Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2021, 14:24   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
mensen zijn uitgefietst en uitgewandeld
Ik merk er niks van. Ze fietsen en wandelen u omver in het dorp waar ik woon.
Oud 30 april 2021, 14:50   #22
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik merk er niks van. Ze fietsen en wandelen u omver in het dorp waar ik woon.
Dit weekend ga ik ook terug wat fietsen, winkelen en pintelieren in Nederland.

(Bij wijze van spreken dan want ik ben altijd de Bob.)

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 30 april 2021 om 14:51.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 15:02   #23
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

vers van de pers: dikzakken hebben een groter risico op hospitalisatie, en hele dikzakken hebben een nog groter risico om dood te gaan

Citaat:
We found a significant positive linear association between increasing BMI and admission to ICU due to COVID-19, with significantly higher risk for every BMI unit increase. We found J-shaped associations between increasing BMI and hospital admission or death due to COVID-19, with increased risks for people with a BMI of 20 kg/m2 or less and approximately linear increases in risk for people with a BMI of more than 23 kg/m2 for admission to hospital, but the risk of death increased only in people with a BMI of more than 28 kg/m2. These outcomes were largely independent of other health conditions, including type 2 diabetes.
Maar ook te mager zijn heeft zijn risico

https://www.thelancet.com/journals/l...089-9/fulltext
Oud 30 april 2021, 15:07   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het libertaristische douce France?
Wel dat was zo tijdens de eerste lockdown, en gedurende de eerste 4 weken van de tweede lockdown he. Je mocht maar 1 km van je woonst vandaan als het was voor ontspanning. Je mocht wel verder om naar de winkel te gaan, met een attest, en om gaan te werken.

Nadien is dat 10 km geworden, tot midden december. Dan mochten we 3 maanden zo ver gaan als we wilden in Frankrijk, maar sinds begin april zitten we weer binnen een straal van 10 km gevangen he. Dat wordt volgende week opgeheven.

En zoals je merkt, doet dat allemaal niks noegabolle he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2021 om 15:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 15:11   #25
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
vers van de pers: dikzakken hebben een groter risico op hospitalisatie, en hele dikzakken hebben een nog groter risico om dood te gaan
Vers van de pers? Dat weten we al een maand of 11.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 15:24   #26
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Vers van de pers? Dat weten we al een maand of 11.
een vermoeden dat nu eindelijk gekwantificeerd en bevestigd is
Oud 30 april 2021, 15:27   #27
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Veel meer mensen die wandelen en fietsen.
Ik denk dat Covid de algemene conditie van de Belg verbeterd heeft.
Ik denk dat je ongeveer de enige bent die dat denkt...
Citaat:
De tweede lockdown weegt door voor veel Belgen. Letterlijk dan, want bij ruim een kwart van de Belgen (26,4%) kwamen er kilo’s bij. 1 op 20 (6%) zegt zelfs dat ze sinds eind oktober 2020, meer dan 3 kilo zijn bijgekomen. Er werden geen grote verschillen vastgesteld tussen socio-demografische groepen. Het zijn echter vooral personen die reeds een te hoog BMI hadden, die aangeven dat ze tijdens de lockdown extra zijn bijgekomen (ondergewicht: 11%, gezond gewicht: 22%, overgewicht: 29%, obesitas: 36%). Gebrek aan beweging, meer én ongezonder eten zijn de voornaamste redenen hiervan. Minder beweging (58,2%), meer (47,8%) of ongezonder (36,1%) eten, zijn de belangrijkste redenen voor de gewichtstoename
Oud 30 april 2021, 17:10   #28
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk dat je ongeveer de enige bent die dat denkt...
Dada ziet meer fietsers dus hij denkt dat er meer gesport wordt. Dat er niemand nog een sporthal binnen mag, dat gaat er precies niet in bij Meneer. Meneer ziet meer fietsers, dus er wordt meer gesport.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 19:19   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zwaarlijvigen een risicogroep vormen weten we ondertussen toch al sedert vorig jaar.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 19:39   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dada ziet meer fietsers dus hij denkt dat er meer gesport wordt. Dat er niemand nog een sporthal binnen mag, dat gaat er precies niet in bij Meneer. Meneer ziet meer fietsers, dus er wordt meer gesport.
De kleinburgerlijke zelfgenoegzaamheid he. Mijn oudste zoon was een fervent gebruiker van sportzalen. Ik heb hem in zijn studentenappartement een gans arsenaal dinges geïnstalleerd, maar het is toch hetzelfde niet als professioneel materiaal. Hij heeft geen fiets. Dadee zal hem dus niet zien sporten.

Ik had de gewoonte redelijk grote fietstochten te maken. Die zijn wat ingekort. Maar Dadee zal mij zien fietsen en denken: tiens, een mens die aan sport doet.
Oud 30 april 2021, 20:14   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die fitnesscentra zijn meer een stadsfenomeen. En daar ligt het uiteraad anders. Steden zijn niet gezond imo.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 april 2021 om 20:15.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 20:17   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De kleinburgerlijke zelfgenoegzaamheid he. Mijn oudste zoon was een fervent gebruiker van sportzalen. Ik heb hem in zijn studentenappartement een gans arsenaal dinges geïnstalleerd, maar het is toch hetzelfde niet als professioneel materiaal. Hij heeft geen fiets. Dadee zal hem dus niet zien sporten.

