Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2020, 15:58   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Oktober-tussenstand stekkerwagens in België is uit.

Zoals te verwachten een sterke groei van plug-in-hybrides of PHEV, BEV pover geworden dankzij het schrappen van de milieupremie.

Totaal +213% alle stekkerwagens YoY oktober.

Slechts 5 BEV-modellen in de top 20, verleden jaar waren er dat nog 10

Ook voor de nieuweling VW ID.3 is de Belgische BEV-markt even zwak, gezakt van 191 in september naar 120 in oktober.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2020/11...ober-2020.html

15% share in PHEV-friendly market

This time we start October with Belgium, where plugins are in the fast lane, last month PEV registrations jumped 213% YoY, to 5.688 units, allowing for a 15% share and pulling the 2020 score to 9,1%.

This 9,1% plugin share is well above the 3,2% of last year, although this market returned to its PHEV addiction, as they represented 74% of registrations last month (67% in 2020).

The trends in this market are SUVs (In October, 5 of the Top 6 models were SUVs) and locally-made models, with the local hero Volvo XC40 PHEV winning October's Best Seller status, thanks 503 units, a new record for the Belgian-Swede, winning precious advantage over the previous runner-up, the Tesla Model 3, while the current leader BMW X5 PHEV, can start to think preparing the Best Seller ceremony, considering the large advantage (1.279 units) to the #2 Volvo XC40 PHEV.

In a PHEV-friendly market, there are only 5 BEVs on this Top 5, and this month new additions were both plugin hybrids, besides the aforementioned Mini Countryman PHEV, the other new model in the table is the much-awaited Mercedes GLE350de and its 31 kWh(!) battery. It seems Mercedes has finally found enough battery cells to start ramping up production of its large plugin yacht, allowing it to record a best ever 390 deliveries, allowing it to jump into #16, but also to almost match the result of its arch-rival, the BMW X5 PHEV.

Outside the Top 20, a reference to the Hyundai Kona EV scoring a record 198 units, allowing it to be just 59 units behind the #20 BMW 530e, while there are plenty of models either landing (Citroen C5 Aircross PHEV - 132 units; Toyota RAV4 PHEV - 113), or ramping up production (Audi A6 PHEV - 115 units; Mazda MX-30 - 118; Renault Captur PHEV - 112).

Regarding the much awaited VW ID.3, after a "meh" landing in September (191 units), the German BEV logged 120 deliveries in October, so VW's new baby has failed to make an impact here, but then again, this isn't the most suited market for it, as it is neither an SUV or a PHEV. Better luck for VW with the Golf VIII PHEV and the upcoming ID.4?

In the manufacturers ranking, BMW (22%) is the clear leader, followed by Volvo (12%), with Mercedes (8%) being the new Bronze medalist.

The 4th placed is Audi (7%), looking to reach a medal position soon, while in #5 we have Tesla (6%).


Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2020 om 16:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 17:29   #82
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.791
Standaard

doorbraak tijdelijk https://pnws.be/ondermaatse-kwalitei...-nederlanders/
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 10:29   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oktober-tussenstand stekkerwagens in België is uit.

Zoals te verwachten een sterke groei van plug-in-hybrides of PHEV, BEV pover geworden dankzij het schrappen van de milieupremie.

Totaal +213% alle stekkerwagens YoY oktober.

Slechts 5 BEV-modellen in de top 20, verleden jaar waren er dat nog 10

Ook voor de nieuweling VW ID.3 is de Belgische BEV-markt even zwak, gezakt van 191 in september naar 120 in oktober.
PEV markt Zwitserland tem oktober 2020 is nu ook uit.

Als men mag vergelijken met de Belgische markt is ook daar het verschil enorm geworden.

- 57% van de PEV zijn BEV in 2020 (België zakt naar 34%)

- 12 BEV-modellen in de top 20 tabel (België zakt van 10 in 2019 naar amper 5 in 2020 )

- nieuweling VW ID.3 staat al 10e na amper 2 maanden (in België haalt de ID.3 wslk de top 25 niet)
- BMW X5 PHEV, die in BE als 1e er ver bovenuit steekt, komt in CH niet verder dan de 14e plaats tussen Mercedes EQC en Tesla model X


In Zwitserland is de algemene automarkt in 2020 met -27% gedaald en de stekkermarkt met +71 % gestegen (specifiek oktober alleen met +156%)

Citaat:
Tuesday, November 10, 2020

Switzerland October 2020

14% Share!


