Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2021, 20:55   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Mja klinkt goed Dadee maar ik lees toch andere dingen her & der........
Een schenking buiten erfdeel zou nl. juist wel 1 vd kinderen benadelen.
Ook als dat binnen de tijdspanne van 3 jaar voor het overlijden gebeurd is? Ik denk dat dit een verschil maakt.

meer info: https://www.wikifin.be/nl/erven/sche...-over-schenken
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:15   #22
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Pajoske ik denk dat het zoiets is.......:

https://www.cazimir.be/nieuws/het-be...n-het-erfrecht

bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:17   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja klinkt goed Dadee maar ik lees toch andere dingen her & der........
Een schenking buiten erfdeel zou nl. juist wel 1 vd kinderen benadelen.
Ahja, buiten het reservataire erfdeel. Had ik even niet door.
Oud 30 mei 2021, 21:22   #24
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mja ik denk toch dat het zoiets is.... dat studio'ke stond nl. nergens vermeld in het verslag vd notaris toen papa overleed. Maar het was er wel.

Enfin ik weet dat ze iets gesjoemeld hebben. Zolang het slechts om dat gaat, kan ik er nog mee leven hoewel het me toch serieus op de maag ligt. Mais bon, les absents ont toujours tort comme ils disent.
Oud 30 mei 2021, 21:25   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Casus:

Zus zegt 1 dag na dood mama al in 2018, 50 000e te hebben ontvangen voor aankoop huis (2de woonst voor haar). Zou op haar initiatief geweest zijn (omdat husband op een bom zwart geld zou zitten ) & mama zou er eerst niet voor te vinden geweest zijn....

Nadien zegt ze dat 20 000e reeds afbetaald zou zijn geweest 'onder tafel' aan mama. Ook laat ze uitschijnen dat ze het eigenlijk niet zou willen aangeven.

Wanneer ik vraag of het 1.geregistreerd was, & 2. wanneer precies in 2018 dit gebeurd is, krijg ik 0 op het request i.e. een warrig zelfs op de rand vh hysterische/coleirige antwoord v haar.

Enfin komt erop neer dat ze zogezegd niet eens meer weet hoe het zou zijn afgehandeld.

Maar: ze komt er bijna echter steeds op terug, in de zin van dat ze er zelfs ronduit op aanstuurt om het niet aan te geven. Het is zelfs zo dat het voor mij overkomt alsof de beslissing daarvan bij mij zou liggen. (Wtf.)

Ook stelt ze dan zo dingen voor als "ja, is eigenlijk niet eerlijk dat ik dat gekregen heb, als we appt. verhuren zou jij in de plaats deel v mijn huur opstrijken" ...... goed wetende dat ik dan gekort word op uitkering. Maar soit. Ze stelt tenminste iets voor/loopt niet met de buit weg.

Alhoewel

Waar ik niet mee opgezet ben is dat ze me gewoonweg niet voorstelt van een deel v die resterende 30 000 desnoods 'onder tafel' aan mij over te maken. Dat zou toch -gezien haar situatie & intentie om te sjoemelen, de meest plausibele oplossing zijn.

Maar nee. In de plaats krijg ik een stom voorstel om haar deel vd eventuele toekomstige huur te incasseren, van iets waar ik sowieso op gekort zou worden gezien ik niet zoals haar vh statuut werknemer geniet.

Cadeau empoisonne dus.

Ook heb ik inmiddels ontdekt dat mama in 2018 nog rap rap een studio die ze met haar broer bezat verkocht heeft. (In juli om precies te zijn. Dus in de 3 jaar voor haar dood.) Studio die dus -als ik het juist heb, niet in de nalatenschap valt & waar het uitgekeerde bedrag bijna geheel overeenkomt met die 50 000e dus.

Enfin we moeten zelfs geen inspector Columbo zijn om het 1 & ander te begrijpen.

Nu komt het: Het betreft, heb ik vermoeden, een schenking buiten erfdeel. Vermits dat studio'ke niet in de nalatenschap v papa valt.

Maar: dan nog heb ik eventueel recht op deel ervan nl. 1/4......

Dus m'n zus zou grosso modo mij dus zo'n 12 500e verschuldigd zijn, al was het maar moreel.

