Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2021, 13:23   #701
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik had u ook gevraagd (meermaals) of u wel had begrepen wat ik schreef.
Wat ik schreef, was dacht ik duidelijk. De kritiek gaat eigenlijk niet zozeer over het oorzakelijke verband tussen het verleden en het heden.

U weet (hoop ik) echter wel waar de kritiek wel betrekking op heeft. En in antwoord op die kritiek zie ik helemaal geen argumenten. Toch niet argumenten die ik kan/wil aanvaarden. Immers vind ik kritiek hebben op het verleden en toch blij zijn over het eigen bestaan perfect combineerbaar en helemaal niet inconsequent.

Lessen trekken uit het verleden, past ook niet binnen de visie van PatrickVe. Want, als je zegt ergens lessen uit te trekken, dan zeg je op zich dat iets niet helemaal goed was (en dus beter kon). Op dat moment bekritiseer je dus het verleden. En dat kan/mag niet volgens PatrickVe. Want anders ben je niet consequent.

Weet jij eigenlijk wel wat je aan het verdedigen bent?
Wat is dat nu voor zever? Weet jij eigenlijk wel wat je aan het bekritiseren bent? Dat lijkt me een betere vraag. Of denk jij echt dat Patrick verdedigt dat we hetzelfde moeten doen als wat men in het verleden deed? Dat hij dus bv. het huidige coronabeleid zou herhalen als hij pas in 2030 geboren werd?

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 9 maart 2021 om 13:23.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:28   #702
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een idioot concept, uitgevonden door empathen he.
Een groot percentage van de hoogbegaafden komt in zijn leven in de problemen.
Van mensen met een hoog EQ heb ik nog geen cijfers gezien wat dat betreft dus is het niet onlogsch te veronderstellen dat die niet in de problemen komen.

Met een hoog EQ kom je een heel eind. Terwijl een hoog IQ totaal geen garantie is op succes. Wel integendeel zou ik zeggen. Zelfs Einstein is bij wijze van spreken gerecupereerd.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:35   #703
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, in real live ben je niet zo zeker van je stuk en pas je op je tellen alvorens onzin uit te kramen. Consequent is dat niet.
Ik weet dat er heel veel mensen zijn die niet echt nadenken, en zich door hun emoties laten leiden. Ik weet ook dat heel veel mensen, gezeten op hun emotionele gelijk en hun eigen inschatting van morele superioriteit, er totaal geen problemen mee hebben om in werkelijkheid natuurlijk te zijn zoals ik en dus bijzonder gemeen voor anderen. Aangezien ik niet gewapend mag rondlopen, dien ik dus bijzonder voorzichtig te zijn met al dat uitschot rondom mij. Hier op dit forum riskeer ik minder zware agressie van mensen die in de grond even "immoreel" zijn als ikzelf natuurlijk, en is het mogelijk om echtere discussies te voeren dan in het echte leven, waar men van in het begin opgevoed is om gans de tijd te vijnzen natuurlijk.

Dat gezegd, ik zeg wel degelijk geregeld in werkelijkheid dingen zoals hier, maar er moet dan altijd een beetje de twijfel bij bestaan of het geen grappen zijn. En misschien is dat wel zo, wie zal het zeggen he.

Citaat:
En ik die dacht dat je jezelf had aangeleerd om je emoties te onderdrukken en puur uit te gaan van het rationele. Waarom zou je trouwens ook voorzichtig zijn?
Omdat andere mensen natuurlijk even grote smeerlappen zijn als ikzelf.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:36   #704
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Van mensen met een hoog EQ heb ik nog geen cijfers gezien wat dat betreft dus is het niet onlogsch te veronderstellen dat die niet in de problemen komen.

Met een hoog EQ kom je een heel eind. Terwijl een hoog IQ totaal geen garantie is op succes. Wel integendeel zou ik zeggen. Zelfs Einstein is bij wijze van spreken gerecupereerd.
Dit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:36   #705
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Dat is niet wat PatrickVe zegt. Volgens PatrickVe kan je zelfs de teloorgang van de bibliotheek van Alexandrië niet betreuren, want die teloorgang ligt aan de basis van jouw bestaan ...
Uiteraard. Dat daar zelfs nog maar aan getwijfeld moet worden.
Oud 9 maart 2021, 13:37   #706
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat is op zich ook niet echt een maatstaf he. Onder een bende wilden zou jij ook 'in de problemen komen'. Het hele irrationele woke-gedoe drijft ook op uitwassen van 'emotionele intelligentie' (en tegelijk het gebrek eraan: emotie is dan ook in se niet 'intelligent'). Socrates kwam overigens ook 'in de problemen'. Je zou haast kunnen stellen dat dat, zolang de samenleving zelf niet ethisch-rationeel is geworden (en ethiek is niet hetzelfde als emotie), hoort bij verhevenheid. Daarom moeten verheven figuren een diepe overtuiging hebben wat hun doelen betreft, anders buigen ze onder de sociale druk.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 9 maart 2021 om 13:38.
Oud 9 maart 2021, 13:43   #707
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke argumenten heb je het? En in functie van welke bewering? Want de man zegt hier het één en ander door elkaar.
Als je goed leest, dan krijgt hij vooral kritiek op zijn opvatting, dat een mens werkelijk alles uit het verleden moet goedkeuren/aanvaarden; omdat alles aan de basis ligt van zijn bestaan.
Ja, en dat is dan ook zo.

Citaat:
Dus: wie na 1985 is geboren moet de daden van de Bende Van Nijvel bejubelen. Want, zonder hen, waren die mensen niet geboren. (Althans, de geweldige theorie van Patrick).
Inderdaad.

Citaat:
Tot op zekere hoogte kan je dat zelfs beargumenteren, ... dat een opeenvolging van gebeurtenissen al dan dat soort zaken gaan bepalen. Maar daar gaat de kritiek eigenlijk niet over. De kritiek gaat over zijn opvatting dat niemand (die na 1985 is geboren) die feiten kan veroordelen, want dat zou volgens PatrickVe niet consequent zijn.
Inderdaad.

Citaat:
Nu mag PatrickVe om dat laatste te staven met 1001 argumenten komen. Er zal me geen enkel overtuigen ...
Wel, dan moet je de stappen die tot dat besluit komen, doorprikken he.

En daar zijn 3 stappen voor, niet meer.

De eerste is: als iets, om te bestaan, als NOODZAAK heeft dat iets anders gebeurt, dan is het onmogelijk dat dat laatste "slecht" zou zijn, en het eerste niet. Als iets NOODZAKELIJK iets "slechts" moet hebben om te bestaan, dan kan dat niet goed zijn uiteraard.

Let wel de nuance: het is niet omdat iets het gevolg is van iets slechts, dat het slecht zou zijn. Het is als iets ENKEL MAAR kan ontstaan als gevolg van iets dat slecht is, dat het ook slecht is.

Het tweede is: een entiteit kan zijn eigen bestaan onmogelijk als fundamenteel slecht beschouwen.

Het derde is: het ontstaan van een mens is een bijzonder onstabiel en chaotisch proces dat van heel veel toevalligheden afhangt, en dus van alles wat het entropiereservoir heeft gevoed waaruit die toevalligheden uit gehaald werden. Wat op aarde neerkomt op alle verleden processen (toch die die enige tijd geleden waren ervoor, zeg, enkele weken of maanden zodat de effecten op microschaal kunnen propageren).

Voila. Uit die drie dingen volgt wat ik stel.
Oud 9 maart 2021, 13:44   #708
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Wat is dat nu voor zever? Weet jij eigenlijk wel wat je aan het bekritiseren bent? Dat lijkt me een betere vraag. Of denk jij echt dat Patrick verdedigt dat we hetzelfde moeten doen als wat men in het verleden deed? Dat hij dus bv. het huidige coronabeleid zou herhalen als hij pas in 2030 geboren werd?
Uiteraard zou hij dat doen. Want in die redenering zou dat beleid aan de basis liggen van "zijn" bestaan en is het dus met andere woorden een goed beleid. Ook al bekritiseert hij het het nu.
En dat soort visies noemt PatrickVe dus logica. En voor dat soort visies zegt u dus dat hij over argumenten beschikt, waar niet wordt op ingegaan ...