The Swiss plugin market was up 156% in October, with 2.963 registrations and 14% share, pulling the 2020 growth rate to 71%, thanks to 22.063 registrations, with the PEV share now at a record 12% (5,5% last year), helped by the fact that the overall market is falling 27% this year, with BEVs representing 57% of all plugin sales (50% in October).



The leader Tesla Model 3 and the runner-up Renault Zoe can now find space for their 2020 medals, but the Bronze medal is still open for discussion, between the #4 Hyundai Kona EV and a pack of Volvos, with the XC60 PHEV currently holding the 3rd spot and keeping the Hyundai at a safe distance, while the XC40 PHEV and S/V60 PHEV are chasing the Korean crossover.

Speaking of Tesla, the Model X is back at the table, in #16, but the Audi e-Tron came out of nowhere into #9, while another high end BEV also joined the table, with the Porsche Taycan showing up at #18.

Last month, the Climber of the Month was the VW ID.3, that in its second month on the market, it jumped to 10th, with the VW new baby racing to reach a spot on the Top 5 by year end.

Other position changes were the Mini Cooper EV climbing to #15, thanks to a record 79 deliveries, while the BMW X1 PHEV joined the table, in #20.

A mention also for the Nissan Leaf, that with 59 registrations, had its best scores in two years (Ahhhh...Discounts. Always a sure way to increase sales).

Outside the Top 20, a reference to the 107 registrations of the Renault Captur PHEV, while the Mazda MX-30 is also being delivered in volume (81 units), the ramp-up of the Toyota RAV4 PHEV continues with 73 registrations, while the VW Golf VIII PHEV (55 units) and Citroen C5 Aircross PHEV (54) have landed with positive scores, so both the German and the French models should have good results in the future.

In the manufacturers ranking, Tesla is in the lead, with 17% share, followed by Volvo (12%) and Renault (11%), while BMW (10%) is looking to return to the podium.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/11...ober-2020.html

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 10:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 11:29   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard Ook geen batterijcelproductie in België en het missen van jobs

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201119_98334389
vrijdag 20 november 2020 - Economie

DE ESSENTIE

“De strijd om de Europese autobatterij is helemaal losgebarsten”

Guido Cloostermans

Terwijl er eindelijk schot komt in de verkoop van elektrische auto’s, hinkt Europa op het vlak van de productie van batterijen hopeloos achterop. De meeste elektrische auto’s slaan hun energie vandaag op in een batterij die afkomstig is uit Azië. De grote batterijenfabrieken liggen in China, Japan en Zuid-Korea. De grote producenten heten Panasonic, CATL, Samsung en LG Chem. Ruim 85 procent van de batterijenmarkt is in Aziatische handen.

Daar kan echter snel verandering in komen. De Europese Unie richtte in 2017 de European Battery Alliance op als een soort van Airbus voor elektrische autobatterijen. De Europese leiders zien de productie van elektrische autobatterijen als een sector van strategisch belang. Volgens sommige bronnen kan de markt van batterijen voor elektrische auto’s tegen het jaar 2025 in Europa oplopen tot 250 miljard euro en Europa wil daar graag een graantje van meepikken. De European Battery Alliance bouwt straks een pilootfabriek. De strijd om de Europese autobatterij is helemaal losgebarsten.

Als de productie en verkoop van elektrische auto’s eenmaal op stoom komt, dan zijn er in Europa zo’n 20 tot 30 batterijfabrieken nodig, blijkt uit cijfers van dezelfde European Battery Alliance. Dat biedt perspectief op het gebied van investeringen, maar ook op het vlak van werkgelegenheid.

Buitenlandse bedrijven hebben inmiddels het potentieel van Europa ontdekt. Terwijl Tesla een (batterijen)fabriek bouwt in Berlijn, gaat het Chinese CATL een fabriek bouwen in Erfurt, in het oosten van Duitsland. Zopas kondigde ook de Chinese batterijenfabrikant SVolt aan een fabriek te willen bouwen in Duitsland. Het Zweedse Northvolt wil fabrieken bouwen in Zweden en Duitsland.

De Japanse elektronicareus Panasonic, die samen met Tesla in de Verenigde Staten een zogenoemde ‘Gigafactory’ bouwde voor de productie van batterijen, overweegt een gelijkaardig project in Europa. Het bedrijf liet deze week weten samen met Noorse partners een haalbaarheidsstudie te doen. Panasonic zou kijken naar een vestiging in Noorwegen. De topman van Panasonic ziet op het vlak van elektrische auto’s veel gebeuren in Europa.

