![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch is het eentje die op heel wat vlakken ons uit de klei het Ancien Regime getrokken heeft. Op bestuurlijk en rechtgevend vlak heeft hij heel goed werk geleverd.
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Consternatie ! Welke veldslag ? Waterloo ! Hij draaide zich om & ging terug naar binnen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=kGrj0UDX5CE
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 3 april 2021 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men moet ergens een balans maken. Elke dictator heeft ook ergens wel goede dingen gedaan. Stalin heeft ook belangrijke economische projecten verwezenlijkt, maar als je heel de balans maakt van zijn regime...
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hervormingen van Napoleon waren fundamenteel. Ons bestuur en rechtspraak steunen daar nog steeds op.
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Wat je zegt betwist ik niet, maar als je de balans maakt, namelijk ook miljoenen doden in de Napoleontische oorlogen, dan valt die toch wel negatief uit.
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard, oorlog is nooit goed.
![]() |
#110 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hij is een persoon die vele zielen tot de dag van vandaag nog roert. Ik snap enkel die vaak nationalistisch-gekleurde adoratie niet. Dat vind ikzelf nogal oubollig en iets uit de vorige twee eeuwen, maar velen laten zich erdoor alsnog overmannen. Limburgers begrijp ik nog, die hebben stereotiep het warm water uitgevonden. Luikenaren zouden toch een beetje nuchterder mogen zijn.
Laatst gewijzigd door Weyland : 3 april 2021 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal waar. Maar in dezelfde periode klampte George III zich vast aan zijn kolonie in Noord-Amerika en was een bloedige oorlog nodig opdat de VS onafhankelijk werden. En onder zijn verantwoordelijkheid werd op imperialistische wijze Australië onder de voet gelopen. Toch lees je zelden dat George III een bloeddorstig imperialist was.
![]() |
#112 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Nederland heeft men ook vaak nog moeite met eerlijk te zijn over J.P. Coen, merk ik, maar ze erkennen de genocide op de Banda-eilanden. Dan heb je echter wel nog wappies aan de zijlijn die hun nationalisme bedreigd zien en roepen "Hij heeft niks verkeerds gedaan". Belachelijk, vind ik het. Ik heb al Fransen gesproken die Napoleon in een neutraler licht zien, hoor. Nu ja, iemand uit Normandië, een vrij trotse regio maar iemand die Napoleon als een dictator ziet zonder op zijn portret te spugen of hem te adoreren. En ik ken ook een Luikenaar die zich zelden door emoties laat leiden. Ook hij zal Wallonië verdedigen als het moet, maar nooit ten koste van de waarheid. Zeldzame persoon die veel van geschiedenis afweet wel. Een nogal Belgicistisch gekleurd persoon die van Frankrijk houdt, maar doodnuchter over feiten. Het kan hoor. Laatst gewijzigd door Weyland : 3 april 2021 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bah; niet meer aantrekken. Het is hier toch naar de kloten. Meer zeg ik er niet meer over. Ik vraag me alleen af wie hier diepe putten zal vullen. Namen noemen doe je best niet. Je geraakt er toch niet mee op dit forum. Ik weet dat. Hoeveel nog? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De draad is zelf ook nogal tendensieus gestart. Actie-reactie. Het is wel entertainend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Horen, zien en zwijgen. Mja, inderdaad. Velen willen gewoon de chips bovenhalen.
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Werkman, die spreekt graag in raadsels.
Hehe. Ja, in Amerika is dat altijd zo hé. Aub verklaar jezelf, leg uit. Het is wat het is. Het kan niet beter of slechter worden, het is gewoon wat het is.
![]() |
#118 | ||
|
![]() Citaat:
Dit gezegd zijnde, gaat dit eigenlijk voorbij aan de kern van mijn punt. Je kan inderdaad van zowat elke persoon uit het verleden wel iets zeggen. De vraag is: hoe consequent is het nog om alle herinneringen (beelden, straatnamen) aan een persoon (Leopold II) weg te vegen, maar anderzijds al die herinneringen aan even bedenkelijke persoon uit diezelfde eeuw (Napoleon) wel te laten staan, en er zelfs expo's aan te wijden?
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er staan veel meer afbeeldingen van Napoleon dan van Blucher of Wellington. Voor de Walen is Napoleon zeker hun held. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar dat neem niet weg dat we die oorlogsmisdadiger niet gaan eren met een flatterende tentoonstelling nav de verjaardag van zijn overlijden. Dat is nu juist wat ze in Luik wel doen voor de oorlogsmisdadiger Napoleon bij de verjaardag van diens overlijden en dat is wat ik aanklaag in deze draad . |
|
![]() |
![]() |