Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2021, 09:50   #541
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat betreft de Engelse taal die België verovert.
In Vlaanderen is de tweede taal Frans.
In Wallonië...Engels.
Voltooid verleden tijd..... Ik durf er mijn klak op verwedden dat bij de afgestudeerden uit het middelbaar geen 10% één woord Frans verstaat.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 09:54   #542
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voltooid verleden tijd..... Ik durf er mijn klak op verwedden dat bij de afgestudeerden uit het middelbaar geen 10% één woord Frans verstaat.
Feit blijft dat in Vlaanderen het Frans officiëel de tweede taal is.

Maar zoals het wel vaker gaat in dit apenland helpt officiële dwang de "goede zaak" niet vooruit.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 11:23   #543
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zo is dat.

Dat het Frans het desalniettemin moet afleggen tegen het Engels is een feit.
Afschaffen dus dwang om er het Frans als officiële tweede taal in te pompen.
Dat Frans het moet afleggen tegen het Engels bij de jeugd is vooral te wijten aan de gemakzucht van die jeugd. Frans is moeilijk. Engels wordt er via de media ingestampt en heeft meer raakvlakken met Nederlandse taal. Dus véél gemakkelijker.
Mijn standpunt is dat onderwijs vooral moet voorbereiden. De tijd dat men ene vak leerde op school is voorbij. De school moet technieken en hulpmiddelen aanleren om levenslang verder te kunnen studeren, afhankelijk van de beroepssituatie. Frans als tweede taal is een zeer goede voorbereiding om later andere Romaanse talen te leren. Vergeet ook niet dat heel wat Europeanen Romaanse talen spreken.
Het feit dat ik mijn kinderen hun Limburgse moedertaal leerde was o.a. een basis om gemakkelijker Duits te leren. En ook voor het eventueel aanleren van Scandinavische talen.

Dat er door sommigen geijverd wordt voor afschaffing van Frans als tweede taal is vooral ingegeven door politieke doelstellingen. Het belang van de kinderen komt slechts op de tweede plaats.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 11:28   #544
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat Frans het moet afleggen tegen het Engels bij de jeugd is vooral te wijten aan de gemakzucht van die jeugd. Frans is moeilijk. Engels wordt er via de media ingestampt en heeft meer raakvlakken met Nederlandse taal. Dus véél gemakkelijker.
Mijn standpunt is dat onderwijs vooral moet voorbereiden. De tijd dat men ene vak leerde op school is voorbij. De school moet technieken en hulpmiddelen aanleren om levenslang verder te kunnen studeren, afhankelijk van de beroepssituatie. Frans als tweede taal is een zeer goede voorbereiding om later andere Romaanse talen te leren. Vergeet ook niet dat heel wat Europeanen Romaanse talen spreken.
Het feit dat ik mijn kinderen hun Limburgse moedertaal leerde was o.a. een basis om gemakkelijker Duits te leren. En ook voor het eventueel aanleren van Scandinavische talen.

Dat er door sommigen geijverd wordt voor afschaffing van Frans als tweede taal is vooral ingegeven door politieke doelstellingen. Het belang van de kinderen komt slechts op de tweede plaats.
In tegendeel, het belang van de jeugd komt eerst. Ze opvoeden als dociele knechten van Wallonie in Belgie moet en zal stoppen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 mei 2021 om 11:29.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 11:30   #545
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voltooid verleden tijd..... Ik durf er mijn klak op verwedden dat bij de afgestudeerden uit het middelbaar geen 10% één woord Frans verstaat.
Psychologische compensatie noemen we dat.

Vrije mensen kiezen zelf welke talen ze willen leren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 11:49   #546
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voltooid verleden tijd..... Ik durf er mijn klak op verwedden dat bij de afgestudeerden uit het middelbaar geen 10% één woord Frans verstaat.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn voor diegenen die uit de beroepsrichting komen, maar wie TSO of ASO volgde kan onmogelijk zijn diploma halen zonder basiskennis frans.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 12:01   #547
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Psychologische compensatie noemen we dat.

Vrije mensen kiezen zelf welke talen ze willen leren.
Geen zorg. Jij mag als vrije burger volledig zelf kiezen welke taal je wil leren. Niemand belet je om bv via avondschool een nutteloze taal te gaan leren, op kosten van de belastingbetaler. Arabisch ? dat kan. Portugees ? ook dat kan.

Maar als het gaat over wat scholieren moeten leren, beslist enkel de Vlaamse overheid.