Ik had de gewoonte redelijk grote fietstochten te maken. Die zijn wat ingekort. Maar Dadee zal mij zien fietsen en denken: tiens, een mens die aan sport doet.
Intensieve sport is niet noodzakelijkerwijs goed. Recreatief/sportief fietsen en wandelen is meestal beter.
Oud 1 mei 2021, 04:57   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Intensieve sport is niet noodzakelijkerwijs goed. Recreatief/sportief fietsen en wandelen is meestal beter.
En vissen.
Oud 1 mei 2021, 05:21   #34
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Even geleden was er dit:

Coronavaccin mogelijk minder werkzaam bij mensen met obesitas. Wat nu?

Citaat:
Mensen met een hoge BMI belanden door de aandoening vaker op intensieve zorgen en overlijden vaker.
Vaccin mogelijk minder effectief bij mensen met obesitas.

Of er waarheid schuilt in de teksten dat laat ik met enige graagte aan de virologen van dienst over.

De eerlijkheid gebiedt mij te schrijven dat ikzelf ten tijde van het C-virus er ook niet magerder op geworden ben.

p.s.

BMI berekenen

Daar zat ik op 'véél te hoog'.

U lijdt aan obesitas?

Ik steek dat op het C-virus

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 mei 2021 om 05:21.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2021, 06:47   #35
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik was een fietser pre corona en nu nog steeds. Dus voor mij is er weinig veranderd op dat vlak, maar in tegenstelling tot Dada besef ik wel dat er 100,000en jongeren en volwassen weeral maanden zitten te wachten om in een sporthal binnen te kunnen. Alle amateur sportcompetities liggen stil en Dada lijkt er geen flauw benul van te hebben dat dit dramatisch voor de volksgezondheid zal zijn op lange termijn.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 mei 2021 om 06:48.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2021, 07:10   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Even geleden was er dit:

Coronavaccin mogelijk minder werkzaam bij mensen met obesitas. Wat nu?

Vaccin mogelijk minder effectief bij mensen met obesitas.

Of er waarheid schuilt in de teksten dat laat ik met enige graagte aan de virologen van dienst over.

De eerlijkheid gebiedt mij te schrijven dat ikzelf ten tijde van het C-virus er ook niet magerder op geworden ben.
Het gaat over deze studie dus:

https://www.medrxiv.org/content/10.1....24.21251664v1

Nu moet ik zeggen dat er daar iets eigenaardigs is. Ja, het is juist dat de gemiddelde titers van antilichamen wat afnemen bij dikkere mensen, maar eigenlijk verbaast mij dat niet: je hebt gewoon een grotere massa waar je die anti lichamen moet over verdelen, dus is de concentratie uiteraard wat lager.

Niettemin lijken de titers mij nog altijd vrij hoog, zelfs voor obese mensen.

Wat wel het geval lijkt te zijn, is dat een grotere *fractie* van obese mensen een vrij lage titer heeft (de spreiding is groter naar beneden toe). Maar zoals je ziet is het gemiddelde (het streepje) niet veel lager, en gaan de hoge waarden bijna even hoog. Kortom, in vele gevallen werkt het vaccin ook bij dikke mensen.

Ik denk dat dit onderzoek te relativeren valt, in de zin dat men niet echt een spectaculaire verlaging ziet van anti body titers (tenzij in een fractie ervan) bij obese mensen, dat deels verklaard kan worden door het feit dat een zelfde hoeveelheid antilichamen gewoon over een grotere massa is verdeeld en dus wat lagere concentraties heeft ; maar vooral dat wat lagere anti body titers niet echt wil zeggen dat men niet beschermd zou zijn.

Dus ja, waarschijnlijk is er een wat grotere fractie van obese mensen die een lagere bescherming heeft tegen zwaar ziek zijn, maar dat is helemaal geen bewijs dat het vaccin slecht zou werken bij dikke mensen.

Dikke mensen hebben in elk geval een ganse hoop extra gezondheidsproblemen, maar dit onderzoek wil niet zeggen dat de WINST geboekt met een vaccin voor dikke mensen kleiner zou zijn, verre van. Waarschijnlijk zelfs in tegendeel.

Hoe slechter je ervoor staat zonder vaccin, hoe groter de winst is door een vaccin te nemen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 mei 2021 om 07:12.
Oud 1 mei 2021, 08:20   #37
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat zwaarlijvigen een risicogroep vormen weten we ondertussen toch al sedert vorig jaar.
Al ietsje eerder zelfs...Zeg zowat 5000 jaar toen de eerste "beschavingen" dergelijke gevallen produceerden.Ervoor was het vermoedelijk MOEILIJK zwaarlijvig te worden,zelfs voor leidinggevenden..

Laatst gewijzigd door kelt : 1 mei 2021 om 08:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2021, 08:29   #38
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Om eerlijk te zijn, als Dadee jou of jouw zoon ziet fietsen, chapeau! Hoe lang ben je dan onderweg?

Laatst gewijzigd door gertc : 1 mei 2021 om 08:31.
Oud 1 mei 2021, 08:31   #39
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die fitnesscentra zijn meer een stadsfenomeen. En daar ligt het uiteraad anders. Steden zijn niet gezond imo.
En hoeveel procent van onze bevolking woont in de steden?
Oud 1 mei 2021, 08:32   #40
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Obesitas wordt veel te weinig als een ziekte op zichzelf beschouwd. Op termijn vernietigd het alle functies van het lichaam. Het is nogal evident dat zij ook een zwakkere weerstand hebben tegen corona.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be