Zij vindt het sowieso ergens niet eerlijk dat zij over die 50 000 mocht beschikken.
Maar anderzijds zoekt ze toch ook van het niet aan te geven & het met mij op een stom akkoordje te slaan i.e. huur ipv. simpelweg in 1x een bepaalde som.

Dit terwijl zij met de husband 2-verdieners zijn; een fermette ah afbetalen zijn (met financiele hulp dus v oa. mama); reeds een 1ste woonst hebben afbetaald (in dit geval met hulp vd schoonouders); de husband reeds prior een appt'je afbetaalde. En hij -dixit haar, op "een bom zwart geld" zit!

Maw ze zitten er -tov mij, warmpjes in. En toch zit ze nu via een soort v emotionele chantage (vlak na dood mama bvb stukjes lossen, mij bij haar laten logeren omdat ik anders ocharme alleen zit -terwijl ik haar & het gezinnetje met X-mas toch ook niet zie... ze gezellig bij mama ih zuiden v Frankrijk logeerden, op cruise gingen... terwijl ik aldoor met een kalotte boiler, muizen... in Marksoem zat. )

Maar soit. De dees wacht af.

Ik ga zeker geen scene ofzo maken. Wil echt niet aan het cliche van ruzie omwille v erfenis toegeven. Ik ben sowiedo geen haaiebaai & er is sowieso genoeg, dus ik heb nu meer een soort van koele zo sereen mogelijk afwachtende houding. Maar als dit allemaal achter de rug is, & zij is er mee "weg", dan hoeft het voor mij ook niet meer. Dan is het: bye bye. Fini!

#zal dan zeker ook niet voor suikertante ofzo spelen.
#als zij graag voor geldwolf uitkomt, tant mieux. Maar het zal zonder mij zijn.

Ik was trouwens niet uitgenodigd op de bruiloft. Dus bon.

Ze was zogezegd close met mama, maar bij de begrafenisonderneemster zei ze vlakaf -toen die haar vroeg of ze close waren, "so so" & wat met haar hand & hoofd zo wat gesticulerend schuddend. (Ik had toen feitelijk ook vlakaf moeten gezegd hebben: "maar toch close genoeg om 50 000e te incasseren!"

Enfin bon. Ik gun het haar wel, daar niet van. Maar het is de manier waarop. Ze gaat verdorie een bom geld krijgen & dan nog mij zo bespelen & schrapen.

Maar wel in nov-dec een nieuwe keuken..... in dec. een stel raskatjes & nieuwe 4x4 (ah ja, we moeten 'keeping up appearances' zijn met de brasschaatse wijven), net tijdens laatste dagen mama een nieuwe sjieke binnen deur....bijna vlak na dood mama nieuwe tuintafel (& geen goedkoop modelleke), ...... ah ja, ze heeft toevallig pin van mama's fortis........ ik zeg intssn niks, kijk toe, constateer, observeer. Ik zeg ook niet dat zij dit van mama's geld betaalt maar het zijn toch allemaal toevalligheden. En ergens schiet het me sowieso ih verkeerde keelgat want terwijl mama bij wijze v spreken stervende was, was zij dus vooral bezig met de fermette & uiterlijk vertoon. Zij wist het ook reeds van in aug...... ik pas eind april.

Sorry voor de lange rant.

#benhetgewoonzozat

#wievalternogtebetrouwenfeitelijk. Ja juist -> #niemand.
Bem. Ik vind het geen goed idee om publiekelijk de vuile was over familieleden uit te hangen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:29   #26
pajoske

Standaard

Citaat:
Pajoske ik denk dat het zoiets is.......:

https://www.cazimir.be/nieuws/het-be...n-het-erfrecht

Zoals ik het begrijp is veel afhankelijk van de datum dat de schenking gebeurde, en de wetgeving op dat ogenblik. De grootte van de schenking enz...
Best zo veel mogelijk gegevens verzamelen en raad vragen aan een betrouwbare notaris.
PS heb jij geen sociale uitkering? Dat maakt voor sommige erfgenamen ook nog verschil bij de berekening van de successie heb ik bij een erfenis ondervonden. Niet iedereen betaalt blijkbaar hetzelfde voor eenzelfde geërfd bedrag.

