Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2021, 18:08   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard Rousseau: geen loonsverhoging, geen dividenden.

Hij heeft wel een beetje gelijk. Geen geld voor loonsverhoging dan moet men het ook niet weggeven aan dividenden.

https://www.demorgen.be/politiek/rou...nden~b653cce3/

Citaat:
Bij Vooruit houden ze artikel 14 van de loonwet achter de hand. Als de lonen niet kunnen stijgen, dan mag de ministerraad volgens dat artikel maatregelen nemen om de uitkering van dividenden tegen te houden. “Geen loonsverhoging? Dan ook geen dividenden voor de aandeelhouders”, zegt Vooruit-voorzitter Conner Rousseau. “Als het nodig is, dan zullen wij onze voet zetten en artikel 14 inroepen.”
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 18:41   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Geen dividenden boven de index. Goed idee.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 19:22   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Leuke ministerraden bij Vivaldi.

En de Dweil stond er bij en hij keek er naar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 20:01   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Leuke ministerraden bij Vivaldi.

En de Dweil stond er bij en hij keek er naar.
Het is nochtans eenvoudig: bedrijven die het goed deden mogen loonsverhoging en dividenden geven.

Als ze het slecht doen ga je toch geen dividenden uitkeren?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 april 2021 om 20:01.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 20:32   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Schot in eigen voet, want de staat casht 30% belastingen op die dividenden.
En volgens mij hebben die elk jaar een mooi bedragje in hun begroting komende van dividenden van Proximus e.d.

Al vind ik wel dat er een betere loonsverhoging moet overeen gekomen worden.
Maar schieten in eigen voet lijkt zo'n beetje de grote liefhebberij van onze politiekers.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 20:40   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Schot in eigen voet, want de staat casht 30% belastingen op die dividenden.
En volgens mij hebben die elk jaar een mooi bedragje in hun begroting komende van dividenden van Proximus e.d.

Al vind ik wel dat er een betere loonsverhoging moet overeen gekomen worden.
Maar schieten in eigen voet lijkt zo'n beetje de grote liefhebberij van onze politiekers.
Het gaat uiteraard over het principe: als een bedrijf het te slecht doet om loonsverhogingen te geven dan kunnen er ook geen dividenden af.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 20:51   #7
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij heeft wel een beetje gelijk. Geen geld voor loonsverhoging dan moet men het ook niet weggeven aan dividenden.

https://www.demorgen.be/politiek/rou...nden~b653cce3/
Niet een beetje gelijk. Hij heeft gewoon gelijk. Alles wordt gewoon veel duurder. Ook door Corona.

Testaankoop
"Prijzen in de supermarkten sinds corona: doorgaans enkele procenten duurder."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 april 2021 om 20:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 21:08   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het gaat uiteraard over het principe: als een bedrijf het te slecht doet om loonsverhogingen te geven dan kunnen er ook geen dividenden af.
Ik begrijp het principe natuurlijk.
Maar de staat heeft zichzelf ingenesteld in het systeem. (eigenlijk iedereen, ik vermoed sterk dat de syndicale organisaties ook heel wat inkomsten van aandelen hebben)

Dus, kijk:

Citaat:
Proximus zal in de komende drie jaren minder dividend uitbetalen: 1,20 euro bruto in plaats van de 1,50 euro van de voorbije zes jaar. De grootste aandeelhouder, de Belgische staat, ziet daardoor elk jaar 54,3 miljoen euro minder inkomsten.
Even rekenen. Als 0,3 euro 54 miljoen euro verlies is, dan is het afschaffen van de resterende 1,2 euro nog eens een dikke 200 miljoen euro verlies er bovenop.
En waar gaat dat verlies goedgemaakt worden denk je ? Andere belastingen voor de gewone consument natuurlijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200331_04907831

De totale inkomsten van de belastingen op dividenden ken ik niet, maar ik vrees dat dat toch ook in de honderden miljoenen zal liggen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 21:14   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik begrijp het principe natuurlijk.
Maar de staat heeft zichzelf ingenesteld in het systeem. (eigenlijk iedereen, ik vermoed sterk dat de syndicale organisaties ook heel wat inkomsten van aandelen hebben)

Dus, kijk:


Even rekenen. Als 0,3 euro 54 miljoen euro verlies is, dan is het afschaffen van de resterende 1,2 euro nog eens een dikke 200 miljoen euro verlies er bovenop.
En waar gaat dat verlies goedgemaakt worden denk je ? Andere belastingen voor de gewone consument natuurlijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200331_04907831

De totale inkomsten van de belastingen op dividenden ken ik niet, maar ik vrees dat dat toch ook in de honderden miljoenen zal liggen.
Maar ik begrijp dat. Maar het is ook een feit dat (hoge) dividenden uitkeren als je werknemers vraagt om te besparen immoreel is.

