Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2021, 09:36   #761
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila.

Politie is een openbare dienst. Dat ze tussenkomen als men vandalisme pleegt, ja. Dat ze tussenkomen als ge belt omdat er een inbreker is, ja. Dat ze tussenkomen als er een gijzeling is, ja. En ook, ja, dat ze tussenkomen om het verkeer te regelen, dat ze gevaarlijke zotten tegenhouden en zo ja. Omdat er SLACHTOFFERS zijn, of SCHADE.

In feite zou de politie geen andere rechten mogen hebben dan normale burgers, het zijn als het ware normale burgers die als job hebben andere burgers bij te staan, maar wat zij doen zou elke burger moeten kunnen doen, alleen trekken andere burgers zich dat niet aan omdat ze andere jobs hebben.
Andere burgers die tussen de lijntjes kleuren, moeten zich niets aantrekken v.d. politie.
Zo simpel is dat.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:22   #762
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila.

Politie is een openbare dienst. Dat ze tussenkomen als men vandalisme pleegt, ja. Dat ze tussenkomen als ge belt omdat er een inbreker is, ja. Dat ze tussenkomen als er een gijzeling is, ja. En ook, ja, dat ze tussenkomen om het verkeer te regelen, dat ze gevaarlijke zotten tegenhouden en zo ja. Omdat er SLACHTOFFERS zijn, of SCHADE.

In feite zou de politie geen andere rechten mogen hebben dan normale burgers, het zijn als het ware normale burgers die als job hebben andere burgers bij te staan, maar wat zij doen zou elke burger moeten kunnen doen, alleen trekken andere burgers zich dat niet aan omdat ze andere jobs hebben.
Als ik je goed begrijp zou de politie nooit mogen tussenkomen bij "heterdaad misdrijven".
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:23   #763
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp zou de politie nooit mogen tussenkomen bij "heterdaad misdrijven".
Dan bent u wel zeer slecht in begrijpend lezen:

Citaat:
Politie is een openbare dienst. Dat ze tussenkomen als men vandalisme pleegt, ja. Dat ze tussenkomen als ge belt omdat er een inbreker is, ja. Dat ze tussenkomen als er een gijzeling is, ja. En ook, ja, dat ze tussenkomen om het verkeer te regelen, dat ze gevaarlijke zotten tegenhouden en zo ja. Omdat er SLACHTOFFERS zijn, of SCHADE.
Patrickve somt daar toch verschillende 'heterdaad misdrijven' op?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:31   #764
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp zou de politie nooit mogen tussenkomen bij "heterdaad misdrijven".
Toch wel. En een *normale* tussenkomst bij nachtlawaai is ook toepasselijk. Het is echter niet omdat de politie kwam voor nachtlawaai dat die gast uit het venster is gegaan he. Het is omdat er de corona repressie is. Voor nachtlawaai, in andere tijden zouden er nooit mensen uit het venster kruipen. Hell, zonder corona repressie zou men niet gaan feesten in een hotelkamer.

Het is de corona repressie en de totale en soms brutale willekeur die daarbij gehanteerd wordt, het totale disproportionele tussen wandelaars "in overtreding" met paarden aanvallen, of kinderen ineen slaan, of hun ma tegen de grond kloppen bij hen thuis, die maakt dat men terecht schrik heeft van die gevaarlijke zotten. Omdat er bij die 'misdrijven' geen enkel slachtoffer is behalve die van de repressie zelf.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:42   #765
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Andere burgers die tussen de lijntjes kleuren, moeten zich niets aantrekken v.d. politie.
Zo simpel is dat.
Ik kleur tussen de lijntjes, maar het feit dat mijn burgerrechten geschonden worden, weiger ik te accepteren. Dat heeft niets, maar dan ook niets met tussen de lijntjes kleuren te maken.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:45   #766
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp zou de politie nooit mogen tussenkomen bij "heterdaad misdrijven".
Natuurlijk wel. Ik heb zelf ook ooit eens de politie over de vloer gekregen wegens nachtlawaai. Een uit de hand gelopen bbq (mea culpa). De politie was beleefd, vroeg om het wat stiller te doen en daarmee was de kous af. Heden ten dage zou dat het gezelschap zowat 10K kosten. Niet omwille van het nachtlawaai, maar puur omdat ik mensen heb ontvangen op mijn privé domein. Sommigen zoals jij vinden dat blijkbaar normaal, ik noem dat een zuivere schending van mijn burgerrechten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 10:50   #767
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Ik heb zelf ook ooit eens de politie over de vloer gekregen wegens nachtlawaai. Een uit de hand gelopen bbq (mea culpa). De politie was beleefd, vroeg om het wat stiller te doen en daarmee was de kous af. Heden ten dage zou dat het gezelschap zowat 10K kosten. Niet omwille van het nachtlawaai, maar puur omdat ik mensen heb ontvangen op mijn privé domein. Sommigen zoals jij vinden dat blijkbaar normaal, ik noem dat een zuivere schending van mijn burgerrechten.
Voila.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 11:24   #768
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Wat weer duidelijk maakt dat je niet heiliger dan de paus moet zijn gewoon wat "normaal doen" is voldoende.
Ik heb ook niet "alle" regeltjes gevolgd en had nog geen Corona en geen boete.
Maar dat doet er helemaal niet toe. Het feit dat die boetes überhaupt bestaan is het probleem. Dat de politie er ook geen heil in ziet ze actief te bestrijden staat los van de discussie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp zou de politie nooit mogen tussenkomen bij "heterdaad misdrijven".
Natuurlijk wel.

