26. Maw, het virus *herontdekt* die mutaties telkens maar opnieuw. Als dat gebeurt, komt dat omdat er een duidelijk evolutief voordeel is voor het virus, en dat wil dus zeggen dat het helpt ontsnappen aan de huidige hindernissen, hindernissen die er een ganse tijd dus NIET waren, want tot hier toe kwamen die mutaties niet voor in grote getallen.

Er zijn 2 hindernissen die we aan het virus leggen:

1) we trachten met gemaatregel de besmettelijkheid in te tomen

2) er ontstaat groepsimmuniteit (natuurlijk, of via vaccinatie)

Elke mutatie die helpt om die hindernissen beter te overwinnen dan zijn voorgangers/neefjes, geeft een evolutief voordeel.

Het lijkt dat N501Y vooral besmettelijker is. Het is ontstaan daar waar strikte maatregelen golden.

De andere mutaties lijken te ontsnappen aan immuniteit. Dat is nu al herhaaldelijk waargenomen.

Dus ja, deze mutaties zijn anders dan alle voorgaande, die weinig functioneel effect hadden, maar gewoon "identiteitskaartjes" waren - of dat denkt men toch. Het is niet de eerste keer natuurlijk. Wij hebben reeds een andere familie op ons dak gekregen vorig jaar dan de Chinezen: die fameuze D614G mutatie die het virus besmettelijker maakte (en misschien minder nijdig).
De originele Chinese versie komt zo goed als niet meer voor.

Dat is nu eenmaal wat virussen doen. Ze muteren gans de tijd. Maar meestal zijn de mutaties niet functioneel. Echter, als er selectieve druk wordt uitgeoefend, dan worden de mutaties wel functioneel, omdat die geselecteerd worden en extra overlevingskansen bieden.

Darwin in real time.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 07:27   #9505
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
"De mensen" schijnen het allemaal zo graag te willen als ik de opiniepeilingen vd overheid mag geloven...

Minder mensen op straat, avondrust, online winkelen, politie die nog iets harder slaat bij overtredingen, gezichtbedekking, hogere straffen, enz

"Vrijheid" voor alle burgers
is misschien iets achterhaalds?
Vrijheid is sowieso een illusie geworden. Zou niet weten wat jij nog verstaat onder vrijheid ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 08:02   #9506
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vrijheid is sowieso een illusie geworden. Zou niet weten wat jij nog verstaat onder vrijheid ?
En nu zijn ze ook in ons land een noodwet aan het maken voor toekomstige pandemieen. Een goed signaal voor de economie wellicht: de volgende keer gaat alles nog makkelijker dicht...
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 14:02   #9507
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn heel wat scholen die regelmatig een klas, leerjaar of hele school sluiten voor een week. Dat was al zo in het najaar van 2020, maar nu nog veel meer.
En dat komt nooit in het nieuws omdat het heel frequent gebeurt de laatste weken, sinds die varianten zijn beginnen rondgaan.
Vraag ik even losjes rond bij collega's, dan is er altijd wel iemand die een school kent waarvan ze net een week gesloten zijn geweest.

De school van mijn neefjes is afgelopen week ook gesloten geweest.
Deze keer zonder noodopvang, dus kinderen moeten thuis blijven. Gelukkig zijn er heel wat mensen die hier kunnen telewerken, of voor een korte overbruggingsperiode verlof nemen of iets anders regelen.
Er zullen er inderdaad ook bij grootouders gaan, maar ik denk nog altijd dat men dat zo veel mogelijk probeert te beperken nu, vooral net omdat de school gesloten is omwille van enkele positieve covid gevallen.

Nu, de kinderen moeten verplicht 2x getest worden (met enkele dagen tussen).
Als je weet dat er op de factuur van het ziekenfonds per test een bedrag van € 260 staat, waarvan de patiënt niets betaalt, dan is dat voor een schooltje van bijvoorbeeld 500 kinderen algauw € 260 000 die de staat ophoest (€ 260 x 500 x 2).
Bij de eerste test was er geen enkele positief getest, maar toch moet men nog eens een tweede test doen. Yupla, € 130.000 erdoor gejaagd.
Dit zijn gewoon vaststellingen, maar ik weet dat velen daar zware discussies over voeren.
Dat zijn bedragen die dagelijks over de toonbank gaan in ons land, op de balans van de begroting die we ooit zullen moeten terugbetalen.
Oud 5 februari 2021, 14:27   #9508
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zijn bedragen die dagelijks over de toonbank gaan in ons land, op de balans van de begroting die we ooit zullen moeten terugbetalen.
Geld is nooit een probleem. Heel nobel initiatief maar net nu er miljarden nodig zijn om een virus te bestrijden vindt men met gemak 4 miljard euro voor een andere ziekte.
Ach geld ....pfffff

https://www.tijd.be/dossier/europare.../10281919.html
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 14:28   #9509
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Geld is nooit een probleem. Heel nobel initiatief maar net nu er miljarden nodig zijn om een virus te bestrijden vindt men met gemak 4 miljard euro voor een andere ziekte.
Ach geld ....pfffff

https://www.tijd.be/dossier/europare.../10281919.html
om de ravage van de uitgestelde zorg te sussen
Oud 5 februari 2021, 15:06   #9510
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, de kinderen moeten verplicht 2x getest worden (met enkele dagen tussen).
Als je weet dat er op de factuur van het ziekenfonds per test een bedrag van € 260 staat, waarvan de patiënt niets betaalt, dan is dat voor een schooltje van bijvoorbeeld 500 kinderen algauw € 260 000 die de staat ophoest (€ 260 x 500 x 2).
Bij de eerste test was er geen enkele positief getest, maar toch moet men nog eens een tweede test doen. Yupla, € 130.000 erdoor gejaagd.
Dit zijn gewoon vaststellingen, maar ik weet dat velen daar zware discussies over voeren.
Pardon????