Minister Bean Weyts is degene die je moet aanspreken als je graag zou hebben dat het leerplan aangepast moet worden door frans te skippen als verplicht tweede taal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 14:17   #548
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen zorg. Jij mag als vrije burger volledig zelf kiezen welke taal je wil leren. Niemand belet je om bv via avondschool een nutteloze taal te gaan leren, op kosten van de belastingbetaler. Arabisch ? dat kan. Portugees ? ook dat kan.

Maar als het gaat over wat scholieren moeten leren, beslist enkel de Vlaamse overheid.

Minister Bean Weyts is degene die je moet aanspreken als je graag zou hebben dat het leerplan aangepast moet worden door frans te skippen als verplicht tweede taal.
Ah, Weyts heeft beslist dat de Vlaming Frans moet leren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 14:51   #549
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In tegendeel, het belang van de jeugd komt eerst. Ze opvoeden als dociele knechten van Wallonie in Belgie moet en zal stoppen.
Een dociele knecht ben je als je zonder enige kennis van de Franse taal voor waar aanneemt wat Flamingante volksmisleiders je proberen te vertellen zonder dat je dat kan verifiëren.
Wie de Franse taal voldoende beheerst kan zelf oordelen. Want die kan zelf met Franstaligen communiceren. Die kan zelf de Franstalige media volgen.

De Vlaamse kinderen kennis van de Franse taal onthouden is de Vlamingen dom houden. Dat is ze overleveren aan volksmenners.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 15:00   #550
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een dociele knecht ben je als je zonder enige kennis van de Franse taal voor waar aanneemt wat Flamingante volksmisleiders je proberen te vertellen zonder dat je dat kan verifiëren.
Wie de Franse taal voldoende beheerst kan zelf oordelen. Want die kan zelf met Franstaligen communiceren. Die kan zelf de Franstalige media volgen.

De Vlaamse kinderen kennis van de Franse taal onthouden is de Vlamingen dom houden. Dat is ze overleveren aan volksmenners.
Lees: de knecht leert de taal van de meester, en niet omgekeerd.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 17:04   #551
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat Frans het moet afleggen tegen het Engels bij de jeugd is vooral te wijten aan de gemakzucht van die jeugd. Frans is moeilijk. Engels wordt er via de media ingestampt en heeft meer raakvlakken met Nederlandse taal. Dus véél gemakkelijker.
Elke taal heeft haar moeilijkheden, velen denken dat Engels gemakkelijk is, tot je dan hun Engels te lezen krijgt.
Frans vind ik vaak vervelend qua spelling, omwille van de onhoorbare, maar wel noodzakelijk te schrijven letters (demandé, demandée, demandés, demandées) en de complexe regels daaromtrent.
Engels is dan weer heel onlogisch qua spelling, waar woorden die hetzelfde geschreven worden, compleet anders uitgesproken worden en omgekeerd : (bijv. receipt vs deceit).

Ik geef wel de voorkeur aan Engels, omdat ik vind dat de basis makkelijker te leren is, en omdat het meer een wereldtaal is dan Frans.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 19:13   #552
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ah, Weyts heeft beslist dat de Vlaming Frans moet leren.
Minister Weyts is blijkbaar even overtuigd als al zijn voorgangers van deze gemaakte beleidskeuze, want hij handhaaft ze.

Op zich is het eigenlijk wel grappig, dat als 'Vlaams-nationalisten' eenmaal aan de macht komen, ze net hetzelfde blijken na te streven als de 'Belgicisten' die ze verbaal bestrijden tijdens kiescampagnes.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2021, 19:16   #553
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Minister Weyts is blijkbaar even overtuigd als al zijn voorgangers van deze gemaakte beleidskeuze, want hij handhaaft ze.

Op zich is het eigenlijk wel grappig, dat als 'Vlaams-nationalisten' eenmaal aan de macht komen, ze net hetzelfde blijken na te streven als de 'Belgicisten' die ze verbaal bestrijden tijdens kiescampagnes.
Het toont alleen maar aan dat de N-VA niet buiten de Belgische doos kan/wil denken.

Hoe dan ook heeft Vlaanderen er niets van te verwachten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 09:45   #554
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge maakt één grote fout door te stellen dat in het Vlaamse gewest enkel Nederlandstaligen wonen. Verder kiezen we i België volksvertegenwoordigers, geen kiezersvertegenwoordigers.
Dat is op zich een beetje raar, maar zoals ik al stelde, ik weet niet of het verschil in de praktijk significant is.

Het is echter wel eigenaardig om "niet-stemmend volk" te laten "vertegenwoordigen". Hoe kunnen vertegenwoordigers nu de opinie vertegenwoordigen van mensen die zich niet konden uitspreken ?

