![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"als ge nu moet kiezen tussen enkel mij en het VB, dan kiest ge mij toch ", he. Dat is toch waar gans zijn politieke bestaan rond draait, VB-envy. Het is het imiteren van Macron, die zijn macht baseert op "als ge moet kiezen tussen Marine en mij, dan kiest ge mij toch". Laatst gewijzigd door patrickve : 26 april 2021 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat die ondemocratische mechanismen frustrerend zijn voor De Wever is niet abnormaal. Zijn voorstellen zijn denk ik eerder ingegeven om het immobilisme van de politiek weg te krijgen. Zelfs als je bij de meerderheid geraakt kan je uw beleid niet doordrukken en al zeker niet met zoveel partijen als nu het geval is. Vroeger was het al een drama als ze met 3 een coalitie moesten vormen en nu zou dat als een zegen beschouwd worden als het slechts met 3 is. De zgn tripartite, die we ws nooit meer gaan zien. Gezien hoe de zaken evolueren lijkt het me logisch dat het VB in Vlaanderen de grootste gaat zijn, maar geen +50%. Vandaar 2 rondes. Ik ben niet zo zeker dat in zo'n kiessysteem N-VA er als tweede grootste zou uitkomen. En dus na de tweede ronde de grootste zou zijn. Zelfs als dat open vld zou zijn, dan krijg je volgens mij een veel coherenter beleid en dan zou open vld kunnen tonen dat ze toch nog een beetje liberaal zijn wat in de huidige constellatie niet kan. Er zijn echt wel voordelen aan dat systeem. En uiteraard ook nadelen. Maar ik blijf er voorstander van en niet per sé omdat het in het voordeel zou zijn van N-VA omdat ik daar helemaal zo zeker niet van ben. Maar elk voorstel van N-VA hoek moet hier door links meteen verguisd worden en wordt gezien als een staatsgreep wat zeer ver van de waarheid is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar u zou in de eerste ronde ook al voor VB gestemd hebben. De tweede ronde stemmen 9/10 de meesten die in de eerste niet op VB gestemd hebben nog steeds niet op het VB dat snapt ge toch wel. Ik schat toch wel in dat voor een heel pak vlamingen het VB nog heel wat bruggen te ver is hoor. Ik geef ze 40% als maximum. Laatst gewijzigd door stuyckp : 26 april 2021 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar BDW rekent natuurlijk op links om hem te verkiezen boven het VB. Het systeem van twee rondes (Frans systeem) is ideaal voor de tweede viool. Het Britse systeem is ideaal voor de grootste partij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een beetje jammer dat het zo doorzichtig electoraal is. Niemand kan geloven dat het om een andere reden is natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moest het VB verkozen raken, dan denk ik dat dit slechts voor één maal zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Breaking news: politicus wenst iets dat voordelig gaat zijn voor zijn partij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Later, toen Valerie Van Peel, op TV, de ex-VB kiezers opriep om niet meer op de N-VA te stemmen, heb ik haar uiteraard dat plezier gedaan en gelijk ook mijn lidmaatschap stop gezet.
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo had je de eurosceptics die deel uitmaakten van de tories, en het was die interne multi-partijdigheid die Cameron tot zijn Brexit referendum liet besluiten, om een deel van zijn eigen partij het zwijgen op te leggen. De rest is geschiedenis. In een proportioneel systeem zou dat gewoon een aparte partij geworden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het maximum percentage van de N-VA? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men zoals in het Frans systeem men een tweede ronde heeft met de twee grootste partijen (zijnde: N-VA en VB), dan verwacht ik dat N-VA dit gemakkelijk wint omdat heel veel kiezers nog liever op N-VA zouden stemmen dan op het VB. Een beetje de reden waarom het RN in Frankrijk elke keer verliest in de tweede ronde. Nu, een bepaald percentage zal wel uit protest op geen van beide partijen willen stemmen. Vooral doctrinaire PVDA-ers vermoed ik. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 april 2021 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |