![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Geachte heren
Sinds de vernieuwing van de spelling zijn de tekens "Q" en "Y" in rein Nederlands verband buiten gebruik geraakt. Zij worden wel nog in storende vreemde woorden gehandhaafd. Dit storend gebruik dient zo snel mogelijk gestaakt te worden. Bijgevolg dient een vernieuwd tokkelbordstelsel ontwikkeld te worden dat nauwer op het rein Nederlandstalig taalgebruik zal aansluiten. Het woord "toets" is een ontlening aan de Waalse taal (touche = aanraking). Het betreffend woord wordt bij dezen naar de vuilnisbak verwezen. Met rein Nederlandstalige rookvrije groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Staatssecretaris
|
![]() Geachte Hendrik de Eerste
Niets moet. Moge Luik Vlaams worden
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jammer dat azert hier niet meer post.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Staatssecretaris
|
![]() Geachte Weiland
Zou Azert geen andere aanmeldingsnaam van Hendrik de Eerste kunnen zijn? Hoogachtend
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad. Om die reden heb je ook nog landen die geen metrisch stelsel gebruiken, Amerika heeft als enige land Fahrenheit en wij hebben AZERTY.
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen. Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beide ook gewend maar ik prefereer AZERTY wegens overheersend taalgebruik E-N-F-D.
(actueel klavier is QWERTY ![]()
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik gebruik overal waar ik kom, het US klavier (het kan mij niet schelen wat er op de toetsen staat, ik tik blind). Het voordeel is dat dat overal beschikbaar is. Het is niet simpel om daarmee in 't Frans te schrijven, maar de alt combinaties zitten in mijn vingers. Het voordeel is gewoon dat je overal op elke computer waar je komt, wel de US instelling kan hebben zonder problemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Mijn laptop hier is Querty, mijn extern toetsenbord is Azerty.
Iedereen heeft wel een reden om een voorkeur te hebben (bij mij is dat Azerty). Er is geen toetsenbord beter dan een ander.
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gebruik ze soms ook wel beiden azerty & qwerty Je kan dat vrij snel verzetten als u dat wil. (instellingen/instellingen en instellingen) Niet dat ik de pc waar Win10 op staat veel gebruik want ik kan mij nog steeds niet vinden in dat OS-systeem (ik hou het op Win7 en Linux) maar ik ga van de veronderstelling uit dat iedereen de overschakeling al wel gemaakt heeft? Hoe ga ik van qwerty naar azerty in Windows 10? Werkwijze Windows 7 of ouder. Bij oudere Windows-versies druk je de Shift-toets en de Alt-toets samen in. Op die manier switch je van Qwerty naar Azerty of andersom. Super gemakkelijk, maar je moet het weten!
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 10 februari 2021 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeggen 'dit of dat is beter' is cru gezegd, zever in pakskes. Ik werk het liefst met een azerty, Belgische layout en anderen opteren dan voor qwerty. Elk zijn ding.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 10 februari 2021 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() Laten we de geuzennamen AZERTY en QWERTY afschaffen en gewoon spreken over "Specifieke layout" en "Internationale layout". U prefereert een specifieke standaard zoals azerty, Fahrenheit of mijlen of de internationale standaard zoals qwerty, Celsius of kilometers.
Het heeft zoals iemand hier eerder aanhaalde ook met de markt te maken. Zo zocht ik eens een klaviertje voor mijn iPad op Coolblue. Op Coolblue.be kon je enkel AZERTY kopen en op Coolblue.nl enkel QWERTY. Maar je kon op Coolblue.nl niet laten leveren in België! Ik heb het dan maar rechtstreeks bij Apple gekocht. Je ziet, er is altijd wel een oplossing. De layout van AZERTY en QWERTY heeft trouwens niks te maken met de taal waarin je typt. De letters zijn zo geplaatst dat de hamertjes van de typmachines niet vast kwamen te zitten. De layout is gewoon behouden nadat de typmachine minder gebruikelijker werd omdat mensen het nu éénmaal gewoon waren. Het enige dat met de taal te maken heeft zijn sommige tekens die direct via een toets beschikbaar zijn. Zo is het trouwens belachelijk dat ù een aparte toets krijgt, want er bestaat in het Frans maar 1 woord met een ù. Bovendien heeft Frankrijk een aparte layout omdat qwerty destijds Engels was en Frankrijk wilde absoluut niks dat Engels was. (chauvenisme) De reden dat wij hier ook AZERTY gebruiken is omdat toen de typmachine opkwam Wallonië het economische hart van België was en de Franstalige burgerij de hogere jobs kreeg. En voor de hogere bedienden moest alles toen in het Frans. Dit is pre-Vlaamse beweging. En zo zijn we met die Franse layout gebleven. We geven dit door aan onze kinderen. Ikzelf typ overal qwerty. Ik werk ook in een internationaal bedrijf dus we moesten bij het bestellen van onze laptop melden of we qwerty of azerty wilden. Opmerkelijk: een niet-Franse of Belgische collega van mij typt ook in Azerty. Hij is met zijn ouders in België komen wonen sinds hij 6 of 7 was. Het is een gewoonte hier. ![]() Ik vind het niet waard om druk in te maken of je nu qwerty of azerty typt maakt geen bal uit. En als je echt "zo economisch mogelijk" wil typen. Dan kies je voor een DVORAK! ![]()
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen. Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord. Laatst gewijzigd door IJsboer : 10 februari 2021 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Objectief gezien is qwerty handiger voor Nederlands en Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou niet weten of AZERTY handiger is voor het Frans of QWERTY voor het Nederlands. Daar heb ik zelf nog geen onderzoeken naar gelezen of opgezocht wat dat betreft. En ironisch gezien kan je - zoals ik eerder meldde - beter een Ç of ß typen met een Nederlandse QWERTY dan met een Belgische AZERTY. Maar ik heb alt codes nodig voor ° of €, in tegenstellign met een AZERTY. Die alt codes ken ik intuïtief, zonder zelfs over de cijfers te hoeven nadenken.
Voorts heb ik ook instellingen voor Cyrillisch en Grieks staan omdat ik graag dingen opzoek in een ander alfabet en daarvoor tijd wil winnen. Ik weet de letters staan. Voor Hebreeuws en Arabisch gebruik ik tools, ik zoek er veel zeldener woorden in op. Een Nederlands QWERTY is handiger dan een Amerikaanse QWERTY. Die hotkeys voor die speciale tekens heb je niet in die laatste. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 februari 2021 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 11 februari 2021 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat wordt inderdaad gezegd, maar waarom is dat? ik typ op azerty, geen enkel probleem.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |