Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Is een pandemiewet noodzakelijk, relevant, opportuun ...
Ja 12 25,53%
Neen 29 61,70%
Ik weet het niet ... 6 12,77%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2021, 10:47   #61
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat jij weinig vertrouwen hebt in de overlevingsdrang van mensen. Als men U ijskoud aankondigt dat als ge het opdoet, ge binnen 3 weken thuis zult mogen kreperen, dan denk ik dat het zelfs niet NODIG is om massa evenementen af te schaffen. En als zou blijken dat men toch liever feest, wel, dan zij het zo, dan heeft men zijn keuze gemaakt, daar moet men nadien niet veel over zeveren he.
Nee, omdat door de aard van een virus anders 'domheid' bij overdracht dodelijk zou worden, m.n. voor de oudere actieve groep die zich niet kan isoleren.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 februari 2021 om 10:50.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 10:49   #62
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij was dat er niet in Zweden in maart.
Behalve die maskers in essentie wel denk ik. Verder is het wel degelijk zo dat er verschillen zijn tussen Zweden en België, ook zonder mee te stappen in de wijze waarop het 'succes' van Zweden wordt geminimaliseerd of ontkend.
Oud 23 februari 2021, 15:00   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard De N-VA-fractie legt dinsdag een eigen voorstel van pandemiewet neer in de Kamer.

De N-VA-fractie legt dinsdag een eigen voorstel van pandemiewet neer in de Kamer.
De Vlaams-nationalisten willen vooral vermijden dat het parlement in een pandemie wordt uitgesloten van de besluitvorming, klinkt het.

Omdat dergelijke maatregelen meestal dringend zijn, moet het parlement er in het N-VA-voorstel binnen de zeven dagen over stemmen. ‘Ons voorstel koppelt snelheid van optreden aan deugdelijke democratische besluitvorming’, dixit De Roover.

Bron dS https://www.standaard.be/cnt/dmf20210223_93798883

De eerste vraag die ik mij stel is wat de meerwaarde kan zijn van een wet tegenover een MB.
Minder tegenstand van de RvS ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 15:03   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Behalve die maskers in essentie wel denk ik.
Nee, enkel massa events werden verboden. Al de rest waren raadgevingen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 15:07   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De eerste vraag die ik mij stel is wat de meerwaarde kan zijn van een wet tegenover een MB.
Minder tegenstand van de RvS ?
Het zijn natuurlijk zotten van nu een pandemie wet willen in te voeren. We zouden dat moeten doen in de volgende situatie die misschien hypothetisch is, namelijk wanneer gans deze kermis voorbij is, enkele jaren voorbij is, wanneer alle gevolgen waargenomen werden, en wanneer men niet in paniek modus zit.

Met andere woorden, wanneer het eindbilan is opgesteld van wat er gedaan werd, wat de schade is, en wanneer de hysterie voorbij is. Binnen 10 - 15 jaar op zijn vroegste dus. In de veronderstelling dat we ooit nog uit dit zotte regime geraken wat alles behalve zeker is.

Maar in de bijzonder optimistische veronderstelling dat we in enkele jaren dat gemaatregel achter ons kunnen laten, wanneer de virologen hun almacht is weggenomen en wanneer we de wonden gaan lekken van de gigantische economische crisis, wanneer men open begint te staan voor een wat meer objectieve analyse van de waanzin, en wanneer de gigantische brokken die gemaakt werden bij de jeugd hen het onderwijs duidelijk zijn geworden, dan zal men pas een "pandemie wet" mogen opstellen.

Kijk, het kan zijn dat ik mis ben, en dat we volgend jaar een gigantische economische boom kennen, dat het dipje in het onderwijs is weggewerkt, en dat iedereen achteraf uiteindelijk blij en tevreden is van hoe het allemaal gegaan is. Ja, dan is een pandemie wet die dit gemakkelijker maakt aangewezen, natuurlijk, om idioten zoals ik de mond te snoeren zodat de goede overheid krachtdadig kan optreden.

Maar als het er een beetje zwarter uit ziet dan moeten we eens bezinnen over wat er uitgestoken werd he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2021 om 15:10.
Oud 23 februari 2021, 16:42   #66
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, enkel massa events werden verboden. Al de rest waren raadgevingen.
https://www.businessinsider.com/swed...true&r=US&IR=T
Oud 23 februari 2021, 16:54   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah tiens dat wist ik niet.
Oud 23 februari 2021, 17:14   #68
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ik lees is dus dat ze geen restaurants gesloten hebben die zich aan de regels hielden. Ze hebben enkel restaurants gesloten die zich niet aan de regels hielden.
Hier was een regel, met max 4 aan een tafel, in zweden 8 dacht ik.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 17:19   #69
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Wat ik lees is dus dat ze geen restaurants gesloten hebben die zich aan de regels hielden. Ze hebben enkel restaurants gesloten die zich niet aan de regels hielden.
Belangrijke nuance, inderdaad.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 18:23   #70
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ja, dat zeg ik toch ook. Al moet je flexibel zijn he. Als er echt een steile piek is, kan je ook de horeca beperken tot terrassen. Zweden is zelf ook flexibel zijn zijn aanpak.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 februari 2021 om 18:24.
Oud 23 februari 2021, 18:39   #71
denkimi
Banneling

Standaard

Zweden heeft gewoon gerekend op het verstand van zijn bevolking.

