Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2021, 15:49   #81
wagner.666
Minister-President
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 4.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor comfort ben je beter bij een Fransman dan bij een Duitser.
Gij rijd graag met een rammelkar.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 15:54   #82
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Gij rijd graag met een rammelkar.
Zolang ze rijden zijn ze best comfortabel.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:22   #83
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Goe zot. Wie vervangt er nu remolie? Als er geen lekken zijn blijft dat er levenslang op. Distributieriem? niet vroeger dan voorgeschreven, en dan nog.
Maar voor wat enkele liters olie en een filter kosten kan je een jaarlijkse beurt niet overslaan.
Iedereen doet natuurlijk wat hij wil. Maar als iemand het voorgeschreven onderhoud in een merkgarage laat uitvoeren en maar 2000km/jaar doet, dan wordt zijn distributieriem op 20000km vervangen. Dat is het punt dat ik wou maken. Ik heb nu eenmaal veel problemen en vragen met het voorschrift "Op zoveel kilometer, of indien eerder bereikt om het jaar".
BTW: heb wel bij de chinees, voor enkele euro, eens een apparaatje voor dedectie van vocht in de remolie gekocht. En op de drie geteste auto's, sloeg het toch eenmaal rood uit. Blijft natuurlijk de vraag of ge dit vocht ooit aan het koken gaat brengen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:23   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

In Belgie was de automarktverhouding aantal tweedehands/nieuwe wagens = 1,44 (meer is evident) in 2020, komende van 1,18 in 2019.

In Nederland was dat 5,66 komende van 4,28 in 2019...
(heel veel meer is niet meer zo evident, maar NL is een heel occasie-specialleke of ze half W-Europa opkopen...)

Tot zover de invloed van de pandemie in 2020...

bron:
Citaat:
https://www.autowereld.com/nieuws/au...ht-als-in-2020

NOG NOOIT ZOVEEL OCCASIONS VERKOCHT ALS IN 2020!

De Nederlandse markt voor nieuwe auto's kreeg in 2020 een flinke knauw, maar de occasionverkopen veerden juist op door de coronacrisis. Mensen waren massaal op zoek naar individueel vervoer en vonden dat in tweedehands auto's. Vorig jaar werden er voor het eerst in de geschiedenis meer dan 2 miljoen occasions verkocht.

Wat de verkoop van nieuwe auto's betreft, heeft Nederland een rampjaar achter de rug. Maar de occasionhandel heeft juist alle reden tot juichen. Er gingen in 2020 maar liefst 2.025.309 occasions 'over de toonbank' (plus 55.000 stuks ten opzichte van 2019).
Een recordaantal, dat volgens de BOVAG te verklaren is door de behoefte van de Nederlandse consument aan individueel vervoer in coronatijd.

ELEKTRISCHE AUTO'S SPELEN GEEN ROL VAN BETEKENIS
Elektrische auto's spelen (vooralsnog) een marginale rol op de occasionmarkt. Van de 2 miljoen verhandelde tweedehands auto's hadden slechts 14.000 een elektrische aandrijflijn; een verdubbeling ten opzichte van 2019. Diesels worden minder populair (van 14 naar 12 procent), het overgrote deel (bijna 82 procent) kiest nog steeds gewoon voor benzine.

IN MAART, APRIL EN MEI STERKE DALING
Het zijn trouwens vooral de zomermaanden die goed geweest zijn voor de occasionbranche. In maart, april en mei - toen de coronapaniek het grootst was - zakten de verkopen met 26 procent in, en ook november en december waren slecht. Maar daartussenin kocht de Nederlandse consument de occasionsites leeg.
Citaat:
Nieuwe wagens:
2019 : 460.537
2020 : 357.996 https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/
Even in Duitsland kijken, ik heb daar geen aantallen maar wel de omzet in miljard Euro: evolutie ook wg corona...

Citaat:
Jaar : nieuw/tweedehands

2017: 104 / 82
2018 : 107 / 84
2019 : 121 / 89
2020 : 106 / 103

Umsatz auf dem Gebraucht- und Neuwagenmarkt in Deutschland von 1990 bis 2020(in Milliarden Euro)
https://de.statista.com/statistik/da...n-deutschland/
Citaat:
Het zijn trouwens vooral de zomermaanden die goed geweest zijn voor de occasionbranche. In maart, april en mei - toen de coronapaniek het grootst was - zakten de verkopen met 26 procent in, en ook november en december waren slecht. Maar daartussenin kocht de Nederlandse consument de occasionsites leeg.
Als je een (benzine)wagen nu wilt kwijtgeraken weet je waar je moet zijn.
En vooral de handelaren weten dat...

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2021 om 17:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 18:01   #85
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Gij rijd graag met een rammelkar.
de enige comfortabele en goede Franse auto's die mij bekend zijn/waren zijn de Renault 25 en Renault Safrane.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 18:37   #86
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
de enige comfortabele en goede Franse auto's die mij bekend zijn/waren zijn de Renault 25 en Renault Safrane.
Ik heb al wel in Citroens en Peugeots meegereden en ik vond dat altijd heel comfortabele auto’s. Duitse auto’s zijn meestal veel harder afgeveerd. Als bestuurder weet ik het niet.

En betreffende kwaliteit. Dat is toch al meer dan tien jaar dat er eigenlijk geen slechte auto’s meer zijn.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 19:16   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb al wel in Citroens en Peugeots meegereden en ik vond dat altijd heel comfortabele auto’s. Duitse auto’s zijn meestal veel harder afgeveerd. Als bestuurder weet ik het niet.

En betreffende kwaliteit. Dat is toch al meer dan tien jaar dat er eigenlijk geen slechte auto’s meer zijn.
Mercedes E en S klasse en BMW 5 - 7 zijn minstens zo comfortabel als de beste Franse wagens.

Ik citeer Mercedes S klasse anno 2013:

Citaat:
Le Magic Body Control apporte un confort venu d'une autre galaxie, et c'est sans parler de l'insonorisation ...

http://www.fiches-auto.fr/essai-merc...s-classe-s.php
Ook de veel oudere Mercedessen waren zeer op comfort uitgelegd.

Hier zo een beestje van 1977:
https://www.petites-observations-aut...%9F%87%AA.html

Men ziet dat vooral aan hun automatische versnellingsbakken, toen al.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2021 om 19:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 21:50   #88
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Iedereen doet natuurlijk wat hij wil. Maar als iemand het voorgeschreven onderhoud in een merkgarage laat uitvoeren en maar 2000km/jaar doet, dan wordt zijn distributieriem op 20000km vervangen. Dat is het punt dat ik wou maken. Ik heb nu eenmaal veel problemen en vragen met het voorschrift "Op zoveel kilometer, of indien eerder bereikt om het jaar".
BTW: heb wel bij de chinees, voor enkele euro, eens een apparaatje voor dedectie van vocht in de remolie gekocht. En op de drie geteste auto's, sloeg het toch eenmaal rood uit. Blijft natuurlijk de vraag of ge dit vocht ooit aan het koken gaat brengen ?
'k zou eerder het Chinees apparaatje niet vertrouwen.... Bij mijn auto van 1987is de remolie eigenlijk nooit volledig vervangen. Deels, om te ontluchten, als er al eens een remcilinder defect ging wel, maar verder niet.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 21:51   #89
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor comfort ben je beter bij een Fransman dan bij een Duitser.
Geef mij maar mijn Jag....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 22:17   #90
wagner.666
Minister-President
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 4.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
de enige comfortabele en goede Franse auto's die mij bekend zijn/waren zijn de Renault 25 en Renault Safrane.
Den DS van de citroen, ge moest wel uitgeslapen zijn anders werd ge in slaap gewiegd, precies of dat ge in een bootje op lichte golven aan het varen was.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 22:18   #91
wagner.666
Minister-President
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 4.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Geef mij maar mijn Jag....


