![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een kiesdrempel is totaal niet democratisch, en ook dat Engelse systeem is niet iets dat hier moet komen.
Dat gedweep met zijn teerbeminde Conservatives gaat maar door me dunkt.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gij wilt zeggen dat, zoals in Amerika het geval was, gij het normaal vindt dat een president verkozen wordt die minder stemmen haalde dan de tegenstander. Dat is genoteerd. Het argument van BDW dat ik daar lees is dit: "Ik kan niet op de bestaande democratische manier van kiezen de macht halen, en mijn wensen dordrukken, omdat mijn partij te klein is. Daarom verander ik het kiessysteem. Dan kan ik mijn wil wél opdringen. Dat staat daar niet met zoveel woorden. Maar daar komt het op neer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iets dat niet werkt, daar zijn we ook niks mee. Dat is dan ook geen democratie meer. Wel demo maar geen cratie.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat denken de forumgenoten van de combinatie:
hogere kiesdrempel, met volgende uitzondering: er moeten minstens vier partijen in het parlement zitten; de kleinste dus desgevallend met minder dan vb. 10 procent.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat Amerikaanse systeem lijkt ook op niks, "the winner takes all". Ik weet nog goed hoe huilehelfies toen Trump in 2016 won ondanks het verliezen van de popular vote dit systeem toch maar zaten goed te praten: "jamaar, het zijn hun verkiezingen he, hun systeem". Stel u voor dat HRC zo had gewonnen... De GOP kan al van in 1992 geen popular vote bij de presidentsverkiezingen meer winnen, op 2004 na dan. ![]()
Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 25 april 2021 om 18:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ten gronde in ons systeem zijn drempels sowieso ondemocratisch. Het is een lapmiddel dat het falen van het systeem moet verbergen. Trouwens in feite zit bij ons de macht ook altijd bij hetzelfde clubje politici en het is nog erfelijk ook. Als er al een partij echt zou teloorgaan, dan verhuizen een hoop van die mensen toch gewoon van partij. Kijk maar naar de opper politieke prostitutie van van quickenborne die helemaal geen liberaal is. Die is enkel liberaal omdat hij machtsgeil is. Die gaat geen milimeter afwijken van het partaai staaaandpungt. Een windhaan eerste klas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Holle frasen. Met een Engels systeem in te voeren redt ge het misvormde federalisme niet. Tenzij jij ons kunt bewijzen dat het wel zo is.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar mijn voorstel: https://forum.politics.be/showpost.p...39&postcount=9
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw analyse is dus op niks gebaseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zeg net dat panda ertegen is omdat zijn open vld te dicht bij die 10% zit. Zelf heb ik niets gezegd over kiesdrempels. Ik ben voor het Franse systeem zoals ik al meermaals heb gezegd. En een zetelverdeling op basis van het aantal kiesgerechtigden. Begrijpend lezen is nogal moeilijk blijkbaar ![]() Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 april 2021 om 18:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat betekent dat een partij met 25% van de stemmen de grootste kan zijn. Dat een partij die slechts 1/4 van het volk vertegenwoordigt oppermachtig kan worden, en haar wil kan doordrukken. edit: Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 25 april 2021 om 18:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moeilijk hoor ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U doet alsof binnen een coalitie plotseling iedereen op dezelfde lijn ligt. Dat is niet zo en zo is het migranten stemrecht door onze strot geramd door Verhofstadt. In het Franse systeem is er meestal een tweede ronde nodig tussen de sterkste 2 omdat niemand meer dan 50% haalt in de eerste ronde. Goed systeem dus. Want dan heb je dus inderdaad meer dan 50% van de kiezers achter je na die tweede ronde. Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 april 2021 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Neem even de situatie zoals ze nu is. N_VA heeft 20% van de Vlaamse stemmen. (en met de geldweggooierij in Antwerpen is het de vraag of ze dat percentage kunnen houden) Waar gaat ze een meerderheid halen voor het veranderen van de kieswetten ? Als ze kleintjes meeneemt, zullen die wel afremmen en verhinderen. Trouwens om op zijn minst de federale kieswet te wijzigen moet ook een meerderheid in Wallonië gevonden worden. En met de PVDA / PTB en Ecolo die daar dan mogelijkheid hebben om de macht te grijpen...zullen ze daar ook eens heel hard lachen met dit zoveelste totaal onzinnige voorstel van het genie van de Marakkesh vlucht. Mocht de N-VA een grotere partij moeten meenemen (VB bijvoorbeeld) zal de N-VA zelf wel dimmen en de zoveelste bocht maken. Dit is klap voor de eenhersencellige achterban, die nu al, alle realiteit vergetend, in overdrive gaan dromen over een "the winner takes it all" systeem.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 25 april 2021 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 april 2021 om 18:40. |
![]() |
![]() |