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:44   #709
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is op zich ook niet echt een maatstaf he. Onder een bende wilden zou jij ook 'in de problemen komen'. Het hele irrationele woke-gedoe drijft ook op uitwassen van 'emotionele intelligentie' (en tegelijk het gebrek eraan: emotie is dan ook in se niet 'intelligent'). Socrates kwam overigens ook 'in de problemen'. Je zou haast kunnen stellen dat dat, zolang de samenleving zelf niet ethisch-rationeel is geworden (en ethiek is niet hetzelfde als emotie), hoort bij verhevenheid. Daarom moeten verheven figuren een diepe overtuiging hebben wat hun doelen betreft, anders buigen ze onder de sociale druk.
Was ook niet bedoeld als maatstaf.
Mijn eigen IQ is ook een pak hoger dan 100. Mijn EO is darentegen gemiddeld. En ik had toch graag een hogere EO gehad. Kwestie van niet zoveel niet begrepen te worden en mij niet te moeten ergeren aan traagheid.
Lastig hoor als je 5 minuten in een meeting zit en je weet de oplossing al, dan duurt het soms nog 2 uur voor de rest dat ook ziet.
Oud 9 maart 2021, 13:45   #710
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mensen die elkaar uitmoorden zijn over het algemeen geen succesvolle groepen en sterven uit.

Samenwerken is evolutionair interessanter dan oorlog.
Daar ben ik het mee eens hoor. Maar dat wil niet zeggen dat men a priori genocide als slecht moet beschouwen. En er kunnen dus omstandigheden zijn waar dat de te volgen weg is. Ik denk dat wat de wenselijkheid (ik heb het niet over de uitvoerbaarheid ervan) de huidige wereld een heel goed voorbeeld heeft waar het enorm veel problemen zou oplossen mocht het lukken. Het is dus gewoon iets dat men in zijn toolkit moet houden, maar ik ben het perfect met U eens, en de holocaust is daar een historisch voorbeeld van: men moet dat heel spaarzaam gebruiken, en vooral, bezinnen eer ge begint, want het kan verkeerd aflopen, zoals de holocaust een spectaculair voorbeeld is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2021 om 13:50.
Oud 9 maart 2021, 13:46   #711
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit.
Ja ? Wat is er met dit ?
"Dit" is niet echt een zin he. Laat staan dat we dan begrijpen wat je bedoelt.
Ben je het ermee eens, of oneens ?
Of is het een bonzai zoals jij dat noemt ?
Oud 9 maart 2021, 13:49   #712
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ik dus gaan argumenteren waarom genocide slecht is ?
Ja. Als dat zo evident is, zal dat argument wel gemakkelijk zijn, nee ?

Gezien het grote succes van genocides in het verleden om te komen tot waar we gekomen zijn, moet er toch wel een stevig argument zijn waarom dat nu plots no go zou zijn.

En met genocides bedoel ik eigenlijk gans het evolutionaire verhaal he. Alle soorten die uitgestorven zijn, zijn in heel veel gevallen gewoon het gevolg van een vorm van genocide van hun opvolgers. Niet allemaal. Er zijn er die verdwenen zijn zonder last te hebben van hun opvolgers. Maar in veruit de meeste gevallen niet, in de zin dat zij zich konden handhaven TOT hun opvolgers ontstonden.

Je kan in het corona gebeuren zeggen dat de Britse variant een genocide aan het plegen is op de vorige varianten bijvoorbeeld. Het komt erop aan om een andere verwante groep af te maken he.
Oud 9 maart 2021, 13:50   #713
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, en dat is dan ook zo.

Inderdaad.

Inderdaad.

Wel, dan moet je de stappen die tot dat besluit komen, doorprikken he.

En daar zijn 3 stappen voor, niet meer.

De eerste is: als iets, om te bestaan, als NOODZAAK heeft dat iets anders gebeurt, dan is het onmogelijk dat dat laatste "slecht" zou zijn, en het eerste niet. Als iets NOODZAKELIJK iets "slechts" moet hebben om te bestaan, dan kan dat niet goed zijn uiteraard.

Let wel de nuance: het is niet omdat iets het gevolg is van iets slechts, dat het slecht zou zijn. Het is als iets ENKEL MAAR kan ontstaan als gevolg van iets dat slecht is, dat het ook slecht is.

Het tweede is: een entiteit kan zijn eigen bestaan onmogelijk als fundamenteel slecht beschouwen.