Ook België zou een mooie vestigingsplaats kunnen zijn voor een fabriek van batterijen. Audi produceert zijn elektrische topmodel in Brussel, Volvo produceert elektrische modellen in Gent. België is bovendien strategisch gelegen. De kans is echter groot dat batterijbedrijven kiezen voor een land dat positief staat tegenover elektrische auto’s. België is daar niet meteen bij.
De Gigafactory in Nevada is een bedrijf van Tesla waar Panasonic op grote schaal ($1,6 mrd) mee ingestapt is, niet andersom wat de tekst suggereert:
https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada

Heeft momenteel meer dan 7000 werknemers en zal ooit naar 10.000 gaan.

- - - -

De eerste grote hoop batterijcellen -formaat 18650 met geoptimaliseerde chemie- voor het model S en X kwamen wel eerst via import vanuit Japan.
Pas in de Gigafactory Nevada is Panasonic daar een 18650-cellen productielijn begonnen. Het model 3 en Y heeft wel de grotere specifieke 2170-cellen gemaakt door Tesla en Panasonic, op basis van die nog 18650 chemie: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...ng_and_changes

https://electrek.co/2016/11/02/tesla...est-elon-musk/

De productiemachines voor die 2170 kwamen van Tesla Grohmann (D), in januari 2017 opgekocht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Grohmann_Automation
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Grohmann_Automation

De chemie van die cellen is met de jaren verder verfijnd want Tesla heeft een jarenlange deal met het team van Jeff Dahn:
https://thedriven.io/2020/10/20/tesl...eeded-for-v2g/

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Dahn

Het laatste nieuwe formaat 4680 van Tesla wordt nu al in testwagens gereden (zoals model S Plaid). Het totaal geintegreerd batterijpack met die nieuwe cellen zal wslk als eerste gemaakt worden in Giga Berlijn.

alle details in het nederlands: https://teslafacts.nl/algemeen/tesla...y-day-2020.asp

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2020 om 11:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2020, 11:50   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Wikipedia heeft nu een degelijke site over EV in België.

En maakt de reden van het topic historisch duidelijk. Voor de particulieren blijft er vanaf 2020 bijna niets meer over.

En toch is 2020 een relatief topjaar geworden zonder emissiebonus, dankzij de salariswagens.
Vergelijken met buurlanden kunnen we beter niet doen (zeker niet betreft particulieren).

Nederland heeft nu momenteel 179.624 BEV, en de verkoop 2020 gaat > 19% marktaandeel hebben. België ~2,8%.
Nederland gaat alleen december ca 25.000 BEV inschrijven...

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektr...in_Belgi%C3%AB

Elektrische auto in België

De elektrische auto in België wordt door de verschillende gewesten van België door middel van subsidies, belastingverminderingen en premies gestimuleerd.[1] De federale overheid geeft ook fiscale voordelen voor vennootschappen.

Omvang

Aanvankelijk gaf de Belgische regering een fiscale steun van 30 % van de nieuwwaarde van een elektrische auto, met een plafond van 9 510 euro.[2] De verkoop van elektrische auto's steeg van 97 exemplaren in 2009, naar 116 in 2010, 425 in 2011, tot 900 in 2012.[2] Toen de federale steun in 2013 werd afgeschaft, zag men de verkoop van elektrische auto's in België halveren.[3] Enkel het Waals Gewest gaf nog een "éco-bonus" van 2500 euro.[2]

2020 is het voorlopige topjaar voor de verkoop van elektrische auto's in België met 8.666 nieuwe, volledig elektrische en 18.539 plug-in-hybride auto's geregistreerd.[4] België tekende in 2017 de procentueel grootste groei in de verkoop van elektrische auto's in Europa op en belandde hierdoor op de zesde plaats in Europa wat betreft het aandeel van elektrische auto's.[5]

Marktaandeel van elektrische auto's in België per jaar[4]



BEV: volledig elektrische auto met batterij
PHEV: plug-in elektrische hybride auto
(...)

Gewestelijke premies en subsidies

Het Vlaams Gewest geeft sinds januari 2016 echter een "Zero Emissie Premie" voor de aankoop (vanaf 1 januari 2016) van een nieuwe, volledig elektrische auto (ook waterstofauto's vallen hieronder) voor zowel particulieren, zelfstandigen, vzw’s als deelauto-bedrijven, die in Vlaanderen wonen of zijn gevestigd.[1] Deze premie geldt enkel voor auto's van categorie M1 (gewone personenwagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).[1] De auto moet bovendien ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, minstens drie jaar dezelfde eigenaar hebben en de bestelling moet ook ? ten laatste drie maanden na de inschrijving[6] ? online worden geregistreerd.[1] De premie bedroeg in 2016 nog maximaal 5000 euro en moest vervolgens jaar na jaar met 1000 euro dalen.[7] Maar toen in 2018 bleek dat de dalende premie geen groot succes was (in 2017 werden slechts 321 aanvragen gedaan, terwijl er ongeveer 2000 nieuwe elektrische auto's waren ingeschreven), besloot de Vlaamse regering de premie - met terugwerkende kracht - voor 2018 en 2019 terug op te trekken tot 4000 euro.[7] Bovendien kunnen sinds 1 januari 2018 ook vzw's en aanbieders van autodelen deze premie aanvragen.[6] Sinds 2020 is de premie afgevoerd.[8]

Belasting op inverkeerstelling

In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto's vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling, terwijl men zowel in het Brussels als Waals Gewest het minimumbedrag van 61,5 euro moet betalen.[1]

Verkeersbelasting

In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto's vrijgesteld van verkeersbelasting, terwijl men zowel in het Brussels als Waals Gewest het minimumbedrag van 77,35 euro moet betalen.[1]

Laadinfrastructuur

De laadinfrastructuur voor elektrische auto's kent sinds 2013 een gestage opmars: van 331 gewone oplaadpalen en 47 snellaadpalen (o.a. Tesla Superchargers) in 2013 naar 2.716 gewone oplaadpalen en 242 snellaadpalen in 2018 en 7.815 gewone oplaadpalen en 431 snellaadpalen in 2020.[11]

Laadinfrastructuur in België per jaar[11]



Snellader: meer dan 22kW.
Normale lader: minder dan of gelijk aan 22kW.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2020 om 12:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 10:53   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Zero-emissie bonus voor EV afgeschaft, terugdraaiende teller afgeschaft voor zonnepaneel- ... warmtepomp-investeerders enz...

https://forum.politics.be/showthread.php?t=257024
https://forum.politics.be/showthread.php?t=257132

Belziek gaat nog een top-invoerland worden voor fossiel.

Van warmtepomp naar pelletkachels ofzo?

Oh moest België naar 55% minder CO2? Fluitje van een cent... not.

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201211_95390706

België moet klimaat- en energiedoelen optrekken

11/12/2020

Na een nachtelijke vergadering die zeven uur duurde, stemden de Europese leiders in met de verlaging van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55 procent. België moet aan de bak.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2021 om 11:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 11:19   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zero-emissie bonus voor EV afgeschaft, terugdraaiende teller afgeschaft voor zonnepaneel- ... warmtepomp-investeerders enz...

https://forum.politics.be/showthread.php?t=257024
https://forum.politics.be/showthread.php?t=257132

Belziek gaat nog een top-invoerland worden voor fossiel.

Van warmtepomp naar pelletkachels ofzo?

Oh moest België naar 55% minder CO2? Fluitje van een cent... not.
De brave burger, die overdag gaat werken, kan z'n wagen nietb meer opladen op zonne-energie.
Dit zou wel eens de doodsteek voor den elentrieke kunnen zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 11:20   #88
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Met de huidige Vlaamse regering is de EV-revolutie in Vlaanderen een doodgeboren kind, alsmede warmtepompen en zonne energie.

We gaan lekker in volle achteruit. Goed bezig, Vlaanderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 11:21   #89
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Misschien rekenen ze hier op de "opwarming van de aarde" zodat we straks geen energie meer nodig hebben om ons te ver(w)armen en zodoende de klimaatdoelen halen?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 12:46   #90
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien rekenen ze hier op de "opwarming van de aarde" zodat we straks geen energie meer nodig hebben om ons te ver(w)armen en zodoende de klimaatdoelen halen?
Brussel aan de Noordzee?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 12:53   #91
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Brussel aan de Noordzee?
Laat de zee dan, terwijl we toch bezig zijn, nog maar een km of 25 landinwaarts trekken....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 12:58   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Laat de zee dan, terwijl we toch bezig zijn, nog maar een km of 25 landinwaarts trekken....
Je speculeeert al met grond voor uw achterkleinkinderen?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 13:01   #93
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je speculeeert al met grond voor uw achterkleinkinderen?
Neeje, 'k wou van Brussel vanaf.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 13:46   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Neeje, 'k wou van Brussel vanaf.
Aha, maar dan komen de Brusselaars wel allemaal in jouw directe buurt wonen. Tof!
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2021, 14:17   #95
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha, maar dan komen de Brusselaars wel allemaal in jouw directe buurt wonen. Tof!
Alsof dat nu anders is....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 10:39   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard E-busje komt ooit