Belgie heeft willen micromanagen, en probeert dat trouwens nog altijd.

We zien het resultaat van onze overdaad aan politici die zich allemaal willen profileren.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 18:44   #72
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Zweden heeft gewoon gerekend op het verstand van zijn bevolking.

Belgie heeft willen micromanagen, en probeert dat trouwens nog altijd.

We zien het resultaat van onze overdaad aan politici die zich allemaal willen profileren.
Nee, dat is niet geheel zo. Als je de bevolking volledig laat doen, zijn er wél fuiven en hangt men wél samen aan de toog. Mij lijkt het niet zinnig om het beleid te bekritiseren vanuit zelfbedachte 'feiten'.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 februari 2021 om 18:45.
Oud 23 februari 2021, 18:47   #73
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet geheel zo. Als je de bevolking volledig laat doen, zijn er wél fuiven en hangt men wél samen aan de toog. Mij lijkt het niet zinnig om het beleid te bekritiseren vanuit zelfbedachte 'feiten'.
Mooi hé.

Ik kijk er al naar uit.
Oud 23 februari 2021, 18:57   #74
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Mooi hé.

Ik kijk er al naar uit.
Als men dat vanaf maart (of zelfs nog wat later) had toegestaan in binnenruimten, had dat wel degelijk tot de overbelasting van de ziekenhuizen kunnen leiden.

Verder zie ik fuifgedrag vooral als regressief, maar dat is nu het onderwerp niet.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 februari 2021 om 18:58.
Oud 23 februari 2021, 19:23   #75
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan?

Heb je nu nog altijd niet begrepen dat bijna niets van wat de overheid u heeft wijsgemaakt waar was of is? Dat bijna niets van wat ze ons heeft opgelegd enige positieve impact heeft gehad.

Je zou denken dat een simpele blik voorbij de grens voldoende zou moeten zijn om dat te beseffen. Maar blijkbaar zijn er dus nog altijd mensen die dat niet kunnen. Mensen die nog altijd geloven dat de belgie het met al zijn waanzin en willekeur goed gedaan heeft.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 19:30   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als mensen fuiven, wil dat zeggen dat ze liever fuiven en eventueel dood gaan he. Ik begrijp niet waarom "veel doden" noodzakelijk een slechte keuze is. Als men mensen zegt dat er geen plaats voor hen zal zijn, en mensen horen dat, en ze fuiven, en ze worden ziek, er is geen plaats voor hen, en ze gaan dood, dan is voor mij alles perfect verlopen zoals het hoort. Zij waren geinformeerd, zij hebben hun keuze gemaakt, en alles is gebeurd volgens de keuze die ze gemaakt hebben. Meer kan je toch niet wensen ?

Als men U zegt: fuiven en dood gaan, of niet fuiven ? En men kiest "fuiven en dood gaan", en ze fuiven en ze gaan dood, dan is dat toch perfect ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2021 om 19:31.
Oud 23 februari 2021, 19:34   #77
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Behalve die maskers in essentie wel denk ik. Verder is het wel degelijk zo dat er verschillen zijn tussen Zweden en België, ook zonder mee te stappen in de wijze waarop het 'succes' van Zweden wordt geminimaliseerd of ontkend.
Toevallig kwam Zweden vandaag nog eens in de pers (eigenlijk lang geleden). In de nieuwsbrief van Business AM kun je lezen
Citaat:
Uit onlangs gepubliceerde gegevens van het Zweedse bureau voor statistiek blijkt dat het aantal sterftegevallen in 2020 ruim 10,5 procent hoger zal liggen dan in 2019. Hoewel de aantallen tijdens de pandemie stegen, bevestigen de cijfers bevindingen van zowel Statistics Sweden als Eurostat waaruit blijkt dat de Zweedse oversterfte in 2020 bij de laagste in Europa behoort.
Ik zou wel graag de cijfers of grafiek willen zien die die laatste zin onderbouwt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 19:35   #78
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En wie haalt er nu zelfbedachte 'feiten' bij?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 19:35   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men dat vanaf maart (of zelfs nog wat later) had toegestaan in binnenruimten, had dat wel degelijk tot de overbelasting van de ziekenhuizen kunnen leiden.

Verder zie ik fuifgedrag vooral als regressief, maar dat is nu het onderwerp niet.
Regressief?

Gezamenlijk feesten is iets van alle tijden en regio's hoor.
Oud 23 februari 2021, 19:36   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als mensen fuiven, wil dat zeggen dat ze liever fuiven en eventueel dood gaan he. Ik begrijp niet waarom "veel doden" noodzakelijk een slechte keuze is. Als men mensen zegt dat er geen plaats voor hen zal zijn, en mensen horen dat, en ze fuiven, en ze worden ziek, er is geen plaats voor hen, en ze gaan dood, dan is voor mij alles perfect verlopen zoals het hoort. Zij waren geinformeerd, zij hebben hun keuze gemaakt, en alles is gebeurd volgens de keuze die ze gemaakt hebben. Meer kan je toch niet wensen ?

Als men U zegt: fuiven en dood gaan, of niet fuiven ? En men kiest "fuiven en dood gaan", en ze fuiven en ze gaan dood, dan is dat toch perfect ?
Verantwoordelijkheid, individuele keuzevrijheid,... zijn allemaal vieze concepten geworden.

We hebben de staat nodig die als een strenge vader kiest wat goed en slecht voor ons is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be