Nen klasse bak.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 13:12   #92
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vergeten te schrijven.
Bij de Crafter moest de remolie vervangen worden na 100.000 km.
Bij MAN fronsten ze de wenkbrauwen toen hij dat zei.
In theorie en puur technisch gesproken haalt remvloeistof vochtigheid uit de omgevingslucht.
Dit maakt dat de leidingen en ander remsysteem onderdelen zouden kunnen roesten.

In de praktijk heb ik op mijn wagens nog nooit preventief remolie vervangen, zo lang alles perfect functioneert (en daar waakt ook de jaarlijkse autokeuring over) mag de remolie voor mij blijven zitten.

Nog wat over olieverversing ... mijn regel, filter en olie 1x per jaar liefst voor de winter.
Maakt niet uit hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt. Bij lancering van de Chrysler 300M diende de eerste beurt te gebeuren na .... 100.000 km, vergelijkbaar met vrachtwagens.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 13:22   #93
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k zou eerder het Chinees apparaatje niet vertrouwen.... Bij mijn auto van 1987is de remolie eigenlijk nooit volledig vervangen. Deels, om te ontluchten, als er al eens een remcilinder defect ging wel, maar verder niet.
bon, ik moet mezelf corrigeren. Bij die wagen heb ik inderdaad al eens de remolie vervangen. Omdat er leidingen naar achter vervangen moesten worden. 1 keer op 33 jaar dus, ergens 10 jaar geleden.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 14:54   #94
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
bon, ik moet mezelf corrigeren. Bij die wagen heb ik inderdaad al eens de remolie vervangen. Omdat er leidingen naar achter vervangen moesten worden. 1 keer op 33 jaar dus, ergens 10 jaar geleden.
Maar dat wil niet zeggen dat remolie geen water opneemt, en dat dit watergehalte het kookpunt van deze remolie niet verlaagt. Maar of ge er ooit problemen mee gaat hebben hangt wel af van een heleboel faktoren.
Ik heb het in elk geval eenmaal meegemaakt. Op een eerder hobbelachtig, bergachtig parcour, omgevingstemperatuur meer dan 40°C (Death Valley), was mijn remolie aan de kook geraakt. Was wel even verschieten.
BTW heb vroeger nog iemand gekend die zijn motorolie nooit ververste. Enkel het oliepeil kontroleerde en bijvulde indien nodig.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2021, 15:06   #95
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In theorie en puur technisch gesproken haalt remvloeistof vochtigheid uit de omgevingslucht.
Dit maakt dat de leidingen en ander remsysteem onderdelen zouden kunnen roesten.

In de praktijk heb ik op mijn wagens nog nooit preventief remolie vervangen, zo lang alles perfect functioneert (en daar waakt ook de jaarlijkse autokeuring over) mag de remolie voor mij blijven zitten.