"Vlaanderen alvast tot 10 jaar achter betreft electrische bussen" las ik deze morgen in de krant: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210121_98461557

Waar andere landen al 2/3 van de stadsbussen electrisch rijdt, telt Vlaanderen vandaag amper 26 E-bussen, en de grote hoop nog hybrides....

In Nederland en Denemarken en Luxemburg lachen ze ermee.

Volgens cijfers T&E:

Denemarken 78 % stadsbussen emissievrij
GH Luxemburg 67% " "
Nederland 66 % " "

En de Europese Commissie wil tegen 2030 dat De Lijn volledig emissievrij is (jargon koolstofneutraal), of 5 jaar eerder dan onlangs afgesproken op Vlaams niveau, namelijk 2035:
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201126_95276051

26-11-2020

In 2035 moet het openbaar vervoer in Vlaanderen volledig uitstootvrij rijden. Om dat doel te bereiken, slaan de vervoersmaatschappij De Lijn en de netbeheerder Fluvius de handen in elkaar.

Nog vijftien jaar te gaan: dan moet de volledige busvloot van De Lijn uitstootvrij zijn. Over vijf jaar wil De Lijn al volledig elektrisch rijden in alle stadskernen. En dat terwijl elektrische bussen vandaag nog een zeldzaamheid zijn in Vlaanderen, grotendeels beperkt tot lokale proefprojecten. De Lijn moet in vijftien jaar tijd 1.200 bussen vervangen door elektrische of hybride modellen. Maar dan moet ook de laadinfrastructuur volgen.
De cijfers die er in 2018-2019 waaiden van 970 electrische bussen en "2025 emissievrij in Vlaamse centrumsteden" is eigenlijk verticaal geklasseerd.
Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/trans.../10252352.html
18 sep. 2020

De Lijn zet megabestelling elektrische bussen stop

De Lijn heeft de aanbesteding voor 970 elektrische bussen deze zomer stopgezet om ze binnenkort opnieuw uit te schrijven. De cruciale vraag blijft hoe Vlaanderen die factuur van meer dan een miljard euro zal betalen.

De zes Leuvense exemplaren van de West-Vlaamse constructeur VDL zijn de enige zuiver elektrische bussen die De Lijn in Vlaanderen inzet....
mmmh wat is het nu nog wat ggl half december 2020

Citaat:
https://atv.be/nieuws/eerste-elektri...ijn-vanaf-2023

14/12/2020

Eerste elektrische bussen De Lijn vanaf 2023

De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft het dossier van de elektrische bussen weer opgestart. Ze lanceert een aanbesteding voor 200 elektrische bussen. Doel is om in een eerste fase tegen 2025 de Vlaamse stadskernen emissievrij te bedienen, zoals voorzien in het Vlaams regeerakkoord. De eerste e-bussen van deze aanbesteding zullen gefaseerd in beeld komen vanaf 2023.

Tijdens de zomer zette De Lijn een eerste aanbesteding - toen nog voor 970 elektrische bussen - stop. De maatschappij kiest nu voor een gefaseerde aanpak, waarbij in een eerste fase sprake is van ongeveer 200 elektrische bussen. In de gepubliceerde leidraad staat dat De Lijn op zoek is naar '(indicatief) een 200-tal e-bussen van circa 12 meter met lage vloer met twee of drie deuren'. Uit de kandidaten die een offerte zullen indienen, zal De Lijn er twee kiezen die elk 30 elektrische bussen zullen mogen leveren. Na een 'minicompetitie' zal een van hen ook voor de overige e-bussen mogen zorgen. De eerste elektrische bussen zouden in 2023 geleverd moeten worden. Het doel blijft om tegen 2025 de Vlaamse stadskernen emissievrij te bedienen, zoals voorzien in het Vlaams regeerakkoord, klinkt het, en tegen 2035 heel Vlaanderen.
Ik denk dat hbvl.be van vandaag het realistischer ziet, veel blabla zoals gewoonlijk.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2021 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 14:27   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Wie een goedkope EV wil best zijn domicilie in het het Départment Bouches-du-Rhône nemen, Côte d’Azur hé, prefectuur Marseille, maar de onderprefecturen zijn leuker.