Dat is weer gebaseerd op het aristocratische en on-democratische idee van "een wijze man/vrouw kiezen die voor ons zal beslissen" en niet op een VERTEGENWOORDIGER. Ik heb de absurditeit daar al vaak van onderlijnd: het is veel moeilijker om "een bekwaam persoon" te selecteren, dan om "zelf bekwaam te zijn". Je kan geen doktersdiploma uitreiken aan iemand waarvan je hebt nagegaan dat het een bekwame dokter is, als je zelf geen geneeskunde kennis hebt die U toelaat om dat van die andere na te gaan (op een examen bvb).

Als je te dom bent om zekere wetten te kiezen, dan ben je ZEKER te dom om na te gaan of iemand bekwaam genoeg is om die wetten in uw plaats te kiezen. Ik heb het niet over "het invullen van de details" hier, maar over het kunnen bepalen van bijvoorbeeld een kader.

Een vertegenwoordiger kan enkel maar vertegenwoordigen wat mensen hem ZEGGEN van te vertegenwoordigen he. Dus kiezers. Ik kan niet "vertegenwoordigd worden" door iemand aan wie ik niet gezegd heb wat hij moet gaan vertegenwoordigen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 mei 2021 om 09:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 10:10   #555
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voltooid verleden tijd..... Ik durf er mijn klak op verwedden dat bij de afgestudeerden uit het middelbaar geen 10% één woord Frans verstaat.
Ik ga de weddingschap aan.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 10:14   #556
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat Frans het moet afleggen tegen het Engels bij de jeugd is vooral te wijten aan de gemakzucht van die jeugd. Frans is moeilijk. Engels wordt er via de media ingestampt en heeft meer raakvlakken met Nederlandse taal. Dus véél gemakkelijker.
.
Engels is de wereldtaal,overal ter wereld spreken de mensen als tweede taal Engels.Overal?Nee een in verdeeld landje blijft men koppig Frans als koploper verkopen.Men moet mee gaan met zijn tijd en Frans als leidende taal is iets uit een verleden.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 10:54   #557
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Engels is de wereldtaal,overal ter wereld spreken de mensen als tweede taal Engels.Overal?Nee een in verdeeld landje blijft men koppig Frans als koploper verkopen.Men moet mee gaan met zijn tijd en Frans als leidende taal is iets uit een verleden.
idd, de "grandeur" van het frans is allang vvt.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 11:11   #558
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
idd, de "grandeur" van het frans is allang vvt.
Engels is de businesstaal overal ter wereld, Frans de culturele taal. In landen waar Engels niet de moedertaal is, wordt het Engels als eerste vreemde taal gekozen, voor beroepsredenen, het Frans dat steevast volgt als tweede vreemde taal wordt voor culturele redenen gekozen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 11:49   #559
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Engels is de wereldtaal,overal ter wereld spreken de mensen als tweede taal Engels.Overal?Nee een in verdeeld landje blijft men koppig Frans als koploper verkopen.Men moet mee gaan met zijn tijd en Frans als leidende taal is iets uit een verleden.
Samen met de achteruitgang van de franse taal, ging Frankrijk ook erg achteruit op cultureel vlak, zoals de film en muziek.
Ik keek vroeger graag naar Franse films met sterren als Noiret, Delon, Belmondo, de Funès, Montand, Romy Schneider, Ventura, Gabin, Deneuve........enz in films van Truffaut, Verneuil, Lautner. Vandaag is de franse cinema zo dood als een pier. Ofwel zijn het hyper-intellectuele literatuurdrama's ofwel het toppunt van platvloersheid. Idem met de muziek, vroeger waren er sterren als Gainsbourg, Dutronc, France Gall..........enz. Vandaag is er zo goed als niks meer qua een minimum aan kwaliteit.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 11:50   #560
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Samen met de achteruitgang van de franse taal, ging Frankrijk ook erg achteruit op cultureel vlak, zoals de film en muziek.
Ik keek vroeger graag naar Franse films met sterren als Noiret, Delon, Belmondo, de Funès, Montand, Romy Schneider, Ventura, Gabin, Deneuve........enz in films van Truffaut, Verneuil, Lautner. Vandaag is de franse cinema zo dood als een pier. Ofwel zijn het hyper-intellectuele literatuurdrama's ofwel het toppunt van platvloersheid. Idem met de muziek, vroeger waren er sterren als Gainsbourg, Dutronc, France Gall..........enz. Vandaag is er zo goed als niks meer qua een minimum aan kwaliteit.
U wordt gewoon weg oud, en u kan niet meer mee.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be