Alleen zouden zaken waar geen slachtoffers van zijn nooit verboden mogen worden. Verkeersovertredingen, drugsgebruik, euthanasie,..

Het moet allemaal toegelaten zijn, maar als je iemand schade berokkend dan zijn de consequenties voor u.

Zoals de snelheidslimiet in duitsland, je mag sneller dan 130, maar je kan dan verantwoordelijk gesteld worden als er een ongeval gebeurt. Gebeurt er geen ongeval, dan is er ook geen overtreding begaan.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 11:46   #769
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan bent u wel zeer slecht in begrijpend lezen:

Patrickve somt daar toch verschillende 'heterdaad misdrijven' op?
Neen, dit zijn helemaal geen "heterdaad misdrijven", om de eenvoudige reden dat een burger beroep doet op de politie.
Toch maar eens opzoeken wat "op heterdaad" juist betekent.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 13:17   #770
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen, dit zijn helemaal geen "heterdaad misdrijven", om de eenvoudige reden dat een burger beroep doet op de politie.
Toch maar eens opzoeken wat "op heterdaad" juist betekent.
Wel, als ik de politie opbel omdat er een inbreker aan het inbreken is, en de politie komt snel genoeg en vat die bij zijn kraag, dan is dat "op heterdaad".

Als ze te laat komen, en dan vingerafdrukken en zo gaan nemen, en die nadien terugvinden, dan is dat niet op heterdaad.

Op heterdaad wil gewoon zeggen, terwijl de feiten werden gepleegd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 13:21   #771
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen, dit zijn helemaal geen "heterdaad misdrijven", om de eenvoudige reden dat een burger beroep doet op de politie.
Toch maar eens opzoeken wat "op heterdaad" juist betekent.
Slechts in één van Patricks voorbeelden, was er sprake van de burger die de politie contacteerde.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 18:19   #772
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik kleur tussen de lijntjes, maar het feit dat mijn burgerrechten geschonden worden, weiger ik te accepteren. Dat heeft niets, maar dan ook niets met tussen de lijntjes kleuren te maken.

Hebt U dan meer burgerrechten dan ik?

Terwijl ik mijn ganse leven heb bijgedragen en recht zou hebben te spreken voel ik mijn burgerrechten niet aangetast door de Corona maatregelen.
Meer, het was "verre" van perfect maar wie doet beter in zulke overrompeling?

Zeker al niet diegenen die aan de zijlijn lopen te schreeuwen maar voor de rest weinig bijbrengen.

"De beste stuurlui staan aan wal" zeker?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 18:27   #773
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Hebt U dan meer burgerrechten dan ik?

Terwijl ik mijn ganse leven heb bijgedragen en recht zou hebben te spreken voel ik mijn burgerrechten niet aangetast door de Corona maatregelen.
Dat is wel een beetje eigenaardig, maar dat is een beetje zoals die gevangene die zegt dat hij niet gevangen is, want hij was toch niet van plan om in meer dan 3 vierkante meter rond te hossen.

Het is niet omdat je belet bent in iets dat je toch niet zou doen, dat uw rechten niet geschonden zijn. Het is omdat men je belet iets te doen dat je eventueel had kunnen verkiezen van te doen dat ze geschonden zijn.

Ook al was ik niet van plan mijn huis te verlaten 's nachts, het gegeven dat het verboden is, is een zware schending van mijn burgerrecht, ook al verandert dat in de praktijk geen iota.

Maar het is blijkbaar niet aan iedereen gegeven om dat te snappen: beletten van burgerrechten wil niet zeggen: U beletten van iets te doen dat je wilde doen. Het wil zeggen: U beletten van een keuze te maken.

