![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang ze rijden zijn ze best comfortabel.
![]()
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BTW: heb wel bij de chinees, voor enkele euro, eens een apparaatje voor dedectie van vocht in de remolie gekocht. En op de drie geteste auto's, sloeg het toch eenmaal rood uit. Blijft natuurlijk de vraag of ge dit vocht ooit aan het koken gaat brengen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Belgie was de automarktverhouding aantal tweedehands/nieuwe wagens = 1,44 (meer is evident) in 2020, komende van 1,18 in 2019.
In Nederland was dat 5,66 komende van 4,28 in 2019... ![]() (heel veel meer is niet meer zo evident, maar NL is een heel occasie-specialleke of ze half W-Europa opkopen...) Tot zover de invloed van de pandemie in 2020... bron: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En vooral de handelaren weten dat... Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2021 om 17:39. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de enige comfortabele en goede Franse auto's die mij bekend zijn/waren zijn de Renault 25 en Renault Safrane.
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En betreffende kwaliteit. Dat is toch al meer dan tien jaar dat er eigenlijk geen slechte auto’s meer zijn.
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer Mercedes S klasse anno 2013: Citaat:
Hier zo een beestje van 1977: https://www.petites-observations-aut...%9F%87%AA.html Men ziet dat vooral aan hun automatische versnellingsbakken, toen al. Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2021 om 19:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Den DS van de citroen, ge moest wel uitgeslapen zijn anders werd ge in slaap gewiegd, precies of dat ge in een bootje op lichte golven aan het varen was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit maakt dat de leidingen en ander remsysteem onderdelen zouden kunnen roesten. In de praktijk heb ik op mijn wagens nog nooit preventief remolie vervangen, zo lang alles perfect functioneert (en daar waakt ook de jaarlijkse autokeuring over) mag de remolie voor mij blijven zitten. Nog wat over olieverversing ... mijn regel, filter en olie 1x per jaar liefst voor de winter. Maakt niet uit hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt. Bij lancering van de Chrysler 300M diende de eerste beurt te gebeuren na .... 100.000 km, vergelijkbaar met vrachtwagens.
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bon, ik moet mezelf corrigeren. Bij die wagen heb ik inderdaad al eens de remolie vervangen. Omdat er leidingen naar achter vervangen moesten worden. 1 keer op 33 jaar dus, ergens 10 jaar geleden.
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het in elk geval eenmaal meegemaakt. Op een eerder hobbelachtig, bergachtig parcour, omgevingstemperatuur meer dan 40°C (Death Valley), was mijn remolie aan de kook geraakt. Was wel even verschieten. BTW heb vroeger nog iemand gekend die zijn motorolie nooit ververste. Enkel het oliepeil kontroleerde en bijvulde indien nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de autokeuring zal u niet verwittigen als uw remolie "kookgevoelig" geworden is. Staan deze keuring staan de remmen koud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
10 km bergaf met een volle niet geremde aanhangwagen en een chauffeur die niet weet hoe hij correct met de motor dient af te remmen.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 mei 2021 om 07:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Dus bij een interval van 15.000 km is er al 15 liter nieuwe olie aan toegevoegd en dat bij een inhoud van 5 liter motorolie. Olie bijvul stop controleren op condens (lijkt op mayonaise). (*) Bij afwezigheid van, kan je gewoon bijvullen. Wel oliefilter af en toe vervangen. (3 jaar of 30.000 km) (*)Motorolie heeft een kookpunt van 180° en bereikt plaatsen waar de temperatuur veel hoger is dan 100°. Mogelijk aanwezig water in de olie (condens omgevingslucht) verdampt daar en wordt via carter ventilatie afgevoerd. De vorming van 'mayonaise' kan twee redenen hebben. Een kapotte koppakking (lek koelmiddel naar oliecircuit) of een wagen die te weinig op bedrijfstemperatuur wordt gebruikt - korte afstanden en winter zijn hier de grootste boosdoeners.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 mei 2021 om 08:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat de remcapaciteit betreft lijkt het geen zwart/wit verhaal te zijn. Men spreekt van een geleidelijk toenemende remweg, waar ge zelf niets van merkt (klein gedeelte van de olie kookt ?) tot een waarneembaar verlies aan remkracht, waar ge denkt wat is hier aan de hand (groter tot zeer groot gedeelte van de olie kookt ?). Maar toen ik ervaringsdeskundige werd in kokende remolie, was het wel met een nieuw voertuig van enkele maanden oud, dus met nieuwe remolie. Maw overmatig gebruik van de remmen in ongunstige omstandigheden kunnen ook nieuwe remolie aan de kook brengen. Wel zal dit fenomeen zich vroeger voordoen naargelang er meer water in de remolie zit. |
|
![]() |
![]() |