Het derde is: het ontstaan van een mens is een bijzonder onstabiel en chaotisch proces dat van heel veel toevalligheden afhangt, en dus van alles wat het entropiereservoir heeft gevoed waaruit die toevalligheden uit gehaald werden. Wat op aarde neerkomt op alle verleden processen (toch die die enige tijd geleden waren ervoor, zeg, enkele weken of maanden zodat de effecten op microschaal kunnen propageren).

Voila. Uit die drie dingen volgt wat ik stel.
Je kan natuurlijk wel dingen 'betreuren' door jezelf in gedachten te projecteren naar het verleden, zoals mensen ook leren door het lezen van historische geschriften waar ze goede en slechte voorbeelden ontwaren. Een slecht voorbeeld laat zien wat de prijs was die men in het verleden daarvoor moest betalen en die we in de toekomst kunnen vermijden door een toename in ons onderscheidingsvermogen. Het oordeel bij het verleden is natuurlijk niet eenduidig: het verleden maakt ons bewust van onze opgave in het nu - en krijgt daardoor een bijkomende zin in plaats van enkel noodzakelijk te zijn -, en van waaruit die stamt. (Dat zijn toch evidenties, zou je denken.)

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 9 maart 2021 om 13:51.
Oud 9 maart 2021, 13:50   #714
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ? Wat is er met dit ?
Het betekent dat ik het eens met u ben.
Oud 9 maart 2021, 13:50   #715
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens hoor. Maar dat wil niet zeggen dat men a priori genocide als slecht moet beschouwen. En er kunnen dus omstandigheden zijn waar dat de te volgen weg is. Het is dus gewoon iets dat men in zijn toolkit moet houden, maar ik ben het perfect met U eens, en de holocaust is daar een historisch voorbeeld van: men moet dat heel spaarzaam gebruiken, en vooral, bezinnen eer ge begint, want het kan verkeerd aflopen, zoals de holocaust een spectaculair voorbeeld is.
hm, als ze elkaar uitmoorden misschien wel.
Maar het romeinse rijk moordde anderen uit en het is niet onozel om te zeggen dat het romeinse rijk wel degelijk succesvol was gedurende lange tijd. Op evolutionaire schaal uiteraard is het kort.
Oud 9 maart 2021, 13:52   #716
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ? Wat is er met dit ?
Dat is toch reguliere forumtaal

Welkom in de 21ste eeuw...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 13:53   #717
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
hm, als ze elkaar uitmoorden misschien wel.
Maar het romeinse rijk moordde anderen uit en het is niet onozel om te zeggen dat het romeinse rijk wel degelijk succesvol was gedurende lange tijd. Op evolutionaire schaal uiteraard is het kort.
Neen. Het romeinse rijk was zo succesvol omdat het een massa volkeren in haar rangen opnam, en romaniseerde.
Oud 9 maart 2021, 13:55   #718
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard zou hij dat doen. Want in die redenering zou dat beleid aan de basis liggen van "zijn" bestaan en is het dus met andere woorden een goed beleid. Ook al bekritiseert hij het het nu.
En dat soort visies noemt PatrickVe dus logica. En voor dat soort visies zegt u dus dat hij over argumenten beschikt, waar niet wordt op ingegaan ...
Dus in 2050, als hij 20 is, is Patrick voorstander van lockdowns?
Oud 9 maart 2021, 13:55   #719
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meningen die sociaal niet aanvaardbaar zijn mogen zo omschreven worden.
Het bestaan van Allah ontkennen is in vele plekken ter wereld sociaal niet aanvaardbaar he.

Het beweren dat de aarde rond de zon draaide was in de 17de eeuw in het begin niet echt sociaal aanvaardbaar.

Een homo zijn was in het Victoriaanse Engeland niet echt sociaal aanvaardbaar en als neger op een blanke bus zitten was in Zuid Afrika ook niet echt sociaal aanvaardbaar.
Oud 9 maart 2021, 13:59   #720
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft hij in dit topic al 'betreurd' dat Hitler niet expliciet met zijn genocide pronkte
Correctie: ik betreurde dat niet, ik was teleurgesteld
Met andere woorden, het imaginaire beeld dat ik had kreeg een correctie waardoor ik daar de voorbeeldfunctie minder hoog kon inschatten nadien
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be