Citaat:
Personen met een handicap krijgen een vrijstelling van de erfbelasting (abattement) op een deel van de waarde van hun aandeel in de de nalatenschap. Deze vrijgestelde som bestaat uit een basisbedrag dat wordt vermenigvuldigd met een bepaalde coëfficiënt.
Voorwaarden

Uw handicap moet vastgesteld zijn voor de leeftijd van 65 jaar en u moet voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

door een lichamelijke of psychische handicap is uw verdienvermogen verminderd tot 1/3de of minder van wat een persoon zonder handicap kan verdienen
u heeft een volledig gebrek aan zelfredzaamheid of een vermindering ervan van tenminste 9 punten
u bent als arbeidsongeschikt erkend en na één jaar van primaire arbeidsongeschiktheid als invalide door het RIZIV erkend. Ook hier dient het verdienvermogen 1/3 of minder te zijn.
u bent door een administratieve of gerechtelijke beslissing voor tenminste 66% blijvend fysiek of psychisch gehandicapt of arbeidsongeschikt verklaard
bron: https://www.rechtenverkenner.be/page...x?rechtKey=395
Oud 30 mei 2021, 21:30   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja ik denk toch dat het zoiets is.... dat studio'ke stond nl. nergens vermeld in het verslag vd notaris toen papa overleed. Maar het was er wel.

Enfin ik weet dat ze iets gesjoemeld hebben. Zolang het slechts om dat gaat, kan ik er nog mee leven hoewel het me toch serieus op de maag ligt. Mais bon, les absents ont toujours tort comme ils disent.
Hangt af van het huwelijkscontract.

Verder hangt het er vanaf of uw moeder in de schenkingsakte vermeld heeft dat het een schenking buiten erfdeel was. In dat geval ben jij daar niet bij betrokken.
En als het gesjoemel is dan zou ik mijn vingers ervan afhouden.
Oud 30 mei 2021, 21:31   #28
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bem. Ik vind het geen goed idee om publiekelijk de vuile was over familieleden uit te hangen.
Mja......... (ik zal met de tijd aan mod vragen het te wissen), ik wilde het er gewoon wat met jullie over hebben want het zit me zo dwars.)
Oud 30 mei 2021, 21:34   #29
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hangt af van het huwelijkscontract.

Verder hangt het er vanaf of uw moeder in de schenkingsakte vermeld heeft dat het een schenking buiten erfdeel was. In dat geval ben jij daar niet bij betrokken.
En als het gesjoemel is dan zou ik mijn vingers ervan afhouden.
Yes I know, in dat verslag staat dat wanneer zij sterft de kinderen gelijke delen krijgen. Het was een langst leeft al met gemeenschap v goederen. Enkel dat studio'ke stond er niet bij vermeld.
Oud 30 mei 2021, 21:39   #30
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals ik het begrijp is veel afhankelijk van de datum dat de schenking gebeurde, en de wetgeving op dat ogenblik. De grootte van de schenking enz...
Best zo veel mogelijk gegevens verzamelen en raad vragen aan een betrouwbare notaris.
PS heb jij geen sociale uitkering? Dat maakt voor sommige erfgenamen ook nog verschil bij de berekening van de successie heb ik bij een erfenis ondervonden. Niet iedereen betaalt blijkbaar hetzelfde voor eenzelfde geërfd bedrag.

bron: https://www.rechtenverkenner.be/page...x?rechtKey=395
Ja ik heb sowieso gezien m'n uitkering een vrijstelling v 42 000e.
Oud 30 mei 2021, 21:45   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja......... (ik zal met de tijd aan mod vragen het te wissen), ik wilde het er gewoon wat met jullie over hebben want het zit me zo dwars.)
Dit is een betere locatie om dergelijke vragen te stellen.
En de antwoorden zijn best ok.
https://juridischforum.be/
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:48   #32
pajoske