260€ per test ?!?

Moest dat echt zo zijn dan zijn ze volledig op hunne kop gevallen om zo massaal te testen bij mensen die nauwelijks tot geen last hebben van dit virus.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 16:23   #9511
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

https://www.hln.be/berchem/robbe-16-...agen~a6e7d035/

Er is nog hoop voor de toekomst, veel sterkte maat, helpen ipv. te neuten, zo moesten er meer zijn.
Oud 5 februari 2021, 16:39   #9512
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht

Er is nog hoop voor de toekomst, veel sterkte maat, helpen ipv. te neuten, zo moesten er meer zijn.

Wat een onnozelaar !

Maar ja, aan zijn 16 weet hij niet beter he. Ge moet dat die jongen vergeven. Hij beseft niet hoe idioot hij is.

Citaat:
“Natuurlijk ben ik heel blij dat ik nu beschermd ben. Dankzij het vaccin voel ik me toch een pak veiliger”, zegt Robbe tevreden.
Het illustreert toch totaal de absolute ignorantie en de hysterie die men teweeggebracht heeft he. Die jongen riskeerde NIKS.

Mocht hij nu nog gezegd hebben: "ik ben blij dat ik nu kan feesten en hopelijk geen oudjes besmetten" dan zou hij eventueel enige intelligentie getoond hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 februari 2021 om 16:42.
Oud 5 februari 2021, 17:11   #9513
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het bedrag voor een test die we in de media zien is 50 euro per test, ze doen er wel makkelijk 30.000 per dag dus 45 miljoen euro per maand.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200915_96786121
Oud 5 februari 2021, 17:16   #9514
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Wat een onnozelaar !

Maar ja, aan zijn 16 weet hij niet beter he. Ge moet dat die jongen vergeven. Hij beseft niet hoe idioot hij is.

Het illustreert toch totaal de absolute ignorantie en de hysterie die men teweeggebracht heeft he. Die jongen riskeerde NIKS.

Mocht hij nu nog gezegd hebben: "ik ben blij dat ik nu kan feesten en hopelijk geen oudjes besmetten" dan zou hij eventueel enige intelligentie getoond hebben.
'Dankzij het vaccin voel ik me toch een pak veiliger'

Verontrustend hoe weinig kennis er blijkt te zijn bij mensen die in de zorg werken.

Hij heeft natuurlijk nog het excuus van zijn jeugd.

Nog een zin waar ik het moeilijk mee had:

Citaat:
Hopelijk krijgt iedereen nu snel zijn of haar vaccin zodat we ons normale leven snel terugkrijgen.”
Hoezo, "zodat"? Het al dan niet terug krijgen van ons normale leven is puur een politieke beslissing hoor. Met vaccinaties heeft dat weinig te maken.

Vijf minuten politieke moed en we hebben ons normale leven terug.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 5 februari 2021 om 17:17.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 17:23   #9515
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Wat een onnozelaar !

Nochtans lijkt hij verder wel sympathiek.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 18:16   #9516
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nochtans lijkt hij verder wel sympathiek.
Zoals ik stelde, een brave jongen, maar totaal onwetend - wat inderdaad geen verwijt is, gezien hij 16 jaar is en enkel maar officiele propaganda heeft gezien die alles verkeerd voorstellen.

Van zijn leeftijdsgenoten zijn er welgeteld 4 omgekomen.
Oud 5 februari 2021, 18:53   #9517
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht

"Hopelijk krijgt iedereen nu snel zijn of haar vaccin zodat we ons normale leven snel terugkrijgen.”

Zo naïef, dat vaccin zal daar niets aan veranderen.
Oud 5 februari 2021, 19:06   #9518
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
"Hopelijk krijgt iedereen nu snel zijn of haar vaccin zodat we ons normale leven snel terugkrijgen.”

Zo naïef, dat vaccin zal daar niets aan veranderen.
Inderdaad. Dat was de smoes van vorig jaar.
Oud 5 februari 2021, 20:22   #9519
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met een ijsweek voor de deur hebben Hollandse experts een nieuwe mutatie vh virus ontdekt

Oud 5 februari 2021, 20:29   #9520
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met een ijsweek voor de deur hebben Hollandse experts een nieuwe mutatie vh virus ontdekt

Indien de omstandigheden zich ertoe lenen voor de Elfstedentocht gaat er veel protest komen indien ze die zouden annuleren wegens covid. Kneppelfreed 2.0 zou kunnen plaatsvinden, nu ja, indien op een vrijdag.

Zeer opvallend hoe zo'n pandemie ons veel leert over de scherpe kantjes van ieder land.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 februari 2021 om 20:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be