Verder gaat de staat via de hogere lonen ook extra inkomsten krijgen. Is dat al eens uitgerekend?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 22:56   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet een beetje gelijk. Hij heeft gewoon gelijk. Alles wordt gewoon veel duurder. Ook door Corona.

Testaankoop
"Prijzen in de supermarkten sinds corona: doorgaans enkele procenten duurder."
De kans dat er een sterk oplopende inflatie op komst is, zit er dik in. De centrale banken hebben er nu eenmaal een sooitje van gemaakt.
Maar deze inflatie zal wel volledig gekompenseerd worden, door de indexering van de lonen.
Het zijn juist degenen die van hun dividenden moeten leven, die hier het slachtoffer van worden, indien deze dividenden niet stijgen met de index.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2021, 23:01   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De kans dat er een sterk oplopende inflatie op komst is, zit er dik in. De centrale banken hebben er nu eenmaal een sooitje van gemaakt.
Maar deze inflatie zal wel volledig gekompenseerd worden, door de indexering van de lonen.
Het zijn juist degenen die van hun dividenden moeten leven, die hier het slachtoffer van worden, indien deze dividenden niet stijgen met de index.
Mensen die van hun dividenden moeten leven zijn ofwel ontzettend rijk ofwel behoren een ‘rare species’ met een heel specifiek’ beroep.

Edit: ‘mijn beroep? Ik leef van mijn dividenden’.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 april 2021 om 23:04.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 04:49   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mensen die van hun dividenden moeten leven zijn ofwel ontzettend rijk ofwel behoren een ‘rare species’ met een heel specifiek’ beroep.

Edit: ‘mijn beroep? Ik leef van mijn dividenden’.
Het woord rentenier wordt er wel eens voor gebruikt. Maar het aantal dat er zijn karig pensioen een beetje mee opkrikt is niet te onderschatten.
Trouwens de dividenden betaalt in 2020 waren een flink stuk lager dan deze van 2019.
En eigenlijk zou de vakbond beter voor het algemeen belang zorgen, dan voor degenen die het al zeer goed hebben, maar vinden dat ze nog meer rechten hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 04:53   #13
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is nochtans eenvoudig: bedrijven die het goed deden mogen loonsverhoging en dividenden geven.

Als ze het slecht doen ga je toch geen dividenden uitkeren?
Maar als het minder goed gaat, mag men aan de lonen niet raken zeker?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 18:11   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mensen die van hun dividenden moeten leven zijn ofwel ontzettend rijk ofwel behoren een ‘rare species’ met een heel specifiek’ beroep.

Edit: ‘mijn beroep? Ik leef van mijn dividenden’.
Ik denk vb. aan iemand die een redelijk deel van zijn loopbaan in het buitenland gewerkt heeft; dus een zeer laag pensioen heeft, maar gelukkig wel gezorgd heeft voor zijn eigen pensioenspaarfondsje ...

Ik denk aan een herenkapper in een boerendorpje. Klein zelfstandigenpensioentje. Verkoos om het van zijn ouders geërfde huis niet te verhuren, maar te verkopen om wat extra centen te hebben aan de dividenden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 18:20   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk vb. aan iemand die een redelijk deel van zijn loopbaan in het buitenland gewerkt heeft; dus een zeer laag pensioen heeft, maar gelukkig wel gezorgd heeft voor zijn eigen pensioenspaarfondsje ...

Ik denk aan een herenkapper in een boerendorpje. Klein zelfstandigenpensioentje. Verkoos om het van zijn ouders geërfde huis niet te verhuren, maar te verkopen om wat extra centen te hebben aan de dividenden.
Maar dividenden zijn geen recht. Het is een extraatje dat de aandeelhouder krijgt als het goed gaat.

En in die zin zegt Rousseau net hetzelfde als de Werkgevers: bij bedrijven waar het niet goed gaat moet men geen geld ‘weggeven’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 19:09   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dividenden zijn geen recht. Het is een extraatje dat de aandeelhouder krijgt als het goed gaat.

En in die zin zegt Rousseau net hetzelfde als de Werkgevers: bij bedrijven waar het niet goed gaat moet men geen geld ‘weggeven’.
Zo is ook loonopslag boven index geen recht, maar, in dit geval, een extraatje als de concurentiekracht vergeleken met onze buurlanden, dit toelaat.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 23:23   #17
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dividenden zijn geen recht. Het is een extraatje dat de aandeelhouder krijgt als het goed gaat.

En in die zin zegt Rousseau net hetzelfde als de Werkgevers: bij bedrijven waar het niet goed gaat moet men geen geld ‘weggeven’.
Een dividend is geen extraatje.

Er wordt cash uitgekeerd aan de aandeelhouders uit de shareholders equity (eigen vermogen).
Het aandeel wordt ex-dividend (theoretisch) evenveel minder waard als het uitgekeerde dividend.

Wat gaat hij doen als de bedrijven dan ipv een dividend uitkeren, aandelen terugkopen?
Ook verbieden?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 29 april 2021 om 23:25.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be