Standaard

Citaat:
Yes I know, in dat verslag staat dat wanneer zij sterft de kinderen gelijke delen krijgen. Het was een langst leeft al met gemeenschap v goederen. Enkel dat studio'ke stond er niet bij vermeld.
Dat studioke had ze van de oma geërfd? Dat is dan haar persoonlijke eigendom, tenzij ze bij schenking een deel aan haar man gegeven heeft. Bij het overlijden van je vader werd dat natuurlijk niet opgegeven omdat he geen deel uitmaakte van het vermogen van je vader.
Mijn vrouw heeft ook iets van haar zus geërfd tijdens ons huwelijk. Omdat dit haar persoonlijk bezit is zal dat niet in de erfenis terechtkomen bij mijn overlijden. Mijn kinderen zullen dat erven bij haar overlijden.
Oud 30 mei 2021, 21:55   #33
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dit is een betere locatie om dergelijke vragen te stellen.
En de antwoorden zijn best ok.
https://juridischforum.be/
Ik weet het maar ik vind juist dat ze daar geen goede info geven........
Oud 30 mei 2021, 21:56   #34
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat studioke had ze van de oma geërfd? Dat is dan haar persoonlijke eigendom, tenzij ze bij schenking een deel aan haar man gegeven heeft. Bij het overlijden van je vader werd dat natuurlijk niet opgegeven omdat he geen deel uitmaakte van het vermogen van je vader.
Mijn vrouw heeft ook iets van haar zus geërfd tijdens ons huwelijk. Omdat dit haar persoonlijk bezit is zal dat niet in de erfenis terechtkomen bij mijn overlijden. Mijn kinderen zullen dat erven bij haar overlijden.
Ja dat is het, het zat niet bij overzicht toen papa overleed...
Oud 31 mei 2021, 05:36   #35
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, waar is de tijd dat ge constant op je adoptie-moeder haar kap zat, zoals een chagrijnige en als parasitair erkende stiefdochter.
En nu, na wat krokodilletranen omtrent haar overlijden wordt de houding weer chagrijnig verlegt naar de stiefzus.

Wat een degoutant kwezelachtig kotserig gedoe. Gij moogt fier zijn.
Oud 31 mei 2021, 06:11   #36
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Maak u geen zorgen Bemmeke, bij de notaris wordt alles uit de doeken gedaan en kan je uw zegje doen. Geen testament = alles gaat gewoon in twee. Aangaande grootmoeders studio zullen de gaande regels gevolgd worden, niemand kan daar van tussen, de notaris is waarchijnlijk ook niet aan zijn gat gedoopt en heeft ervaring. Ook het geld op de rekening zal gedeeld worden, maar let wel, het kan best wel eens wezen dat je enkele tienduizenden moet neerleggen alvorens je 1 €uro van de erfenis te zien krijgt.
Oud 31 mei 2021, 10:52   #37
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet het maar ik vind juist dat ze daar geen goede info geven........
Mij hebben ze op dat forum al 2 keer goed geholpen en correcte informatie gegeven.
Probeer het gewoon eens!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 10:57   #38
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Maak u geen zorgen Bemmeke, bij de notaris wordt alles uit de doeken gedaan en kan je uw zegje doen. Geen testament = alles gaat gewoon in twee. Aangaande grootmoeders studio zullen de gaande regels gevolgd worden, niemand kan daar van tussen, de notaris is waarchijnlijk ook niet aan zijn gat gedoopt en heeft ervaring. Ook het geld op de rekening zal gedeeld worden, maar let wel, het kan best wel eens wezen dat je enkele tienduizenden moet neerleggen alvorens je 1 €uro van de erfenis te zien krijgt.
Het beste is, als de woning dan toch verkocht wordt, van dit eerst te doen alvorens de notaris het erfenisdossier indient. Op die manier is er geld om de belastingen te betalen op de erfenis.

Tenzij er geld genoeg is bij de erfgenamen, zodat die de staat kunnen betalen omdat hun moeder gestorven is.
Oud 31 mei 2021, 12:16   #39
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het beste is, als de woning dan toch verkocht wordt, van dit eerst te doen alvorens de notaris het erfenisdossier indient. Op die manier is er geld om de belastingen te betalen op de erfenis.

Tenzij er geld genoeg is bij de erfgenamen, zodat die de staat kunnen betalen omdat hun moeder gestorven is.
Nope, als die woning nu verkocht wordt gaat het geld rechtstreeks naar de notaris en die mag gene euro lossen alvorens de staat betaald is, geloof den Hoomer maar. (ervaringsdeskundige)
Oud 31 mei 2021, 14:18   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Nope, als die woning nu verkocht wordt gaat het geld rechtstreeks naar de notaris en die mag gene euro lossen alvorens de staat betaald is, geloof den Hoomer maar. (ervaringsdeskundige)
Ja, dat bedoel ik ook met de verkoop van het huis, het geld gaat naar de notaris, dan dient die het dossier in, drie a vier weken later is dat afgehandeld, de successierechten betaald, het overschot van de gelden wordt verdeeld onder de twee zusters.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be