Nog wat over olieverversing ... mijn regel, filter en olie 1x per jaar liefst voor de winter.
Maakt niet uit hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt. Bij lancering van de Chrysler 300M diende de eerste beurt te gebeuren na .... 100.000 km, vergelijkbaar met vrachtwagens.
Het chemisch aspekt speelt ook mee om remolie te vervangen. Spreek mij hier niet over uit, weet er te weinig van.
Maar de autokeuring zal u niet verwittigen als uw remolie "kookgevoelig" geworden is. Staan deze keuring staan de remmen koud.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2021, 07:45   #96
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het chemisch aspekt speelt ook mee om remolie te vervangen. Spreek mij hier niet over uit, weet er te weinig van.
Maar de autokeuring zal u niet verwittigen als uw remolie "kookgevoelig" geworden is. Staan deze keuring staan de remmen koud.
In het huidige verkeer krijgen de remmen het nooit warm. Er is maar één situatie waarbij remmen echt wel hun werk moeten doen,
10 km bergaf met een volle niet geremde aanhangwagen en een chauffeur die niet weet hoe hij correct met de motor dient af te remmen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 mei 2021 om 07:45.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2021, 08:06   #97
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
BTW heb vroeger nog iemand gekend die zijn motorolie nooit ververste. Enkel het oliepeil kontroleerde en bijvulde indien nodig.
1 liter olie verbruik op 1000 km bij wordt bij een motor nog net als 'normaal' beschouwd.
Dus bij een interval van 15.000 km is er al 15 liter nieuwe olie aan toegevoegd en dat bij een inhoud van 5 liter motorolie.
Olie bijvul stop controleren op condens (lijkt op mayonaise). (*)
Bij afwezigheid van, kan je gewoon bijvullen. Wel oliefilter af en toe vervangen.
(3 jaar of 30.000 km)

(*)Motorolie heeft een kookpunt van 180° en bereikt plaatsen waar de temperatuur veel hoger is dan 100°. Mogelijk aanwezig
water in de olie (condens omgevingslucht) verdampt daar en wordt via carter ventilatie afgevoerd.
De vorming van 'mayonaise' kan twee redenen hebben. Een kapotte koppakking (lek koelmiddel naar oliecircuit) of een wagen die
te weinig op bedrijfstemperatuur wordt gebruikt - korte afstanden en winter zijn hier de grootste boosdoeners.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 mei 2021 om 08:07.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 09:25   #98
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar dat wil niet zeggen dat remolie geen water opneemt, en dat dit watergehalte het kookpunt van deze remolie niet verlaagt. Maar of ge er ooit problemen mee gaat hebben hangt wel af van een heleboel faktoren.
Ik heb het in elk geval eenmaal meegemaakt. Op een eerder hobbelachtig, bergachtig parcour, omgevingstemperatuur meer dan 40°C (Death Valley), was mijn remolie aan de kook geraakt. Was wel even verschieten.
BTW heb vroeger nog iemand gekend die zijn motorolie nooit ververste. Enkel het oliepeil kontroleerde en bijvulde indien nodig.
Aangezien dat dat een gesloten circuit is zal dat ook nog meevallen zeker? Via de dop van het reservoir zal er niet veel verse lucht binnen komen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 09:36   #99
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In het huidige verkeer krijgen de remmen het nooit warm. Er is maar één situatie waarbij remmen echt wel hun werk moeten doen,
10 km bergaf met een volle niet geremde aanhangwagen en een chauffeur die niet weet hoe hij correct met de motor dient af te remmen.
Zal wel ongeveer kloppen. Alhoewel die aanhangwagen nog geen noodzakelijke voorwaarde is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 10:25   #100
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Aangezien dat dat een gesloten circuit is zal dat ook nog meevallen zeker? Via de dop van het reservoir zal er niet veel verse lucht binnen komen.
Het gaat over enkele procenten water in de remolie, waardoor het kookpunt daalt van laat ons zeggen 200°C naar 150°C (dot3).
Maar wat de remcapaciteit betreft lijkt het geen zwart/wit verhaal te zijn. Men spreekt van een geleidelijk toenemende remweg, waar ge zelf niets van merkt (klein gedeelte van de olie kookt ?) tot een waarneembaar verlies aan remkracht, waar ge denkt wat is hier aan de hand (groter tot zeer groot gedeelte van de olie kookt ?).
Maar toen ik ervaringsdeskundige werd in kokende remolie, was het wel met een nieuw voertuig van enkele maanden oud, dus met nieuwe remolie. Maw overmatig gebruik van de remmen in ongunstige omstandigheden kunnen ook nieuwe remolie aan de kook brengen. Wel zal dit fenomeen zich vroeger voordoen naargelang er meer water in de remolie zit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be