Een EV kan daar doorgaans € 12 - 16k goedkoper zijn dan hier, Tesla model 3 SR+ € 16,2k goedkoper:

https://www.auto-moto.com/green/tesl...56.html#item=1

en uitstel is geen afstel. Euh voor te emigreren dan...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 15:01   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
2020 zou de doorbraak van de EV personenwagen worden maar alvast niet in België
In Nederland duidelijk wel, incl. 2020:


Stock of light-duty plug-in electric vehicles on the road in the Netherlands from 2011 to 2020

bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

pdf: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...ber%202020.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2021 om 15:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2021, 17:45   #99
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Gaat in 2023 de volledige electrificatie ingezet worden voor de bedrijfswagens?

Citaat:
In 2023 komt er een eerste verstrenging van de fiscaliteit: de kosten voor benzine of diesel van een plugin-hybride zijn dan nog maar voor 50 procent aftrekbaar, tegenover 100 procent nu.
Citaat:
Vanaf 2026 vervallen de fiscale voordelen voor alle auto’s die CO2 uitstoten aan de uitlaat: benzines, diesels en hybrides. Alleen volledig elektrische auto’s behouden hun gunstregime.
Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10299725.html

Nieuwe fiscaliteit maakt bedrijfswagen duurder

De plannen van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) voor de hervorming van de bedrijfswagenfiscaliteit drijven de kosten ervan voor de bedrijven op.

De Belgische bedrijfswagen moet tegen 2030 volledig emissieloos zijn. Dat is het doel van de plannen die Van Peteghem dinsdag uit de doeken deed in De Standaard en bij Radio 1. Vanaf 2026 vervallen de fiscale voordelen voor alle auto’s die CO2 uitstoten aan de uitlaat: benzines, diesels en hybrides. Alleen volledig elektrische auto’s behouden hun gunstregime.

De nieuwe fiscale regels zullen een revolutie op de Belgische wegen veroorzaken. Bedrijfswagens tekenen voor de verkoop van zo’n 250.000 nieuwe auto’s per jaar. Er rijden er ongeveer 1 miljoen van rond. Na afloop van de leasetermijn komen die auto’s op de tweedehandsmarkt terecht, waar ze aan een tweede - op termijn emissieloos - leven op de particuliere markt beginnen.
(...)

In 2023 komt er een eerste verstrenging van de fiscaliteit: de kosten voor benzine of diesel van een plugin-hybride zijn dan nog maar voor 50 procent aftrekbaar, tegenover 100 procent nu. Dat moet ertoe leiden dat bestuurders van zo’n auto hun batterij structureel opladen en zo veel mogelijk elektrisch rijden.

De stroom aan nieuwe stekkerauto’s die de hervorming zal veroorzaken, noopt de plaatsing van extra laadpalen. Vlaanderen is bezig aan een inhaalslag. Eind vorig jaar had het iets meer dan 10.000 openbaar beschikbare laadpunten voor elektrische auto’s. Volgens berekeningen van Jochen De Smet, de voorzitter van de Europese vereniging van laadpalenbedrijven Avere, heeft ons land door de ingrepen van Van Peteghem tegen 2025 ruim 40.000 publiek beschikbare laadpalen nodig. Omdat almaar meer e-auto’s op de tweedehandsmarkt en daarmee op de particuliere markt komen, stijgt de behoefte daarna nog fors: tot 120.000 laadpalen in 2030.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) heeft tegen 2025 zo’n 30.000 extra publieke laadpalen in Vlaanderen beloofd. De aanbestedingen lopen. Van een bijkomende versnelling is volgens haar woordvoerder geen sprake.
(....)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2021, 18:13   #100
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gaat in 2023 de volledige electrificatie ingezet worden voor de bedrijfswagens?
Velen die nu een mooie middenklasser krijgen aan (gedeeltelijk) belastingsvrije voorwaarden zullen voor hetzelfde geld een klein autootje krijgen.En dan nog eentje waar je geen 200 km autostrade mee zal kunnen rijden zonder electriciteit te tanken.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be