Citaat:
Meer, het was "verre" van perfect maar wie doet beter in zulke overrompeling?
Er was helemaal geen overrompeling. Het beste bewijs zit hem in het gegeven dat deze epidemie stukken minder erg was dan de Hong Kong griep van 1968, waar *niemand zich iets van herinnert*.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 april 2021 om 18:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 18:30   #774
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik heb ook nog geen boete betaald, maar als je al de boetes die ik had kunnen hebben samen telt dan is dat al meer dan ik mijn leven ooit zal kunnen verdienen.

Dan ben je wel "sluw" geweest of het ook verstandig was is een andere vraag?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 18:46   #775
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wel een beetje eigenaardig, maar dat is een beetje zoals die gevangene die zegt dat hij niet gevangen is, want hij was toch niet van plan om in meer dan 3 vierkante meter rond te hossen.

Het is niet omdat je belet bent in iets dat je toch niet zou doen, dat uw rechten niet geschonden zijn. Het is omdat men je belet iets te doen dat je eventueel had kunnen verkiezen van te doen dat ze geschonden zijn.

Ook al was ik niet van plan mijn huis te verlaten 's nachts, het gegeven dat het verboden is, is een zware schending van mijn burgerrecht, ook al verandert dat in de praktijk geen iota.

Maar het is blijkbaar niet aan iedereen gegeven om dat te snappen: beletten van burgerrechten wil niet zeggen: U beletten van iets te doen dat je wilde doen. Het wil zeggen: U beletten van een keuze te maken.



Er was helemaal geen overrompeling. Het beste bewijs zit hem in het gegeven dat deze epidemie stukken minder erg was dan de Hong Kong griep van 1968, waar *niemand zich iets van herinnert*.

De logica van meer besmetting gevaar met velen samen, zeker in een gesloten ruimte was mij direct duidelijk.
De logica van de opgelegde maatregelen was natte vingerwerk maar dat krijg je door in paniek te slaan en met een "te véél" aan beleid, zonder kennis.

Er zijn weinig mensen die "vrijheid" zo hoog in het vaandel dragen als ik.
Kuddegevoel moet je bij mij ook niet zoeken en toch heb ik hier de algemene lijnen gevolgd.
Niet de details want dat was chaotisch gepruts tot en met de vaccinatie toe.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 19:53   #776
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik kleur tussen de lijntjes, maar het feit dat mijn burgerrechten geschonden worden, weiger ik te accepteren. Dat heeft niets, maar dan ook niets met tussen de lijntjes kleuren te maken.
Concreet: welke burgerrechten zijn er geschonden ?
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 20:01   #777
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Concreet: welke burgerrechten zijn er geschonden ?
Recht op vrije verplaatsing zowel in tijd als naar welke plaats.
Recht op samenkomst
Recht op privacy

Nogal fundamenteel allemaal. Veelzeggend dat je het zelfs niet begrijpt
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 20:03   #778
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Hebt U dan meer burgerrechten dan ik?

Terwijl ik mijn ganse leven heb bijgedragen en recht zou hebben te spreken voel ik mijn burgerrechten niet aangetast door de Corona maatregelen.
Meer, het was "verre" van perfect maar wie doet beter in zulke overrompeling?

Zeker al niet diegenen die aan de zijlijn lopen te schreeuwen maar voor de rest weinig bijbrengen.

"De beste stuurlui staan aan wal" zeker?
Ik heb niet meer rechten dan jij, maar ik kan het natuurlijk niet helpen als jij niet beseft dat de uwe geschonden worden he. Dat is net waarom de virodictatuur werkt. De meeste hebben het niet in de gaten of zien er geen graten in.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 22:39   #779
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Recht op vrije verplaatsing zowel in tijd als naar welke plaats.
Recht op samenkomst
Recht op privacy

Nogal fundamenteel allemaal. Veelzeggend dat je het zelfs niet begrijpt
Je mag een beetje overdrijven...
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2021, 23:09   #780
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Je mag een beetje overdrijven...
Ah, ik zie dat u niet meer weet wat zeggen? Of gaat u nu beweren dat dit geen burgerrechten zijn en/of dat die niet geschonden worden?

Ik mag al maanden niet naar een ander land in de EU reizen. Ik mag al maanden niet buitenkomen tussen 0u en 5u. Is dat dan geen fnuiken van mijn recht op verplaatsing?

Ik mag al maanden geen mensen meer ontmoeten op café, op mijn werk of elders. Is dat dan geen fnuiken van mijn recht op samenkomst?

Ik mag al maanden geen volk meer uitnodigen in mijn eigen huis. is dat dan geen fnuiken van mijn recht op privacy?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be